Karty graficzne

Szczegółowy opis problemu – dla entuzjastów

Zacznijmy od tego, czym podczas grania zajmuje się procesor. Ułatwi to zrozumienie zależności między procesorem a kartą graficzną. Pomocny będzie schemat udostępniony przez firmę Nvidia:

Schemat DirectX
Oto, czym zajmują się współczesne procesory i karty graficzne

Wyraźnie widać czym zajmuje się procesor. To, co jest najważniejsze to: obsługa fizyki (o ile nie jest to PhysX), A.I. przeciwników w grze oraz, co jest tematem artykułu, obsługa sterownika graficznego jak i samego API DirectX. Sterownik graficzny jest niejako pomostem pomiędzy grą a sprzętem, jaki znajduje się w komputerze. To od sprawności jego działania w dużej mierze zależy liczba wyświetlonych klatek na ekranie. Swego czasu, przy okazji wejścia na rynek kart graficznych DirectX 10, dużo mówiło się o mniejszym narzucie sterownika graficznego na procesor. Wielu jednak przekonało się, że w przeważąjacej większości gry działają wolniej na systemach Windows Vista/7, niż na Windows XP – nawet na tych samych ustawieniach graficznych.

Musimy mieć świadomość, że w sytuacji gdy na mapie mamy wielu przeciwników i/lub zachodzą skomplikowane zjawiska fizyczne, to najczęściej wąskim gardłem jest właśnie procesor.

Crysis 2
Już za chwilę przekonacie się, jak wypadnie GeForce na dwurdzeniowym procesorze w Crysis 2

Jak testowaliśmy

Podstawowym błędem naszego poprzedniego artykułu, było użycie miejsc testowych charakterystycznych dla kart graficznych. Nie jest bowiem tajemnicą, że do testów grafik używa się miejsc w grze, które są możliwie najmniej zależne od wydajności procesora, a więc unika się sytuacji, gdy jest wielu przeciwników bądź komputer musi liczyć zaawansowaną fizykę. Nie jest to jednak normalna sytuacja w grze. Zwykle rozgrywka polega na wyeliminowaniu wrogów, więc właśnie w takich momentach kluczowa jest wydajność komputera. I właśnie w takich przeprowadziliśmy nasze testy.

Jak to zweryfikować? Bardzo prosto: jeśli różnica między procesorami z różnych półek wydajnościowych jest zauważalna lub duża, to znak, że wszystko jest dobrze. :-) Polecamy też porównywać wyniki w dwóch różnych rozdzielczościach – im mniejsze różnice w kl./s, tym miejsce jest bardziej zależne od procesora. W ten sposób najłatwiej o znalezienie miejsca w grze, gdzie wydajność jest zależna od CPU.

Testy przeprowadziliśmy zwykle w dwóch rozdzielczościach: 1920 x 1080 oraz 1366 x 768. Głównie po to, by przekonać was, że rzeczywiście są to miejsca zależne od wydajności procesora, a nie karty graficznej (wydajność zmieniała się w niewielkim stopniu). W dwóch przypadkach zrezygnowaliśmy, gdyż wyniki były dosłownie identyczne nawet na najszybszym procesorze.

Jak odczytać wykresy?

Na każdej stronie z grą znajdują się przynajmniej dwa wykresy. Pierwszy z nich to relacje procentowe szybszego procesora względem wolniejszego, z uwzględnieniem dwóch różnych kart graficznych. To właśnie on jest najważniejszy, gdyż właśnie na nim będą - jak na dłoni - widoczne różnice między Radeonem a GeForce. W sytuacji optymalnej wzrost wydajności między procesorem 2- a 4-rdzeniowym powinien być identyczny lub podobny zarówno na karcie graficznej  AMD, jak i Nvidii. Niestety nie zawsze tak jest, o czym zaraz się przekonacie.

UWAGA!

Na wykresach procentowych za 100% przyjęty jest wynik procesora słabszego z porównywanej dwójki. Z reguły jest to 2-rdzeniowy procesor, za wyjątkiem porównania Phenoma II X3 720 do Phenoma II X4 965, gdzie za 100% przyjęliśmy oczywiście 3-rdzeniową jednostkę.

Zawartość drugiego wykresu to wyniki uzyskane przez poszczególne procesory w teście. Są to oczywiście wartości średnie. Zbadaliśmy również uzyskiwane wartości minimalne, ale ponieważ relacje były podobne, jak w przypadku wartości uśrednionych, postanowiliśmy nie zaciemniać wykresów dodatkowymi informacjami.