Gry komputerowe

Quake II

O Quake II wspominaliśmy już w gronie Gier, które zmieniły nasze komputery. Tym razem jednak skupimy sie na aspekcie fabularno-historycznym, nowinki technologiczne (między innymi współpracę z akceleratorami grafiki, co w 1997 roku robiło wrażenie) odkładając na bok.

Od dnia premiery minęły wprawdzie całe lata, na dodatek drugi Quake w dniu dzisiejszym nie imponuje ani możliwościami, ani projektem poziomów, ani tym bardziej oprawą wizualną. Z drugiej strony naprawdę trudno wskazać kolejną grę, która tak wiele wniosłaby do gatunku, który reprezentuje. Po latach śmiało można stwierdzić, że Quake II był dla first person shooterów tym, czym chorał gregoriański dla branży muzycznej.

Kierujemy losami Marine o nazwisku Bitterman, uczestnika operacji "Alien Overlord". Ziemianie przestraszeni perspektywą inwazji kosmicznej rasy Stroggów postanawiają przyjąć taktykę "najlepszą obroną jest atak" i tym samym jako pierwsi rzucają się na kosmiczne kreatury. Ofensywa przebiega jednak nie do końca zgodnie z planem, w efekcie losy ludzkości po raz kolejny trafiają w ręce gracza.

Fabuła jak fabuła, Quake II imponował oprawą graficzną, w miarę ciekawym trybem dla pojedyńczego gracza oraz przede wszystkim znakomitym trybem multiplayer. W zasadzie to właśnie od 1997 roku ruszył dynamiczny rozwój zabawy sieciowej i to do tego stopnia, że następna odsłona popularnego Wstrząsu w zasadzie całkowicie była nastawiona na rozgrywkę sieciową.

Ciekawostka: Fabuła Quake II doczekała się kontynuacji w czwartej części Quake'a - jak do tej pory ostatniej - która została wydana w 2005 roku.