Karty graficzne

AMD FSR 2.0 ma wyższe wymagania niż FSR 1.0. Dlaczego?

przeczytasz w 3 min.

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 to technologia, która może zrewolucjonizować rynek gier. W trakcie Game Developers Conference producent ujawnił kolejne szczegóły na temat technologii.

AMD FidelityFX Super Resolution (FSR) 2.0 to właściwie ewolucja otwartej, międzyplatformowej i szeroko stosowanej technologii skalowania obrazu FidelityFX Super Resolution. Niedawno pisaliśmy o pierwszych informacjach na temat nowej technologii. Teraz możemy ujawnić Wam więcej szczegółów.

Co nowego w AMD FSR 2.0?

Technologia AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 odpowiada za skalowanie obrazu i poprawę płynności animacji, ale bez wykorzystania jednostek odpowiedzialnych za uczenie maszynowe (jak w przypadku konkurencyjnej technologii Nvidia DLSS). FSR 2.0 to rozwiązanie temporalne, co oznacza, że wykorzystano tutaj specjalny zestaw zaawansowanych i ręcznie kodowanych algorytmów, które rozpoznają i łączą dane z poprzedniej sceny, aby zapewnić wysoką szczegółowość skalowanego obrazu.

AMD FSR 2.0

AMD zapewnia, że sposób działania jest łatwy w optymalizacji i odpowiada szeregu zróżnicowanym scenariuszom. Dzięki braku konieczności użycia sprzętowych jednostek uczenia maszynowego, z rozwiązania będzie mogło skorzystać więcej platform, a zatem technologia będzie dostępna dla większej liczby graczy.

AMD FSR 2.0 - tryby

Technologia oferuje trzy podstawowe tryby jakości: Quality, Balanced i Performance. Ponadto przewidziano czwarty opcjonalny tryb: Ultra Performance, dostępny dla deweloperów, którym będzie zależało na uzyskaniu jak największego wzrostu wydajności przy zachowaniu jakości reprezentatywnej dla natywnego renderingu.

Poniżej możecie zobaczyć porównanie działania FSR 2.0 na przykładzie gry Deathloop w trzech podstawowych trybach jakości.

Deathloop - natywne 4K Deathloop - FSR 2.0 Quality Deathloop - FSR 2.0 Balanced Deathloop - FSR 2.0 Performance
Porównanie jakości obrazu - natywne 4K, tryb Quality, tryb Balanced i tryb Performance. Zrzuty autorstwa AMD.

Deathloop - natywne 4K Deathloop - FSR 2.0 Quality Deathloop - FSR 2.0 Balanced Deathloop - FSR 2.0 Performance
Porównanie jakości obrazu - natywne 4K, tryb Quality, tryb Balanced i tryb Performance. Zrzuty autorstwa AMD.

FSR 2.0 bardziej wymagające dla kart graficznych

AMD FSR 2.0 działa na kartach graficznych Radeon RX 500, RX Vega, RX 5000 i RX 6000, a także na modelach konkurencji - GeForce GTX 1000, GeForce GTX 1600, GeForce RTX 2000 i GeForce RTX 3000. FSR 2.0 będzie ponadto w pełni wspierany na konsolach Xbox Series S i Xbox Series X.

AMD FSR 2.0 - obsługiwane karty graficzne

Trzeba jednak zaznaczyć, że FSR 2.0 jako temporalne rozwiązanie jest bardziej wymagające dla sprzętu. Oznacza to, że dla skalowania wyższych rozdzielczości będą potrzebne wydajniejsze karty graficzne.

Podobnie jak pierwsza wersja technologii, FSR 2.0 będzie otwartym rozwiązaniem na bazie licencji MIT. Producent udostępni deweloperom łatwy i intuicyjny interfejs programowania (API) z obsługą DirectX 12 i Vulkan. Powstanie również rozszerzenie (plug-in) do silnika Unreal Engine.

Pierwsza wersja technologii spotkała się ze sporym zainteresowaniem deweloperów. Jak będzie w przypadku FSR 2.0? Firma AMD współpracuje z deweloperami, aby nową wersję obsługiwało tak wiele gier, jak to tylko możliwe (wiemy, że wśród nich ma być Deathloop i Forspoken). Pierwsze tytuły mają być dostępne w drugim kwartale 2022.

Jeśli jesteście zainteresowani szczegółami, poniżej możecie zobaczyć całą prezentację dotyczącą FidelityFX Super Resolution 2.0 z Game Developers Conference 2022.

Źródło: AMD

Komentarze

12
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Deshain
    8
    Z tego co rozumiem FSR 2.0 ma z FSR 1.0 wspólną jedynie nazwę, a w rzeczywistości jest technologią przemyślaną od zera, a nie ewolucją.
    • avatar
      1
      Te porównania od AMD są podejrzanie mocno pozbawione różnic (a do tego tylko tryb Quality posiada np. detale w odbiciach TV w pierwszym porównaniu - coś czego nawet natywny obraz nie daje :D) - z pewnością technologię tę sami dokładnie zbadamy i to już niedługo :)
      • avatar
        szymcio30
        0
        Jak wyjdzie FSR 2.0 i porownamy w kilku grach wtedy wyjdzie co to jest warte. Tryb Ultra Performance nawet w 4K z DLSS wygląda okropnie. Poza tym nie uzyskamy takiej samej wydajności 1:1 Nie przeskalowane 1080p będzie szybsze niż przeskalowane DLSS do 1080p. Sa tu straty wydajności kosztem jak najlepszego odzwierciedlenia natywnej rozdzielczości. Niestety coś za coś.
        • avatar
          Tu_Szczecin
          0
          Jeśli są różnice jakościowe to pomijalne. Być może znacząco przełoży się to na płynność. Ale odpowiadanie szeregowi różnych scenariuszy i tak jest dobrą rzeczą.