Karty graficzne

Testy: Company of Heroes

"Kompania Braci" firmy relic entertainment należy do gier typu RTS (strategii czasu rzeczywistego). Gra bardzo udana, łącząca w sobie cechy najlepszych produkcji tego gatunku. Znajdziemy tu nie tylko dopracowane pole bitwy, ale także miłe dla oka efekty specjalne i atmosferyczne. Nie tak dawno do gry wydano patch v1.70, który dodał do silnika obsługę DX10 pod Vistą. Niestety obsługa ta dotyczyła głównie większej precyzji shaderów, oraz kilku efektów, które choć mają w sobie pewien potencjał, rewolucji nie czynią, głównie za sprawą ogromnego spadku wydajności w stosunku do DX9c.
 Mając na uwadze ten fakt, testy w CoH pod DX10 pominiemy tym razem, skupiając się jednocześnie nad wydajnością testowanych kart w środowisku DX9c. W RTS zdecydowanie najbardziej liczy się grywalność, a do tego potrzebny jest przyzwoity framerate.

Pomiary przeprowadziliśmy przy pomocy wbudowanego w grę benchmarka. Należy jednak pamiętać o wymuszeniu wyłączenia Vsync (synchronizacji pionowej) w panelu sterownika karty.

ustawienia
jakość
średnia
jakość
wysoka
jakość shaderów 
wysokie DX9
wysokie DX9
jakość modeli
wysokie
wysokie
Szczegółowość tekstur
średnie
wysokie
Cienie
średnie
wysokie
Odbicia
niskie
wysokie
Szczegółowość budynków 
wysokie
wysokie
Fizyka
średnie
wysokie
Jakość drzew
średnie
wysokie
Szczegółowość terenu
średnie
wysokie
Jakość efektów 
średnie
wysokie
Zagęszczenie efektów 
średnie
wysokie
Ślady na obiektach
wyłączone
włączone
Szczegółowość modeli
75%
100%

Przy wysokich ustawieniach gra "promuje" nowe RADEON'y i to nie tylko w trybie bez wygładzania krawędzi. HD 2600XT jest szybszy od podkręconego 8600GT nawet z włączonym AA x4. HD2600PRO również bezkonkurencyjny w trybie bez AA. Po włączeniu wygładzania musi jednak ustąpić 8600GT.
Zaskakuje za to wysoka wydajność 2400XT - na poziomie 8500GE. Najsłabsza konstrukcja HD już niestety zapycha koniec stawki.




Po zdjęciu nieco z detali, różnica pomiędzy 2400XT a 8500GE pogłębia się jeszcze bardziej, a przecież nowy budżetowy RADEON, w odróżnieniu od konkurenta, posiada szynę pamięci tylko 64-bit. Zmniejszenie jakości obrazu poprawiło także wyniki uzyskiwane na 2400PRO - tylko kilka klatek/s słabiej od 8500GE.