Konsole do gier

Gramy

przeczytasz w 4 min.

Po zaznaczeniu wybranej gry w menu Game pojawia się animacja, a tapeta zmienia się w grafikę związaną z grą

W zależności od wybranych przez nas ustawień, po włożeniu płyty z grą uruchomi się ona automatycznie lub też po wybraniu jej z menu Game.
 
MotorStorm

Na początek uruchomiliśmy jedną ze sztandarowych pozycji na PS3, grę MotorStorm. Po 8 sekundach od włożenia płyty, na ekranie pojawił się napis "Sony Computer Entertainment presents". Prerenderowane intro robi wrażenie ostrością i liczbą widocznych detali - mimo, że to zaledwie rozdzielczość 720p (podobnie, jak i cała gra). Później pojawia się menu, w którym między innymi wybieramy, czy będziemy się ścigać z komputerem, czy z żywymi przeciwnikami w trybie on-line. W ustawieniach gry można włączyć lub wyłączyć obsługę sensora ruchu pada SIXAXIS lub wybrać jedno z kilku predefiniowanych ustawień pada.

Przed wyścigiem wybieramy klasę pojazdu oraz jego model - w trakcie wyboru tego ostatniego trzeba czasem poczekać sekundę, dwie, na doładowanie się danych z płyty. Przed rozpoczęciem samego wyścigu gra również dość długo się wczytuje - zdarza się, że trwa to aż pół minuty. Potem jednak nie ma już żadnych przestojów.

Po włączeniu obsługi sensora ruchu podczas gry sterujemy naszym pojazdem wychylając pada w lewo i prawo, obsługa gazu i hamulca odbywa się już przy pomocy przycisków (a konkretnie, cyngli). Po kilkunastu minutach przyzwyczajenia sterowanie za pomocą sensora staje się całkiem wygodne, jednak moim zdaniem większą precyzję można osiągnąć stosując klasyczną, analogową gałkę.

Grafika jest ładna, można powiedzieć, że bardzo ładna - trudno znaleźć grę wyścigową na PC, która jej dorównywała. Modele są szczegółowe, animacja płynna, fizyka dobrze odwzorowana. Można jedynie mieć drobne zastrzeżenia do rozdzielczości tekstur, która nie zawsze jest wysoka - oraz do braku anty-aliasingu. Ten ostatni to swoista bolączka architektury PS3 - pochłania on na tej konsoli sporo mocy obliczeniowej (w przeciwieństwie do XBOXa 360), w efekcie czego mało która gra z niego korzysta.

Aby rozpocząć rozgrywkę wieloosobową, w MotorStormie wybieramy opcję on-line, a następnie jeden z "wszechświatów" (do wyboru na naszej konsoli były: Australia oraz EU). Później dołączamy do jednego z tzw. lobbies (np. English Speaking), gdzie możemy utworzyć własną grę lub przyłączyć się do jednej z istniejących.

Przed rozpoczęciem gry on-line może się zdarzyć, że w sieci znajduje się już nowy update do MotorStorma. Trzeba wówczas poświęcić kilkanaście minut na jego ściągnięcie. Cała procedura odbywa się automatycznie, lecz po jej zakończeniu pewną niewygodą jest to, że trzeba zrestartować konsolę.

Resistance: Fall of Man - to tytuł, będący odpowiedzią na Gears of War, niemały hit z XBOXa 360. W grze kierujemy losami żołnierza, broniącego Wielką Brytanię przed inwazją Obcych (scenariusz nie do końca precyzuje, skąd się wzięli).

Grafika w Resistance wygląda bardzo przyzwoicie, ale jednak trochę gorzej od konkurenta - zastosowanemu tu silnikowi nieco brakuje do nowoczesnego Unreal Engine 3.0 z Gears of War. W grze rzuca się w oczy stosunkowo niska szczegółowość tekstur, niektórych - aż do przesady. Gra działa w rozdzielczości 720p.

Call of Duty 3 - znana gra FPP osadzona w realiach drugiej wojny światowej. Podobnie, jak poprzednik, również i ten tytuł korzysta jedynie z 720p. Gra jest płynna, wyraźnie widoczny jest antyaliasing. Generalnie grafika jednak sprawia wrażenie nieostrej i trochę rozmazanej. Drzewom dużo brakuje do tych z chociażby Obliviona.

Gra obsługuje internetowy tryb multiplayer, jednak w naszym przypadku nie zawsze udawało się uzyskać połączenie (to z pewnością wina naszego routera). Przeciętny czas wczytywania mapy to około 10 sekund, czyli przyzwoicie, o niebo lepiej od MotorStorma. Za to wielbiciele pecetowego stylu grania z myszą i klawiaturą mogą być odrobinę zawiedzeni - podłączenie gryzonia przed uruchomieniem CoD3 nic nie dało - podobnie zresztą, jak w RFoM (i w innych grach).

Ninja Gaiden Sigma - to szybka gra akcji, wydana wyłącznie na PS3. Sterujemy w niej wybranym wojownikiem, prowadząc go przez kolejnych wrogów i kolejne zagadki. Gra wymaga pewnej dozy zręczności i od czasu od czasu odrobiny myślenia, odwdzięczając się ładną grafiką, dobrym klimatem i efektownymi scenami walki.

Tekstury w grze są dość ostre, wyraźniejsze niż w MotorStorm. Sposób, w jaki światło odbija się od niektórych postaci wyraźnie wskazuje na zastosowanie Pixel Shaderów. Gra wykorzystuje również technikę Depth of Field, w niektórych momentach wyostrzając istotne elementy sceny, jednocześnie rozmazując drugi plan.

Ridge Racer 7 - to kultowa na konsolach Sony gra wyścigowa. Jeden z pierwszych tytułów wyróżniających się możliwością bardzo płynnej gry w rozdzielczości 1080i. Zwracają uwagę bardzo ostre tekstury, np. pobocza. Gra nie stosuje anty-aliasingu, oferując za to świetną płynność w wysokiej rozdzielczości. Z ciekawostek, zauważyliśmy, że w lusterku w samochodzie generowany jest uproszczony obraz drogi, co po części świadczy o ograniczeniach chipu graficznego konsoli.

Biblioteka gier

Choć obecnie na PlayStation 3 nie jest dostępne tak wiele tytułów, jak na XBOX 360, sytuacja powinna zmienić się ciągu najbliższego roku.

Sytuacja z grami na PlayStation 3 nie jest zła, ale do dobrej dużo jej brakuje. Na konsolę Sony nie jest dostępnych tak wiele pozycji, jak na XBOX 360, a koncern traci prawa do wyłączności na kolejne tytuły. Zabawka Microsoftu sprzedała się w ilości 11 mln sztuk, PS3 niecałe 4 mln (a jest jeszcze świetnie sprzedające się Wii) - na którą konsolę na miejscu producenta wolelibyście wydać grę? To jeden z powodów, dla których niektóre firmy trochę niechętnie patrzą na wydawanie gier na konsolę Sony. Na razie więc przewaga jest po stronie Microsoftu, jednak japoński koncern bynajmniej nie zamierza poddać się bez walki. Sony obiecuje, że w ciągu roku na jego konsolę pojawi się ponad 200 tytułów. To powinno zwiększyć liczbę kupujących PlayStation 3 oraz dać dodatkową motywację developerom.

Trzeba też zauważyć, że klimat gier na PS3 trochę różni się od tych z XBOX360. O ile gry na konsolę Microsoftu są bardziej zbliżone do pecetowych, zapowiada się, że PS3 otrzyma więcej tytułów stricte japońskich. Gry walki, japońskie RPG-i - tego na konsoli Sony należy spodziewać się więcej. O ile więc posiadacze XBOX360 czekają na takie tytuły, jak BioShock, czy Halo 3, o tyle w niedalekiej przyszłości na PS3 hitami okażą się najpewniej Metal Gear Solid 4 i Final Fantasy XIII. Oczywiście jest też pewna grupa gier, takich jak Grand Theft Auto 4, które ukażą się na obu konsolach.