Pojazdy

Autosan idzie do wojska

przeczytasz w 2 min.

Słynny producent autobusów, firma Autosan, ma nowego właściciela. Co to zmienia?

Autosan to legendarna marka autobusów, na pokładzie których przez dziesięciolecia działo się więcej, niż podczas niejednej zielonej nocy. Towarzysz kolonii, wycieczek szkolnych, ale także król prowincjonalnych szos, trafił w łapska przemysłu zbrojeniowego.

Co produkuje Autosan? 

Autosan to producent słynnych PRL-owskich ogórków, z tradycjami sięgającymi rewolucji przemysłowej. Powstała w pierwszej połowie XIX wieku niewielka fabryka kotłów i narzędzi miedzianych, szybko stała się potentatem w branży pojazdów szynowych.

Z jej hal fabrycznych wyjeżdżały wagony tramwajowe sunące po szynach całych Austro-Węgier. Jeździli nimi mieszkańcy galicyjskiego Krakowa i Tarnowa, ale także Ostrawy i Wiednia. Zamówienia na wagony pociągów osobowych i ciężarowych napływały z Galicji, Austrii, a nawet z Rumunii. 

Branża motoryzacyjna na poważnie zagościła w sanockich halach fabrycznych dopiero po II wojnie światowej. W latach 50. XX wieku rozpoczęto tam produkcję nadwozi do samochodów osobowych oraz ciężarowych. Równocześnie uruchomiono produkcję pierwszych autobusów, która od 1958 roku stała się głównym celem Sanockiej Fabryki Autobusów „Autosan”.

W połowie lat 60. XX wieku przedsiębiorstwo to stało się największym producentem „samochodów podróżnych", czyli autobusów. Tym statusem Autosan cieszył się praktycznie do końca PRL-u i jeszcze w latach 90. nadal specjalizował się w produkcji autobusów międzymiastowych, szkolnych i turystycznych.

Niestety,tradycyjny pomysł na Autosan okazał się początkiem jego końca. Zmagając się z rentownością, sanocka fabryka nie zauważyła, że hulajnoga elektryczna to tylko wierzchołek możliwości pojazdów elektrycznych. Jego Sancity pojawiły się zbyt późno, żeby wygrać z konkurencją i to marka Solaris stała się synonimem autobusów elektrycznych.

Kto jest obecnie właścicielem Autosanu?

Autosan bronił się przed katastrofą aż do 2013 roku, kiedy zmuszony został do ogłoszenia upadłości. Nabywcę znaleźć było mu trudno, ale 1 grudnia 2022 roku udało się przerwać impas. Autosan został przejęty przez Hutę Stalowa Wola. Nowy właściciel ma obecnie 50% udziałów w Autosanie. Producent autobusów stał się od niego zależny i działa jako Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku.

autosan po przejęciu przez hsw

Czym Autosan będzie się zajmował w przyszłości?

Małżeństwo z Hutą Stalowa Wola oznacza dla Autosanu stanie się częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Nie jest to pierwszy romans z wojskiem. Od ponad 25 lat oprócz autobusów w Sanoku produkowane są nadwozia oraz elektromagnetyczne kabiny do pojazdów wojskowych. 

Huta Stalowa Wola w swoim komunikacie prasowym nie przedstawiła planu na Autosan. Sama jest jednak producentem uzbrojenia: wyrzutni rakiet, granatników, haubic, ale także wozów bojowych. Park maszynowy Autosanu może być pod tym względem wykorzystywany dużo intensywniej. Jego zakup zapowiada się więc na celową inwestycję, sprzyjającą zwiększeniu możliwości produkcyjnych nowego właściciela.

Źródło: Autosan, PAP, Huta Stalowa Wola

Komentarze

15
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    zbiszu
    3
    a co sie dzieje na rynku staników?
    • avatar
      Silver
      1
      Może nie cywilne pojazdy, ale przynajmniej jako militarna polska marka. Chociaż kto wie - dobre doświadczenia mogą mieć szansę na komercjalizację natomiast to skutecznie zablokuje polityka emisyjna i cięcia na rynku spalinowych pojazdów (tu nadzieja na e-paliwa).
      • avatar
        Ukszo
        1
        trochę blisko granicy wschodniej ten Autosan. Oby zmiana przysłużyła się okolicznym mieszkańcom jak i naszej armii.
        • avatar
          kkastr
          1
          Wygląda na przygotowania do zwiększenia mocy produkcyjnych HSW. To będzie potrzebne by wykonać kolejne Kraby oraz spolonizować konstrukcje koreańskie.
          • avatar
            nevermind
            0
            HSW to już cień tego co było przed laty.
            • avatar
              Dexterr
              -1
              Ratowanie trupa za publiczne pieniądze...
              • avatar
                Nibynóżka
                -1
                A co to ma wspólnego z branżą IT??
                • avatar
                  Kasuja Wpisy Automatem
                  0
                  z tego całego autosanu, gdyby urzędasy odpuściły różnego rodzaju zdzierskie 'daniny', to mogliby zrobić złotą kurę. autobusy się świetnie sprzedają, ale firmie trzeba było dać oddech.

                  a nie jak w Janowie Lubelskim że konie wyzdychały.

                  w USA jak firma ma problemy, to ma ustawową ochronę aby przetrwała. i nie ma jak w PL, że taki ZUS, US i inne są odroczone. Te płatności są *umorzone* a nie odroczone. to ogromna różnica.

                  w PL jak zwykle. za PO było jako tako. daleko od ideału. za obecnego PiS, tragedia. oczywiście zwalanie całej winy na covid i ruską wojnę. nie tędy droga. przy tym znacznie zwiększyli finansowanie reżimowej TV. tam budżet + abonament to idzie równo 4MLD zł rocznie, plus zyski z reklam. ja się na to nie godzę, ale jak widać nawet po niedawnych sondażach, 38% społeczeństwu nadal to pasuje. i się dziwimy że młode polki wyjeżdżają na zachód, i tam rodzą dzieci. Tak tak, niektóre z nich dają w szyję, i też rodzą dzieci. Zaś młodzi zdolni polacy też wyjeżdżają na zachód, i tam pracują dla miejscowych społeczności. Ci ludzie w praktyce dla Polski są straceni, bo swoimi działaniami, władza utrwala ich w przekonaniu że nie ma do czego wracać, bo faktycznie nie ma.

                  I Autosan. świetna firma, ze świetnym zapleczem, i fatalnym zarządzaniem. Ursus to samo, chyba już zdechł.
                  • avatar
                    ipkis
                    0
                    Czyli kółko się zamyka
                    "W 2016 r. udziały w Autosanie, mającym lepsze czasy już za sobą, przejęła Polska Grupa Zbrojeniowa. Syndyk upadłego producenta zaakceptował ofertę konsorcjum Huty Stalowa Wola i firmy PIT Radwar, wchodzących w skład PGZ. Krok ten był realizacją obietnicy Beaty Szydło, która zapowiedziała uratowanie firmy Autosan."