Gry komputerowe

Saper

Może nie grzechem, ale sporym nietaktem byłoby niedocenienie roli Microsoftu na gruncie rozwoju gier komputerowych. Autorzy systemu Windows oraz konsoli Xbox 360 zapewnili sporo rozrywki także za sprawą swoich produkcji, a jedna z nich w pamięci zapadała w sposób szczególny.

Na wirtualnym polu minowym zostały poukrywane bomby - w zależności od wielkości pola, tego typu "niespodzianek" było więcej. Zadanie gracza sprowadzało się do wskazania wszystkich krateczek wolnych od niebezpieczeństwa. Dodatkowo, dla własnej informacji, mógł je sobie oznaczać flagami lub znakami zapytania.

Oczywiście zabawa nie ograniczała się do ślepego strzelania, miała też aspekt logiczny - pojawiające się w miejscu odkrytych pól cyferki wskazywały z iloma zagrożonymi polami dana liczba sąsiaduje. Rozgrywkę dodatkowo ubarwiał uciekający czas oraz tablica rekordów. Co więcej, w internecie istnieja wielka baza, w której można porównywać nasze rezultaty z graczami z całego świata.

Saper (znany na świecie jaki Minesweeper), zaprojektowany przez Roberta Donnera w 1981 roku towarzyszy sytemowi Windows od samych początków. Aplikacja wyróżniała się w ofercie systemu na tle głównie karcianych gier i prawdopodobnie to właśnie ta kwestia, a także wyjątkowo proste i przejrzyste zasady, była przyczyną jej sukcesu. Saper doczekał się konwersji na liczne systemy operacyjne, różne platformy, a także rozmaite klony - na przykład w wersji 3D.

Ciekawostka: Choć Saper był wyjątkowo prostą aplikacją, gracze z całego świata potrafili go oszukać, wpisując różne dziwne kombinacje klawiszy czy nawet... edytując systemowy rejestr!