Karty graficzne

Chcą rzucić wyzwanie NVIDII i AMD. Chińczycy zapowiadają kartę z "kosmicznymi" obietnicami

przeczytasz w 2 min.

Moore Threads wraca do gry z Lushan – kartą, która ma zrewolucjonizować gaming. Producent obiecuje aż 15-krotny wzrost wydajności w grach AAA, 50-krotny w ray tracingu i do 64 GB VRAM. Czy chiński konkurent NVIDII i AMD sprosta oczekiwaniom? Tutaj są pewne obawy...

Chiński producent kart graficznych Moore Threads od lat próbuje znaleźć swoje miejsce na rynku GPU, jednak wcześniejsze premiery, takie jak modele Moore Threads MTT S80 i S90, nie wzbudziły większego entuzjazmu – ich wydajność ledwo wyprzedzała RTX 4060, co w świecie gamingu było raczej przeciętnym osiągnięciem.

Teraz firma obiecuje coś zupełnie innego: nową generację kart opartą na architekturze Huagang, która ma zmienić sposób, w jaki postrzegamy chińskie GPU.

Huczne zapowiedzi chińskiej firmy 

Podczas niedawnej konferencji MUSA Developer Conference Moore Threads zaprezentował projekt Lushan – gamingową kartę graficzną, która zastąpi S80 i S90. Producent obiecuje imponujące wzrosty wydajności: aż 15-krotny wzrost w grach AAA oraz 50-krotny przyrost wydajności w ray tracingu. Choć szczegóły techniczne nie zostały ujawnione, zapowiedzi te stawiają Lushan w roli konkurenta dla topowych układów NVIDII i AMD.

Moore Threads Lushan
Chińska firma zapowiada 15-krotny wzrost wydajności w grach AAA (foto: WCCFTech)

Wśród deklarowanych usprawnień Moore Threads wymienia m.in.: 64-krotny wzrost wydajności w obliczeniach AI, 16-krotny wzrost w przetwarzaniu geometrii oraz 4-krotny przyrost wypełniania tekstur. Producent zapowiada również czterokrotnie większą pojemność pamięci wideo. Dla porównania, obecne modele S80 i S90 dysponują 16 GB GDDR6 VRAM, co oznaczałoby, że Lushan ma oferować aż 64 GB pamięci – w świecie kart gamingowych stanowi to astronomiczną pojemność (to przykładowo dwukrotnie więcej niż topowy GeForce RTX 5090). 

Nowa architektura Huagang ma również pełne wsparcie dla współczesnych API, takich jak DirectX 12 Ultimate, co powinno wyeliminować problemy ze zgodnością z grami. Karta otrzyma dedykowany, silnik ray tracingu drugiej generacji oraz nowy blok AI w ramach architektury UniTE, mający ułatwić zbliżenie się do poziomu wydajności Nvidii, AMD czy Intela w renderingu.

Moore Threads Lushan
Pokaz nowej karty graficznej Moore Threads (foto: WCCFTech)

Jest kilka wątpliwości  

Mimo ambitnych deklaracji, wciąż pozostaje wiele niewiadomych. Nie zobaczyliśmy jeszcze żadnych benchmarków ani realnych testów Lushan w grach, a deklarowane liczby – choć imponujące – brzmią wręcz astronomicznie. Kluczowe pytania dotyczą wydajności w praktyce, stabilności sterowników oraz dostępności kart. Pozostaje zatem czekać na oficjalną premierę i niezależne testy wydajności.

foto na wejście: Adobe Stock

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Przem0l
    0
    Ogolnie to ich deklaracje sa realne. Nie oznacza to ze sa prawdziwe, to sa 2 rozne rzeczy. Co to za problem dac 64gb ram? On rosni ena drzewach, serio. Chinczycy maja pod dostatkiem fabryk komponentow - moze nie najnowszej generacji ale gdzie ona jest? W najnowszym iphone? Bo przeciez nie w rtx5090 ktory siedzi na starym procesie. Tak samo pamieci, akurat chinczycy sporo robia ich na swoj rynek. Co do "niezaleznych testow wydajnosci" to one nie sa im do szczescia potrzebne bo te karty i tak nie beda przeznaczone na nasz rynek bo zapewne beda wrecz ociekac patentami ktorych nie powinny uzywac :). Dlatego ich przechwalki moga sie spelnic (na ich rynku) bo nie sa niczym ograniczeni. I wlasnie dlatego tez Trump bawi sie w podchodzy i pozwala nvidii eksportowac uklady do chin zeby spowalniach ich rnd bo to co wydzadza w usa i tajwanie to nie zostanie wydane w chinach na ich wlasny rozwoj. To jest takie proste.

    Witaj!

    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

    Połącz konto już teraz.

    Zaloguj przez 1Login