• benchmark.pl
  • Windows 10
  • Windows 10 już z obsługą Microsoft DirectX Raytracing - nadchodzi rewolucja w grach
Karty graficzne

Windows 10 już z obsługą Microsoft DirectX Raytracing - nadchodzi rewolucja w grach

z dnia
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
39 komentarzy Dyskutuj z nami

Czy DXR będzie jedną z największych rewolucji w grach wideo? Co prawda funkcja śledzenia promieni w czasie rzeczywistym póki co jest wspierana tylko przez kilka tytułów, ale z biegiem czasu ma być znacznie popularniejsza.

Jesteśmy po premierze pierwszych kart graficznych Nvidia GeForce RTX 2000, a jednym z głównych atutów nowej generacji jest obsługa śledzenia promieni w czasie rzeczywistym (ray tracing). Na obsługę nowej technologii musieliśmy trochę poczekać, ale w końcu się doczekaliśmy – właśnie nastała długo wyczekiwana rewolucja w grafice komputerowej… a przynajmniej tak twierdzi Nvidia.

Jedną z kluczowych funkcji październikowej aktualizacji systemu Windows 10 jest właśnie pierwsze publiczne wsparcie dla Microsoft DirectX Raytracing (DXR). Dlaczego jest to tak istotne z punktu widzenia graczy?

DXR zapewnia znormalizowany interfejs programowania aplikacji (API), który daje wszystkim twórcom gier dostęp do sprzętowego wsparcia śledzenia promieni obsługiwanego przez karty GeForce RTX. Ponadto dodaje on obsługę śledzenia promieni do systemu operacyjnego Windows, dzięki czemu komputery osobiste zgodne z DirectX 12 mogą teraz uruchamiać aplikacje obsługujące ray tracing w czasie rzeczywistym.

Metro Exodus

Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym to rewolucja w branży gier. Oferuje poziom realizmu znacznie wykraczający poza to, co jest możliwe do uzyskania dzięki tradycyjnym technikom renderingu. Najważniejsi wydawcy gier już teraz opracowują tytuły wykorzystujące śledzenie promieni w czasie rzeczywistym na kartach graficznych GeForce RTX - należy tutaj wymienić takie hity, jak: Battlefield V, Metro Exodus czy Shadow of the Tomb Raider. Niedawno zapowiedziano także nowy benchmark 3DMark, który przetestuje komputer pod kątem wydajności w ray tracingu.

Źródło: Nvidia

Komentarze

39
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Eternal1
    "nadchodzi rewolucja w grach"
    Czyżby? Granie w 30-45FPS w 1080p to bardziej krok w tył niż do przodu.

    Jeszcze zdecydowanie za wcześnie na RT w grach. Nawet BF5 wykorzystujący szybki, dobrze zoptymalizowany silnik FrostBite musiał opóźnić premierę i pogarszać grafikę bo z aktywnym RT wydajność leży.

    Dzisiejszym grom brakuje zaawansowanej fizyki, zaawansowanego AI i po prostu większej zawartości. Jakoś nie przypominam sobie żebym kiedykolwiek narzekał na algorytmy oświetlenia.
    26
  • avatar
    mutissj
    Na Vulkanie to samo i nie trzeba windowsa 10
  • avatar
    wizdar
    Bez testów to żadne info.
  • avatar
    Balrogos
    Tak raytracing jest ale efekty wybuchu to polprzezroczyste spritry 2D :D
  • avatar
    beem85
    Pisze się, że rewolucja tymczasem raytracing jest wykorzystywany do dynamicznych odbić, które wcale nie są rewolucyjne. Dynamiczne odbicia są stosowane od dawien dawna (pierwszy raz chyba zastosowano je w Geforce 3) dzięki technice Environment Mapping. To kolejny feature taki jak teselacja, czy geometry shadery, a więc ewolucja a nie rewolucja. Dopiero wprowadzenie takich technik jak pathtracing może być przełomowe, ale do tego jeszcze kilka dekad.
  • avatar
    Konto usunięte
    "Czy DXR będzie jedną z największych rewolucji w grach wideo? Co prawda funkcja śledzenia promieni w czasie rzeczywistym póki co jest wspierana tylko przez kilka tytułów, ale z biegiem czasu ma być znacznie popularniejsza."
    Pierwsza część cytatu - Nie. Wcale nie jest wspierana przez kilka tytułów. Na dzień dzisiejszy żadna gra nie wspiera raytracingu.
    Druga część cytatu - MA być popularniejsza? Co to ma być? Wróżenie z fusów? Nie pomyliło się wam ze słowem MOŻE?

    "Śledzenie promieni w czasie rzeczywistym to rewolucja w branży gier. Oferuje poziom realizmu znacznie wykraczający poza to, co jest możliwe do uzyskania dzięki tradycyjnym technikom renderingu"
    Tak tak. Rewolucja by Nvidia. To nie jest żadna rewolucja. To po prostu ułatwienie życia developerom, którzy nie będą musieli nakładać efektów, by imitować "fotorealizm". It just works! Poza tym daleko im do implementacji pełnego raytracingu bo jeżeli dzisiejsza karta graficzna za 6 tysięcy zł nie potrafi poradzić sobie z tą namiastką raytracingu, to pełnego nie zobaczymy jeszcze przez długi czas. Może wymyślą po drodze kolejną technikę oszukiwania/odszumiania i dodadzą jeszcze lepszy DLSS, który swoją drogą też oszukuje, tym razem na rozdzielczości.
    Oczywiście, że źródłem jest Nvidia, bo to nie jest news redaktorów. Tu aż kipi od marketingowego bełkotu. JUST BUY IT!
  • avatar
    xbk123
    W końcu. Teraz czekać na patch`a do SOTTR i można będzie zobaczyć RT w akcji... na youtube oczywiście ; - )
  • avatar
    Criner
    "Ponadto dodaje on obsługę śledzenia promieni do systemu operacyjnego Windows, dzięki czemu komputery osobiste zgodne z DirectX 12 mogą teraz uruchamiać aplikacje obsługujące ray tracing w czasie rzeczywistym."

    W sensie że RT ma działać tylko z DirectX 12? Wow, do tej pory nie ma porządnej gry na to. Taka rewolucja której nikt nie użyje.
  • avatar
    dindunuffin
    Dal mnie osobiscie na ta chwile najwieksza przeszkoda jest fakt, ze tylko najmocniejsze gpu w ogole beda sprzetowo wspierac RT (2070 i 80).
    Ja od dawna nie bawie sie w hajendy (moim ostatnim ~hajendowym gpu byl radeon x800xt... nastepca kultowej 9800, ktora zreszta tez wczesniej mialem), jestem w pelni usatysfakcjonowany "srednia polka" sprzetowa, wiec ja poczekam na RT duzo dluzej niz wieksi entuzjasci.

    Nie widzialem poki co tez nic specjalnego z ta technologia zwiazanego. Wszystkie pokazowki battlefielda, metro, mechwarrior i pare innych po prostu nie robia specjalnego wrazenie wizualnego, za to robia wrazenie spadkiem wydajnosci. Imo musi byc i ladniej i wydajniej i przystepniej. Byc moze nowe RTXy to poczatek rewolucji ale jeszcze nie dla mnie.
  • avatar
    Zwis88
    Mam tylko nadzieję że jest to opcja i będzie suwak RT off, mam spore obawy że na moim GTX 1070 to bym sobie 23 fps zobaczył
    -1
  • avatar
    r_e_s_e_t
    Szkoda, że znowu MS wychodzi na front. nVidia powinna tym razem przyłożyć się i udostępnić wolne, multiplatformowe API.
    -2
  • avatar
    ilovethisgame
    może i rewolucja ale dla kogo? 2-3 może 5% graczy, wystatczy spojrzeć na dane stat. ze STEAMa, jak mały procent gra w 4K tyle się ludzie tym podniecają, tyle krytyki spada na konsole, że tam brak 4K, a steam informuje, że ledwie 12-15% graczy odpala w 4K, a najbardziej popularną kartą wciąż stary ale jary 970 GTX także do RT to daleka droga
  • avatar
    Premek1804
    Niedługo hahahaha za 5 -10 lat bo tyle zajmie upłynnienie tej techniki do grywalnego stopnia, to niedługo ?