Oprogramowanie

Blender dostał dużą aktualizację. Sprawdź i pobierz

z dnia
Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
20 komentarzy Dyskutuj z nami

Program, bez którego wielu grafików i animatorów nie wyobraża sobie dnia, doczekał się nowej wersji. Sprawdź, czym Blender 2.90 różni się od poprzednika i pobierz, jeśli masz ochotę.

Blender to potężne, a całkowicie bezpłatne narzędzie do tworzenia grafiki statycznej oraz animacji 2D i 3D. Program to darmowa alternatywa dla 3DS MAX, która po ostatniej aktualizacji stała się jeszcze przyjemniejsza w obsłudze i oferuje jeszcze większe możliwości. Oto Blender 2.90.

Pobierz najnowszą wersję programu Blender (download) do modelowania 3D i renderingu:

Pobierz Blender

Blender 2.90 – szybszy, wygodniejszy, bardziej funkcjonalny

Blender 2.90 jest olbrzymią aktualizacją, którą docenią ci, którzy grafiką i animacją zajmują się hobbystycznie, jak i ci, dla których jest to pracą. Jedną z najważniejszych nowości jest integracja open-source’owego Embree firmy Intel, dzięki któremu znacząco zwiększy się wydajność ray-tracingu. Autorzy rozszerzyli też listę układów obsługujących Nvidia OptiX o karty graficzne inne niż te spod znaku GeForce RTX. 

Co poza tym? W wersji 2.90 wreszcie poprawnie działa filtr tkaninowy, pędzel „posh brush” daje zdecydowanie lepsze efekty, a automasking został gruntownie przeprojektowany. Podobnie zresztą jak rozmycie ruchu w EEVEE. Pozytywnie zmiany nie ominęły też cieniowania ani odszumiania, a do tego wszystkiego dochodzi jeszcze Nishita – oparta na fizyce tekstura symulująca kolory nieba. 

Jest też wreszcie interaktywne menu wyszukiwania oraz obsługa metody przeciągnij-i-upuścić przy zmianie kolejności modyfikatorów. Chcesz się dowiedzieć więcej i zobaczyć te zmiany na własne oczy? Pobierz więc program, korzystając z linku powyżej albo przynajmniej obejrzyj podsumowanie wideo, które umieściliśmy poniżej:


Najważniejsze zmiany wprowadzone w poprzednich wersjach: 

  • odszumianie z wykorzystaniem sztucznej inteligencja
  • Mantaflow – ulepszona fizyka ubrań, ognia i dymu
  • możliwość eksportowania pixarowskich plików USD
  • nowe ustawienia kursora dynamicznego
  • udoskonalone maskowanie
  • obsługa renderowania z akceleracją sprzętową ray-tracingu
  • odszumiwanie przez Intel Open Image Denoise
  • nowa przeglądarka plików
  • nowy, bardziej przejrzysty interfejs użytkownika
  • dostosowująca się do projektu przestrzeń robocza
  • nowy silnik renderujący Eevee
  • przeprojektowany Grase Pencil do dwuwymiarowych animacji

Co to jest Blender?

Blender to dostępny zupełnie za darmo (także do zastosowań profesjonalnych), ale bardzo rozbudowany program do modelowania 3D i renderingu. Jest rozwiązaniem uniwersalnym, które sprawdza się zarówno przy grafice statycznej, jak i animacji – znajduje wiele praktycznych zastosowań, dzięki licznym narzędziom i funkcjom. Nieduże wymagania sprzętowe to kolejny atut tej aplikacji, a na liście znajduje się też intuicyjna obsługa.

Blender 2.80 interfejs

Poniższa kolekcja filmów pozwala poznać najważniejsze funkcje i nauczyć się podstaw obsługi Blendera:

Źródło: Blender

Sprawdź również te programy:

Komentarze

20
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    michauc
    Swietna wiadomosc! Ta wersja wprowadza obsluge OptiX dla odszumiania takze na kartach nVidii bez RTX np. 1660. Teraz rendering z odszumianiem na mojej 1660 S jest ZNACZNIE szybszy niz na samym procku R 5 3600
  • avatar
    Kapitan Nocz
    o i to jest dobra wiadomość, teraz w Blendera będą mogli pograć nie tylko właściciele RTXów :)
  • avatar
    Kapitan Nocz
    jak to tylu ekspertów od sensowności kupowania procesorów 32 i 64 rdzeniowych, wykorzystania kart z najwyższych półek cenowych i żadnego komentarza pod programem który mógł by taki sprzęt wykorzystać...?
  • avatar
    kitamo
    Parząc na to co przyniesie 3090 to naprawde bedzie olbrzymia roznica, szczegolnie w tego typu oprogramowaniu.
  • avatar
    brettsinclairdannywilde
    Największy jak dotąd przełom to była wersja 2.80, w której zmieniono całkiem dotychczasowe koszmarne UI, teraz jest o niebo bardziej funkcjonalnie. A z rendererów Lux to nadal mój ulubiony faworyt.