Ciekawostki

PayPal będzie się tłumaczył przed UOKiK

przeczytasz w 2 min.

PayPal jest bardzo popularną platformą umożliwiającą dokonywanie płatności w Internecie. Jednak niektórym nie spodobała się jedna z ostatnich zmian regulaminu. I to do tego stopnia, że zaczęli zgłaszać sprawę do UOKiK.

PayPal pod lupą UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w oficjalnym komunikacie poinformował, że rozpoczął postępowanie wyjaśniające dotyczące zmiany warunków umowy z użytkownikami jakie naniosła spółka PayPal (Europe) z Luksemburga w grudniu zeszłego roku. Jedną ze zmian było wprowadzenie nowej opłaty za brak aktywności na koncie, która może wynosić nawet 45 złotych rocznie. UOKiK otrzymał w tej sprawie kilka skarg i podjęto działania mające na celu sprawdzenie, czy naruszono zbiorowe interesy konsumentów.

Okazuje się, że klauzula modyfikacyjna przewiduje możliwość wprowadzenia zmian przez samo ich opublikowanie. Użytkownik nadal korzystający z serwisu PayPal automatycznie wyraża na nie zgodę. Postępowanie ma również wyjaśnić, czy nie mamy w tym przypadku do czynienia z klauzulą niedozwoloną.

- Wszcząłem postępowanie wyjaśniające, aby ustalić, czy PayPal poprzez zmianę regulaminu mógł naruszyć zbiorowe interesy konsumentów. Wątpliwości budzi również treść klauzuli modyfikacyjnej, która miała być podstawą do jednostronnego wprowadzenia zmian umów z konsumentami, w tym wprowadzenia dodatkowej opłaty za brak aktywności po stronie konsumenta. Postanowienie regulaminu nie określa jednak konkretnych przyczyn uprawniających do modyfikacji umów. Tymczasem, zgodnie z orzecznictwem, klauzule blankietowe lub zbyt ogólne np. odnoszące się do „ważnych powodów”, należy uznać za niedopuszczalne – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nie używasz swojego konta na PayPal? Zapłacisz za to

Wprowadzona opłata dotyczy tylko tych osób, u których zanotowano brak aktywności na koncie przez okres co najmniej 12 miesięcy. PayPal wysyła aż trzy powiadomienia (60, 30 i 7 dni przed pobraniem opłaty) i dopiero wtedy sięga po pieniądze swoich klientów. Dodatkowo, jeżeli na koncie nie ma żadnych środków to opłata nie zostanie pobrana. A jeżeli środków jest mniej, np. 10 złotych, to tylko tyle zostanie zainkasowane.

Zatem nawet nie korzystając regularnie z PayPala, wystarczy zalogować się co najmniej raz w roku i nie powinno być problemu z niechcianymi kosztami. W innym przypadku zawsze można usunąć konto. Wystarczy wejść w ustawienia, kliknąć opcję „Zamknij konto” znajdującą się po lewej stronie i zaakceptować decyzję.

Źródło: UOKiK, PayPal

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Chiczkok
    11
    Ja też się dziwię w czym problem, ja w normalnym banku na każdym kroku jestem krojony z pieniędzy.... Nie użyje karty 10 razy w miesiącu już mi zabierają 10zł, chcę wypłacić pieniądze z bankomatu kolejne 10zł i muszę blika używać żeby było bez opłat....a o karcie kredytowej to już nie wspomnę
    • avatar
      RAQ73
      9
      usunąłem u nich konto zaraz po opublikowaniu nowego regulaminu a i tak otrzymuję informację o opłatach. tragedia...
      • avatar
        Dekard
        5
        Już kiedyś to pisałem, PayPal znalazł sobie sposób na dobranie się do kasy na kontach osób nieżyjących lub tych, którzy nie mogą zweryfikować konta żeby się tam zalogować.
        • avatar
          myszka91
          3
          Żydki.
          • avatar
            Yamaraj6
            0
            Tak jak pisze Dekard Paypal widzi, że jest pełno kont nieużywanych, na których są grosze rzędu kilku - kilkuset dolarów i chce te pieniądze pobrać. To będzie dla nich duży zysk, a w teorii tych pieniędzy nikt i tak nie straci, bo ci ludzie albo nie żyją albo nawet nie pamiętają, że mają tam konto. Ogólnie jak ktoś sobie nawet po kilku latach przypomni, że ma tam konto i zobaczy, że mu ściągnęli hajs to napisze do supportu że nie wiedział że taki regulamin wszedł bo nie miał dostępu do maila np. i mu ten hajs zwrócą, bo takim firmom nie opłaca się mieć niezadowolonych klientów, z którymi będą mieli problemy, a nie oszukujmy się napisze po ten hajs maksymalnie kilka % osób, a resztę pieniędzy firma będzie miała w kieszeni.

            Ogólnie osobiście nie widzę w tym nic złego, to prywatna firma, która zarabia na tym, że ma ruch i ludzi którzy za jej pośrednictwem płacą i robią zakupy. Nieaktywne konta są dla takiej firmy kosztem, bo serwery i administratorów trzeba utrzymać, a ci klienci nie generują firmie zysku. Wprawdzie przy takiej skali koszt jest marginalny per użytkownik, ale mimo wszystko.
            • avatar
              MarKoz1979
              -2
              pobierają około 5% za przewalutowanie (przynajmniej tyle u mnie wychodziło), a ktoś się czepia parudziesięciu złotych... logika pierwsza klasa
              • avatar
                greghostor
                -9
                To nie rozumiem w czym problem.
                • avatar
                  wolfclaw
                  0
                  Na Paysafecard jest to samo tylko tam co miesiąc 20 zł.
                  • avatar
                    Lyyar
                    0
                    Paypal ... 2.7% prowizji przy otrzymaniu środków, około 4% procent jeśli chce się wypłacić walutę na konto w Polsce - ale złotówkowe - bo mimo, że mamy już 2021 to ta archaiczna i śmiem twierdzić złodziejska firma, nie uznaje przelewów SEPA (EUR) czy walutowych (np. USD) i zmusza do przewalutowania. Dlatego radzę zamknąć tam konto i nie używać. Szczególnie ta rada się tyczy przedsiębiorców którzy są robieni w ten sposób w bambuko na jakieś 7-8% kwoty którą chcą wyprowadzić z systemu PayPal.