Ciekawostki

Tysiącom klientów Orange, Play i T-Mobile grożą podwyżki inflacyjne. Co to takiego?

przeczytasz w 1 min.

Według GUS inflacja w 2022 roku sięgnęła 14,4%. Oznacza to, że Orange, Play, T-Mobile oraz Inea mogą podnieść ceny. Martwić się mogą klienci, którzy w ostatnich kilku miesiącach zdecydowali się na nowe oferty. Na podwyżki pozwalają odpowiednie zapisy w ich umowach.

Najwięksi dostawcy usług telekomunikacyjnych w Polsce od kilku miesięcy uwzględniają w umowach zapis zgodnie z którym mogą podnieść ceny ze względu na inflację. Kto musi się liczyć z wyższym rachunkiem za internettelefon?

Kogo dotyczy groźba podwyżek cen usług telekomunikacyjnych?

Według statystyk GUS inflacja w 2022 roku sięgnęła 14,4%, podczas gdy w roku 2021 zatrzymała się na poziomie 5,1%. Tymczasem Orange, Play, T-Mobile oraz Inea od mniej więcej pół roku zawierają w umowach abonenckich klauzule inflacyjną. Zgodnie z nią, operator może zmienić ceny świadczonych usług w trakcie trwania umowy jeśli wskaźnik inflacji przekroczy określoną wartość.

Portal Wirtualnemedia szacuje, że Orange, T-Mobile oraz Play od momentu stosowania odpowiedniego zapisu wymieniły umowy jednej czwartej swoich klientów. Większość z nich musi się liczyć z podwyżkami, jeśli inflacja wzrasta o więcej, niż 3 – 3,5 % w stosunku do roku poprzedniego.

Jak działa klauzula inflacyjna w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych?

Sam zapis w umowie pozwala operatorom zastosować zmianę cenników na skutek inflacji. Obecnie wzrosła ona tak poważnie, że podwyżki stały się realne. Nie oznacza to jednak, że automatycznie klienci Play, T-Mobile oraz Orange dostaną wyższe rachunki. Dostawca musi nas uprzedzić o podwyżce, pozwalając rozwiązać umowę przed terminem jej wprowadzenia. Ryzykuje więc utratą klientów i nie może żądać uiszczenia przez nich ewentualnej kary umownej.

To jeden z powodów dla których T-Mobile, Orange, Play i Inea nie będą chętnie korzystać z tej możliwości. Drugim jest fakt, że odpowiednie zapisy w umowach działają w dwie strony. Obecnie inflacja rośnie, ale jeśli zacznie spadać, operatorzy są zobowiązani obniżyć ceny. Bardziej opłacalnym pomysłem na wyższe rachunki za to samo nie jest więc podwyżka. Dużo lepiej zadziała nowa, kusząca oferta, wymagająca wcześniejszego przedłużenia umowy.

Źródło: wirtualnemedia.pl

Komentarze

17
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    BariGT
    11
    "Obecnie inflacja rośnie, ale jeśli zacznie spadać, operatorzy są zobowiązani obniżyć ceny." - jak inflacja zacznie spadac to ceny beda rosnac WOLNIEJ a nie zaczna SPADAC - warto chociaz zajrzec do google, przed pisaniem takich glupot. Na szczescie nie zacznie, bo kasy jest drukowanej coraz wiecej, mozna kombinowac z koszykiem, sposobem liczenia, ale to tez do czasu. Polecam dalej glosowac na pinokia, h*jownie, schetyne, swetru i pozostalych socjalistow. XD
    • avatar
      piterk2006
      3
      "Obecnie inflacja rośnie, ale jeśli zacznie spadać, operatorzy są zobowiązani obniżyć ceny" - taaa... bo przecież ktoś zapisuje jaka była cena bazowa i na pewno do niej wróci...
      Poza tym wystarczy nie przedłużać umowy i jechać na bezterminowym przedłużaniu automatycznym co miesiąc.
      • avatar
        chilek
        3
        Trudno ufać takim artykułom, gdy gołym okiem widać, że autorka nie wie o czym pisze, a jedynie bezmyślnie zapełnia "kolumny" :)
        • avatar
          digitmaster
          2
          od wielu lat z telekomami mam już umowy na czas nieokreślony. Nie raz już próbowali mi podnieść ceny i za każdym razem grzecznie się z tego wycofywali jak dostawali ode mnie informację że albo wracamy do starych stawek albo tracą klienta. A że trochę tych usług mam i mam ten komfort że istnieją inni dostawcy gotowi żeby rozpocząć współpracę to obecny usługodawca ma zero-jedynkowy wybór.
          • avatar
            boxer
            1
            To ja was informuję,nie dajcie się nabijać w butelkę.To jest jawne oraz kolejne złodziejstwo,kombinatorstwo w celu wyłudzenia pieniędzy od klientów pod pretekstem tym razem inflacji.
            Jak będą kombinować to będą odchodzić klienci do innych operatorów,którzy na tym tylko skorzystają i którzy żadnych podwyżek nie stosują bezprawnie.
            Zacznijmy od Vectry i niech uważają inni.
            https://www.tabletowo.pl/vectra-kara-ponad-22-mln-zlotych-od-uokik/
            • avatar
              Kasuja Wpisy Automatem
              0
              cena usług spada wtedy, kiedy po pierwsze dostawcy mają wysoką marżę, oraz ..... producenci mają efektywną konkurencję, a nie jakąś formę oligopolu gdzie kilka podmiotów jest w stanie się ze sobą dogadać.
              • avatar
                Ruffriders1988
                -1
                Orange co roku podnosi ceny stałym klientom o dobre 10-11% więc to nic nowego :E
                • avatar
                  Mrmbr
                  0
                  Generalnie odradzam orange, trochę z mojej głupoty, ale wydymali mnie na umowie zawieranej przez telefon. A teraz średnio trzy razy w miesiącu dzwonią z ofertą nowej, bo kończy mi się umowa. Prośby o zaprzestanie dzwonienia, gdyż są oszustami i nie chcę od nich numeru nawet za darmo, nic nie dają.
                  • avatar
                    pawluto
                    0
                    Te molochy w takim razie powinny oddać pieniądze jakie dostwali przy pandemi - to są miliony złotych wydane z budżetu - Po co ? Tego nie wie nikt - Bo mamy głupi rząd zapewne...