Karty graficzne

AMD zmienia plany – kluczowa technologia producenta odejdzie do lamusa?

przeczytasz w 1 min.

AMD FidelityFX Super Resolution to jedna z najciekawszych technologii opracowanych z myślą o graczach. Wygląda jednak na to, że producent może porzucić projekt i zamiast niego przygotować ciekawsze rozwiązanie.

FidelityFX Super Resolution (FSR) to otwarta technologia skalowania obrazu, która pozwala poprawić płynność animacji w nowszych grach (a warto dodać, że wspieranych tytułów ciągle przybywa).

Największym zagrożeniem okazało się konkurencyjne rozwiązanie Nvidii – nie chodzi jednak o Nvidia DLSS, ale o Nvidia Image Scaling. Nowa technologia „zielonych” działa na poziomie sterownika, więc w praktyce jest obsługiwana przez wszystkie gry (pod tym względem wypada jeszcze lepiej od AMD FSR).

AMD Radeon Super Resolution zastąpi FidelityFX Super Resolution?

Wygląda na to, że AMD planuje zaprezentować podobne rozwiązanie – według serwisu VideoCardz, producent pracuje nad technologią Radeon Super Resolution (RSR). Funkcja ma działać ze wszystkimi grami oferującymi ekskluzywny tryb pełnoekranowy (czyli w praktyce ze wszystkimi nowszymi tytułami).

AMD Radeon Super Resolution

Jaka będzie różnica? Radeon Super Resolution ma bazować na algorytmie FidelityFX Super Resolution 1.0, ale będzie działać niezależnie poprzez sterowniki Radeon Software. Dzięki takiemu rozwiązaniu technologia nie będzie wymagać implementacji deweloperów i umieszczenia w określonym miejscu potoku graficznego (w przypadku FSR jest to ważne ze względu na rozdzielenie skalowania animacji i interfejsu użytkownika). RSR podobno ma być wspierane przez układy graficzne od generacji RDNA (czyli od kart Radeon RX 5000).

Jak w praktyce będzie działać Radeon Super Resolution? Tego jeszcze nie wiadomo (a to właśnie od funkcjonowania w głównej mierze będzie zależeć sukces nowego rozwiązania). Więcej o technologii najprawdopodobniej dowiemy się na konferencji 2022 Product Premiere przed targami CES 2022.

Źródło: VideoCardz

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    5
    Nie zastąpi, bo każda z tych technik ma inne miejsce zastosowania, co zresztą nawet autor zauważył. Stąd pytanie "czy zastąpi" jest mocno clickbaitowe, ocierające się o naiwność kilkulatka.
    • avatar
      DeviLevi
      5
      Nie zastąpi poza tym jak ktoś gra na linuxie to w wersji lutrisa 0.5.9 można włączyć FSR dla każdej gry 1 kliknięciem, więc ten tytuł trochę na wyrost :)
      • avatar
        Ciekawski_
        2
        Moim zdaniem obie technologie będą rozwijane równolegle. Obie bazuję na tych samych algorytmach, ale działają w innym miejscu, a przez to nieco inaczej. Bez sensu rezygnować z którejkolwiek.
        • avatar
          Gnom_Z_Piany2
          2
          AMD słusznie udostępniło otwarte FSR, inaczej Nvidia by zdominowała cały rynek swoim DLSS.
          Podobnie było z DirectX 3D DX11, więc AMD opracowało Mantle, które stało się prototypem do Vulkan. I tutaj Microsoft chcąc ratować DX, wypuścił DX12 który implementuje wiele idei z Vulkan. Jednak wokół DX12 jest ogrom zamieszania, bo mamy DX12 przejściowy który to tak naprawdę DX11 z dodatkami z DX12, oraz czysty DX12. mało kto zdaje sobie sprawę z ogromu różnic pomiędzy nimi.
          • avatar
            zack24
            -1
            Cholerka. Nawet nie zdążyłem jej polubić, a już idzie w odstawkę. Chociaż tak czułem, że podobnie jak ja, wiele osób jej nie polubi, ze względu na jakość.
            • avatar
              KENJI512
              -1
              Kurcze, wyłączyliście komentarze pod postem o tym, że szukanie do pracy w testowaniu sprzętu IT... a już chciałem zaproponować nieśmiertelny zespół mnie, Kenjiro, Kitamo i Awesome1337 do tego, tyle dyskusji i opinii byłoby w artykułach :D

              Każda technologia upscalująca obraz bez większych strat jest dobrym krokiem, nie każdy może mieć RXa 6800. A zawsze można ją wyłączyć. Oby tylko nie stała się standardem usprawiedliwiającym słabą optymalizację gier.
              • avatar
                owatanka
                -1
                Alez ta konkurencja jest piekna amd zuca na rynek konkurencyjne rozwiazanie dla dlss i to za friko a nvidia odpowiada tez darmowym i lepszym rozwiazaniem niz to od amd wiec teraz amd zkopiuje rozwiazanie nvidi ale incepcja :)
                • avatar
                  domaru
                  0
                  Wszystko ma swoje wady, nVidia Image Scaling ma jakość porównywalną z FSR, daleką od DLSS. Zakładam że zarówno NIS jak i RSR będą musiały skalować interfejs ze względu na to że gra nie będzie świadoma skalowania i będzie całość renderować w niższej rozdzielczości.
                  • avatar
                    bosss
                    0
                    ..jeszcze 2 3 lata i upscaling będzie zbędny
                    • avatar
                      szymcio30
                      0
                      AMD Radeon Super Resolution będzie odpowiedzią na Nvidia Image Scaling i tyle w temacie. Na technologię zagrażająca DLSS jeszcze poczekamy