Karty graficzne

GeForce GTS 450 - specyfikacja

Karta graficzna GeForce GTS 450 opiera się na rdzeniu GF106 wywodzącym się z GF100 (GeForce GTX 470GeForce GTX 480). Proces technologiczny w porównaniu do poprzednich edycji Fermi nie zmienił się i jest to 40 nm. GF106 w porównaniu do wcześniejszych odmian Fermi zubożał pod względem ilości tranzystorów. O ile GF100 było ich 3,2 mld, o tyle w GF106 zawarto 1,17 mld. Dzięki zmniejszeniu ilości tranzystorów można spodziewać się mniejszego poboru energii i niższego wydzielania ciepła.

Najważniejsze dane o GTS 450:

  • 192 jednostki cieniujące
  • 32 jednostki teksturujące
  • 16 jednostek ROP
  • 4 teselatory
  • 128-bitowy interfejs pamięci

Nie trzeba długo przyglądać się schematowi blokowemu GF106, aby stwierdzić, że w zasadzie przypomina on połówkę układu GF104, który znajdziemy w kartach GeForce GTX 460. Sporemu uszczupleniu poddano także interfejs pamięci operacyjnej. W najnowszym układzie graficznym NVIDII zastosowano co prawda tylko 128 bitów, ale dzięki kościom GDDR5 w połączeniu z wysoką częstotliwością 900 MHz (efektywnie 3600 MHz) teoretyczna przepustowość wynosi ok. 60 GB/s.



 
Referencyjny GeForce GTS 450

Wielu użytkowników czeka na niereferencyjne wersje kart. W przypadku GTS 450 już na czas premiery producenci przygotowali swoje własne konstrukcje. W testach mieliśmy przebudowane akceleratory firm Asus i Palit. Dobrą wiadomością jest także niewielki pobór energii, dzięki czemu nie trzeba mieć zasilacza o ogromnej mocy. W zupełności wystarczy model 400-watowy.

GeForce GTS 450 obsługuje wszelkie nowinki technologiczne, jakie były dostępne w mocniejszych wersjach układów Fermi. Karty mają kodek dźwiękowy 7.1 i wyjścia HDMI, przez które możemy podłączyć zamiast monitora duży telewizor LCD lub plazmę. Ponadto obsługują PhysX, które w zależności od gry swoimi efektami potrafi przykuć do ekranu, choć pochłania spore zasoby karty graficznej. Jest także technologia CUDA, z której nie korzysta wielu użytkowników domowych, ale bywa przydatna (np. przy konwertowaniu materiału wideo). Nie zabrakło obsługi Shader Model 5.0 czy teselacji.

Karta Asus GTS 450 TOP Palit GTS 450 Sonic Platinum GeForce GTX 460
rdzeń GF106 GF106 GF104
proces wykonania 40 nm 40 nm 40 nm
liczba tranzystorów 1,17 mld 1,17 mld 1,95 mld
obsługiwany DX 11 11 11
obsługiwany SM 5.0 5.0 5.0
jedn. procesorowe 192 192 336
jedn. ROP 16 16 24/32
jedn. TMU 32 32 56
Częstotliwość pracy      
rdzeń 925 MHz 930 MHz 675 MHz
shadery 1850 MHz 1860 MHz 675 MHz
pamięć 1000 MHz 1000 MHz 900 MHz
pamięć efektywnie 4000 MHz 4000 MHz 3600 MHz
szyna pamięci 128 bit GDDR5 128 bit GDDR5 192/256 bit GDDR5
ilość pamięci 1024 MB 1024 MB 768/1024 MB

 

Karta Radeon 5750 Radeon 5770 Radeon 5830
rdzeń Juniper PRO Juniper XT Cypress LE
proces wykonania 40 nm 40 nm 40 nm
liczba tranzystorów 1,04 mld 1,04 mld 2,15 mld
obsługiwany DX 11 11 11
obsługiwany SM 5.0 5.0 5.0
jedn. procesorowe 720 800 1120
jedn. ROP 16 16 16
jedn. TMU 36 40 56
Częstotliwość pracy      
rdzeń 700 MHz 850 MHz 800 MHz
pamięć 1150 MHz 1200 MHz 1000 MHz
pamięć efektywnie 4600 MHz 4800 MHz 4000 MHz
szyna pamięci 128 bit DDR5 128 bit GDDR5 256 bit GDDR5
ilość pamięci 1024 MB 1024 MB 1024 MB

Spoglądając na ceny, nowy GeForce GTS 450 będzie konkurował z Radeonami 5750 i 5770. Wszystkie obsługują podobne technologie, mają po 1 GB pamięci, ale różnią się pod względem architektury wewnętrznej. Jak te różnice odbijają się w testach praktycznych? Sprawdźmy to w grach.