Najlepsze polecane aparaty w dobrej cenie. TOP 10
Aparaty cyfrowe

Najlepsze polecane aparaty w dobrej cenie. TOP 10

przeczytasz w 8 min.

Chcesz kupić aparat w dobrej cenie i oczekujesz od sprzętu co najmniej dobrej jakości zdjęć i filmów? Przyjrzyj się naszemu zestawieniu, w którym polecane aparaty fotograficzne podzieliliśmy na lustrzanki, bezlusterkowce i zaawansowane kompakty.

Czym jest dobra cena? Na potrzeby naszego zestawienia założymy, że dobry aparat kompaktowy, polecana lustrzanka czy bezlusterkowiec nie powinny kosztować więcej niż 5000 złotych (wyjątkiem jest Canon EOS RP). Propozycje polecanych aparatów do 1000 zł znajdziecie w oddzielnym zestawieniu. W przypadku aparatów systemowych ten pułap (może minimalnie przekroczony) obejmuje korpus plus podstawowy obiektyw. W przypadku kompaktów w cenie mamy oczywiście całość.

Czym jest polecany aparat fotograficzny? To bardzo szeroka kategoria, ale w zestawieniu najlepszych z najlepszych zdecydowaliśmy się zaproponować te cyfrówki, które zapewniają najlepszy kompromis cena/jakość/ergonomia przy solidnym nacisku na dobre wyniki fotograficzne. Dlatego z zestawienia wymykają się najtańsze aparaty, ale też te bardzo dobre, lecz już wyjątkowo drogie.

Trzy kategorie aparatów - co wspólnego, jakie różnice?

Cyfrówki, pomijając te instalowane w telefonach z dobrym aparatem, możemy dziś podzielić na trzy kategorie. Lustrzanki, bezlusterkowce (jest ich tutaj szczególnie dużo, bo zasługują na rekomendację) oraz kompakty. Ta ostatnia kategoria może być jeszcze rozdrobniona. Polecane wodoodporne aparatykompakty do 1000 złotych proponujemy w oddzielnych zestawieniach, a tutaj bierzemy pod uwagę zaawansowany kompakt jako propozycję.

Wszystkie proponowane aparaty mają jedną wspólną cechę. Mogą z nich korzystać zależnie od potrzeb zarówno amatorzy, entuzjaści jak i profesjonaliści. Każdy z aparatów oferuje wysoką jakość zdjęć oraz dużą kontrolę nad parametrami ekspozycji (z filmami bywa różnie, szczególnie gdy wymogiem jest wideo 4K).

Olympus bezlusterkowiec
Bezlusterkowiec - coś pośredniego pomiędzy kompaktem, a lustrzanką

Różnice dotyczą ergonomii. Aparaty systemowe za sprawą wymiennej optyki i większych niż kompakty rozmiarów są bardzo wygodne w użytkowaniu i wszechstronne. Ale też wymagają większych nakładów finansowych - wymienna optyka, dodatkowe akcesoria oświetleniowe itp. Zazwyczaj mniejsze bezlusterkowce są dyskretniejsze (i cichsze, gdy stosujemy elektroniczną migawkę) i lepiej niż lustrzanki radzą sobie w trybie filmowym. Zachowują zalety jakie daje wymienna optyka. Zwykle są też wyposażone w wizjer elektroniczny.

Zaprezentowane w TOP kompakty są małe, mieszczą się w kieszeni spodni lub plecaka, a dzięki sensorom typu 1 cal (wyjątek Nikon), oferują nadal niezłą jakość obrazu foto jak i wideo. Mamy w nich zadowalającej jakości optykę (w wielu przypadkach odpowiadającą jasnością drogim obiektywom systemowym).

Polecane aparaty fotograficzne

Polecane lustrzanki w cenie od 2000 do 5000 zł

Nikon D7500

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Najnowsza lustrzanka APS-C z uznanej serii aparatów dla entuzjastów D7x00. Najlepsza propozycja dla ambitnego fotografa, który poszukuje sprzętu nie tylko na spacery lub do statycznej fotografii krajobrazowej czy portretu. Nikon D7500 sprawdzi się przy wymagającej dynamicznej fotografii sportowej za sprawą wydajnego autofokusa i dużej wydajności pod każdym prawie względem (słabsza strona to tryb wideo 4K, w którym odczytywany jest przycięty kadr). Rozdzielczość zdjęć z tej lustrzanki to 21 Mpix. Aparat wyposażono zgodnie z trendami w dotykowy odchylany ekran LCD i zadbano o uszczelnienia.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca21 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć5568 x 3712 px
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/8000 s
  • Czułość ISO (max)51200

Canon EOS 80D

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Lustrzanka z uszczelnianym korpusem, 24 Mpix matrycą, systemem DualPixel AF (przydatny w trybie wideo) i 45-punktowym autofokusem (wszystkie punkty krzyżowe). W tym aparacie mamy bardzo wygodny uchylno-obrotowy dotykowy ekran LCD. W przeciwieństwie do Nikona D7500, mocną stroną Canona EOS 80D jest tryb filmowy (choć brak tutaj trybu 4K i zaawansowanych funkcji wideo), za to aparat słabiej wypada w przypadku fotografii dynamicznych motywów. Canon EOS 80D spełni wszelkie wymagania entuzjastów, którzy nie chcą przesadzać z wydatkami na korpus, ale też nie uznają wielu kompromisów.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca24 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć6000 x 4000 px
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/8000 s
  • Czułość ISO (max)16000

Canon EOS 200D

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Najtańsza (i ogólnie jedna z tańszych) lustrzanka z systemem Canon DualPixel AF. Dysponuje co prawda starszej generacji układem podstawowego autofokusa, ale rekompensuje to ogólną użytecznością aparatu oraz wysoką jakością obrazu przy zachowaniu bardzo niewielkich rozmiarów korpusu w atrakcyjnej cenie. Aparat stanowi dobry wybór dla początkującego użytkownika, który wie, że będzie chciał się rozwijać, ale jednocześnie nie jest pewien jeszcze czy duży lustrzankowy korpus będzie najlepszym wyborem. Niewielki rozmiar (trzeba jednak pamiętać jeszcze o obiektywie) czyni też z 200D dobrego lustrzankowego towarzysza w podróży.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca24 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć6000 x 4000 px
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)25600

Jaki bezlusterkowiec kupić?

Fujifilm X-T30

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Fujifilm konsekwentnie po premierach flagowych modeli z serii X-T wprowadza ich „odchudzone” wersje. Tym razem proponujemy wam bezlusterkowiec X-T30, który jest takim X-T3 dla mniej wymagających użytkowników. Mniej, nie znaczy oczywiście, że bez ambicji. To jeden z lepszych korpusów APS-C na rynku, który zachowuje hybrydowy AF z modelu X-T3 (lepszy niż w X-T20), może też pochwalić się dżojstikiem do wyboru punktów AF (a także przełączania się pomiędzy wykrytymi twarzami), który umieszczono na tylnej ściance. Fujifilm X-T30 zachowuje większość potencjału X-T3 pod względem filmowania (brak jedynie 60 kl/s przy 4K i wsparcia HLG). Podobnie jak poprzednicy także i X-T30 ma przemyślaną i praktyczną ergonomię użytkownika, która polega na wyeliminowaniu potrzeby częstego korzystania z informacji na ekranie LCD poprzez odpowiednio opisane pokrętła kontrolne. Aparat stanowi konkurencję dla poniżej opisanego bezlusterkowca Sony.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca26,1 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć6240 x 4160 px
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)12800

Panasonic Lumix GX80

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Ten bezlusterkowiec przypomina bardzo zaawansowany kompakt, z niewielkim, ale dobrym wizjerem elektronicznym, wysokiej rozdzielczości ekranem LCD, lampą błyskową typu pop-up, ale też złączem dla zewnętrznej. Równie dobrze prezentuje się pod względem możliwości - mamy tu pięcioosiową wbudowaną stabilizację obrazu, system AF DFD (Depth From Defocus) i liczne tryby fotografowania. Zadowoli nie tylko osoby fotografujące, ale także filmujących w 4K. Aparat wyposażono w 16 Mpix sensor typu 4/3 i dla zwolenników tego systemu (w wersji Mikro) jest to ciekawa oferta w niewygórowanej cenie.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca16 Mpix
  • Zoom optyczny (max)w zależności od obiektywu
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Czas otwarcia migawki60 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)25600

Olympus OM-D E-M10 III

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

To również system Mikro 4/3, również 16 Mpix z wbudowanym mechanizmem stabilizacji obrazu i bardzo dobrym trybem wideo 4K, ale odmienne podejście do ergonomii użytkowania. Aparat przypomina niewielką retro lustrzankę z centralnie umieszczonym wizjerem i dużą liczbą funkcji wyprowadzonych na zewnątrz w postaci pokręteł i przycisków. Nie oznacza to, że tego Olympusa powinni użytkować wyłącznie zaawansowani użytkownicy. Wręcz przeciwnie, rozwojowy amator będzie w pełni zadowolony.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca16 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć4608 x 3456 px
  • Czas otwarcia migawki60 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)25600

Canon EOS RP

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Przy założeniu, że szukacie najtańszego pełnoklatkowego bezlusterkowca, wybór jest prosty. Jest nim obecnie Canon EOS RP. Aparat, który niezbyt słusznie krytykują użytkownicy lustrzanek tego producenta. Bo choć nie jest on czymś całkowicie odmiennym to jako bezlusterkowiec wprowadza nową jakość w segmencie tych produktów. Aparat z 26 Mpix sensorem sprawdzi się jako narzędzie dla amatora, który chce mieć pełną klatkę w niewielkich rozmiarów korpusie, ale tez nie chce zbyt wiele manipulować przy zdjęciach, ciesząc się bardzo dobrymi JPEGami „wprost z puszki” (słabą stroną RP sa filmy). Teoretycznie to propozycja przede wszystkim dla osób, które już miały/mają sprzęt Canon, w praktyce aparat dla każdego.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca26.2 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć6240 x 4160 px
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)40000

Dobry aparat kompaktowy

Panasonic Lumix TZ200

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Seria TZ od lat okupuje rankingi uniwersalnych aparatów kompaktowych polecanych na wypady wakacyjne. Za sprawą modeli z sensorami typu 1 cal możemy liczyć na jeszcze lepszą jakość zdjęć (choć kosztem mniejszego zakresu ogniskowych). Panasonic Lumix TZ200 rozszerza zakres ogniskowych do 24-360 mm przy jasności f/3,3-6,4. Ale nie tylko ten element uległ poprawie - zwiększono dwukrotnie rozdzielczość wizjera elektronicznego i jego powiększenie. Poza tym TZ200 radzi sobie jeszcze lepiej niż poprzednik przy zasilaniu bateryjnym.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca20,9 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć4864 × 3648 px
  • Czas otwarcia migawki60 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)25600

Nikon Coolpix P1000

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Aparat wyjątkowy, nie tylko ze względu na swoją sporą wagę, która czyni określenie go kompaktem trochę przesadzonym. Ale też Nikon Coolpix P1000 to kompakt doskonały w swojej dziedzinie, a jest nią możliwość uzyskiwania dowolnego prawie kąta widzenia. Czyni to za sprawą obiektywu o kosmicznym zakresie ogniskowych 24-3000 mm i jasności f/2,8-8. Aparat idealny na wakacje dla osoby, która jest w stanie udźwignąć te prawie 1,5 kilograma, a zarazem spędza czas szukając okazji na ciekawe zbliżenia. Nie polecam go osobom, które myślą że rozmiarem zaszpanują przed innymi turystami. P1000 to nie następca P900, choć tak wypadałoby go określać. Dla Was praktyczniejsza będzie kolejna propozycja.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca16 Mpix
  • Zoom optyczny (max)125x
  • Zoom cyfrowy (max)4x
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/4000 s
  • Czułość ISO (max)6400

Sony Cyber-shot RX100 VI

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Sony RX100 V i jego usprawniona wersja oznaczona Va to aparaty wciąż jak najbardziej warte uwagi jako wszystkopotrafiące kieszonkowe kompakty. Jednak nowy RX100 VI wprowadza element dość długiej ogniskowej (od 24 do 200 mm ze stabilizacją optyczną, jasność f/2,8-4,5) przy zachowaniu wszystkich pozytywnych cech poprzednika (sensor 1 cal, wideo 4K, wbudowana lampa błyskowa, odchylany ekranik podglądu i świetny wizjer elektroniczny), co czyni go bardziej uniwersalną i praktyczną cyfrówką na wypoczynkowe wypady.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca20,1 Mpix
  • Zoom optyczny (max)8x
  • Zoom cyfrowy (max)16x
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC, Memory Stick Duo, Memory Stick Pro Duo, Memory Stick Pro-HG Duo
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/32000 s
  • Czułość ISO (max)12800

Canon Powershot G9 X Mark II

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Najtańszy z zaawansowanych kompaktów z sensorem 20 Mpix typu 1 cal. Wyposażony w obiektyw 28-84 mm o jasności f/2-4,9. Oznacza to, że będziemy musieli stawić czoła pewnym ograniczeniom, na szczęście z niejednej sytuacji wyjdziemy obronną ręką. Z lepszej jakości zdjęciami niż najbardziej zaawansowane smartfony. Niewielki korpus aparatu cechuje wysoka jakość wykonania, elegancja i spora wygoda użytkowania.

Najważniejsze cechy:
  • Matryca20 Mpix
  • Karta pamięciSD, SDHC, SDXC
  • Efektywna rozdzielczość zdjęć5472 x 3648 px
  • Czas otwarcia migawki30 - 1/2000 s
  • Czułość ISO (max)6400

Ważne pojęcia związane z fotografią

JPEG i wywołany plik RAW

Na tej stronie można by zawrzeć nawet całą encyklopedię pojęć fotograficznych. Wybraliśmy jednak te, których znaczenie i poprawne rozumienie jest istotne.

• Głębia ostrości (wł. głębia pola) - to cecha obrazu, wynikowa własności układu optycznego, która określa zakres odległości od aparatu fotograficznego, w którym motywy na zdjęciu są ostre. We wszystkich lustrzankach i systemowych kompaktach z matrycami Cztery Trzecie i większymi ta cecha bardzo mocno wpływa na charakter zdjęcia – pozwala uzyskać mniej lub bardziej rozmyte plany, np. tło za fotografowanym obiektem.

• Ekran pomocniczy LCD – dodatkowy monochromatyczny ekran LCD, znajdujący się zazwyczaj na górnej ściance korpusu w bardziej zaawansowanych lustrzankach. Pozwala kontrolować parametry naświetlania i inne ustawienia bez patrzenia w wizjer czy na główny ekran LCD.

• Wizjer optyczny – element konstrukcji aparatu służący do podglądu obrazu rzeczywistego, widzianego przez obiektyw (TTL, ang. Through The Lens). Obraz do wizjera optycznego w lustrzankach przekazywany jest za pośrednictwem lustra. W aparatach kompaktowych jest to jedynie namiastka prawdziwego układu optycznego. W kompaktach systemowych dostępny zwykle jako drogi dodatek, który i tak nie zapewnia tego idealnego komfortu.

• Wizjer elektroniczny – pokazuje obraz zarejestrowany na matrycy aparatu, taki sam jaki wyświetlony jest na głównym ekranie LCD. Stosowany jest przede wszystkim w kompaktach klasy ultrazoom i w systemowych aparatach bez lustra. W lustrzankach niestosowany, wyjątek stanowi specyficzna klasa aparatów Sony z półprzejrzystym lustrem. Spotykane są również warianty wizjerów hybrydowych, np. w aparatach Fujifilm, w których łączony jest obraz generowany przez ekran LCD z tym, który wpada przez soczewkę wizjera.

• Autofokus hybrydowy - stosowana od kilku lat, coraz powszechniejsza technologia łącząca pomiar ostrości za pomocą detekcji kontrastu (im bardziej kontrastowy obraz, tym ostrzejszy) z detekcją fazy (porównanie dwóch półobrazów danego motywu). Układ AF hybrydowego realizowany jest przez specjalnie skonstruowane matryce, w których część pikseli służy do detekcji fazy (zwykle jest to oddzielny układ optyczny) - oprócz detekcji kontrastu, która zawsze była realizowana na poziomie matrycy. Hybrydowa technologia pozwala na precyzyjniejszy pomiar ostrości, przede wszystkim, gdy korzystamy z funkcji filmowania, a także wygodniejsze ostrzenie w trybie Live View.

• Poziomnica elektroniczna - bardzo przydatne narzędzie, które pełni rolę adekwatną do nazwy. Pozwala na wyświetlenie na ekranie LCD lub w wizjerze podziałki, która pokazuje czy aparat trzymany jest prosto. Zależne od stopnia zaawansowania, poziomnica pokazuje przechylenia na boki w poziomie (najczęściej spotykana), pionie, a nawet wychylenie w przód i w tył.

• Obiektyw kitowy – wbrew nazwie nie jest to kiepskie szkło, lecz produkt sprzedawany jako element podstawowego zestawu aparat plus obiektyw. Można go kupić oddzielnie, ale na ogół zakup w komplecie jest ciekawszą cenowo propozycją. Zwykle kitowy obiektyw (w najtańszych aparatach systemowych) oferuje podstawowe własności i nie pozwala w pełni rozwinąć potencjału. Zdarzają się jednak również modele o bardzo przyzwoitych własnościach optycznych, pod wieloma względami uniwersalne.

• Uniwersalność aparatu - ta cecha określa w jak wielu różnych sytuacjach zdjęciowych można zastosować dany aparat. Nie chodzi tu tylko o liczbę programów i zakres regulacji ekspozycji, ale również zakres ogniskowych. W systemowych aparatach jest ona naturalną konsekwencją typu podłączonego obiektywu. Im bardziej uniwersalny ma być aparat systemowy, tym więcej trzeba zainwestować w optykę. Pod tym względem najbardziej uniwersalne są ultrazoomy, które, choć kompaktowe i z niewielką matrycą, pozwalają na regulację ogniskowej w jednym obiektywie w ogromnym zakresie. Rekordzista, Panasonic Lumix DMC-FZ70, od 20 do 1200 mm. W przypadku lustrzanki nawet dysponując matrycą o wysokiej rozdzielczości i możliwością wykadrowania obrazu trudno będzie osiągnąć jakość wyższą niż z ultrazooma bez odpowiedniego szkła.

• Format RAW - Format zapisu pliku, który jest bezpośrednim zrzutem zawartości matrycy. Tryb fotografowania wymagający sporych umiejętności przy obróbce (inaczej mówiąc, wywoływaniu), ale gwarantujący nieporównanie większe możliwości korekty niż pliki zapisane od razu jako JPEG. Coraz więcej aparatów pozwala na fotografowanie w trybie RAW+JPEG. To bardzo pamięciochłonna opcja, ale najlepsza, gdy chcemy mieć od razu bez wywoływania dobrej jakości pliki JPEG.

Edycja RAWów zazwyczaj wymaga dodatkowego oprogramowania. Najbardziej uniwersalnymi aplikacjami tego typu są Adobe Lightroom lub Apple Aperture. Edycja plików tego typu w aparacie jest możliwa w przypadku niektórych modeli i dotyczy zwykle aplikowania tych efektów i korekt, które normalnie zostałyby zastosowane podczas fotografowania w trybie JPEG.

• Filtr dolnoprzepustowy - specjalny filtr szklany, który znajdziemy przed matrycą w większości aparatów cyfrowych. Jego zadaniem jest nieznaczne rozmycie obrazu tak, by matryca poprawnie rejestrowała szczegółowe motywy i dobrze odzwierciedlała kolory. Zwykle mówi się, że filtr ten zapobiega powstawaniu efektu mory. Przy obecnie stosowanych matrycach wysokiej rozdzielczości taki filtr może negatywnie wpływać na ostrość obrazu (choć nie są to drastyczne różnice), dlatego niektórzy producenci decydują się na wprowadzanie wersji aparatów pozbawionych tego filtra – np. Pentax K5 IIs, albo od razu bez tego filtra jak Nikon D7100.

• Matryca - wraz z procesorem obrazu stanowi serce aparatu. Rejestruje obraz wpadający przez obiektyw. Czasem stosowane jest również pojęcie sensor, aczkolwiek określenie matryca ma szersze znaczenie - uwzględnia nie tylko elementy światłoczułe, ale również elektronikę, która służy do odczytu obrazu. Najważniejszą cechą matrycy jest poziom szumów własnych, czyli zakłóceń, które wprowadzane są przez sensor i elektronikę, a także zakres dynamiczny. Ta druga cecha określa, jak bardzo mogą różnić się jasnością obiekty, które matryca jest w stanie zarejestrować poprawnie (bez prześwietleń i miejsc niedoświetlonych). Te dwie własności, od których zależy techniczna jakość zdjęć, wiążą się z rozmiarem piksela. Dla danej rozdzielczości sensora w megapikselach, lepszy będzie ten o większych rozmiarach liniowych.

• Stabilizacja obrazu - technika redukcji drgań wprowadzanych przez fotografującego. Dzielimy na stabilizację optyczną (w obiektywie) i matrycową (w korpusie). Skuteczność stabilizacji określa się w jednostkach EV, przy czym 1 EV oznacza możliwość fotografowania z czasem dwa razy dłuższym (lub przesłoną domkniętą o jedną działkę) niż maksymalny, dla którego zdjęcie będzie nieporuszone. Przeciętnie skuteczność stabilizacji wynosi od 2 EV (cztery razy) do 4 EV (16 razy).

• Czułość ISO - określa wrażliwość matrycy aparatu na padające światło. Jest to skala geometryczna, co oznacza, że dwukrotny wzrost czułości oznacza dwukrotne zwiększenie liczby ISO. Każdy aparat ma bazową czułość ISO, dla której obraz jest najlepszy, oraz zakres czułości ISO przy których może pracować. Im wyższe ISO tym wyższe szumy w obrazie. Zwykle bazowa czułość to ISO 50, 100 lub 200. Maksymalne ISO może sięgać ISO 102400 i więcej. Maksymalne używalne ISO to największa czułość, dla której jakość zdjęć degradowana przez szumy jest jeszcze akceptowalna (zwykle ocena jest subiektywna).

Komentarze

3
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    SadSam
    0
    "Najlepsze polecane aparaty w dobrej cenie. TOP 10" ----> co to znaczy ?
    • avatar
      zybex76
      0
      co to znaczy? to znaczy: że szukają najlepszego z najlepszych, Sir
      • avatar
        Slepaq
        0
        Drogi autorze samo zestawienie niezłe i nawet merytorycznie poprawne ale... proszę, szanujmy język ojczysty i nie używajmy sformułowań typu: "wszystkopotrafiące". To razi i kaleczy płynność tekstu. To, że autorzy reklam tworzą współczesną "nowomowę" jest dla mnie oczywiste, jednak nie oznacza to, że powinniśmy jej używać we względnie oficjalnej komunikacji, jaką jest artykuł w dość popularnym portalu internetowym. Popraw to proszę lub sam zwrot ujmij chociaż w cudzysłów. Pozdrawiam