Procesory

Intel 4004 nie był pierwszym mikroprocesorem świata. Wyprzedził go inny tajny układ

przeczytasz w 2 min.

Pierwszym mikroprocesorem wprowadzonym na rynek był słynny Intel 4004 z 1971 roku, ale rok wcześniej powstał inny układ MP944 o ośmiokrotnie większej wydajności. Wiedzieli o nim tylko nieliczni i był stosowany w legendarnej maszynie lotnictwa US Navy.

Mimo iż większość świata uważa Intela 4004 za pierwszy mikroprocesor świata to pierwszym był przez dekady tajny 20-bitowy układ MP944 od Garrett AiResearch Corp. O jego istnieniu dowiedziano się dopiero w 1998 roku kiedy główny inżynier Ray Holt nad nim pracujący zdołał opublikować o nim artykuł w Computer Design magazine. 

Prace nad pierwszym mikroprocesorem rozpoczęły się w czerwcu 1968 roku i zostały zakończone równo dwa lata później. Układy powstały na zamówienie koncernu Grumman Aircraft odpowiedzialnego za wyjątkową maszynę F-14 Tomcat rozsławioną przez film Top Gun.  MP944 był 20-bitowym układem zdolnym przyjmować instrukcje 4-bitowe, a 20-bitowe operacje były wykonywane w czasie 106,6 mikosekund. Z kolei jego taktowanie wynosiło 375 kHz i był zdolny wykonać 9375 instrukcji na sekundę.  

Bez niego F-14 Tomcat nie byłby w stanie latać 

Układ MP944 był częścią Centralnego Komputera Danych Powietrznych (CADC), którego funkcją było sterowanie ruchomymi powierzchniami samolotu z pomięciem skomplikowanych i ciężkich mechanizmów opartych o koła zębate i krzywki. Układ odpowiadał za kontrolę nad skrzydłami, klapami czy dodatkowymi powierzchniami sterowymi na krawędziach natarcia skrzydeł poprawiających stabilność lotu podczas lotu z prędkością naddźwiękową. Ponadto CADC odpowiadał za wyświetlanie informacji o wysokości, prędkości lotu i prędkości pionowej dla pilota na dedykowanych ekranach. 

MP944
Zdjęcie mikroprocesora MP944 prześwietlonego promieniami rentgenowskimi (źródło: First Micro Processor)

Wszystkie niezbędne informacje CADC pobierał z czujnika ciśnienia statycznego, czujnika ciśnienia dynamicznego, analogowych wskaźników z kokpitu, sondy temperatury oraz cyfrowych przełączników z kokpitu. Warto też zaznaczyć, że wszystkie kluczowe elementy były zdublowane, a sam CADC miał też wbudowaną instrukcję autotestu w czasie rzeczywistym. 

F-14 Tomcat — słynna maszyna lotnictwa US Navy 

F-14 Tomcat wprowadzony do służby w latach 70. XX wieku został zaprojektowany przez Grummana w odpowiedzi na zapotrzebowanie marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych na samolot przewagi powietrznej. Amerykanie po niesatysfakcjonujących osiągach własnego lotnictwa w Wietnamie zdecydowali się opracować dla lotnictwa morskiego maszynę bez kompromisów. 

Efektem był ciężki dwusilnikowy samolot pokładowy o masie blisko 20 ton i udźwigu prawie 7 ton uzbrojenia na dziesięciu pylonach zaprojektowany do osiągania rewelacyjnej manewrowości zarówno podczas lotu z prędkością podzwiękową jak i naddźwiękową.  

Warto zaznaczyć, że obydwa założenia są ze sobą sprzeczne, ale Amerykanom udało się je pogodzić, poprzez zastosowanie zmiennej geometrii skrzydeł w locie. Przykładowo podczas lądowania na lotniskowcu potrzebna jest duża siła nośna oraz dobra manewrowość przy niskich prędkościach, a w przypadku walki powietrznej wyższa prędkość pozwala np. zwiększyć zasięg przenoszonych pocisków powietrze-powietrze.   

Sekret F-14 Tomcat pozwalał na osiągnięcie prędkości w locie nawet Mach 2.34 (2486 km/h) przy możliwości operowania z lotniskowców. Maszyny zostały zakupione wyłącznie przez US Navy i lotnictwo jeszcze Iranu, który po wycofaniu maszyn przez USA pozostał jedynym ich użytkownikiem na świecie.  

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login