Oprogramowanie

Teraz LibreOffice jeszcze lepiej radzi sobie z plikami MS Office

przeczytasz w 4 min.

LibreOffice 7.3 to najnowsza wersja pakietu biurowego, stanowiącego świetną, a przy tym darmową alternatywę dla MS Office. Z plikami tworzonymi przy użyciu tego ostatniego radzi sobie teraz dużo lepiej.

LibreOffice 7.3 poprawia obsługę plików MS Office

LibreOffice to świetny pakiet biurowy. Nie jest oczywiście pozbawiony wad, ale w wielu przypadkach może bez trudu zastąpić zestaw Microsoft Office. Ten ostatni jednak wciąż jest absolutnym standardem i to kojarzone z nim formaty DOCX, XLSX czy PPTX dominują w przestrzeni. Kompatybilność z nimi była w przeszłości sporym problemem, ale już od pewnego czasu darmowy LibreOffice radził sobie z ich obsługą całkiem dobrze. Wraz z kolejną aktualizacją dodatkowo to usprawniono.

Aby lepiej radzić sobie z „microsoftowymi” plikami LibreOffice 7.3 otrzymał kilka istotnych poprawek. To między innymi obsługa śledzenia zmian w tabelkach i przy przemieszczaniu tekstu. Zwiększono również wydajność otwierania dużych dokumentów DOCX i XLSX, a także zwiększono szybkość renderowania niektórych ich elementów. Ulepszone zostały także filtry importu i eksportu plików, dzięki czemu dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne i prezentacje powinny wyświetlać się poprawnie w większości przypadków. 

Pobierz darmowy pakiet biurowy LibreOffice (download):

Pobierz LibreOffice

Na tym nie koniec. Co nowego w LibreOffice 7.3?

Na liście nowości w LibreOffice 7.3 odnajdujemy również na przykład nowe funkcje bibliotek ScriptForge, których zadaniem jest ułatwianie tworzenia makr w arkuszach kalkulacyjnych. W programie Writer natomiast pojawiła się możliwość dodawania hiperłączy do wstawianych kształtów, a Impress zwiększa wygodę tworzenia listy punktowanej.

Co dalej? Zaawansowana funkcja autouzupełniania i filtrowanie kolorów w oknie „filtr standardowy” w programie Calc, szybkie i proste wstawianie kodów kreskowych i QR, rozszerzone zarządzanie drukarkami, ujednolicenie szerokości krawędzi w całym pakiecie oraz funkcja eksportu do formatu PDF z pełnym pakietem opcji. Na wzmiankę zasługuje też natywna obsługa procesorów Apple Silicon. Podsumowanie tych nowinek i zmian możesz obejrzeć poniżej.

Zobacz podsumowanie nowości w LibreOffice 7.3:

Najważniejsze nowości wprowadzone w poprzednich wersjach LibreOffice:

  • Możliwość edycji parametrów fontu z poziomu panelu bocznego
  • Możliwe do przewijania (za pomocą scrolla) menu wyboru stylu
  • Możliwość skonfigurowania w stylach strony tzw. rynien
  • Wypełnienie tła kolorem może pokrywać całą stronę
  • Wielokolumnowe pola tekstowe w Impress i Draw
  • Okno dialogowe, umożliwiające wygodny wybór preferowanego interfejsu
  • Szybsze działanie funkcji znajdź i zamień
  • Możliwość zmiany animacji kilku obiektów naraz w Impress
  • Cyfrowe podpisy w ODF. 
  • Akceleracja bazująca na GPU
  • Silnik graficzny Skia
  • Zaktualizowana galeria kształtów
  • Półprzezroczysty format tekstu
  • Ujednolicone menu kontekstowe hiperłączy
  • Panel tabeli na pasku bocznym
  • Komentarze mogą być oznaczane jako rozwiązane
  • Okno znaków specjalnych z wyszukiwarką
  • Możliwość eksportowania dokumentów do formatu ePUB
  • Menu Formularze do tworzenia interaktywnych obiektów w dokumentach
  • Możliwość eksportowania fragmentów arkusza kalkulacyjnego pliku JPG lub PNG
  • Jednowierszowy panel sterowania – NotebookBar: Tabbed Compact
  • Rozwijane okno formuł z najczęściej używanymi funkcjami

LibreOffice: darmowy pakiet biurowy - alternatywa dla MS Office

LibreOffice to naturalny wybór dla osób, które nie chcą korzystać lub nie mogą sobie pozwolić na kosztowny pakiet MS Office. We wrześniu 2010 roku założona została The Document Foundation, która czuwa nad rozwojem tego projektu, bazującego na pakiecie OpenOffice, powołanym do życia 10 lat wcześniej.

LibreOffice 10

Pakiet biurowy LibreOffice dostępny jest w wersji stacjonarnej oraz przenośnej, którą można bez konieczności instalacji uruchamiać z pamięci USB oraz dysków przenośnych i sieciowych. W jego skład wchodzi sześć podstawowych aplikacji:

  • Writer to edytor tekstu, który może być użyty do wszystkiego - zarówno do napisania krótkiego listu, jak i do produkcji całej książki z wbudowanymi ilustracjami, spisem treści, bibliografią i diagramami. Dzięki takim narzędziom jak autouzupełnianie, autoformatowanie czy automatyczne sprawdzanie pisowni, Writer znacznie ułatwia pracę. Jest wystarczająco dobry, aby poradzić sobie także z publikacjami biurowymi - można m.in. tworzyć wielokolumnowe biuletyny oraz broszury. 

  • Calc - arkusz kalkulacyjny - pomoże w różnego rodzaju obliczeniach i analizach. W pełni zintegrowany system pomocy ułatwia pracę wprowadzania komplikowanych formuł. Program umożliwia dodawanie danych z zewnętrznych lokacji, takich jak SQL, a następnie ich sortowanie i filtrowanie w celu przedstawienia analizy statystycznej. Można również korzystać z funkcji graficznych do wyświetlania wielu wykresów 2D i 3D z 13 kategorii, włączając w nie wykresy liniowe, powierzchniowe, słupkowe, kołowe i punktowe (XY). Wśród kilkudziesięciu dostępnych odmian na pewno znajdziemy taki, który odpowiada naszemu projektowi.

  • Impress umożliwia tworzenie prezentacji multimedialnych - szybko i wygodnie. Oryginalne animacje i efekty specjalne pomogą przekonać odbiorców. Tworzone prezentacje będą wyglądały na profesjonalne.

  • Base to baza danych, którą można bez problemu zintegrować z istniejącymi strukturami danych. Program pozwala na importowanie danych m.in. z MySQL, PostgreSQL oraz Microsoft Access, co znacząco zwiększa jego możliwości. Z jej pomocą można tworzyć zaawansowane bazy danych zawierające formularze, raporty, opinie i zapytania.

  • Math jest prostym edytorem równań, który pozwala napisać równania matematyczne, chemiczne, elektryczne i naukowe w standardowym zapisie symboli. Szczególnie przydatne podczas nauki.

  • Draw to niezwykle rozbudowane narzędzie graficzne, z którego pomocą możemy edytować wszelkie obiekty oraz tworzyć schematy, diagramy, formularze obiektów 3D i wiele, wiele innych. Ponadto obsługuje OpenGL.

LibreOffice ma również wbudowany kreator plików PDF, dzięki któremu można tworzyć dokumenty, a także otwierać i czytać już istniejące. 

Pakiet cieszy się sporą popularnością na świecie. Obecnie jest już dostępny w ponad 30 wersjach językowych, w tym również w polskiej. LibreOffice można swobodnie pobierać, instalować i rozpowszechniać bez obawy o naruszenie praw autorskich. Dostępny jest w wersjach dla systemów Windows, Mac OS X i Linux - x86, jak i x64. Od wersji 5.0.0 pozwala też na podstawową edycję na Androidzie.

Źródło: LibreOffice

Komentarze

13
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    saser
    10
    Do domu lub małego biura Libre sprawdza się wyśmienicie. Szkoda kasy na MS Office.
    • avatar
      piomiq
      4
      Fajny artykuł traktujący kompleksowo opisywany "przedmiot". Autor napisał dokładnie o nowościach ale też o samym pakiecie czym jest i jakie są jego najważniejsze elementy.
      • avatar
        Gnom_Z_Piany2
        1
        używam zamiennie MSO i LO, z tym że wolę LO. Mocno się dziwię, czemu polska edukacja nadal sięga po bardzo kosztowny MSO, to jest kasa wywalona w błoto. Spokojnie na LO w edukacji można pojechać. Każdy to może sobie zainstalować, pakiet jest bezpłatny, ale kto zechce wesprzeć, proszę bardzo.

        w praktyce przy większych dokumentach, LO jest trochę mniej stabilne niż MSO, ale z wersji na wersję się poprawia. LO w przeciwieństwie do MSO, w pakiecie zawiera program do rysunku wektorowego Draw . w przypadku MSO tego nie ma, trzeba sobie dokupić Visio które microsoft nabył wraz z całą firmą, Visio jest dosyć drogie, zaś Draw w większości przypadków w zupełności wystarczające. Ma nawet linie do wymiarowania :) niestety niezgodne z polskimi normami co do rysunku technicznego. w Visio lepiej jednak nie jest, a programy typu CAD, z tym różnie bywa, ale jako takie są b. drogie.
        • avatar
          Much_
          0
          A nie lepszy open office?
          • avatar
            greglion
            -1
            Nice
            • avatar
              Aquaform
              -2
              A ja dalej na Microsoft Office 2003
              • avatar
                bobbaniak
                -2
                Do symbolicznego zastosowania - OK. Do użytku codziennego - koszmar. Szczególnie dla osób, które kiedykolwiek miały do czynienia z pakietem Office. Dla Liuxowców - przymus. Tym bardziej, że w legalnych międzynarodowych sklepach online można kupić pełnego Office'a (2019, 2021) poniżej 200 PLN.
                BTW Nawet nie próbujcie używać zawartej tam bazy danych - tabela (wydajnościowo) umiera przy ok. 100 rekordzie. Lepszym rozwiązaniem będzie choćby WPS Office.