Monitory

24" iiyama ProLite E2410HDS - Testy

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Przyciski dające dostęp do menu ekranowego umieszczone zostały pod dolną krawędzią ramki. Dostęp do nich nie jest utrudniony, a opisy do każdego z przycisków umieszczone zostały z przodu. Niestety opisy nie zostały (w większości) wyróżnione jakimkolwiek kontrastowym kolorem. Są to czarne przetłoczenia na czarnej ramce, czyli innymi słowy – nie widać ich zbyt dobrze. Między przyciskami, dokładnie w środkowej części ramki, producent umieścił niebieską diodę LED. Wygląda ona ładnie, ale może przeszkadzać w czasie używania monitora w ciemnym pokoju.

Opcji jakie mamy do wyboru w samym menu jest pod dostatkiem. Niestety nie znajdziemy wśród nich ustawień w języku polskim, więc opierać będziemy musieli się na innym, mniej lub bardziej znanym nam języku. Menu jest za to bardzo łatwe i instynktowne w obsłudze.

W zakładce „Luminance” (luminacja) odnaleźć można w większości standardowe opcje, do których należą: kontrast, jasność, tryb eko, tryby predefiniowane oraz ACR (Auto Contents Recognition). Spośród nich dwoma najciekawszymi są tryb eko, który daje możliwość szybkiej zmiany jasności obrazu o -16, -30 i -55%. Tryb ten połączony jest z odpowiednim przyciskiem umieszczonym na ramce monitora w celu przyspieszenia dostępu. Drugą ciekawą opcją jest ACR, która rozpoznaje rodzaj wyświetlanego materiału i zmienia ustawienia kontrastu, aby pasował najlepiej do bieżącej sytuacji.

Poza tymi opcjami możemy zmienić także pozycję obrazu, pozycję menu OSD, fazę, proporcje, źródło sygnału wejściowego i naturalnie kolor. Oprócz osobnych suwaków dla składowych RGB mamy do dyspozycji także cztery ustawienia fabryczne dla kolorów i trzy ustawienia dla gammy.

Temperatura kolorów

Wśród trybów zaprogramowanych fabrycznie znajdziemy jedynie cztery: sRGB, Ciepły, Normalny oraz Zimny, jednak już na pierwszy rzut oka widać, że różnią się od siebie dość znacznie. Oczywiście w każdym momencie możemy dodatkowo  włączyć lub wyłączyć jedną z opcji „eko”. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent. Kolory z kolei sprawdzaliśmy przy ustawieniu „Normalny”.

Ustawienie Normalny
rzeczywista temperatura barw 7100K, luminancja 229,6 cd/m2

Ustawienie Ciepły
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 238,0 cd/m2

Ustawienie Zimny
rzeczywista temperatura barw 8400K, luminancja 200,9cd/m2

Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6400K, luminancja  242,8 cd/m2

Profil normalny

Profil cieply
Profil zimny
Profil sRGB
 

Producent w przedefiniowanych ustawieniach oferuje zdecydowanie zbyt wysokie poziomy jasności. Najwyższe jej wartości zaproponowane zostały w ustawieniu „sRGB”, ale tryb ten daje z kolei dość przyjemne dla oka kolory. Najładniej wyglądał jednak tryb „Ciepły”, który oferuje temperaturę barwową na poziomie 6500K, jest on jednak ciągle zbyt jasny. Różnice między opcjami są wyraźnie zauważalne, szczególnie jeśli chodzi o kolory.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać wystarczyło włączyć fabryczne ustawienie „Ciepły”, które daje następujące konfiguracje składowych:

R = 94
G = 94
B = 88

Suwaki wszystkich kolorów składowych domyślnie ustawione są na wartość 100.

Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy trybie "Ciepły", jasności 59% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy bardzo dobra, jak na monitor z matrycą TN. Użytkownicy domowi powinni być zadowoleni z oferowanej jakości obrazu.

Poziomy luminancji

Producent obiecuje luminację maksymalną na poziomie 250 cd/m2, a nasze analizy właściwie to potwierdzają. Maksymalną wartość 254,5 cd/m2 otrzymaliśmy dla jasności oraz kontrastu ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu samego kontrastu do połowy luminacja spadła do 238,3 cd/m2.

Maksymalne jasność i kontrast

Jasność 100% i kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=94, G=94, B=88) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 21,5 cd/m2
  • 10% = 33,5 cd/m2
  • 20% = 48,1 cd/m2
  • 30% = 64,7 cd/m2
  • 40% = 88,9 cd/m2
  • 50% = 121,0 cd/m2
  • 60% = 143,1 cd/m2
  • 70% = 165,8 cd/m2
  • 80% = 187,5 cd/m2
  • 90% =  219,2 cd/m2
  • 100% = 238,3 cd/m2

Co 10% jasność rośnie dość zauważalnie. Zmniejszenie jej ustawień do zera sprawia, że praca nawet w bardzo ciemnym pomieszczeniu nie będzie zbyt komfortowa, natomiast powyżej 60% jasność przekracza wartość ustaloną jako optymalną. W typowych warunkach domowych możemy bez problemu pracować na jasności 55-60%.

Równomierność podświetlania


127 cd/m2

-9,3%

135 cd/m2
-3,6%
135 cd/m2
-3,6%

134 cd/m2

-4,3%
 
140 cd/m2
100%
138 cd/m2
-1,4%

138 cd/m2

-1,4%
 
140 cd/m2
0%
140 cd/m2
0%

 

Równomierność rozkładu podświetlenia w tym modelu jest poprawna (jak na matrycę TN). W większości punktów pomiarowych otrzymaliśmy rezultaty dobre lub bardzo dobre, jedynie lewy górny róg wyświetlacza pokazywał wynik średni.

Monitor nadaje się do wszelkich popularnych zastosowań, takich jak gry, filmy, pakiet biurowy i internet. Zarówno jakość podświetlenia, jak i jakość wyświetlanych kolorów powinna okazać się wystarczająca dla większości osób.