Monitory

27" Acer S273HL - Testy


Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Jak już zostało wspomniane, przyciski panelu sterowania umieszczone zostały w bardzo komfortowym i łatwo dostępnym miejscu, czyli na podstawce pod ekranem. Do dyspozycji oddane zostały następujące przyciski: „e” (empowering technology), który daje łatwy dostęp do fabrycznie zaprogramowanych trybów wyświetlania obrazu, AUTO oferujący automatyczne dopasowanie jasności i kontrastu, MENU dający dostęp do menu głównego, lewo, prawo oraz przycisk włączający i wyłączający urządzenie.

Opcji dostępnych w menu nie jest dużo, ale nie zabrakło wszystkich podstawowych, które pozwalają dopasować główne parametry obrazu do swoich potrzeb. Znalazły się takie opcje jak: jasność, kontrast, pozycjonowanie obrazu, temperatura kolorów, konfiguracja automatyczna, wybór źródła obrazu (HDMI, lub D-sub), wybór języka oraz reset wszystkich ustawień.

Niestety nie będziemy w stanie ustawić języka polskiego, więc opierać będziemy musieli się na innym mniej lub bardziej znanym języku. Natomiast samo poruszanie się po menu jest bardzo proste, intuicyjne i nie będzie wymagało długiego przyzwyczajania.

Temperatura kolorów

Ilość trybów fabrycznie zaprogramowanych nie jest duża. Do dyspozycji mamy: Tekst, Standard, Grafika oraz Film. Ponadto w każdej chwili można skorzystać z dodatkowych ustawień temperatury barwowej: Ciepły, Zimny, lub ustawić wszystko ręcznie zgodnie z własnymi potrzebami. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla ustawień jakie zaleca producent. Kolory z kolei sprawdzaliśmy przy ustawieniu Standard.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 227,1 cd/m2

Ustawienie Tekst
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 143,8 cd/m2

Ustawienie Grafika
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 232,5 cd/m2

Ustawienie Film
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 200,5 cd/m2

Ustawienie Ciepły
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 224,6 cd/m2

Ustawienie Zimny
rzeczywista temperatura barw 11700K, luminancja 171,1 cd/m2

Profil Standard

Profil tekst
Profil grafika
Profil film
Profil cieply
Profil zimny
 

Ustawienia proponowane przez producenta nie różnią się od siebie za bardzo, szczególnie pod względem temperatury kolorów. Jest to spowodowane tym, że standardowo monitor ustawiony jest na kolory ciepłe, które w przypadku tego modelu oscylują wokół 6700K. Najbardziej użytecznym trybem okazał się „Tekst”, który oferuje idealną do dłuższej pracy jasność. Kolory zimne okazały się zdecydowanie za zimne, przez co niezbyt użyteczne

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy w następujący sposób ustawić poszczególne składowe kolorów:

R = 84
G = 86
B = 77

Optymalny poziom luminacji (około 140 cd/m2) otrzymaliśmy przy ustawieniu poziomu jasności na 38. Przebieg krzywej kolorów jest wtedy jednak daleki od doskonałości. Uwidaczniają się spore odchylenia dla składowych RGB.

Poziomy luminancji

Producent obiecuje luminację maksymalną na poziomie 300 cd/m2, jednak wyniki testów tego nie potwierdzają. Dla jasności i kontrastu ustawionych na maksimum udało się uzyskać wynik lekko przekraczający 240 cd/m2. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła zaledwie do poziomu 238,1 cd/m2.

Maksymalne jasność i kontrast

Jasność 100% i kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=84, G=86, B=77) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 79,0 cd/m2
  • 10% = 95,4 cd/m2
  • 20% = 111,1 cd/m2
  • 30% = 126,7 cd/m2
  • 40% = 143,8 cd/m2
  • 50% = 160,4 cd/m2
  • 60% = 175,4 cd/m2
  • 70% = 190,8 cd/m2
  • 80% = 206,7 cd/m2
  • 90% =  218,2 cd/m2
  • 100% = 238,1 cd/m2

Co 10% jasność rośnie dość zauważalnie. Zmniejszenie jej ustawień do zera sprawia, że praca nawet w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu będzie możliwa, natomiast powyżej 40% jasność przekracza już delikatnie wartość ustaloną jako optymalną. W typowych warunkach domowych możemy bez problemu pracować na jasności 35-45%.

Równomierność podświetlania


128 cd/m2

-8,6%

128 cd/m2
-8,6%
126 cd/m2
-10%

128 cd/m2

-8,6%
 
140 cd/m2
100%
125 cd/m2
-10,7%

127 cd/m2

-9,3%
 
126 cd/m2
-10%
125 cd/m2
-10,7%

 

Równomierność rozkładu luminacji ocenić możemy co najwyżej przeciętnie. W zdecydowanej większości punktów pomiarowych jasność była mniejsza o około 10% w stosunku do centrum wyświetlacza. Nie jest to wynik godny pochwały, ale nie można też napisać, ze jest całkiem fatalnie. Stosunkowe różnice między stroną prawą i lewą oraz górą i dołem są niewielkie.