Karty graficzne

Radeon HD czy GeForce 8? Testy kart HD 2600 i 2400

przeczytasz w 3 min.

Karty RADEON HD ze średniego segmentu z pewnością nie są demonami wydajności (tu poczekajmy jeszcze na bardziej dopracowane sterowniki od ATI, które powinny nieco podnieść tę wydajność), ale w swojej

Wreszcie pojawiły się na półkach nowe karty graficzne od ATI/AMD dla segmentu średniego i budżetowego zgodne z kodem Shader Model 4.0, czyli API DirectX10.

    Nowe układy o kodowych oznaczeniach RV610 oraz RV630 wyprodukowano w technologii 65nm. Pozwoliło to obniżyć koszty produkcji samego chipa, jednak spowodowało poważne obsunięcie premiery, w czym główną rolę odegrały problemy z nową technologią produkcji chipsetów graficznych, oraz problemy z nowoczesną architekturą w początkowych fazach produkcji. Znamiennym jest fakt, że dopiero rewizje rdzeni A13 oraz A14 (z działającym UVD) okazały się wolne od błędów i gotowe do opuszczenia fabryk.

    Po premierze serii 8600/8500 kart GeForce nvidii i podaniu do wiadomości publicznej specyfikacji technicznej tych chipów, niemal cały świat skazał je z góry na porażkę, opierając całą swą wiedzę na dotychczas znanej architekturze potoków przetwarzania. Znaczne cięcia w stosunku do topowego G80 częściowo zdawały się usprawiedliwiać te domysły. Nie wszyscy byli zachwyceni nowymi kartami dla średniego segmentu od nVidii, stąd pojawiła się nie byle jaka szansa dla ATI.
    Niestety firma wciąż męczyła się z kolejnymi niestabilnymi rewizjami rdzeni RV630/610. Wzorem nVidii, ATI/AMD tworzyło swoje nowe chipy na zasadzie "cięć" w architekturze najwydajniejszego swojego układu - w tym przypadku R600. Cięcia zastosowano do tego stopnia, że praktycznie w serii HD2400 nie ma już czego wycinać ;). Jak wielce wpływa to na wydajność tych kart możecie przekonać się w dalszej części artykułu. Trzeba jednak oddać firmie jedno - nowe karty dla segmentu budżetowego i średniego są nieco tańsze od produktów nVidii i to już na samym starcie! Mało tego, oferują wsparcie dla zabezpieczeń HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), oraz coś czego konkurencja obecnie nie przewidziała - zintegrowany procesor UVD (Universal Video Decoder) - odciążający znacznie procesor centralny od obliczeń związanych z dekodowaniem materiału na płytach HD (blue-Ray, czy HD DVD). Funkcja nie tyle nowa (ad. Radeon HD 2900XT) co nareszcie działająca. Dodatkowo wyjście HDMI, oprócz obrazu wysokiej  rozdzielczości oferuje jednoczesne przesyłanie cyfrowego dźwięku w formacie 5.1. Czegóż chcieć więcej w przypadku amatorskiego video?

    Przy okazji premiery układu R600 i kart o niego opartych (RADEON 2900XT) mieliście okazję przyjrzeć się bliżej architekturze wewnętrznej całej rodziny nowych Radeonów HD. Dlatego, teraz przypomnimy tylko po krótce podstawowe dane techniczne omawianych układów.

    * karty HD2400 mają 8 jednostek superskalarnych zdolnych do wykonania 40 instrukcji w  jednym cyklu.

     

    GeForce
    8400 GS

    GeForce
    8500 GT

    Radeon HD
    2400 Pro

    Radeon HD
    2400 XT

    chip
    proces technologiczny
    liczba tranzystorów
    powierzhcnia rdzenia
    G86
    80nm
    210 mln
    120 mm2
    RV610
    65nm
    180 mln
    82 mm2
    potoki renderujące
    8
    8
    4 (1 blok RBE)
    4 (1 blok RBE)
    liczba procesorów strumieni
    16
    16
    8 (40*)
    8 (40*)
    rozdzielanie danych
    Stream Output
    Giga Thread
    Ultra-Threaded
    Dispatch Processor
    taktowanie rdzenia
    460 MHz
    (shader 900MHz)
    460 MHz
    (shader 900MHz)
    525 MHz
    700 MHz
    rozmiar pamięci
    szyna danych pamięci
    256 MB DDR2
    64-bitowa
    256 MB DDR2
    128-bitowa
    256 MB DDR2
    64-bitowa
    256 MB DDR2
    64-bitowa
    taktowanie pamięci
    2x400 MHz
    2x400 MHz
    2x400 MHz
    2x700 MHz
    przepustowość pamięci
    6.3 GB/sek.
    12.5 GB/sek.
    6.3 GB/sek.
    11 GB/sek.
    jakość onbrazu video
    PureVideo
    Avivo HD, UVD


    ** karty HD2600 posiadają 24 jednostek superskalarnych, które łącznie zdolne są do wykonania aż 120 instrukcji w  jednym cyklu (24 * 5 instrukcji/cykl).

     

    GeForce
    8600 GT

    Radeon HD
    2600 Pro

    Radeon HD
    2600 Pro

    Radeon HD
    2600 XT

    Radeon HD
    2600 XT

    chip
    proces technologiczny
    liczba tranzystorów
    powierzhcnia rdzenia
    G84
    80nm
    289 mln
    160 mm2
    RV630
    65nm
    390 mln
    153 mm2
    potoki renderujące
    8
    4 (1 blok RBE)
    4 (1 blok RBE)
    4 (1 blok RBE)
    4 (1 blok RBE)
    liczba procesorów strumieni
    32
    24 (120*)
    24 (120*)
    24 (120*)
    24 (120*)
    rozdzielanie danych
    Stream Output
    Giga Thread
    Ultra-Threaded
    Dispatch Processor
    taktowanie rdzenia
    540 MHz
    (1180)
    600 MHz
    600 MHz
    800 MHz
    800 MHz
    rozmiar pamięci
    szyna danych pamięci
    256 MB DDR3
    128-bitowa
    256 MB DDR2
    128-bitowa
    256MB DDR3
    128-bitowa
    256MB DDR3
    128-bitowa
    256MB DDR4
    128-bitowa
    taktowanie pamięci
    2x700 MHz
    2x400 MHz
    2x700 MHz
    2x700 MHz
    2x1100 MHz
    przepustowość pamięci
    22 GB/sek.
    12.5 GB/sek.
    22 GB/sek.
    22 GB/sek.
    34.4 GB/sek.
    jakość onbrazu video
    PureVideo
    Avivo HD, UVD

    W odróżnieniu od RV610, mocniejszy RV630 ma dwie jednostki adresujące TAU (zdolne do zaadresowania 4 tekstur/cykl każda), przez co jest w stanie łącznie zaadresować do 8 tekstur na cykl pracy. HD2400 już tylko 4.

    Idąc dalej, pojedynczy blok "render back-end" RBE może wyrenderować 4 kolejne sceny na jeden cykl w obydwu konstrukcjach. Niestety G84 nVidii posiadający 8 ROPów, potrafi niemal dwukrotnie więcej, z tym, że (Raster Operation Pipes) są tu połączone z TMU (Texture Mapping Unit) dlatego są one nieco mniej elastyczne od rozwiązania ATI/AMD. Ponadto RV630 nadrabia nieco stratę ilościową jednostek renderowania bardzo wysokim taktowaniem układu.

    Kontroler pamięci RV630 pracuje w układzie Ring Bus zapewniając przepływność wewnętrzną odpowiadającą wydajnej magistrali 256-bitowej. Z pamięciami układ łączy się poprzez osiem 32-bitowych kanałów w punktach specjalnych węzłów tzw. Ring Stopów. RV610 wykorzystuje już tylko 4 takie kanały.

    Dodatkowo sama architektura pomimo, że również oparta o zunifikowane procesory strumieni, różni się znacznie od tej znanej ze stosunkowo nowoczesnych kart GeForce 8500/8600, a niektóre jednostki będą mieć nawet więcej wspólnego z poczciwym R580.

    Warto także wspomnieć o bardzo niskim poborze prądu nowych kart RADEON HD produkowanych w technologii 65nm. Karty zbudowane wokół RV610 posiadają maksymalne TDP na poziomie ~25W dla RV610, a karty oparte na RV630 ~45W. Dzięki temu nie ma potrzeby instalowania dodatkowego 6-pinowego złącza zasilania PEG jak ma to miejsce w 75 watowej karcie 8600GTS.

    dwie "taśmy" CrossFire Interconnect do komunikacji w obie strony

    Jak już wspominaliśmy w poprzednim artykule, nowe karty wspierają natywnie tryb jednoczesnej pracy dwóch kart - CrossFire. Do obustronnej komunikacji wymagany jest oczywiście podwójny mostek pośredniczący, znany nie tylko z HD2900XT, ale także z kart poprzedniej generacji X1950PRO/GT czy X1650XT.