The Medium - zobacz jak wygląda gra z włączonym ray-tracingiem i bez
Karty graficzne

The Medium - zobacz jak wygląda gra z włączonym ray-tracingiem i bez

Marcin Jaskólski | Redaktor serwisu benchmark.pl
31 komentarzy Dyskutuj z nami

The Medium - czy polski horror dzięki ray-tracingowi stał się jeszcze bardziej straszny? Zobacz porównanie grafiki z włączonym i wyłączonym DXR.

Nie tylko Cyberpunkiem 2077 polscy twórcy gier stoją, o czym ostatnio przypomniała nam firma Bloober Team, dzięki swojej najnowszej produkcji The Medium. The Medium zwróciła się już dobę po premierze, co przy kosztach produkcji wynoszącymi około 12 milionów dolarów z pewnością jest świetnym wynikiem.

Czy The Medium straszy wymaganiami ray-tracingu?

Przypomnijmy, że ta specjalizująca się w komputerowych horrorach firma ma już w swoim dorobku takiej tytuły jak dwie części Layers Of Fear, ostatnią odsłonę Blair Witch, czy też cyberpunkowy Observer. Krakowski deweloper znany jest również z tego, że przy produkcji gier współpracuje z prawdziwymi sławami, czego najlepszym przykładem była obecność Rutgera Hauera w grze Observer.

W przypadku The Medium nawiązano współpracę nie tylko z Platige Image (widoczny powyżej live action trailer), ale i ze znanym kompozytorem, który swego czasu stworzył muzykę do kultowego horroru Silent Hill, czyli Akirą Yamaoka.

The Medium oferuje również nowoczesne rozwiązania techniczne, takie jak obsługę DLSSray-tracingu i temu właśnie się dziś przyjrzymy. Czy implementacja ray-tracingu w The Medium robi wrażenie?

The Medium - ustawienia ray-tracingu

Do naszej dyspozycji oddano trzy ustawienia DLSS (klasycznie - jakość, zbalansowane i wydajność) oraz dwa ustawienia ray-tracingu. Pierwsze (włączony) uruchamia ambient occlusion ray-tracing tylko w trybie jednego świata, a podstawowe odbicia pojawiają się tylko na wybranych lokacjach. Dopiero ustawienia Ultra pozwalają w pełnic cieszyć się wszystkimi efektami RT.

The Medium - ustawienia DLSS

Gra wykorzystuje ray-tracing do okluzji otoczenia (AO) oraz odbić - również tych z wykorzystaniem przezroczystych materiałów jak szkło.

Porównanie grafiki z włączonym ray-tracingiem i bez

Tam gdzie do akcji wkraczają odbicia, efekty ray-tracingu są doskonale widoczne i robią jeszcze lepszą atmosferę. W wielu miejscach możemy jednak zaobserwować jedynie lekką zmianę sposobu cieniowania, a konkretnie w okluzji otoczenia (ambient occlusion).

Udane podejście z RT w The Medium?

Widać, że gra świeżo po premierze nie jest wolna od problemów technicznych. Od czasu do czasu możemy zaobserwować znikające obiekty (np. nasza bohaterka przechodzi przez niewidzialny płot), włączenie ray-tracingu powoduje czasem migotanie obrazu, a niektóre ustawienia nie chcą "zaskoczyć" za pierwszym razem. Od razu podkreślę, że nie są one jakoś szczególnie dokuczliwie i nie jest to ilość błędów jakie możemy obserwować choćby w Cyberpunku, ale nie da się ukryć, że jeden patch czy dwa, z pewnością by tu nie zaszkodziły.

Z pewnością warto też się przyjrzeć optymalizacji przy włączonym ray-tracingu - w niektórych scenach gra zwalnia bardzo mocno i to przy włączonym DLSS.

The Medium - wyniki wydajności z ray-tracingiem i DLSS
Rozdzielczość 4K UHD oznacza niemałe wymagania sprzętowe - nawet bez RT

DLSS jak zwykle robi tu świetną robotę, bowiem potrafi zapewnić szybsze działanie z włączonym ray-tracingiem, niż bez tych dwóch technologii.

Pomimo, ze ray-tracing w The Medium nie powoduje opadu szczęki, to jego implementację w tej grze oceniamy pozytywnie. Fajnie, że nowa polska produkcja zyskała techniczne nowinki - tak jak jednak wspominaliśmy, przydałyby się tu ostateczne szlify.

Może Cię również zainteresować:

Komentarze

31
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    kalkulatorek
    Jedyne co na mnie zrobiło wrażenie to kałuże w RT. Ale będąc uczciwym, widziałem w niejednej grze lepiej oddane kałuże bez RT niż w tej z RT
    29
  • avatar
    Konto usunięte
    I to ma być grafika nowej generacji? serio? kończ waść wstydu oszczędź.
    17
  • avatar
    Szarak0
    Suwak działa tylko na pierwszym screenie reszta jest zepsuta naprawcie to :)
    8
  • avatar
    Mario2k
    Przecież grafika w tej grze jest biedna jak w grach z przed 8-10 lat ,jaja sobie robicie z poważnych ludzi .
    Może Gimbazie możecie wmówić RT w tej grze oni chyba są targetem .
    7
  • avatar
    Dudi4Fr
    Chyba najgorsza implementacja RT a fakt że grafika wygląda jak coś pomiędzy PS3 i PS4 nie pomaga, dobrze że chociaż nie zabiera 50% fps-ów.
    5
  • avatar
    Mario2k
    Zakładam że silnik gry robiony na kolanie w garażu kilka lat temu ,jako że to stare dziadostwo to kilka lat temu klękała wydajność i postanowili wypuścić to coś dziś w erze w miarę wydajnych kart klas y RX 6800XT / RTX 3000 co nie mienia faktu że graficznie to jest poniżej średniej .
    Mówię wam jaja sobie z nas robią za 25-35 zł może bym kupił
    2
  • avatar
    Dzentel
    Te kałuże z RT ON wyglądają totalnie nienaturalnie. Są jaśniejsze niż jakiekolwiek inne na scenie źródła światła i odbijają lepiej niż lustro - najwyraźniej woda w nich jest chemicznie i fizycznie czysta. Wszyscy chcieli RT aby kreować bardziej rzeczywiste światy, a ostatecznie są nim przesadnie przesycone.
    2
  • avatar
    szymcio30
    Trzeba przyznać, że gra pod względem fabularnym nie jest katastrofa, ale już tego o oprawie i optymalizacji nie można powiedzieć. Na najlepszym sprzęcie zdarzają sie spadki poniżej 20 fps!! Mocarny xobox poci się w 30fps z rozdzielczością spadającą do 900p!!. To sa jakieś jaja. Przecież ta gra powstała na wyłączność i niestety posiadacze ps4 lub 5 nie maja czego żałować, że w nią nie zagraja
    2
  • avatar
    Erikson83
    Badziew ten cały ray tracker
    2
  • avatar
    pawluto
    Jedynie zdjęcie z wodą robi dobre wrażenie - pozostałe są niemal identyczne czy to on czy off RT !
    2
  • avatar
    hexon6
    Nie widzę żadnej różnicy. Ten raytracing to jest pic na wodę fotomontaż. Wygląda to tak jakby ktoś podbił kontrast na screenach z RT.
    2
  • avatar
    Abigail
    Gra nawet, nawet sporo nawiązać do innych gierek, jak i kamera z Silent Hill, ale to tyle. Historia ciekawa, ale horroru raczej tam nie ma, bardziej czuć napięcie, ale co kto lubi. Bardzo tandetne jump scary w postaci krzyku przy pojawianiu się drugiego wymiaru... Muzyka za to jest cudowna, a graficznie ujdzie. Pierwszy screen tylko pokazuje różnicę, reszta to mogła by nie istnieć.
    1
  • avatar
    Jerzy_D
    ......podsumowując w latach 90- tych studenci informatyki zoptymalizowali kod najnowszej gry która wymagała komputera ho, ho i uruchomili grę na zwykłym kompie z grafiką wcale nie gorszą od oryginału. :-)
    1
  • avatar
    Mario2k
    Bije się w pierś i przyznaje że są miejscówki w tej grze gdzie wszystko wygląda dość ładnie i przyzwoicie .
    1
  • avatar
    Ciekawski_
    Odbicia naprawdę robią różnicę (pierwszy slajd). Reszta efektów jak np. cienie można spokojnie pominąć.
    1
  • avatar
    Ahura
    Artykuł jedynie odstrasza od kupna RTX'a dla tej funkcji. Krzak jak cholera, praktycznie żadnej różnicy. Bieda
    1
  • avatar
    tomek83w
    Nie ma co dramatyzować z tą słaba optymalizacja że niby gra jest słabo grywalna nawet na Rtx 3080. Gram na ryzen 7 2700 i rtx 3060ti i w 95% czasu gry chodzi bardzo płynnie na wysokich detalach. Takie spadki wydajności pojawiają się tylko w niektórych lokacjach i jest to może kilka procent czasu gry.
  • avatar
    lynx_77
    Jest błąd w opisie screenów - te z lewej są RT ON to po pierwsze. Po drugie stwierdzenie że DLSS ponownie się sprawdza jest fałszywe lub/i wprowadzające w błąd. Każdy upscaler (nawet ten z RX 550 Phoenix) z 720p do każdej wyższej rozdzielczości robi to samo - rozmywa szczegóły tylko w celu zwiększenia ilości FPS i nie piszcie bredni że jest inaczej. A IMHO gierka poza tym miodzio.
  • avatar
    studionti
    Niewykorzystany potencjał. Jak wygląda gra z RT lub bez widać doskonale w Control lub Cyberpunku. W tej grze nie ma żadnej różnicy - wyraźnie widać, że korzysta z kart RTX symbolicznie.
  • avatar
    Aro0414
    Hm . Szczerze to póki co jestem zawiedziony ta genaracja . Nowa . Wiem że przyjdą tytuły które będą piękne ale mina lata jeszcze do tego . Skok między stara generacja a nowa jest duży na papierze ale czemu tego nie widać wogole . Co do rt to gówno nie potrzebne . Wiem wiem są gry które się dzięki temu świeca jak psu jajca ale ..co z tego . Z pozytywnych rzeczy które naprawdę zmieniają odbiór to HDR on jest widoczny i dużo zmienia a na nowych konsolach to 60 kl/s . A RT weźcie sobie wsadźcie
  • avatar
    malywdz
    gram w far cry 5 i mam lepsze odbicia bez tego rt smiechu warte, poza tym w fc 5 jest dużo bardziej otwarty świat, ustawienia maksymalne skalowanie rozdzielczości 1,3