Smartfony

Z tego powodu ludzie zmieniają smartfony. Robisz tak samo?

przeczytasz w 2 min.

Dlaczego zmieniamy smartfony? Nie zawsze powodem jest pojawienie się nowego flagowca lub chęć posiadania lepszego aparatu, czy też wydajniejszych podzespołów. Często do zmiany telefonu przyczyniają się awarie sprzętu. Zobacz, na jakie problemy najczęściej narzekają użytkownicy.

Nowy smartfon? Powodem często jest awaria poprzedniego urządzenia

Często wymieniamy smartfon na nowy, kiedy jeszcze poprzedni jest całkowicie sprawny i nie dolegają mu żadne „bolączki”. Ot, chcemy wtedy przesiąść się na coś lepszego - bardziej odpowiadającego aktualnym trendom i wymaganiom. Nie ma w tym nic złego.

Zdarza się jednak, że wymiana smartfona na nowy jest podyktowana awarią poprzedniego. Serwis GreenSmartphones przeprowadził badanie dotyczące tego, jakie usterki przytrafiają się użytkownikom najczęściej i wymuszają na nich zakup nowego telefonu.

Najczęstsze usterki smartfonów - dlaczego kupujemy noweNajczęstsze usterki smartfonów. Dlaczego kupujemy nowe telefony? (Źródło danych: GreenSmartphones)

Smartfon nie chce się ładować. To najczęstsza usterka, która wymusza zakup nowego telefonu

Aż 33% ogółu - to najczęstszy powód narzekań użytkowników smartfonów, który wiąże się z zakupem nowego urządzenia. Trudno się temu nie dziwić. O ile z pozycjami znajdującymi się na samym dole listy (np. awaria GPS lub przycisku regulowania głośności) można funkcjonować, tak brak możliwości ładowania smartfona całkowicie wyklucza go z użytkowania.

Podobnie wygląda sytuacja z ekranem w smartfonie, który nie reaguje na dotyk. O tej awarii w 2022 roku mówiło 10% użytkowników uszkodzonych smartfonów (badanych na terenie Wielkiej Brytanii).

W środku „stawki” znalazł się problem z niedziałającym Wi-Fi. Należy w tym miejscu wspomnieć, że problem z połączeniem do sieci bezprzewodowej nie zawsze wynika z usterki leżącej po stronie smartfona. Często winowajcą jest router - jak wybrać taki, który będzie bezawaryjny i dostosowany do twoich potrzeb? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w obszernym poradniku, który przygotował Wojtek Spychała.

Ważne jest także kontrolowanie prędkości Internetu w smartfonie. W tym celu często wykonuj speedtest, aby monitorować na bieżąco ewentualne problemy z siecią.

Niektóre usterki nie przeszkadzają użytkownikom

Tylko kilka procent ogółu usterek w sumie, na które skarżą się użytkownicy smartfonów dotyczą funkcji, bez których na co dzień można funkcjonować. Niesprawne ładowanie bezprzewodowe, awaria GPS lub bluetooth to tylko dodatki, które zwiększają funkcjonalność smartfona, ale nie wpływają bezpośrednio na to, czy odnajdzie się w podstawowych, codziennych zadaniach.

A wy? Z jakiego powodu zmieniacie smartfony? Weźcie udział w ankiecie poniżej i podzielcie się komentarzem.

Źródło: GreenSmartphones

Komentarze

28
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    PIRAT_PL
    7
    Właśnie na dniach padło mi gniazdo ładowania na amen.
    Próbuję naprawić bo jest to One Plus 8T a nowe telefony nie wnoszą jakiejś większej rewolucji aby go wymienić, wciąż jest to świetny telefon z pełnym wsparciem.
    Co ciekawe jest już problem z dostępnością nowego gniazda a telefon od premiery ma około 2,5 roku.
    • avatar
      rohlik
      7
      Gdzie jest statystyka dla "telefon sam się restartuje", "system wiesza się", "brak nowych aktualizacji systemu", "inne"? Bez tego, artykuł łagodnie mówiąc niekompletny. Ja mam leciwego już One Plusa 6, i przez pierwsze 2 lata byłem zadowolony, wręcz polecałem go. Nie było się do czego przyczepić. Teraz już wiem że ze względu na politykę producenta względem aktualizacji systemu będzie to mój ostatni tel tej marki. Przedostania wydana aktualizacja powoduje że tel sam się restartuje średnio raz na parę tygodni, a do tego po restarcie niektóre ustawienia systemu wracają do domyślnych. Reset tel do fabrycznych nie pomaga. A mimo to mam szczęście że nie zaktualizowałem do ostatniej aktualizacji wydanej przez producenta, bo na oficjalnym forum niektórzy ludzie piszą, że po niej jest jeszcze gorzej niż ja mam (np whatsapp ma problemy z normalnym działaniem) i producent ich olewa. To pachnie jak celowe "postarzanie" sprzętu. Pomimo że o tel dbałem, moje problemy nie kwalifikują się do żadnej z kategorii z artykułu, a zamierzam zmienić tel z ich powodu.
      • avatar
        Czadej
        3
        Ja na początku roku przesiadłem się z wysłużonej Xperii Z na Xperie 10 III. Oczywiście brak możliwości płacenia przez telefon i ogólnego braku wsparcia dla wielu apek. A z nowego telefonu jestem mega zadowolony przeskok technologiczny ogromny xD
        • avatar
          youkai20
          2
          Akurat wysłałem do naprawy swojego Redmi Note'a, bo nie ładuje się. Nie potrzebuję wymiany urządzenia, w końcu wymiana gniazda ładowania w serwisie to 100 zł + kurier. Ale to chyba potwierdza, że faktycznie to usterka, która może do tego zmuszać. No bo Jak korzystać z telefonu, jeśli po dniu-dwóch wyładuje się na dobre?
          • avatar
            Sander Cohen
            1
            Bo kończy się umowa?
            • avatar
              MokryN
              0
              Tylko geniusz na to mógł wpaść że bateria (zaraz po planowanym starzeniu) jest głównym powodem wymiany.
              • avatar
                Silver
                0
                W przypadku mojego Axona główny powód prócz baterii (która już była raz wymieniona) to brak wsparcia. Nic nowszego niż 9 nie wyszło (chodzi o stabilną wersję, 10 jest, ale aparat nie działa dobrze). Po za tym przede wszystkim telefon strasznie zaczął się mulić tak, jakby pamięć mu miała siadać co jest nieco dziwne, ale spotkałem dokładnie to samo w innych telefonach już. Więc u mnie rzec można telefon wyeksploatowany.
                • avatar
                  tumoris
                  0
                  Będę zmuszony kupić nowy telefon gdyż aplikacje które rok, dwa temu działały prawidłowo a teraz się zawieszają a telefon się nagrzewa do absurdalnych temperatur. Np. podczas wideorozmowy. Wraz z kolejnymi aktualizacjami jest coraz gorzej a starej wersji aplikacji nie można już użyć.
                  • avatar
                    Sauvage
                    0
                    ja nie kumam jak "wy" używacie sprzętu (nie ładuje się) - ja zawsze wymieniam przy kolejnym podpisywaniu umowy a stary odsprzedaję w bardzo dobrym stanie i do kieszeni wpada parę stówek
                    • avatar
                      SerwusX
                      0
                      Najchętniej wymieniłbym baterię, ale w żadnym serwisie nie mogłem znaleźć do mojego modelu (jak miałem Samsunga Galaxy S2, to parę razy kupiłem baterię na allegro, teraz wielki feature "niewymienna bateria", dzięki czemu obudowa jest 1 mm cieńsza, cudownie. Swoją drogą z wymiennymi bateriami też nieźle cyrki były, jedna po kilku miesiącach strasznie napęczniała i nie dało się zamknąć obudowy :D).
                      Z gniazdem ładowania też jest problem, muszę telefon postawić idealnie na płaskim, kabel też musi przez kilkanaście centymetrów być prostopadle. Inaczej nie ładuje.
                      Z jakiegoś powodu smartfon działa coraz wolniej, mimo, że do moich aplikacji ani systemu nie ma żadnych poprawek (więc cały czas jest to same oprogramowanie), ale jak to jest, że na początku chodził jak burza, a teraz gdy rano włączę internet, to napływające powiadomienia potrafią zaciąć go na kilkanaście sekund? Identycznie było z poprzednim telefonem.
                      • avatar
                        deseczka
                        0
                        Może mam sporo szczęścia, a może bardzo dbam o telefony. Żaden mi się nie popsuł, a wymieniam średnio co trzy lata jak już za maks tysiaka mogę kupić coś minimum dwa razy wydajniejszego.
                        • avatar
                          Kasuja Wpisy Automatem
                          0
                          z tą nieładującą się lub szybko rozładowującą się baterią. sumarycznie bateryjne problemy to ..... 40% problemów. producenci celowo zakleili baterię, aby ci się nie opłacało jej wymieniać.

                          problem 'bateria nie ładuje się', dotyczy też bardzo często uszkodzonego złącza USB, czyli właśnie te 33% problemów.

                          często zaniedbywany problem, bardzo szybko porzucanie wsparcia producenta, czyli brak aktualizacji. właśnie przez to z czasem wiele rzeczy przestaje działać, bo staje się to niezgodne z otoczeniem. jednocześnie producenci robią wszystko, abyś nie mógł wgrać innych wersji systemu, oraz aby ci co potrafią, nie byli w stanie przygotować tych innych wersji systemu.

                          generalnie smartfonowy świat to jakaś porażka. przynajmniej w zakresie baterii i oprogramowania. za to powinny być konkretne kary, stopiowo podwyższane aż do absurdu, aż producenci się poddadzą.
                          • avatar
                            royal90
                            0
                            Jeśli to badanie było robione w Wielkiej brytanii to w 80% dotyczyło smartfonów marki Apple XD XD oops.
                            • avatar
                              Bonaducci
                              0
                              Zadziwiające jest to, ile ludzie kupują elektrośmieci. Mam Mate 10 Pro od blisko 5 lat, używany cały czas, przeszedł już jakieś 3 tysiące ładowań, nadal działa perfekcyjnie, ma nowego Androida, bateria przy ciężkim użytku wystarczy na dzień, w najgorszym wypadku (np granie na telefonie) skraca się do kilku godzin, ale normalnie na koniec dnia mam zwykle ponad 50%. Dawniej było więcej, ale do nieużywalności jeszcze sporo mu zostało. Pierwsze co w nim zdechnie to gniazdo USB. Po takim czasie jest lekko wyrobione i o ile nadal działa świetnie, to dużo łatwiej wtyczka wypada i o używaniu z podłączonym kablem można zapomnieć. Zdarza mi się to raz na ruski rok, więc to też nie problem. Obstawiam, że jeszcze dobre kilka lat pociągnie zanim będę musiał zmienić. Wydajność jest bardzo dobra, system działa jak nowy, bateria trzyma bardzo dobrze jak na swój wiek, telefon ma wszystkie współczesne funkcje poza 5G, aparat nadal świetny, ekranów lepszych nadal nie ma, zwyczajnie nie ma na rynku nic, co by oferowało cokolwiek wartościowego poza ładowaniem bezprzewodowym i 5G. Różnicę w mocy są marginalne.
                              Słysząc różne historie mam wrażenie, że większość telefonów to chłam, a Huawei to jakiś ewenement pod względem jakości i wsparcia. 5 letnie telefony mają nadal ofertę wymiany wszelkich elementów i w sumie możliwe, że ostatecznie wymienię baterię i gniazdo ładowania wydłużając jego żywot do 10-15 lat.