Gry

Dźwięk. Grafika

Czym jednak byłaby gra bez ścieżki dźwiękowej? Piękna grafika, czy świetne efekty fizyczne to nie wszystko i tutaj autorom należy się duży plus! Dźwięk uzbrojenia jest bardzo dobrze oddany - każdy wystrzał powoduje drgnięcie ręki z wrażenia - zwłaszcza na zestawie głośników w standardzie 5.1. Przygniatające, oszałamiające wręcz są wybuchy - głośne, z odpowiednim, stonowanym basem naprawdę dają do zrozumienia, że granat to nie zabawka.

autentycznie wstrząsające wybuchy

Jednak najlepsze dopiero przed nami - kapitalne wręcz (!) są odgłosy Obcych, rodem przypominają te z "Wojny światów" i naprawdę budzą grozę.

Grafika


Czas teraz na grafikę - jest to chyba budzący największe zainteresowanie aspekt tej gry. W jaki sposób autorom udało się uzyskać tak piękne efekty graficzne, bujną roślinność, znakomitą grę świateł. Odpowiedź kryje się pod nazwą "CryEngine2". Crysis, tak jak jego poprzednik, czyli FarCry, działa na autorskim silniku Crytek i sprawuje się bardzo dobrze w swojej roli. Mało tego - wyciska ostatnie soki z najnowszych dzieł techniki takich, jak GeForce 8800 GTX i procesorów wielordzeniowych.

i niezłe efekty zniszczeń

Grafikę w Crysis podzielić możemy na dwa etapy: etap letni i etap zimowy, bowiem różnią się one diametralnie od siebie. Zanim zaczniemy walczyć z kosmitami, wyspa wręcz zalana jest roślinnością. Obserwować możemy wtedy bardzo ładne efekty świetlne uzyskane dzięki technice HDR (High Dynamic  Range - powoduje, że wszelkie światło w grze daje realistyczną poświatę i "oślepia" gracza tak, jakby rzeczywiście patrzył na nie). Z monitora dosłownie wylewa się skwar, jaki panować musi na wyspie, niestety, wylewa się on także z nawet najsilniejszych kart graficznych z trudem radzących sobie z generowaniem grafiki.

efekty HDR i cienie

Gdy jednak ogromna machina Obcych zostanie uruchomiona i wyspa zamieni się w lodową krainę, dostaniemy dreszczy, bowiem tak pięknie odzwierciedlonego mroźnego świata jeszcze w żadnej grze nie było! Autorzy pamiętali nawet o zmianie tekstur uzbrojenia.

Wszystko pokryte śniegiem i tylko kosmici nie pozwalają nam się wyziębić ;)

Grafika Crysis z pewnością nadgoni braki spowodowane niezbyt wyrafinowaną fabułą. Jest to tytuł, który jako pierwszy potrafi umiejętnie korzystać z dóbr oferowanych przez systemy 64-bitowe! Wydajność na takim systemie ma być nieco wyższa niż na maszynach 32 bitowych.  Oczywiście gra korzysta z dobrodziejstw Directx 10 (które można uaktywnić także pod Windows XP - wskazówka na końcu artykułu).

Efekt Parallax Occlusion Mapping - bardziej dopracowany Bump Mapping ("wypukłe" tekstury)

Nie udało się jednak uniknąć błędów w grafice. Mimo że są one nieliczne, nie powinny znaleźć się w tytule tak wyczekiwanym i rozreklamowanym. Kilka razy natknąłem się na obiekty lewitujące w powietrzu. Pojawiały się także dziwne figury zamiast modeli obiektów. Są także błędy w fizyce, np.: podskakujący "z radością" wrak samochodu, którego nawet nie ruszyłem.

Czy to błąd w grafice, a może prezenty pod choinkę?


Lewitujące obiekty - najczęstszy błąd w grach komputerowych