Karty graficzne

Testy: S.T.A.L.K.E.R, Bioshock

przeczytasz w 2 min.

Gra bardzo wymagająca, cechująca się niemałą "pazernością" na pamięć lokalną kart graficznych. STALKER zdecydowanie preferuje procesory dwurdzeniowe, ale czy potrafi także zrobić pożytek z "dwu rdzeni" w odniesieniu do kart graficznych? Sprawdźmy...



Na otwartym terenie (mapa 'wysypisko') wzrost wydajności jest bardzo odczuwalny. Co najważniejsze nie odnotowaliśmy specyficznych chwilowych szarpnięć obrazu charakterystycznych dla pojedynczej karty. Również w menu gry nie ma efektu "ślamazarnego" przemieszczania kursora w wyższych rozdzielczościach. 82% wzrostu wydajności to wynik bardzo dobry i do tej gry dwie karty Radeon HD2600XT połączone w CrossFire można na prawdę polecić.

W 'podziemiach' zysk jest mniejszy, ale i renderowany teren także. Sześćdziesięcio procentowy  wzrost również będzie nie do pogardzenia. Na dwóch kartach, gdyby nie spadki fps przy większym obciążeniu, można by śmiało grać w rozdzielczości 1600x1200. Nieco niżej - 1280x1024 będziemy mieć już pełen komfort.

Testy: Bioshock

Bioshock - świeży tytuł oparty o zmodyfikowany silnik UnrealEngine3. Bioshock to charakterystyczny FPS, który można sklasyfikować jako "duchową" kontynuację System Shock'a 2. Akcja rozgrywa się w podwodnym, tajemniczym mieście Rapture na początku lat 60-tych ubiegłego wieku. Gra charakteryzuje się fajnym klimatem, uzupełniając przy tym rozgrywkę o najnowsze efekty 3D, dostępne nawet przy użyciu API DX9c. Tak jak STALKER zresztą, Bioshock do płynnej gry wymagać będzie już 2GB pamięci RAM.

Początkowo, do pracy przy użyciu dwóch kart, próbowaliśmy bezskutecznie zmusić wersję DEMO. Niestety w dalszym ciągu jedna z nich nie chciała współpracować. Wyniki uzyskane przy użyciu pełnej wersji gry poniżej. Efekt ... nic się nie zmieniło. CrossFire jak nie działał, tak nie działa ;(

No cóż, do tej pory było naprawdę przyzwoicie. Właściwie w każdej grze odczuwaliśmy, większy lub mniejszy, wzrost wydajności.
Bioshock - nowa gra i nie ukrywamy, że nie małe rozczarowanie. Być może sytuacja się zmieni wraz z wydaniem pierwszych patchy, oraz poprawionych sterowników od ATi. Na tę chwilę ATi/AMD po raz koleiny wystawia użytkowników swojej platformy multi-GPU na niezbyt sympatyczną próbę.

Kolejnym tytułem, który mieliśmy testować jest "Medal of Honor - AirBorne". Złowrogo brzmiący wpis w readme gry o braku wsparcia dla SLi oraz CrossFire skutecznie nas jednak do tego zniechęcił.
Znamiennym jednak jest, iż obydwie gry: Bioshock oraz MoH AirBorne napisane zostały przy użyciu tego samego silnika z autorskimi modyfikacjami, a mianowicie UnrealEngine3. Miejmy tylko nadzieję, że producenci tego engine'u nie wpuścili użytkowników platform multi-GPU w jakieś bardzo wysokie i ciężko kłujące maliny ;)