Projektory

Doskonale jasny kolor - dewiza projektorów Epson

Karol Żebruń | Redaktor serwisu benchmark.pl
2 komentarze Dyskutuj z nami

Epson stosuje technologię 3LCD w projektorach z prostego powodu - by jasność światła białego i kolorowego były identyczne

Epson prezentacja

Projektory świecą światłem kolorowym, ale nie zawsze powstaje ono w ten sam sposób. Różne mogą być źródła światła, różne sposoby tworzenia obrazu, który potem jest wyświetlony na ekranie. Firmy z projektorowej branży w różny sposób podchodzą do dywersyfikacji swojej oferty. Jedni starają się doskonalić wybraną technologię i proponować zróżnicowane urządzenia, inni chcą osiągnąć to samo, ale na różne sposoby by zadowolić jak największą grupę klientów.

Oczkiem w głowie firmy Epson jest technologia 3LCD i związane z nią hasło "3 razy żywsze kolory".

Oto co z jej pomocą ma do powiedzenia obecnie Epson na rynku projektorów. Wyjaśnimy sobie również dlaczego Epson uważa swoje rozwiązanie za najlepsze.

Technologia 3LCD i DLP - różnice

Zdaniem Epsona wszystkiemu winna jest technologia jaka stoi za sposobem tworzenia obrazu w jednoczipowych projektorach DLP. Powstaje on w postaci naprzemiennie wyświetlanych obrazów, z których każdy ma jedną ze składowych barw. Czyli nie widzimy jednorazowo pełnego obrazu we wszystkich trzech barwach RGB, ale raz obraz niebieski, raz zielony, raz czerwony. Dzięki temu, że te obrazy wyświetlane są bardzo szybko, a nasze oko ma sporą bezwładność, widzimy ich złożenie i teoretycznie poprawne odwzorowanie kolorów. W praktyce koła filtrów DLP zawierają jeszcze inne filtry, w tym neutralny (biały), który służy poprawie jasności białych motywów na ekranie.

DLP a 3 LCD
Po lewej schemat działania DLP, po prawej 3LCD

W projektorze 3LCD (podobnie jest w 3 chipowych DLP, ale te nie są powszechnie dostępne) każdy z kolorów jest odtwarzany w tym samym momencie. Nasz mózg nie musi nic interpretować. Dlatego światło białe w przypadku 3LCD jest faktycznie złożeniem barw, a nie światłem białym, które przechodzi przez filtr neutralny.

Jasność światła kolorowego czyli CLO

By prawidłowo ocenić jasność światła kolorowego stosowany jest parametr CLO (Color Light Output). W teorii powinien być on równy jasności światła białego, czyli tej jasności, którą producenci najczęściej podają jako parametr w specyfikacji.

Pomiar CLO wiąże się z pomiarem jasności sekwencji barw w kilku miejscach ekranu i uśrednieniu zsumowanych pomiarów. W technologii DLP konsekwencją naprzemiennego wyświetlania jest zmniejszenie efektywnej jasności światła kolorowego.

W projektorze 3 LCD każdy kolor testowy jest wyświetlany jednocześnie co oznacza, że deklarowana jasność światła białego jest równa jasności światła kolorowego.


Gamuty barw wyświetlane przez różne projektory - w postaci fajnych wydruków z drukarki 3D

Konsekwencja tego faktu jest widoczna podczas porównania projektora 3LCD i jednoczipowego DLP jak na dłoni - ten drugi ma brudniejsze barwy, bardziej wyblakłe. A przecież dokładność odwzorowania koloru nie jest tylko domeną kina domowego, jest ważna w każdej branży, w której stosuje się projektory.

By uprzedzić pytania, przypomnę, że zwykle nie mamy okazji do porównania dwóch technologii, a nasze oko łatwo oszukać, dlatego nie jest łatwo przekonać do zalet 3LCD bez bezpośredniej demonstracji. Poza tym coraz doskonalsze technologie DLP w coraz mniejszym stopniu są obciążone tym problemem czy Epson tego chce czy nie.

Technologia 3LCD - sprawdza się wszędzie

Epson powiada - idealnym wyborem, gdy chcemy mieć w projektorze żywe i jasne barwy, a nie tylko jasną biel, jest technologia 3LCD.

Firma stosuje to rozwiązanie w całej gamie swoich produktów - począwszy od projektorów kina domowego, poprzez instalacyjne, edukacyjne i biznesowe, a skończywszy na ultramobilnych konstrukcjach.

Przykładem projektora przeznaczonego dla branży biznesowo-edukacyjnej (może być również obiektem zainteresowania klienta indywidualnego) są modele EB-S31 / X31 / W31, to projektory o jasności 3200 lumenów, kontraście 15000:1. Zależnie od wersji mają rozdzielczość SVGA, XGA i WXGA. Epson podkreśla niskie koszty nowych lamp - w tym przypadku to 280 zł, w innych cena jest porównywalna. Oczywiście trzeba pamiętać, że ta cena obowiązuje w przypadku samodzielnej jej wymiany w projektorze.

Są to niewielkie dość ciche projektory, które w innych wariantach oferują jeszcze większą jasność, a także rozdzielczość obrazu.

Inną kategorią są projektory o krótki i ultra-krótkim-rzucie, na przykład model Epson EB1430Wi o jasności 3300 lm i rozdzielczości WXGA. Również one mogą pochwalić się wysoką jasnością światła kolorowego, co jest bardzo istotne zważywszy na zastosowania. Takie projektory stosowane w szkołach, używane są zwykle w jasnym otoczeniu, a nie przy przygaszonych światłach.

Projektor z ultra-krótkim-rzutem może być również częścią interaktywnej tablicy, która wykorzystuje stół. Epson oferuje odpowiednie akcesoria w postaci interaktywnych piór.

Kino Domowe to kategoria, w której projektory zyskują coraz większą przychylność. Epson proponuje tutaj projektory EH-TW5300/5350 o jasności 2200 lumenów, kontraście 35000:1 i rozdzielczości FullHD. Ta druga wersja, oznaczona EH-TW5350, wyposażona jest dodatkowo w łącze Wi-Fi i wsparcie dla standardu Miracast. Zapewnia on nie tylko bezprzewodową łączoność. Również przyzwoity komfort nie skrępowanego niczym grania na urządzeniach mobilnych, które pełnią rolę kontrolerów. I w tym przypadku Epson podkreśla wagę jasnych kolorów jakie tworzone dzięki technologii 3LCD.


Epson EH-TW5350

Źródło: Epson, inf. własna

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Wróżę potencjalne problemy: lekka niedokładność w ustawieniu luster lub pryzmatów (choćby przesunięcie od uderzenia) i składowe RGB się rozjeżdżają.
  • avatar
    Hakuren
    Wg mnie priorytetem powinny być doskonale wyraziste kolory a nie doskonale jasne. Coś tu nie będzie grać jak trzeba.

    Uwielbiam takie nonsensowne hasła marketingowe w stylu "3x żywsze kolory". Jeszcze jeden stopień wyżej a kolory nabędą samoświadomość i uciekną z projektora. A jak kolor się zachowuje gdy jest tylko 2x żywszy? Kto te bzdury wymyśla?