• benchmark.pl
  • Foto
  • Podwodne zdjęcie polujących głuptaków - fotografia, którą Canon uznał za ikoniczną
Foto

Podwodne zdjęcie polujących głuptaków - fotografia, którą Canon uznał za ikoniczną

przeczytasz w 3 min.

Poznaliśmy zwycięzcę i finalistów europejskiego konkursu Canona na ikoniczną fotografię. Wygrał Brytyjczyk Matt Doggett

Canon ikoniczna fotografia
„Kiedy głuptaki wchodzą pod wodę kształt ich oczu natychmiast się zmienia, co pozwala im dojrzeć rybę, o którą walczą”

We wrześniu Canon zapowiedział konkurs na ikoniczną fotografię, czyli zdjęcie z wyjątkową historią, która zapisze się w naszej pamięci. Czas konkursu minął i pora na ogłoszenie rezultatów. Wśród nagrodzonych finalistów znalazł jest także reprezentant naszego kraju - Oskar Żak. Główną nagrodę, za zdjęcie polujących pod wodą głuptaków otrzymał Brytyjczyk Matt Doggett.

Anthony Holland Parkin, główny dyrektor kreatywny z Getty Images, tak podsumował prace jury - „Wyłonienie 10 finalistów spośród 12500 zgłoszeń było dużym wyzwaniem. Jednocześnie wielka różnorodność prac – od krajobrazów, natury przez portrety, aż po reportaż – sprawiła, że był to proces niezwykle przyjemny. Od samego początku było wiadomo, że prace są na bardzo wysokim poziomie. Byliśmy pod wrażeniem kreatywności wielu fotografów, zwłaszcza w połączeniu z techniką fotografowania. Gratulujemy 10 finalistom, których pasja i wizja przemawiały najmocniej”.

A tak skomentował ikoniczne zdjęcie, które widnieje na wstępie tego newsa, Brent Stirton z jury - „“To wykonane pod wodą zdjęcie dokumentuje chaotyczną sytuację, a w takich warunkach naprawdę trudno jest zrobić dobre zdjęcie. Dodatkowym wyzwaniem jest utrzymanie ostrości. W tym przypadku fotograf poradził sobie z tymi problemami, uzyskując dynamiczną fotografię”.

Galerię zgłoszonych zdjęć możecie obejrzeć na stronie Canon. A poniżej przegląd wszystkich zakwalifikowanych do finału fotografii z uzasadnieniem wyboru.


Tytuł: „Transition”
Autor: Stephane Droal, Francja

Opis: Jednolite kolory reprezentują przejście między latem a zimą. Kolory jesieni rozjaśniają nasze spojrzenie.
Komentarz jury: „Wspaniale miękkie, stonowane światło, odrobina mgły i ograniczenie barw intryguje i tworzy zupełnie nową wizję fotografii krajobrazowej. Fotografia świetnie obrazuje przejście, zmianę pór roku w Europie. Efekty uzyskane przy obróbce nie dominują, nie przysłaniają sensu sfotografowanej sceny. Technicznie - bardzo dobrze skomponowany kadr” - Toby Smith.
 


Tytuł: „Przygotowani na zmiany”
Autor: Oskar Żak, Polska

Opis: Sesja zrobiona przez ojca 7 dni po narodzinach dziecka. Znaliśmy dokładną godzinę i datę zmiany… wagę również.
Komentarz jury: „Odmienne od pozostałych zdjęć finalistów. Uwielbiam tę kompozycję, plan i przekaz. Świetnie wykonane” - Anthony Holland Parkin.
 


Tytuł: „Ivory Burning”

Autor: Tobias Corts, Niemcy
Opis: Kenia płonie przez swoje zasoby kości słoniowej. Przestańcie kłusować i zabijać słonie - przez was ten gatunek zniknie całkowicie za 10 lat.
Komentarz jury: „Fotoreportaż dotyczy kryzysowego problemu. Ostre kadrowanie potęguje wrażenie niepokoju, zagrożenia” - Anthony Holland Parkin.

 


Tytuł: „Provovaction au changement”
Autor: Emmanuel Brossier, France
Opis: Czasem zmiany mogą być wywołane. Nie ma zmian bez potrzeby rozwoju. Fotografia potrafi uchwycić takie historyczne momenty.
Komentarz jury: „Mocna kompozycja odzwierciedla walkę i być może przygnębienie jednostki wobec autorytarnej władzy systemu” - Toby Smith.

 


Tytuł: „The Great Encounter”

Autor: Tobias Friedrich, Niemcy
Opis: U wybrzeży Omanu i Jemenu żyje około 80 humbaków, które nie opuszczają tego miejsca wraz z pozostałymi przedstawicielami gatunku. Specjaliści twierdzą, że zwierzęta stanowią odrębny gatunek.
Komentarz jury: „Sylwetka wielorybów powraca jak echo i płynie wraz z krajobrazem powyżej. Efektowne ujęcie - Toby Smith.

 


Tytuł: „Schroffe Kanten ganz weich”
Autor: Christian Kraus, Niemcy
Opis: Fotografia pokazuje, jak odpowiednie światło może zmienić najbardziej surowe obiekty w coś pięknego.

Komentarz jury: „Z pozoru klasyczna fotografia krajobrazowa, jednak doskonale wykonana, w odpowiednim momencie. Znakomicie dobrana pora dnia” - Brent Stirton.
 


Tytuł: „Lake Agnes”

Autor: Erik De Boer, Holandia
Opis: Nadejście wiosny oznacza topniejący śnieg, który zmienia się w niebieską, odbijającą promienie wodę.
Komentarz jury: „Piękna panorama. Uwielbiam krajobrazy, które pochłaniają moją uwagę i sprawiają, że marzę aby znaleźć się dokładnie w tym miejscu” - Toby Smith.
 


Tytuł: „Pushed aside”

Autor: Rupert Hitchcox, Wielka Brytania
Opis: Uczestnik protestu przeciwko szczytowi G8 w Londynie odpychany specjalną tarczą przez oficera policji.
Komentarz jury: „Świetne wykorzystanie głębi ostrości, kompozycja i układ kadru oddają potęgę fotografii” - Anthony Holland Parkin.
 


Tytuł: „Deafening silence”
Autor: Aleksandr Dymov, Rosja
Opis: Skromność – prawdziwe piękno dziewczyny.

Komentarz jury: „Fotografia nieco odbiegająca od pozostałych prac finałowych. Piękny, szczery i intrygujący portret” - Anthony Holland Parkin.

Źródło: Canon

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    -1
    Te ostatnie zdjęcie nie jest czasem klasykiem z National Geographic? Czy może tak uderzające podobieństwo?
    • avatar
      Q'bot
      -2
      To jesienne zdjęcie jest chyba dla żartu wybrane... Nic w nim nie ma... dosłownie nic ;|
      • avatar
        DrathVader
        0
        Są gdzieś te zdjęcia w wysokiej rozdzielczości? Widzę kilka potencjalnych tapet.
        • avatar
          Dooku
          0
          Mnie ciekawi co zawiniły te stworzenia polakowi który tak przetłumaczył ich nazwę. Chociaż po angielsku też nazywają się ciekawie.