Internet

Poziom zabezpieczeń polskich domen rozszerzeniem DNSSEC nie wypada najlepiej

Mateusz Tomczak | Redaktor serwisu benchmark.pl
2 komentarze Dyskutuj z nami

Chociaż zabezpieczenia DNSSEC niosą za sobą niezaprzeczalne atuty, firmy hostingowe nie wydają się śpieszyć z ich wykorzystaniem. Z jednym wyjątkiem.

DNSSEC w polskich firmach hostingowych

Jasne wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez serwis top100.webhostingtalk.pl, którego celem było przyjrzenie się poziomowi zabezpieczeń polskich stron WWW. Badanie na podstawie 2,35 miliona domen wykazało, że tylko 469 tysięcy domen i funkcjonujących na nich serwisów WWW jest zabezpieczona za pomocą DNSSEC.

Ustalono przy tym listę firm hostingowych z największym udziałem w rynku. Jak się okazało ponad 95% dzielą pomiędzy siebie pierwsze cztery firmy z zestawienia. Dodatkowo mamy do czynienia ze zdecydowanym liderem - nazwa.pl, dalej plasują się aftermarket.pl, ovh.pl i home.pl.

DNSSEC

Co to jest DNSSEC?

DNSSEC to rozszerzenie bezpieczeństwa do systemu DNS. Zostało opracowane przez przez stowarzyszenie IETF (Internet Engineering Task Force) zajmujące się ustanawianiem standardów technicznych i organizacyjnych w Internecie. Jego przygotowanie miało na celu rozwiązanie problemu związanego z możliwością fałszowania informacji przekazywanych przez system DNS. Jest wdrażane przez operatorów domen globalnych, rejestr domen europejskich, a także polskiego operatora narodowego NASK.

W przypadku rodzimych domen proces zapoczątkowała firma OVH. Przedstawiciele obecnego lidera pod tym względem deklarują, że chętnie podzielą się swoimi doświadczeniami i pomogą innym firmom hostingowym z DNSSEC.

„Wdrożenie DNSSEC wymaga koordynacji wpisu w rejestrze domen oraz na serwerze DNS dostawcy usług hostingowych. Stanowi to więc problem dla wszystkich firm, które nie obsługują kompleksowo swoich klientów, zarówno w zakresie rejestracji domen, jak i utrzymania wpisów w DNS. W przypadku nazwa.pl, klienci wraz z rejestracją domeny otrzymują usługę DNS Anycast, a wpisy DNSSEC tworzone są automatycznie. To duże ułatwienie dla klientów, którzy nie są geekami komputerowymi.” - Krzysztof Cebrat, prezes spółki nazwa.pl

Źródło: nazwa.pl

Warto zobaczyć również:

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Sanctrum
    Fajna reklama - a może tak specjalistyczny portal technologiczny napisałby tak coś od siebie i w detalach wyjaśnił jak to działa i po co? A nie przepisywał folder reklamowy z nazwa.pl? Przecież benchmark.pl czytają właśnie geeki komputerowe, a nie "klienci" nazwy.pl, który de-facto DNSSEC nie potrzebują. :-)
    -1