Ciekawostki

Tak wygląda korek sueski z orbity - widać jak rośnie i gdzie doszło do zatoru

Karol Żebruń | Redaktor serwisu benchmark.pl
30 komentarzy Dyskutuj z nami

Zablokowanie kanału sueskiego przez kontenerowiec Ever Given to jedna z najgłośniejszych ostatnio spraw związanych z transportem towarów z Chin do Europy. Nie rozbieżności na szczeblu politycznym, a coś tak zwykłego jak mielizna stała się przeszkodą na razie nie do pokonania.

O blokadzie kanału Sueskiego pisaliśmy już w tym tekście. Przy okazji warto sobie przypomnieć dlaczego w ogóle mogło dojść do zablokowania kanału. To trochę tak jak z odpływem ze zlewu do którego wpadną zbyt duże odpadki. Nawet jeśli są one węższe niż przekrój rury, mogą utknąć w syfonie lub stając w poprzek rury. Właśnie w kanale Sueskim doszło do takiej sytuacji. Rolę przeszkody spełniła mielizna i niekorzystne warunki pogodowe, a statek osiadłszy na niej stanął w poprzek kanału.

Kontenerowiec dłuższy niż szerokość kanału

Ever Given to jeden z największych kontenerowców na świecie, może pomieścić nawet 20 tysięcy pojemników z towarami. Długość statku to 400 metrów (dokładnie 399,94 metra), a szerokość 59 metrów. Kanał Sueski, wybudowany w latach 1859-1869, ma z kolei szerokość od 160 do 300 metrów. Nie jest więc zaskoczeniem, że operacja przeprowadzenia statku takiego jak potężny kontenerowiec poprzez ten kanał, jest bardzo dużym wyzwaniem, a sam ruch odbywa się w danym momencie jednokierunkowo.

Ever Given
Tak wygląda załadowany kontenerowiec Ever Given (fot: kees torn CC BY-SA 2.0)

Kontenerowiec Ever Given jest własnością japońskiego armatora Shoei Kisen Kaisha (Evergreen to obecnie czarterująca firma), ale pływa jak wiele innych statków pod banderą Panamy. Prace nad uwolnieniem unieruchomionego od trzech dni statku to nie tylko próby wyprostowania go w stosunku do toru wodnego przez osiem holowników, ale również prace naziemne na brzegach kanału. W miejscu zatoru szerokość toru wodnego to około 205 metrów.

Zator rośnie, a prognozy wcale nie są obiecujące

Kanał sueski w przypadku Europy to najszybsze połączenie wykorzystujące drogę morską. Zdjęcia zablokowanego w kanale statku wraz z widokiem rosnącego zgrupowania statków przed wejściem w kanał jeszcze w zatoce Sueskiej stanowiącej odnogę Morza Czerwonego, zestawione ze zdjęciami normalnego ruchu świetnie ilustrują skalę problemu.

Kanał Sueski zator
Obrazy radarowe wykonane przez satelitę Copernicus Sentinel-1. Pierwsze 21 marca, gdy ruch odbywał się rutynowo. Drugie 25 marca i widać na nim kontenerowiec blokujący wąską nitkę kanału. Metalowe poszycie statków odbija sygnał radarowy, dlatego są one widoczne jako jasne obiekty, woda rozprasza z kolei wiązkę radarową i dlatego jest ciemna.

W zatoce jest już około 150 statków, a w drodze ze wschodu kolejne 300. Ruch blokowany jest nie tylko od południowej strony kanału. Statki gromadzą się także na Morzu Śródziemnym w pobliżu Port Said, a także wewnątrz kanału w Wielkim Jeziorze Gorzkim.

Ever Given zator
Widok zatoru i statku Ever Given na powiększeniu. Zdjęcie z satelity Copernicus Sentinel-2

Jeśli kanału nie uda się szybko odkorkować, a opinie są w tej chwili sprzeczne - od nadziei na przywrócenie ruchu w najbliższych dniach do wizji blokady przez tygodnie, a nawet miesiące - konsekwencje finansowe mogą dotknąć w końcu również i nas. Nie tylko ze względu na opóźnienia w dostawach, ale też wzrost ich kosztu jeśli będą realizowane inną ścieżką. Alternatywna trasa wokół Afryki to dodatkowe dwa tygodnie podróży dla statków wiozących towary.

Można też sobie wyobrazić, że instytucje, które stracą na obecnej sytuacji na pewno zechcą odzyskać część pieniędzy od firm ubezpieczeniowych. I to nawet jesli statek zostanie zepchnięty z mielizny jeszcze w ten weekend.

Źródło: ESA, inf. własna

Czytaj więcej na ciekawe tematy:

Komentarze

30
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Fajne są te obrazy radarowe. Ciekawie to wygląda.
    11
  • avatar
    develoop
    Jako ciekawostkę można powiedzieć że w ciągu jednej godziny przez kanał przepływają towary warte w przeliczeniu na złotówki 1,5 mld zł (w ciągu godziny) ;)
    8
  • avatar
    Lord_Krecitsqa
    Jasnowidz Jackowski to przewidział xD
    2
  • avatar
    Simpi29
    Dziwi mnie ze nie rozbudowuja,poszerzają tego kanału ? w końcu to taka autostrada jedno kierunkowa jest
    1
  • avatar
    jozek23
    I pyk ceny w górę 30%
    1
  • avatar
    dokkymc
    "... możliwość przepłynięcia kanału to koszt rzędu 600-700 tysięcy euro per kontenerowiec, oczywiście cena jest uzależniona od rodzaju, wielkości oraz wielu innych czynników..." https://strefainwestorow.pl/artykuly/wydarzenia/20210325/blokada-kanal-sueski
    Wszystko do budżetu Egiptu.
    Taka ciekawostka...
    1
  • avatar
    bomber2
    Kapitan pijany był czy co? Zapatrzył się na concordie? ;)
  • avatar
    OpusDei
    Jest takie bydło co się mieni hasłem "agenda 2030". Jak ktoś poszuka to dużo tam mają wywodów o przerwaniu łańcuchów dostaw. No ale my tu wszyscy przecież wiemy ...głupie teorie spiskowe, karmi się nimi ciemny lud...
    -1
  • avatar
    OpusDei
    Jeżeli to był przypadek to nie bądźcie zaskoczeni jeżeli w niedalekiej przyszłości ktoś tam uszkodzi i zatopi jakiegoś kolosa ... albo kilka. Jak myślicie ile tygodni potrwa usuwanie takich wraków?
    -1
  • avatar
    danieloslaw1
    wczoraj jak napisaliscie tego newsa oni juz to ogarneli
    -2
  • avatar
    greghostor
    Chińszczyzna nie dojedzie. Jaka szkoda.
    -3
  • avatar
    fonzie
    Nie łapie tego że tyle się z tym męczą.
    Przecież wystarczyło by innym statkiem popłynąć "od tylca", zarzucić kilka lin i go naprostować (ew. Wyciągnąć)
    Roboty Max na 2 dni...
    -3
  • avatar
    Dariosex
    Juz o tym wczesniej wspominalem. Niech dupna kilkoma rakietami w ten kontenerowiec a potem jeden dzien posprzataja i problem zostanie rozwianay.
    -7
  • avatar
    pawluto
    21 wiek i problem z jednym statkiem...hahahahaha
    Przecież to można rozładować ten korek w kilka dni - trzeba tylko chcieć i mieć na to fundusze.
    -7