Gry

Essence Engine

AutorzyRelic Entertainment
Debiut w  roku2006
Najpopularniejsze gryCompany of Heroes, Warhammer 40k: Dawn of War
W użyciunie
  
Wersja DirectX9c, 10
Wersja OpenGL-
Obsługa multi GPUtak
Obsługa wielu rdzenitak
Maks. ilość obsł. rdzeni2


Essence Engine w pierwotnej formie swój rynkowy debiut miał w 2006 roku, przy okazji premiery Compay of Heroes. Jego druga odsłona oznaczona dopiskiem 2.0 napęza grę Warhammer 40,000: Dawn of War II, a także dodatek o podtytule Chaos Rising. Obecnie silnik Esssence nie robi już wielkiegio wrażenia, ale zaraz po premierze Company of Heroes był najbardziej zaawansowanym silnikiem graficznym napisanym na potrzeby gry strategicznej. Stanąć w szranki mógł z nim tylko nasz rodzimy Earth 4 Engine, o którym będziecie mogli poczytać w drugiej części artykułu.

Engine intensywnie wykorzystuje jenostki pixel shader i vertex shaer, obsługuje HDR, ma dynamiczne oświetlenie oraz dynamiczne cienie. Bardzo dużo uwagi poświęcono animacjom. Według Relic pojedyncza jednostka piechoty ma prawie dwa tysiące różnych animacji. Żołnierzyki mają nawet szczegółowo oddane (jak na grę RTS ma się rozumieć) animowane twarze! Pojazdy i artyleria wcale nie wypadają gorzej na tym polu. Widok gry można przybliżać wedle upodobań.

Dodatek Opposing Fronts wprowadził do gry obsługę DirectX 10. Kolejnymi nowościami był system pogodowy i dynamiczny cykl dnia i nocy. Choć twórcy początkowo twierdzili, że wprowadzone efekty środowiskowe mają wpływ na rozgrywkę, to okazało się to nieprawdą. Gra obsługuje silnik fizyczny Havok, który bardzo dobrze wywiązuje się z zadania. Dzięki użyciu tego samego silnika graficznego możliwe są nawet potyczki pomiędzy graczami posiadającymi podstawkę i dodatek. Nowsza wersja silnika, którą możemy zobaczyć w Dawn of War II, zaowocowała lepszym oświetleniem, bardziej szczegółowymi modelami postaci i obsługą procesorów dwurdzeniowych. Co bardzo istotne, dzięki bardzo dobrej optymalizacji, mimo miłej dla oka oprawy audiowizualnej gry działające na silniku Essence nie wymagają super sprzętu do działania i zadowolą się nawet komputerem "z marketu" (CoH), lub z niższego segmentu mainstream (W40k: DoW II).

Ciekawostka: Opposing Fronts, dodatek do Company of Heroes był pierwszą grą obsługującą DirectX 10.