Ciekawostki

Udało się! Wideo ze startu i lądowania rakiety SpaceX Starship SN15

przeczytasz w 3 min.

Po kilkutygodniowej przerwie wracamy do testów rakiet Starship. SpaceX dostało nawet zgodę od FAA na loty nie tylko SN15, ale i dwóch kolejnych, dlatego jest nadzieja, że ten etap tworzenia Starship minie jak z bicza strzelił.

A dla SpaceX to bardzo ważne, gdyż decyzja NASA co do budowy HLS, czyli pojazdu księżycowego, została oprotestowana, a finansowanie wstrzymane. Głównym narzekającym jest Jeff Bezos, który uważa że jego Blue Origin wcale nie jest gorszy, a narzucone przez NASA ciasne terminy i wybór tylko jednej firmy narażają powodzenie projektu Artemis, który ma wkroczyć w decydującą fazę w 2024 roku.

SpaceX odgryza się Blue Origin, ale nie we wszystkim ma rację

Elon Musk zwrócił uwagę, że Blue Origin nie poleciał jeszcze ani razu w kosmos, ale to nie jest do końca prawda. W połowie kwietnia rakieta New Shepard o wiele znaczącym symbolu NS-15 poleciała na 100 km, co można uznać za osiągnięcie prawie porównywalne z osiągnięciem orbity. Poza tym to dziesięć razy wyżej niż udało się to dotychczas Starshipowi. Przedział załogowy NS-15 oddzielił się zgodnie z planami i dzięki spadochronom opadł na Ziemię. Podobnie człon napędowy wylądował udanie co widać na poniższym filmie.

Z tej perspektywy, Starship jest na sporo wcześniejszym etapie rozwoju projektu. Tyle, że Musk stosuje inną strategię. Rakieta SpaceX, a raczej jej cześć, która jest wyposażona w przedział załogowy, ma być zdolna do samodzielnego lądowania tak jak pierwsze człony rakiet Falcon 9. I to właśnie ten etap jest obecnie dopracowywany przez SpaceX.

SpaceX jest z kolei lata świetlne przed Blue Origin pod innym względem

Gdyby wziąć pod uwagę to, czy SpaceX jest w stanie w ogóle latać na orbitę i wysyłać tam ludzi, to sprawy mają się zgoła odmiennie. Wiemy przecież, że pojazdy cargo SpaceX Dragon latają już od dawna z dostawami do MSK, a niedawno rozpoczął się program regularnych lotów załogowych na tę stację kosmiczną. Pierwsza czteroosobowa załoga już powróciła, druga czwórka jest na orbicie. Łącznie SpaceX przewiózł już 10 astronautów.

O takim osiągnięciu inne prywatne firmy mogą wciąż tylko pomarzyć.

SpaceX ma więc duże doświadczenie, ale przekucie sukcesu załogowego SpaceX Dragon, na sukces Starshipa nie jest czymś oczywistym. Daleka przed nim droga, by stał się godnym zaufania pojazdem, do którego wsiądą przecież ludzie. Tak więc każda udana próba jest dla SpaceX na cenę złota.

Starship SN15 i co w nim nowego

Dotychczasowe prototypy SN8, SN9, SN10 i SN11 przypominają wyglądem najnowszy SN15, ale w praktyce zmian w rakiecie jest sporo. To między innymi:

  • wydajniejsze silniki Raptor, wykonane z lżejszych komponentów,
  • poprawione oprogramowanie kontrolujące poszczególne fazy lotu,
  • zmieniony układ zasilania silników w paliwo, wcześniej przeprowadzono też testy wytrzymałościowe z wykorzystaniem pompy wodnej, ale bez zainstalowanych silników,
  • większa liczba elementów tworzących osłonę termiczną, które są testowane.

Lot Starship SN15 był poprzedzony dwoma udanymi próbami zapłonu silników, a także odkładany ze względu na pogodę. Jeszcze wcześniej pojawiły się problemy z nowymi Raptorami, co przesunęło ostatecznie planowany start o kilka tygodni. Napięcie więc rosło, a w przeciwieństwie do lotu SN11, SpaceX nie mogło sobie pozwolić na kolejne potknięcie.

Udany lot SpaceX Starship SN15

SpaceX kazał nam długo czekać, pogoda początkowo też nie rozpieszczała, ale to był ten dzień. Starship SN15 wypełnił swoje zadanie w stu procentał i ładnie wylądował. Poniżej wideo z lotu.

Lot i lądowanie w końcu zakończone zostało pełnym sukcesem. Nie było już błędów w sterowaniu rakieta podczas lądowania, problemów z silnikami i ich zasilaniem w paliwo. Nie zaskoczyła nas żadna eksplozja. Ale trzeba przyznać, że warto by SpaceX taki lot powtórzyło jak najszybciej.

Starship nie jedyne zajęcie jakie ma obecnie SpaceX

W dniu 2 maja na Ziemię powróciła szczęśliwie pierwsza czwórka astronautów wysłanych w listopadzie 2020 roku na MSK w misji Crew-1. Dwa dni później SpaceX posłał kolejną porcję 60 satelitów Starlink. Łącznie na orbitę trafiło ich już 1565, ale pozostaje na niej niespełna 1500.

Tymczasem liczba zamówień na usługę dostępu do internetu satelitarnego Starlink przekroczyła pół miliona.

Źródło: SpaceX, inf. własna

Czytaj więcej na tematy związane ze SpaceX:

Komentarze

32
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    .Alx.
    11
    Bezos to ma jednak tupet ! Blue Origin nie wykonało ANI JEDNEGO komercyjnego lotu, jedynie kilkadziesiąt prób - z różnym skutkiem, co jednak nie przeszkodziło mu twierdzić, że jest lepszy od SpaceX, gdzie loty komercyjne stały się już nudną rutyną...
    • avatar
      Euukaliptus
      8
      I dla takich artykułów warto odwiedzać ten portal. Mimo że to portal stricte techniczny/komputerowo to czym że jest Starship jak nie nowym technicznym osiągnięciem i być może jeżeli wszystko nadal będzie szło tak dobrze jak dotychczas to i następnym kamieniem milowym ale tym razem w podboju najbliższego sąsiedztwa. Brawa dla autora, to już kolejny artykuł który czytam od ciebie i mógłbym takich dziesięć wciągnąć na raz. Ile można czytać o nowościach od AMD czy Intelu .. których i tak jak na razie w sklepach nie uraczymy. Pozdrawiam
      • avatar
        Ciekawski_
        5
        Dokończenie tego co mi ucięło we wcześniejszym wpisie:
        Dopiero seria SN15-19 miała za zadanie (między innymi) bezpiecznie wylądować. Tak się stało już za pierwszym razem. Co więcej SpaceX było tak pewne sukcesu i prawdopodobnie tyle ponadplanowych rzeczy przetestowali na starszych prototypach, że na 99% anulowali SN18 i 19 jeszcze przed startem SN15. SN16 i 17 prawdopodobnie mają być upewnieniem się, że wszystko na pewno działa ok w powtarzalny sposób i od razu przeskakują do SN20. Ten ostatni prawdopodobnie jest już prototypem orbitalnym (co nie znaczy, że sam wejdzie na orbitę). ALE tutaj znowu jest pułapka na niedoświadczonych obserwatorów. Co najmniej kilka prototypów orbitalnych (SN20+) nie wejdzie bezpiecznie w atmosferę. Tego nie ma nawet w założeniach. Czego najlepszym dowodem jest to, że nawet nie będą szczelnie pokryte płytkami termo-chłonnymi. Na dzień dzisiejszy nie ma informacji który prototyp jest przewidziany do bezpiecznego wejścia w atmosferę. Ja obstawiam SN25 albo SN30 :-)
        • avatar
          Ciekawski_
          3
          W tym newsie jest tyle dziwactw, że nie wiem od czego zacząć.
          Na szybko to co mi się rzuciło najbardziej w oczy:
          1. "New Shepard o wiele znaczącym symbolu NS-15 poleciała na 100 km, co można uznać za osiągnięcie prawie porównywalne z osiągnięciem orbity. Poza tym to dziesięć razy wyżej niż udało się to dotychczas Starshipowi."
          Serio porównujesz "New Shepard" do "Starship"? To tak jakby porównać taczki i Tira, bo przecież oba mają co najmniej jedno koło i służą do przewozu towarów.
          New Shepard nie zasługuje nawet aby go porównywać do Falcon-9, bo to o wiele mniejsza konstrukcja. A ten ostatni lata na orbitę od wielu lat. "New Shepard" nie lata na orbitę (okrąża ziemię) tylko ledwo zahacza o umowną granicę kosmosu (100 km) i spada na ziemię. To podobne osiągnięcie do V2 z czasów 2 wojny światowej, które to leciały na wysokość ~90km w 1942r i ~176km w 1944r i też spadały na ziemię. Oczywiście odnoszę się tylko do orbity/kosmosu i pomijam kwestie lądowania, załogi itp.

          2. "SpaceX ma więc duże doświadczenie, ale przekucie sukcesu załogowego SpaceX Dragon, na sukces Starshipa nie jest czymś oczywistym. Daleka przed nim droga, by stał się godnym zaufania pojazdem, do którego wsiądą przecież ludzie. Tak więc każda udana próba jest dla SpaceX na cenę złota."

          Te zdania nie mają sensu i wprowadzają w błąd. Dragon sam nic nie może. Trzeba patrzeć na zestaw Falcon-9 + Dragon. Ten zestaw przetestował to co najważniejsze: wejście na orbitę, pionowe lądowanie, bezpieczny transport ludzi na orbitę i bezpieczne lądowanie z załogą. Przy Starshipie garściami czerpią z tych osiągnięć i rozwiązań (szczególnie oprogramowanie sterujące ciągiem do pionowego lądowania).
          Oczywiście każda udana próba jest cenna. Ale to nie oznacza, że udana próba musi się zakończyć udanym lądowaniem. To częsty błąd niezorientowanych obserwatorów. Modele SN8-14 nie miały w założeniu udanego lądowania (najprawdopodobniej bo nie było oficjalnego i precyzyjnego stanowiska w tej sprawie). Już SN8 wykonał wszystko co zakładano dla tej serii prototypów. Dlatego zrezygnowano z SN12-14, bo nie potrzeba było tyle razy testować prawie to samo. SN11 wysłali niemal na siłę (w fatalnych warunkach) byle tylko się go pozbyć, bo bardziej przeszkadzał niż pomagał. SN12 rozebrali choć był częściowo gotowy.
          Dopiero seria SN15-19 miała za zadanie (między innymi) bezpiecznie wylądować. Tak się stało już za pierwszym razem. Co więcej SpaceX było tak pewne sukces
          • avatar
            Ahura
            1
            Besos kochani, widzimy się w kosmosie
            • avatar
              Ciekawski_
              1
              Sorki za duplikaty, ale to była jakaś awaria systemu. Proszę o usunięcie zbędnych wpisów.
              • avatar
                Ciekawski_
                1
                do usunięcia
                • avatar
                  Ciekawski_
                  1
                  do usunięcia
                  • avatar
                    Ciekawski_
                    1
                    do usunięcia
                    • avatar
                      Ciekawski_
                      1
                      do usunięcia
                      • avatar
                        Ciekawski_
                        1
                        do usunięcia
                        • avatar
                          Ciekawski_
                          1
                          do usunięcia
                          • avatar
                            Ciekawski_
                            1
                            do usunięcia
                            • avatar
                              Ciekawski_
                              1
                              do usunięcia
                              • avatar
                                pawluto
                                -3
                                21 wiek - wreszcie wystartowali i pionowo wylądowali...!
                                W takim razie , jak to możliwe że oni wylądowali na księżycu i z niego wrócili 20 lipca 1969 roku...
                                To niemal pewne że tam nie byli !
                                • avatar
                                  obcypl
                                  0
                                  Jeśli by spojrzeć na Blue Origin przez pryzmat "rakieta odzyskiwana + kapsuła" no to dopiero doganiają SpaceX bo ci mają już za sobą zestawienie i skuteczne wykorzystanie Falcon9 + Crew Dragon. Starship nie był wcale projektem pod misję Artemis, ale ze względu na potencjał takim został. IMHO nawet bez pieniędzy z NASA projekt Starship'a szedł by nadal do przodu w tym tempie, bo ambicją Musk'a jest Mars a nie Księżyc.
                                  Jestem bardzo ciekawy, czy SN15 będzie pierwszym modelem, który wzbije się w niebo 2-krotnie :-)
                                  • avatar
                                    hovzi
                                    0
                                    Ciekaw jestem jak będzie rzeczywiście działać starlink. Niestety nie będzie mi dane osobiście potestować.
                                    • avatar
                                      Konto usunięte
                                      0
                                      Lecą w kosmos po karty graficzne bo tam pewnie mają większe szanse niż na ziemi!!!!!!!
                                      • avatar
                                        piomiq
                                        0
                                        Troszkę się przyczepie języka.
                                        "W dniu 2 maja na Ziemię "

                                        Wydaje mi się, że nie trzeba tu dodawać "W dniu", bo wiadomo że nie chodzi o worek kartofli, a o określenie czasu. A sam artykuł jak zwykle dobry.
                                        • avatar
                                          amkelka
                                          0
                                          Oglądaj -Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa 2020 oraz inne filmy i seriale.

                                          http://zobaczy.pl/

                                          ===========================

                                          Jedyny VOD gdzie płacisz raz i masz dożywotni dostęp,

                                          Koszt 10zł więc warto zwrócić uwagę.

                                          Wystarczy założyć konto oraz je aktywować i juz ogladasz.
                                          • avatar
                                            z3us_pl
                                            0
                                            Czemu to w większości wygląda jak animacja komputerowa? Szczególnie lądowanie kapsuły?