Gry

Cry Engine 3

przeczytasz w 2 min.

AutorzyCrytek
Debiut w  roku2011
Najpopularniejsze gryCrysis 2
W użyciutak
  
Wersja DirectX9c, 10, 11
Wersja OpenGL-
Obsługa multi GPUtak
Obsługa wielu rdzenitak
Maks. ilość obsł. rdzeni?

Crysis 2, a z nim Cry Engine 3, zadebiutuje na sklepowych półkach dokładnie 24 września tego roku. Co ciekawe, także konsole otrzymają (w końcu) Crysis 2. Wersja pecetowa obsługiwać ma DirectX 9, 10 i 11. Zastanawia szerokie spektrum obsługiwanych API, zwłaszcza z technologicznego punktu widzenia, patrząc pod kątem różnic pomiędzy poszczególnymi wersjami. Jedno jest pewne: emocji i adrenaliny nie zabraknie.

Cry Engine 3 został napakowany najnowszymi efektami graficznymi, których opisanie po kolei jeden po drugim zajęłoby pewnie ze cztery kolejne strony, więc wspomnę tylko słowem o tych najistotniejszych, jak global illumination i deffered shading (debiut w silniku CryTek). Pozostałe pojawiły się już w Cry Engine 2, a w trójce zostały leciutko usprawnionie lub pozostawione bez zmian. Posiadacze wydajnych blaszaków już mogą zacierać ręce w oczekiwaniu na Crysis 2. A właściciele konsol? No właśnie, jak to się stało, że tak wymagająca gra jak Crysis 2 trafi na te platformy?

Odpowiedź jest prosta: zmiany, zmiany, zmiany! Tutaj coś przytniemy, tu odejmiemy... Czego zatem można oczekiwać po drugim kryzysie na konsolach? Największy problem jaki trapi konsole, to bardzo mała ilość pamięci - jedynie 512 MB. O ile wydajność geometryczna w obu konsolach jest do przyjęcia, o tyle pamięć leży i błaga o dobicie. Z tego co można zobaczyć na oficjalnych zwiastunach, właśnie na ten aspekt projektanci z Frankfurtu położyli największy nacisk.

Ogólna jakość tekstur jest dużo niższa niż na PC, porównywalna z poziomem medium na kompie. Poziom szczegółowości obiektów (LOD) również nie jest wysoki. Aby jeszcze bardziej zminimalizować zużycie pamięci, obiekty znajdujące się w dużo dalszej perspektywie zastępowane są sprajtami. Na filmie przedstawiającym wyspę z pierwszego Crysis zauważamy, że po przeciwnej stronie nie ma drzew, krzewów, ani innej roślinności. Post processing i woda są mieszanką niskiej i wysokiej jakości efektów tak, aby uzyskać możliwie najwyższą jakość obrazu przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej płynności. Cienie nie imponują rozdzielczością ani szybkością odświeżania, choć na późniejszym filmie widać poprawę w stosunku do pierwszego zwiastuna. Crytek pracuje nad optymalnym wykorzystaniem potencjału obu konsol, więc możemy być spokojni o jakość wersji konsolowych.

Ciekawostka: CryTek jest żywo zaintersowany licencjonowaniem konsolowych (w szczególności) wersji silnika firmom trzecim. Jeśli Crysis 2 odniesie sukces, sprzedaż technologii może przynieść firmie miliony dolarów.