Karty graficzne

GeForce GTS 450 - specyfikacja

przeczytasz w 2 min.

Karta graficzna GeForce GTS 450 opiera się na rdzeniu GF106 wywodzącym się z GF100 (GeForce GTX 470GeForce GTX 480). Proces technologiczny w porównaniu do poprzednich edycji Fermi nie zmienił się i jest to 40 nm. GF106 w porównaniu do wcześniejszych odmian Fermi zubożał pod względem ilości tranzystorów. O ile GF100 było ich 3,2 mld, o tyle w GF106 zawarto 1,17 mld. Dzięki zmniejszeniu ilości tranzystorów można spodziewać się mniejszego poboru energii i niższego wydzielania ciepła.

Najważniejsze dane o GTS 450:

  • 192 jednostki cieniujące
  • 32 jednostki teksturujące
  • 16 jednostek ROP
  • 4 teselatory
  • 128-bitowy interfejs pamięci

Nie trzeba długo przyglądać się schematowi blokowemu GF106, aby stwierdzić, że w zasadzie przypomina on połówkę układu GF104, który znajdziemy w kartach GeForce GTX 460. Sporemu uszczupleniu poddano także interfejs pamięci operacyjnej. W najnowszym układzie graficznym NVIDII zastosowano co prawda tylko 128 bitów, ale dzięki kościom GDDR5 w połączeniu z wysoką częstotliwością 900 MHz (efektywnie 3600 MHz) teoretyczna przepustowość wynosi ok. 60 GB/s.



 
Referencyjny GeForce GTS 450

Wielu użytkowników czeka na niereferencyjne wersje kart. W przypadku GTS 450 już na czas premiery producenci przygotowali swoje własne konstrukcje. W testach mieliśmy przebudowane akceleratory firm Asus i Palit. Dobrą wiadomością jest także niewielki pobór energii, dzięki czemu nie trzeba mieć zasilacza o ogromnej mocy. W zupełności wystarczy model 400-watowy.

GeForce GTS 450 obsługuje wszelkie nowinki technologiczne, jakie były dostępne w mocniejszych wersjach układów Fermi. Karty mają kodek dźwiękowy 7.1 i wyjścia HDMI, przez które możemy podłączyć zamiast monitora duży telewizor LCD lub plazmę. Ponadto obsługują PhysX, które w zależności od gry swoimi efektami potrafi przykuć do ekranu, choć pochłania spore zasoby karty graficznej. Jest także technologia CUDA, z której nie korzysta wielu użytkowników domowych, ale bywa przydatna (np. przy konwertowaniu materiału wideo). Nie zabrakło obsługi Shader Model 5.0 czy teselacji.

KartaAsus GTS 450 TOPPalit GTS 450 Sonic PlatinumGeForce GTX 460
rdzeńGF106GF106GF104
proces wykonania40 nm40 nm40 nm
liczba tranzystorów1,17 mld1,17 mld1,95 mld
obsługiwany DX111111
obsługiwany SM5.05.05.0
jedn. procesorowe192192336
jedn. ROP161624/32
jedn. TMU323256
Częstotliwość pracy   
rdzeń925 MHz930 MHz675 MHz
shadery1850 MHz1860 MHz675 MHz
pamięć1000 MHz1000 MHz900 MHz
pamięć efektywnie4000 MHz4000 MHz3600 MHz
szyna pamięci128 bit GDDR5128 bit GDDR5192/256 bit GDDR5
ilość pamięci1024 MB1024 MB768/1024 MB

 

KartaRadeon 5750Radeon 5770Radeon 5830
rdzeńJuniper PROJuniper XTCypress LE
proces wykonania40 nm40 nm40 nm
liczba tranzystorów1,04 mld1,04 mld2,15 mld
obsługiwany DX111111
obsługiwany SM5.05.05.0
jedn. procesorowe7208001120
jedn. ROP161616
jedn. TMU364056
Częstotliwość pracy   
rdzeń700 MHz850 MHz800 MHz
pamięć1150 MHz1200 MHz1000 MHz
pamięć efektywnie4600 MHz4800 MHz4000 MHz
szyna pamięci128 bit DDR5128 bit GDDR5256 bit GDDR5
ilość pamięci1024 MB1024 MB1024 MB

Spoglądając na ceny, nowy GeForce GTS 450 będzie konkurował z Radeonami 5750 i 5770. Wszystkie obsługują podobne technologie, mają po 1 GB pamięci, ale różnią się pod względem architektury wewnętrznej. Jak te różnice odbijają się w testach praktycznych? Sprawdźmy to w grach.