• benchmark.pl
  • Gry
  • Zwiastun końca Zamieci? Co o kondycji Blizzarda mówi recenzja Warcraft III Reforged
Zwiastun końca Zamieci? Co o kondycji Blizzarda mówi recenzja Warcraft III Reforged
Gry

Zwiastun końca Zamieci? Co o kondycji Blizzarda mówi recenzja Warcraft III Reforged

z dnia
Jakub Jakubowicz | Redaktor serwisu benchmark.pl
26 komentarzy Dyskutuj z nami

Na Warcraft III Reforged chciałoby się spuścić zasłonę milczenia. Jednak recenzencki obowiązek każe przeanalizować odnowioną wersję klasycznego RTS-a. Na szczęście dla nas to także świetna okazja do refleksji nad obecną polityką i planami Blizzarda.

marketplace
Ocena benchmark.pl
  • 2,3/5
Plusy

- to wciąż stary dobry Warcraft III,; - nieźle i szczegółowo odnowione modele,; - kampania pozwala przeżyć na nowo czar dawnej przygody,; - połączone serwery dla posiadaczy wersji klasycznej i Reforged,; - dodatek The Frozen Throne od razu w komplecie,; - tak wielu rzeczy Blizzardowi nie udało się zepsuć…bo ich nie ruszył ;)

Minusy

- brak naprawdę istotnych zmian w rozgrywce i estetyce,; - przestarzałe menu i interfejs,; - zaniedbany tryb wieloosobowy,; - niestabilne serwery,; - niezrealizowane obietnice (np. brak nowych przerywników filmowych),; - ogólnie za mało nowości w tym remasterze.

Warcraft III: Reforged rozbudzał nadzieję

Czekałem na Warcraft III: Reforged z umiarkowanym podnieceniem. Jednak Blizzard zdołał mnie na tyle wypościć, że po World of Warcraft Classic, po dodatkach do Heroes of the Storm, HearthstoneOverwatch oraz po kolejnych sezonach Starcraft 2 i Diablo III nabrałem ochoty na jakąś nowinkę od Zamieci

Wprawdzie Warcraft III: Reforged trudno uznać za nowość jako taką, ale i tak ciekaw byłem, jak można tchnąć drugie życie w RTS-owego klasyka sprzed blisko 20 lat. Krótko mówiąc, oczekiwałem zabawy z czasów młodości w gruntownie odświeżonym wydaniu. Jak widać, nie liczyłem na wiele…a i tak się przeliczyłem.

Zamiast beztroskiej frajdy, doznałem silnego niepokoju – o to, dokąd właściwie zmierza Blizzard, jak traktuje swoich fanów i jakie stawia sobie obecnie priorytety. Bo, jakby nie patrzeć, Warcraft III: Reforged jest miernikiem wszystkich trudności, z jakimi borykają się obecnie rodzice Arthasa, Thralla i reszty warcraftowej ferajny. Oto wnioski z tej mojej refleksji, a zarazem recenzja Warcraft III: Reforged. Zapraszam do lektury!

Warcraft III Reforged – prawda czasu i prawda ekranu

Miało być tak pięknie! Gra, którą pokochały miliony, wykuta na nowo – jak głosi tytuł! Co to mogło oznaczać? Z pewnością remake pełną gębą! Grafika wymalowana od zera, ścieżka dźwiękowa odegrana i „wygadana” przez najlepszych fachowców naszych czasów, tryb wieloosobowy, który będzie mógł śmiało mierzyć się z mistrzowskim Starcraftem II… Czy nie?

No właśnie nie! Już pierwsze zwiastuny dały do zrozumienia, że grafika „da radę”, ale rewolucji w obszarze estetyki nie będzie i w ogóle jakakolwiek rewolucja stanęła pod znakiem zapytania. Wciąż jednak naobiecywano sporo – chociażby przerywniki filmowe, które pozwolą spojrzeć na kampanię z nowej, bardziej dynamicznej perspektywy czy też ulepszony, nowatorski interfejs.

Warcraft III: Reforged - odnowiona oprawa graficzna

Warcraft III: Reforged jest miernikiem wszystkich trudności, z jakimi borykają się obecnie rodzice Arthasa, Thralla i reszty warcraftowej ferajny

Przyszedł w końcu dzień premiery i czas sprawdzenia tych obietnic. Co ciekawe, początek mojej przygody z Warcraft III: Reforged nie był tragiczny. Obejrzałem sobie nagrane na nowo intro, przebrnąłem jakoś przez toporne i trącające myszką menu główne, a potem rzuciłem się w wir warcraftowej przygody, czyli pamiętnej kampanii o księciu Arthasie.

I tu spotkało mnie pierwsze zaskoczenie. Okazało się bowiem, że kolejne przerywniki filmowe po prostu przekopiowano z oryginalnej wersji i jedynie podkręcono im rozdzielczość. No, dobrze – pomyślałem sobie – przecież nie to w Warcraft III: Reforged jest najważniejsze! Ruszyłem dalej wojenną ścieżką orków, ludzi, nieumarłych i elfów!

I znowu – nie było źle. Grafika, owszem, z nóg mnie nie zwaliła, przypominała też do złudzenia tę z oryginału, ale za to modele faktycznie „wykuto” na nowo. Odniosłem wrażenie, że gram w Warcrafta III z moich wspomnień – podkoloryzowanego i nie pamiętającego o kanciastych bryłach. Nieco inaczej sprawy się miały ze sferą audio. Ścieżka dźwiękowa pozostała w zasadzie nietknięta – wiadomo, zwycięskiego składu się nie zmienia, ale, mimo wszystko, szkoda.

Warcraft III: Reforged - niezmieniony interfejs

Wydawać by się mogło więc, że wszystko w porządku. Nie ma zachwytu, ale i nie ma rozczarowania. Oj, jest rozczarowanie, jest, i to jakie! Pamiętacie obietnice dotyczące interfejsu? Nawet go nie tknięto! Animowane wstawki oglądane z nowej dynamicznej perspektywy? Ani trochę! Może chociaż da się skonfigurować po swojemu „gorące klawisze”? Nic z tego, w menu nie znalazłem takiej opcji. Zatem Barejowski rozdźwięk między prawdą czasu a prawdą ekranu nie traci na aktualności również w przypadku Warcraft III: Reforged.

Pamiętacie obietnice dotyczące interfejsu? Nawet go nie tknięto! Animowane wstawki oglądane z nowej dynamicznej perspektywy? Ani trochę!

Mocno zniechęcony tym lenistwem Blizzarda zapuściłem się do menu gry wieloosobowej. I tutaj objawiła mi się cała nędza Warcraft III Reforged. Myślałem sobie, że przy dobrych wiatrach dostaniemy drugiego Starcrafta 2, e-sportową arenę z najwyższej półki. Tymczasem nie ma żadnych rankingów, rozbudowanych systemów statystyk, ba, nawet stabilnych serwerów.

Warcraft III: Reforged - potyczka sieciowa

Warcraft III: Reforged to taki leniwie pokolorowany staroć, nadmuchany marketingowymi sztuczkami i żerujący na oryginale. Wszystko, co dobre, pochodzi z 2002 roku. Reszty, w najlepszym razie, udało się nie zepsuć do szczętu. Z wyłączeniem oprawy wizualnej, ale i tutaj nie ma rewelacji, jest tylko umiarkowana poprawa.

Irytacja, która we mnie wezbrała, wylała się poza ramy Warcraft III: Reforged i nakłoniła mnie do rozmyślań o Blizzardzie jako takim. Czym w zasadzie jest ta współczesna Zamieć? Bo na pewno nie tym błyskotliwym gigantem wirtualnej rozrywki, który dał nam World of Warcraft, Diablo II czy pierwszego Starcrafta. Warcraft III: Reforged to dla Blizzarda ostatni dzwonek. Panie i panowie, obudźcie się wreszcie!

Warcraft III: Reforged - siła robocza

Warcraft III: Reforged to taki leniwie pokolorowany staroć, nadmuchany marketingowymi sztuczkami i żerujący na oryginale.

Warcraft III: Reforged i inne Blizzardowe kotlety

Próbuję przypomnieć sobie ostatni prawdziwie awangardowy projekt Blizzarda i wiecie, jak daleko muszę się cofnąć? Do Overwatcha, A.D. 2016! Ostatnie cztery lata to tylko (OK, czasem „aż” - jak w przypadku World of Warcraft) rozszerzenia do już istniejących tytułów albo odświeżenia klasyków. Zamiast potężnej dawki nowości Zamieć przywiała nam Starcraft Remastered, World of Warcraft Classic i teraz Warcraft III: Reforged. Jak długo jeszcze będziemy wcinać te lepiej lub gorzej odgrzane kotlety? 

Pewnie, nie trzeba wzorem Ubisoftu co roku wypuszczać nowego tytułu. Można, jak Rockstar, rzadziej, ale konkretniej. Tylko, że Blizzard wyraźnie podupada w kwestii kreatywności. Zupełnie, jak gdyby jedyną opcją dla tego podstarzałego kolosa było zbijanie kasy na „piosenkach, które już znamy”.

Nie chcę się bawić w Kasandrę świata gier, ale pierwsze oznaki tego trendu było już widać przy okazji Starcrafta II, kiedy to jeden tytuł rozbito na trzy. Czyżby już wtedy szatkowano i dawkowano pojedynczą koncepcję, bo brakowało kolejnych?

Warcraft III: Reforged - Murlok

Nie lepiej sprawy się mają, kiedy wzrokiem Kasandry spojrzy się w przyszłość. Diablo IV ma naprawić błędy Diablo III. Ale jakim sposobem? Zasadniczo wracając do pomysłów z Diablo II! A co z Overwatchem 2? Na razie wygląda łudząco podobnie „do jedynki”, a cyferka dwa w tytule znów zakrawa na tani chwyt reklamowy. Jeżeli Blizzard zamierza szukać innowacji cofając się po własnych śladach, to sam siebie zapędzi w kozi róg.  

Mam jednak ogromną nadzieję, że kolejne tytuły twórców legendarnego Diablo nie spełnią tego ponurego proroctwa. Bądź co bądź, Blizzard potrafi robić gry fenomenalne… A w każdym razie kiedyś potrafił. Chciałbym bardzo, żeby prędko wrócił do formy, bo skutki trwania w obecnej stagnacji mogą być dla Zamieci katastrofalne.

Taki właśnie morał płynie dla mnie z Warcraft III Reforged, do którego pozwolę sobie na koniec wrócić, żeby odpowiedzieć wreszcie na najważniejsze pytanie tej recenzji.

Warcraft III: Reforged - walka

Warcraft III: Reforged – czy warto kupić?

Rzadko odpowiadam na to pytanie zdecydowanym „tak” lub „nie”. Tym razem będzie inaczej. Otóż – nie, nie warto. Chyba, że komuś bardzo zależy na ponownym przejściu kampanii w odświeżonej oprawie graficznej. Jeżeli jednak nie zależy Wam na grafice, odpuśćcie sobie. Zwłaszcza, że połączono serwery oryginału z remasterem, więc nie trzeba być posiadaczem nowej wersji, żeby stanąć w wieloosobowe szranki z warcraftowymi „świeżakami”. 

Warcraft III: Reforged już teraz, w kilka dni po premierze, zbiera baty ze wszystkich stron, a Blizzard pewnie będzie wyjaśniał, że przecież to warcraftowa społeczność wymogła na nim bardzo konserwatywne podejście do tego odnowienia. W porządku, rozumiem, tylko, że nie mam ochoty słuchać, jak Blizzard po raz kolejny się z czegoś tłumaczy.

I mam nadzieję, że inaczej będzie z Warcraftem IV, który gdzieś tam majaczy na horyzoncie. Życzę z całego serca jego twórcom, żeby stworzyli dzieło, którego nie trzeba będzie tłumaczyć, objaśniać i usprawiedliwiać, ale takie, w które się będzie po prostu grało. Pasjami, godzinami, zarywając noce. Jak za dawnych lat… Choć, broń Boże, nie nazbyt sentymentalnie!

Warcraft III: Reforged - nie za dużo remastera w tym remasterze

Ocena końcowa Warcraft III: Reforged

  • to wciąż stary, dobry Warcraft III
  • nieźle i szczegółowo odnowione modele
  • kampania pozwala przeżyć na nowo czar dawnej przygody
  • połączone serwery dla posiadaczy wersji klasycznej i Reforged
  • dodatek The Frozen Throne od razu w komplecie
  • tak wielu rzeczy Blizzardowi nie udało się zepsu...bo ihc nie ruszył;)
     
  • brak naprawdę istotnych zmian w rozgrywce i estetyce
  • przestarzałe menu i interfejs
  • zaniedbany tryb wieloosobowy
  • niestabline serwery
  • niezrealizowane obietnice (np. brak nowych przerywników filmowych)
  • ogólnie za mało nowości w tym remasterze
     
  • Grafika:
     dostateczny
  • Dźwięk:
     dostateczny
  • Grywalność:
     słaby

Ocena ogólna:

46% 2,3/5

Warcraft III: Reforged na potrzeby niniejszej recenzji otrzymaliśmy bezpłatnie od firmy MondayPR reprezentującej Blizzard Entertainment

Ten artykuł pochodzi ze strony benchmark.pl

Oto co jeszcze może Cię zainteresować:

Komentarze

26
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    fenrir123
    Problem jest taki, że Blizzard zaczyna przypominać starego rockmana.
    Odcina kupony, wydaje przearanżowane stare kawałki - lecz nie jest w stanie stworzyć niczego nowego, niczego na poziomie produkcji sprzed lat.
    Smutne, bo liczyłem na W3 bardzo mocno.
    Niestety mamy produkt, który jest typowym skokiem na kasę, do tego wycenionym totalnie z czapy.
    Można było poprosić moderów o zrobienie paczki hi res i efekt byłby niemal ten sam.
    11
  • avatar
    Eternal1
    Podobno nie ma złych produktów, lecz zdarzają się produkty źle wycenione. 150zł za lekko odświeżony graficznie tytuł z przed 20 lat?
    yyyy.... nie.
  • avatar
    owatanka
    Starcraft brood war im sie udalo koncertowo uladnic a warcraft 3? to chyba koncertowo zje$3li.

    Do problemow z warcraft 3 trzeba jeszcze dodac warunki umowy , a mianowicie kazdy dodatek , kazdy mod , kazda mapka jaka ktos zrobi uzywajac edytora zewnetrznego czy wewnetrznego zrobiona do warcraft 3 reforged automatycznie staje sie wlasnoscia blizzarda i ty jako tworca tracisz wszelkie prawa do do swojej tworczosci...

    A tak na marginesie to odswiezone tekstury postaci zrobila zewnetrzna firma wynajeta pzez blizzarda xD blizzard nie zrobil przy tej grze zupelnie nic ahaaha ale zenada.
  • avatar
    larson
    he he 50 zł ok
  • avatar
    Kuciem
    Przyznajac sie otwarcie do wlasnego bledu, czyli kupienia pre-ordera, stwierdzam iz jestem skonczonym frajerem z W3:R. Nie planuje jednak zrobic refunda, ale jesli stan gry sie nie poprawi niedlugo to Blizzard staci kolejnego wiernego fana. Tym razem juz po prostu przegieli.

    Uwielbiam gry Blizzarda (w szczegolnosci W3 i WoWa, w HoTS i OV tez sporo gralem ale tylko tymczasowo), co ja bym od nich chcial? W4 i WoW2 a nie remastery.
    Jezeli maja klopoty finansowe to maja w tej chwili ostatni dzwonek zeby jeszcze cokolwiek zainwestowac w produkcje NOWEJ GRY, a nie remastera. WoW Classic jest super, ale traktuje go jako... mod do WoWa a nie osobna gre warta placenia abonamentu, takze niedlugo tez sie z nim pozegnam.
  • avatar
    strachster
    CO do jednostek nalezy dodac ze spłycono animacje tez jak wczesniej mialy po kilka tak teraz maja po 2 max a czasem tylko jedna animacje ataku, BIEDA
  • avatar
    Sharimsejn
    Po pierwsze w plusach punkt pierwszy i trzeci to w zasadzie to samo. Po drugie w minusach nie ma takich rzeczy jak cieniowanie, które jest w niektórych miejscach niedopracowane albo go brak! Modele postaci podobno też nie nie wszystkie są takie jak powinny. Dodatkowo oszukane w perfidny sposób cutscenki czy problemy z wyrzucaniem z serwerów. Mam wrażenie, że autor nie zapoznał się całkiem dokładnie z problemami bo można ich wymienić więcej i robią to właśnie inne portale. Zgadzam się jednak z tym, że nikogo nie interesują tłumaczenia Blizzarda po raz kolejny. Kiedy wychodzi wybrakowany produkt na rynek, twórca doskonale zdaje sobie z tego sprawę, a w tym przypadku utrudnia umyślnie i perfidnie dokonanie zwrotu oraz banuje osoby piszące o tym na ich stronie. Ta firma od jakiegoś czasu stacza się po równi pochyłej i jedyne co fajnego zrobili od dłuższego czasu to Classic. Z kolei główny WoW obecnie to padaka, z Diablo na własne życzenie, a już chodzą plotki, że znowu nie słuchają fanów Diablo na pc. Hearthstone powoli dogorywa wyciskając jeszcze ile się da. Overwatch miał być tytułem esportowym. Gwoździem do trumny jest nowy Overwatch określany mianem Overwatch 1.2 bo to w zasadzie DLC haha. HotS'a zabili sami ale po części się nie dziwię. Tytuł tracił graczy więc normalne, że wyeliminowali go z esportu by ograniczyć straty. Jeszcze ta cena. Ponad 120 zł to możnaby dać za pełnokrwisty remaster, a nawet remake. Jakbym miał ocenić Blizzard Activision teraz, to dałbym 4/10.
  • avatar
    Konto usunięte
    Wreszcie prawidłowa recka dla tego tytułu.
    To nie jest WarCraft III Reforged, lecz WarCraft III Refurbished :)
    podsumowując, tragedia nic więcej, i to za tak grubą kasę. nie widzę w tym sensu.
    Przy konkurencji ze współczesnymi grami, ta produkcja jest źle wyceniona. kiedyś to był hit, ale prze parę lat dokonał się w końcu jakiś postęp.

    cena byłaby uzasadniona, gdyby zachowano pełną funkcjonalność oryginału, a ta funkcjonalność została zdegradowana, zwłaszcza w rozgrywce sieciowej. ponadto licencjonowanie zostało znacznie pogorszone na niekorzyść kupujących, oraz wepchnięcie wszędobylskiego dokuczliwego DRM.
    Żadnych dodatkowych kontynuacji misji, i tak dalej. Ta wersja Refurbished (inaczej tego nazwać się nie da) jest gorzej jakości niż Settlers V w które ostatnio pogrywam :) a to też stara produkcja, i to nieodświeżana.
  • avatar
    Dam cztery dyszki max.
  • avatar
    mjwhite
    Żeby chociaż jeszcze była zniżka dla posiadaczy oryginału, np. upgrade za 49,99zł.
  • avatar
    Konto usunięte
    Drogi Autorze : )) jakie połączone serwery oryginału z remasterem? Mam wrażenie, że temat słabo ogarnięty. Nie ma już oryginału. Zamknięto serwer classica i wszystkich zmuszono do migracji do wersji REFORGED. Dziś każdy nabywca licencji classica czy reforged instaluje wersję REFORGED. Tylko ten pierwszy nie włączy "lepszej" grafiki. Ot i taka różnica. Identycznie jak z StarCraft. Tylko w REFORGED posunęli się dalej i usunęli laddera, tournamenty, custom campaings, zmienili warunki EULA dla World Editora, nowy dubbing który IMHO ssie, i wygląd opcji klasycznej w mojej ocenie jest jakiś cofnięty względem pierwowzoru, głównie chodzi mi o cienie, rozdzielczość tekstur podłoża i efekty czarów. Natomiast nowa grafika jest zrobiona jak gdyby pod smartfony.
  • avatar
    KMyL13
    "Zwiastun końca Zamieci?"
    xD
    A to prawda, że w zasadzie za tę produkcję nie odpowiada stricte Blizzard, tylko jakieś azjatyckie studio/oddział, któremu powierzono te robotę i jak widać na materiałach promocyjnych obiecywał cuda, a wyszło jak wyszło?

    Chyba Blizz stricte odpowiada za Diablo IV - jak tam będzie klapa, to IMO gdybanie nad końcem Zamieci będzie jakkolwiek uzasadnione...
  • avatar
    zimeq
    Najpierw finał Gry o Tron a teraz to... :(( A w 2018 mogłem już nie żyć :/
    -2
  • avatar
    Verisu
    Ktoś z was słuchał nowy polski dubbing? Jakaś katastrofa. W klasycznej wersji był to wzór do naśladowania, ale nawet nie da się do niego wrócić bo i to podmienili...
  • avatar
    maerkki
    Oglądaj -Psy 3: W imię zasad 2020 jak i inne filmy/seriale

    www.ciinema.eu
    =========
    Jedyny VOD gdzie płacisz raz i masz dożywotni dostęp,
    Koszt 20zł więc warto zwrócić uwagę.
    Wystarczy założyć konto oraz je aktywować i juz ogladasz.