Karty graficzne

GeForce GTX 1650 po raz czwarty - nowa wersja otrzyma rdzeń z kart GeForce RTX 20

z dnia
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
8 komentarzy Dyskutuj z nami

Karta graficzna GeForce GTX 1650 pojawi się w kolejnej, czwartej wersji. GeForce GTX 1650 ULTRA ma bazować na wydajniejszym rdzeniu, ale realna wydajność karty nie powinna ulec zmianie.

Zwykła karta GeForce GTX 1650 nie odniosła zbyt dużego sukcesu, więc producent zdecydował się wydać jej ulepszone wersje – GeFore GTX 1650 SUPERGeForce GTX 1650 GDDR6. Okazuje się, że to nie koniec modyfikacji, bo w planach podobno jest jeszcze wersja GeForce GTX 1650 ULTRA.

Galax prezentuje kartę GeForce GTX 1650 ULTRA

Model GeForce GTX 1650 ULTRA póki co pojawił się tylko w ofercie firmy Galax (dawniej znanej jako Galaxy). Można jednak podejrzewać, że podobne modele wypuszczą także inni producenci.

Galax GeForce GTX 1650 ULTRA

Najważniejsza zmiana dotyczy układu graficznego – zamiast rdzenia Turing TU117, producent zastosował wydajniejszy rdzeń Turing TU106 (wykorzystywany w modelach GeForce RTX 20). Układ został jednak „przycięty” do poziomu zwykłego rdzenia, więc nadal mamy do czynienia tylko z 896 jednostkami CUDA. Taktowania pozostały na tym samym poziomie - 1410/1590 MHz.

Przewagą rdzenia TU106 jest obecność jednostek RT i Tensor, które pozwalają korzystać ze sprzętowej akceleracji ray tracingu i techniki DLSS. Nie wiadomo jednak czy technologie będą dostępne w modelu GeForce GTX 1650 ULTRA.

Galax GeForce GTX 1650 ULTRA
GeForce GT 1650 ULTRA wykorzystuje rdzeń Turing TU106

Pozostała część specyfikacji przewiduje 4 GB pamięci GDDR6 128-bit o przepustowości 192 GB/s – konfiguracja przypomina tą z modeli GeForce GTX 1650 GDDR6 i GeFore GTX 1650 SUPER.

Model GeForce GTX 1650 GDDR5 GeForce GTX 1650 GDDR6 GeForce GTX 1650 ULTRA GeForce GTX 1650 SUPER
Generacja Turing 12 nm Turing 12 nm Turing 12 nm Turing 12 nm
Układ graficzny Turing TU117-300 Turing TU117-300 Turing TU106-125 Turing TU116-250
Jednostki cieniujące 896 896 896 1280
Jednostki teksturujące 56 56 56 80
Jednostki rasteryzujące 32 32 32 32
Rdzenie Tensor - - ? -
Jednostki RT - - ? -
Taktowanie rdzenia 1485/1665 MHz 1410/1590 MHz 1410/1590 MHz 1530/1725 MHz
Moc obliczeniowa 3,0 TFLOPS 2,85 TFLOPS 2,85 TFLOPS 4,4 TFLOPS
Pamięć wideo 4 GB GDDR5 128-bit 4 GB GDDR6 128-bit 4 GB GDDR6 128-bit 4 GB GDDR6 128-bit
Taktowanie pamięci 8000 MHz 12 000 MHz 12 000 MHz 12 000 MHz
Przepustowość pamięci 128 GB/s 192 GB/s 192 GB/s 192 GB/s
TDP (zasilanie) 75 W (brak) 75 W (brak) 90 W (6-pin) 100 W (6-pin)
Cena premierowa $149 $149 ? $159

Jaki jest sens wydawania karty GeForce GTX 1650 ULTRA?

GeForce GTX 1650 ULTRA to już czwarta odmiana karty GeForce GTX 1650. Zastosowanie mocniejszego rdzenia zwiększy cenę karty, ale nie zwiększy jej wydajności (jedyna nadzieja to obsługa ray tracingu, co jednak w tym przypadku wydaje się mało prawdopodobne).

Galax GeForce GTX 1650 ULTRA

Jaki jest więc sens wydawania takiego modelu? No właśnie do końca nie wiadomo, szczególnie, że coraz większymi krokami zbliża się premiera nowej generacji Ampere. Nie można wykluczyć, że to konstrukcja o ograniczonej dostępności (np. na rynek azjatycki).

Aktualizacja 06.07.2020 20:00

Wprowadzenie nowego chipu zostało potwierdzone przez firmę Nvidia, ale nowa karta nadal nosi oznaczenie GeForce GTX 1650 (nie GeForce GTX 1650 Ultra).

Źródło: Galax, VideoCardz

Zobacz więcej o kartach graficznych:

Komentarze

8
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    to pewnie tylko własnie na azje i to są odpady po produkcyjne, za chwile Turingi przestana byc w ogolę produkowane, o ile już nie przestały a coś trzeba robić z chipami które zostały
  • avatar
    Widać że Nvidia ma magazyny pełne kiepskich chip-ów których chce się pozbyć przed premiera serii 3000. Z drugiej strony może bedzie powtórka z 2060 KO.
  • avatar
    Dawajcie już serię 3000 na obiadek, kotletów nie chcemy :)
  • avatar
    Jak nie wiadomo o co chodzi chodzi o pieniadzę. Muszą wadliwe sztuki rtx jakoś "zrecyklingować" więc odłączają wadliwe bloki i tada... Dolary się zgadzają
  • avatar
    Karty z serii GTX, które do tej pory dostały możliwość,, odpalenia'' Ray Tracingu musiały mieć 6 GB VRAM i raczej wątpię aby tak słaba karta dostała rdzenie RT. Więcej sensu mogłyby mieć tutaj rdzenie tensor do DLSS.
    Tyle tylko, że dziwnie by to wyglądało, GTX 1650 Ultra mógłby (z DLLS) prześcignąć mocniejszych braci, pozbawionych tego typu akceleracji. Z drugiej strony, jeżeli jest to tylko wypchnięcie niesprawnych TU-106, bez jakichkolwiek ulepszeń względem standardowych modeli, to nazwanie tych kart ULTRA jest po prostu śmieszne.
  • avatar
    Przypominają mi się czasy 6800GT. Może uda się odblokować część czipu i powstanie RTX dla oszczędnych.
  • avatar
    Nowe konsole za pasem a oni wrzucają karty z 4gb pamięci? Toż to będzie niezła mina.