Konsole do gier

Gramy przez Internet. Kompatybilność z PS i PS2

przeczytasz w 2 min.

Aby pograć sobie z kimś przez sieć wystarczy zarejestrować się w PlayStation Network. Sprowadza się to do utworzenia konta, podania swojego maila, adresu i kilku innych drobiazgów. W efekcie jesteśmy widoczni w sieci pod wybranym przez siebie nickiem z przyporządkowanym do niego obrazkiem.

Kiedy mamy już utworzone konto, wystarczy włączyć grę z obsługę trybu on-line. Wiele tytułów na to pozwala, chociażby MotorStorm, czy Call of Duty 3.

Aby komunikować się z innymi graczami, należy najpierw dodać ich do listy znajomych (Friends). W tym celu musimy znać ich ID bądź też musimy wcześniej spotkać się z nimi podczas gry on-line. Po dodaniu, będą widoczni w menu Friends wraz ze dodatkowymi informacjami o tym, czy są zalogowani czy nie, z opisem pod nickiem (jak w Gadu-Gadu) oraz z informacją, w jaką grę teraz grają.

Z dodanymi już do naszej listy znajomymi możemy rozmawiać głosowo (w tym celu należy podłączyć do konsoli headset - nie ma go jednak w zestawie), bądź wysyłać im wiadomości (z załącznikami). Niechcianych "znajomych" możemy z kolei blokować, aby niepotrzebnie nie przeszkadzali.

I to właściwie wszystko. Na PS3 póki co nie ma tak rozbudowanego systemu Gamer Tag, jak na XBOXie, nie ma też Achievementów. Cała nadzieja w PlayStation Home, który pojawi się na jesieni. Każdy gracz otrzyma swoją wirtualną reprezentację (avatara) oraz dom. Całość zostanie przedstawiona w pełnym trójwymiarze. Avatara i dom będzie można modyfikować, a ten ostatni również wyposażać wedle własnego uznania, a także przechowywać w nim swoje trofea (odpowiedniki Achievementów). Będzie też można zapraszać innych użytkowników PlayStation Network, rozmawiać z nimi, a nawet wspólnie grać i oglądać filmy - a wszystko przy pomocy tego samego, trójwymiarowego interfejsu, przypominającego grę a'la Sims 2.

Kompatybilność z PlayStation i PlayStation 2

Europejska PlayStation 3 pozbawiona jest chipów z PlayStation 2 (Emotion Engine + Reality Synthesizer), obecnych w wersjach konsoli sprzedawanych wcześniej w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że zgodność z grami z PlayStation i PlayStation 2 odbywa się na drodze programowej - za pomocą napisanego przez Sony specjalnego emulatora. I choć kompatybilność uległa w ten sposób pogorszeniu, w praktyce nie ma tragedii - programowa zgodność w tył działa bardzo dobrze. Po włożeniu płyty i wybraniu joypadem ikonki "PlayStation2 Format Disc", pojawia się znajome logo PlayStation 2 i uruchamia się gra. Testowane przeze mnie tytuły z PS2 - między innymi Final Fantasy X i God of War - działały bez zarzutu. I choć biblioteka obsługiwanych gier to ponad 1500 tytułów z PlayStation 2 i ponad tysiąc z pierwszej PlayStation to może zdarzyć się, że któryś z mniej popularnych tytułów nie uruchomi się lub będzie stwarzał problemy podczas gry.

Softwarowa emulacja ma jednak swoje zalety. Pokazała to wersja 1.80 firmware, wraz z którą pojawiła się możliwość upscalingu tytułów z PS i PS2. W praktyce oznacza to, że są one uruchamiane w najwyższej rozdzielczości skonfigurowanej w ustawieniach (np. 1080i). Niestety nie powoduje to, że stara gra z PS2 na nowej konsoli automatycznie będzie wyglądała pięknie i ostro - nic z tych rzeczy. Obraz wygląda tylko trochę lepiej niż bez upscalera. Patrząc z bliska na ekran można załamać się tym, jak bardzo rozmazany jest obraz. Jednak siedząc podczas testów 2 metry od 27'' telewizora LCD nie mogliśmy mieć większych zastrzeżeń. Nie było tak ostro jak w tytułach z PS3, ale można było grać na pełnym ekranie przy zbliżonej jakości obrazu, co na starej, dobrej PS2, podłączonej do telewizora kineskopowego.

PlayStation 3 obsługuje naturalnie zapisywanie i odczytywanie stanów gier dla PS2 i PS. Nie są potrzebne żadne karty Memory Card, zresztą w nowej konsoli Sony i tak nie byłoby gdzie ich wetknąć. Stany gier zapisywane są na dysku twardym w plikach, będących "wirtualnymi kartami pamięci". Dobrym pomysłem jest możliwość robienia ich kopii zapasowych, np. na pendrivie. Po skopiowaniu stany znajdziemy w plikach *.PSV w katalogu PS3\EXPORT\PSV na wybranym nośniku. A co mogą zrobić ci, którzy przechodzili grę na PS2, zapisywali postęp rozgrywki na karcie Memory Card i chcieliby kontynuować zabawę na konsoli nowej generacji? Cóż, Sony pomyślało również o tym i oferuje specjalny czytnik Memory Cardów, który wkłada się do portu USB w PS3.