Gry

Grafika, dźwięk i wydajność

przeczytasz w 3 min.

Jeśli chodzi o oprawę audiowizualną, Spore aż kipi urokiem. Piękna gama kolorów, dość pogodna atmosfera i całkiem przyzwoita grafika sprawiają, że gra się przyjemnie. Nie wszystkim oczywiście musi odpowiadać ten specyficzny, cukierkowo-kreskówkowy klimat, ale należy pamiętać, że po pierwsze jest to dzieło twórców The Sims i przez to spodziewać się można dość specyficznej stylistyki. A po drugie, gra kierowana jest również do młodszych użytkowników komputera (stad raczej wyrozumiały ranking PEGI).

Niepodważalną zaletą Spore jest to, że gra nie ma szczególnie wygórowanych wymagań sprzętowych, przez to odpali się na starszych maszynach bez większych problemów. Nie ma jednak nic za darmo, bo niestety Spore zaczyna powoli tracić na uroku, kiedy w grę wchodzą wyższe rozdzielczości. W moim przypadku, grając na 24" monitorze łatwo mogłam zaobserwować pewne dość rażące niedociągnięcia w grafice. Zwłaszcza w późniejszych fazach rozwoju, kiedy kamera zezwala na duże przybliżenia i oddalenia, widać jak wiele detali ginie z powodu błędów i krzaczących się, mało atrakcyjnych tekstur. Przedstawicielom mojego gatunku często, na przykład, znikały nóżki albo, w fazie plemienia, psuła się gama kolorystyczna. Później w fazie cywilizacji coraz bardziej przypominali nieatrakcyjne, poszarpane kukiełki. Brak opcji antyaliasingu wcale w tej sytuacji nie pomaga. Wychwalać należy z kolei animacje, ciężko powiedzieć czy nasze stwory poruszają się naturalnie, bo są to przecież wyimaginowane kreacje i nie ma się punktu odniesienia. Ale przynajmniej robią to przekonywająco i rzeczywiście odnosi się wrażenie, że to żywe, oddychające i całkiem urocze istoty.

Złego słowa nie można też powiedzieć o muzyce. Jest tak samo lekkoduszna i przyjazna jak sam klimat gry. Szkoda tylko, że pojawia się w grze zdecydowanie zbyt rzadko by można się było nią nacieszyć. Przez większość czasu skazani będziemy na wysłuchiwanie dziwnego, prymitywnego języka naszego gatunku, który choć jest naprawdę uroczy, to po kilku godzinach pisków i chichotów może wywołać migrenę. Gdyby grę częściej umilała nam muzyka, zapewne nie było by to takie uciążliwe. Na przyszłość sugerowałabym jednak twórcom aby nie obdarowywali swoich kreacji tak wysokimi i piskliwymi głosikami.

Na koniec jeszcze parę słów o wydajności. Spore, ku mojemu wielkiemu rozczarowaniu, ma wbudowaną blokadę ilości klatek na sekundę. Chociaż większość producentów gier ustawia ją w granicach sześćdziesięciu klatek, to Spore równa wszystko do idealnych trzydziestu. Warto jednak wspomnieć, że w najwyższej dostępnej rozdzielczości, czyli 1680x1050 i wysokich ustawieniach detali, na mojej konfiguracji sprzętu (AMD Athlon 64 X2 6000+ 2x3.0GHz, 4x1GB DDR2 800, nVidia GeForce 8800 GTS 320MB) ilość FPSów nigdy nie spadała poniżej dwudziestu siedmiu klatek na sekundę.

Podsumowanie

W przypadku Spore staram się unikać słowa rozczarowanie, bo pomimo swoich wad, gra mimo wszystko wyróżnia się na tyle innych produkcji tego roku. Twórcom Simsów nie można odmówić pomysłowości, bo świat, który nam zaserwowano jest jedyny w swoim rodzaju. Szkoda tylko, że ten świetny pomysł zmarnowany został w tak nieładny sposób. Spore, pomimo ładnej oprawy audiowizualnej, niestety nie brakuje wad i to takich, które znacznie wpływają na przyjemność z gry. Początkowy zachwyt szybko mija, a potem czeka nas tylko monotonia. Jeśli jednak jesteśmy skłonni przeboleć wymienione wcześniej wady, czeka nas kilka godzin niezobowiązującej i lekkiej rozgrywki.

Moja ocena:
Grywalność:
Grafika:
Muzyka/Dźwięk:

 

Komentarze

11
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    biuro74
    0
    Pierwszy obrazek narzucił mi skojarzenia z Populous The Beginning - grą może i fajną, ale źle działającą na moim kompie (może za nowy) i chrzaniącą sterowniki grafiki :/ Swoją drogą pamięta ktoś pierwszych "Populousów", albo może i nawet Megalomanię ? :)
    Co do EA i ich polskich tłumaczeń - nie wiem, kto je robi, ale wiem, kto odrzuca aplikacje na tłumaczy i game testerów - skoro moją odrzucili, to nie ma się co dziwić, że i tłumaczenia kiepskie ;->>
    • avatar
      Darkeners
      0
      Zawiodłem się na tej grze, DRM, droga, a do tego nie okazała się aż tak fajna jak mogłaby być. Etap plemienny, mogłby być tak fajnie rozwinięty, a okazał się być potraktowany na odwal się. W sumie cała gra chyba skupia się przede wszystkim na etapie kosmicznym.

      Btw. Populous to były fajne gry ;P
      • avatar
        rooland
        0
        gra może i miała być rewolucyjna ale mi się znudziła juz po kilku godzinach grania :/ dobry start ... ale falstart :)
        • avatar
          mis456
          0
          Dla mnie gra porażka- dobry pomysł z budowaniem mist, projektowaniem ludzi, ale cała reszta to nudy!
          • avatar
            Konto usunięte
            0
            "...od jakiegoś czasu gościł już na *pułkach* sklepowych w formie interaktywnego dema..."

            taaak... a sprzedawcy to pewnie pułkownicy... ;-)))
            • avatar
              Konto usunięte
              0
              Dla mnie grało się przyjemnie do momentu kiedy nie wkroczyłem w fazę podbijania innych planet. Według mnie....szybko się nudzi.
              • avatar
                Konto usunięte
                0
                Co do gry sie nie wypowiem bo nie mialem okazji sprobowac zabawy w komorkowca, natomiast recenzja napisana bardzo przyjemnie i czyta ja sie bardzo swobodnie bez znuzenia (czego nie da sie powiedziec o wszystkich recenzjach "out there"). Moze dam zarodnikom szanse, choc z tego co czytam gra jest dosc monotonna, a to mi raczej nie odpowiada.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  0
                  jak to sie chwalilo EA nie starczy zycia by poznac wsie mozliwosci gry, a jak uczy nas zycie nie starczy checi by ta gre nawet jednym gatunkiem skonczyc.
                  gra jest nudna,monotonna i totalnie bezsensu. jak to juz opisywaly inne serwisy, majac 10 nog nie pobiegniesz szybciej niz 2. wiec gdzie ta ewolucja?
                  juz pierwszy level zastanawia czemu inni sie rozwijaja szybciej, wychodzimy na lad mamy 20 pkt energi a inne juz maja 280 i nawet konczac level nie jestesmy w stanie ich pokonac.