Jaka karta i procesor pozwolą cieszyć się Ray Tracingiem w Wiedźminie? Sprawdzamy łatkę 4.0!
Gry komputerowe

Jaka karta i procesor pozwolą cieszyć się Ray Tracingiem w Wiedźminie? Sprawdzamy łatkę 4.0!

przeczytasz w 65 min.

Nowa łatka do Wiedźmina jest już dostępna! Sprawdzamy, jak wyglądają zmiany wizualne oraz jakiego sprzętu wymaga, aby cieszyć się wszystkimi nowymi bajerami. Przetestowaliśmy 9 kart od 3 producentów GPU, a do tego zbadaliśmy 4 różne procesory – zapraszamy!

Śmiało można powiedzieć, że nasz rodzimy Wiedźmin 3 zasłużenie zaskarbił sobie miejsce wśród gier legendarnych. Nie tylko u nas w kraju nie znajdziemy osoby, która by o przygodach Geralta nie słyszała, ale również na Zachodzie (i Wschodzie) jest to obecnie bardzo rozpoznawalna marka (wielokrotnie nagrodzona tytułem Gry Roku). Nie dziwi zatem poruszenie, jakie na scenie gier zrobiła zapowiedź wydania next-genowej aktualizacji, która zupełnie za darmo obejmie konsole PS5 oraz X-Box Series X/S, ale również komputery PC.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - Kaer Morhen

Wersję na konsole dopiero co skończyliśmy dla Was testować – Maciej bardzo dokładnie opisał tam wszystkie zmiany i dodatki dotyczące samej rozgrywki – jeżeli te kwestie Was interesują, to zapraszamy do odświeżonej recenzji gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Znajdziecie tam również porównanie grafiki pomiędzy wcześniejszą a najnowszą wersją gry na konsolę Sony. W tej publikacji skupimy się natomiast stricte na testach wydajności oraz porównaniach jakości wersji na PC. Tak się bowiem składa, że tylko ona otrzymała pełen pakiet nowości graficznych!

Wiedźmin 3 v4.0 wprowadza zupełnie nowe ustawienia grafiki

Zacznijmy zatem od zapoznania się z tymi zmianami. Menu opcji wyświetlania uległo całkowitemu przeprojektowaniu i teraz wszystkie opcje dotyczące jakości obrazu znajdziemy w jednym menu, natomiast ustawienia samego ekranu (rozdzielczość, synchronizacja, tryb wyświetlania, ale również dwie opcje dla kart NVIDII – Reflex oraz DLSS Frame Generation) przeniesiono do nowego podmenu. W samych ustawieniach wydzielono na samym początku najważniejszą nowość, jaką wprowadza aktualizacja – Ray Tracing.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - ustawienia jakości 1

Zmieniły się również predefiniowane ustawienia graficzne – a w zasadzie doszły dwa wyższe tryby – RT oraz RT Ultra. Oba nowe tryby wyświetlania aktywują dodatkowo pakiet modów i optymalizacji, które teraz są na stałe zintegrowane z grą i reprezentują ustawienia Uber+. W trybie RT otrzymujemy dokładnie to, co gracze na konsolach, zatem globalne oświetlenie realizowane przez Ray Tracing, natomiast tryb RT Ultra dodatkowo aktywuje trzy niedostępne dla konsolowców techniki śledzenia promieni: odbicia, cienie oraz okluzje otoczenia.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - ustawienia jakości 2Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - ustawienia jakości 3Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - ustawienia jakości 4

Nie ma co owijać w bawełnę – Wiedźmin na PC z pełnym Ray Tracingiem deklasuje konsole i dodaje grze niepowtarzalnego klimatu. Widać to w szczególności przechadzając się nocą po mieście albo przemierzając bardziej mroczne fragmenty lasu, lub eksplorując jaskinie. Nie oznacza to, że za dnia nie widać różnic – zwłaszcza względem klasycznej wersji 1.32. Co by nie być gołosłownym, przygotowaliśmy dla Was porównanie gry w wersji 4.0 do poprzedniej 1.32.

Porównanie ustawień Uber (v. 1.32) i Uber+ (v. 4.00) bez Ray Tracingu

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu w wersji 4.0.

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu w wersji 4.0.

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu w wersji 4.0.

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu w wersji 4.0.

Porównanie ustawień Uber (v 1.32) i Uber+ z Ray Tracingiem (v. 4.00)

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ wraz z maksymalnym Ray Tracingiem w wersji 4.0.

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ wraz z maksymalnym Ray Tracingiem w wersji 4.0.

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ wraz z maksymalnym Ray Tracingiem w wersji 4.0.

Po lewej najwyższe ustawienia wersji 1.32, a po prawej ustawienia Uber+ wraz z maksymalnym Ray Tracingiem w wersji 4.0.

Porównanie ustawień Uber+ bez Ray Tracingu i Uber+ z Ray Tracingiem

Po lewej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu, a po prawej z maksymalnym Ray Tracingiem (oba w wersji 4.0).

Po lewej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu, a po prawej z maksymalnym Ray Tracingiem (oba w wersji 4.0).

Po lewej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu, a po prawej z maksymalnym Ray Tracingiem (oba w wersji 4.0).

Po lewej ustawienia Uber+ bez Ray Tracingu, a po prawej z maksymalnym Ray Tracingiem (oba w wersji 4.0).

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja podstawowa 1.32 - porównanie nr 1Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 1 bez RTWiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 1 z RT
Pierwsza lokalizacja testowa - od lewej Uber (1.32), Uber+ (4.00) oraz Uber+ z Ray Tracingiem (4.00) - 1,0-1,5 MB każde zdjęcie.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja podstawowa 1.32 - porównanie nr 2Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 2 bez RTWiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 2 z RT
Druga lokalizacja testowa - od lewej Uber (1.32), Uber+ (4.00) oraz Uber+ z Ray Tracingiem (4.00) - 1,0-1,5 MB każde zdjęcie.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja podstawowa 1.32 - porównanie nr 3Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 3 bez RTWiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 3 z RT
Trzecia lokalizacja testowa - od lewej Uber (1.32), Uber+ (4.00) oraz Uber+ z Ray Tracingiem (4.00) - 1,0-1,5 MB każde zdjęcie.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja podstawowa 1.32 - porównanie nr 4Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 4 bez RTWiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - porównanie nr 4 z RT
Czwarta lokalizacja testowa - od lewej Uber (1.32), Uber+ (4.00) oraz Uber+ z Ray Tracingiem (4.00) - 1,0-1,5 MB każde zdjęcie).

Największe różnice, jak to zwykle ma miejsce w przypadku Ray Tracingu, widać dopiero w ruchu, zatem gorąco zachęcamy do zapoznania się z krótkim filmem porównującym wersję 1.32 (Uber) z 4.00 (w pełnej okazałości).

Wiedźmin 3 - porównanie jakości obrazu między wersją 1.32 a 4.00

Posiadacze starszych kart też docenią nową aktualizację

W czasach, gdy Wiedźmin 3: Dziki Gon trafił po raz pierwszy do sprzedaży, w naszych komputerach królowały karty graficzne z serii GeForce GTX 900, z GTX 970 na czele (pamiętacie, gdy druga najdroższa z portfolio NVIDII karta kosztowała 1300 zł?). Postanowiliśmy zatem od tej właśnie karty rozpocząć sprawdzanie nowej aktualizacji – co oznacza oczywiście testy bez śledzenia promieni. Ze względu na ograniczoną ilość czasu (dostęp uzyskaliśmy na 36 godzin przed premierą aktualizacji...) nie wszystkie karty z naszej kolekcji są obecne, ale straliśmy się dobrać kandytatów tak, aby łatwo można było dopowiadać wydajność tych brakujących.

Nasza platforma testowa:

W czasie testów używaliśmy systemu Windows 11 21H2 oraz najnowszych sterowników dostępnych na dzień 13.12.2022, tj. Adrenaline 22.12.1 dla kart AMD oraz Game Ready 527.57 dla kart NVIDII, a także świeżutkiego (z 8 grudnia) sterownika dla karty Intel ARC. Gra testowana była z "Day-1 patch". System posiadał aktywny Resizable Bar.

Jako że Wiedźmin to gra z ogromnym otwartym światem, to wydajność jest tu bardzo różna w zależności od lokalizacji – bez problemu odnajdziemy miejsca, w których poci się nawet topowy procesor, jak i takie, w których RTX 4090 ma ręce pełne roboty. Stąd też pomysł, aby testy wykonać właśnie w dwóch takich różnych miejscach :)

Testy kart w Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) bez śledzenia promieni

Poczciwy już GTX 970 w miarę dobrze radzi sobie z wydajnością w mieście, ale nadmiar roślinności, jaki do gry wstawiły mody, już mocno mu ciąży. Realnie do grania na ustawieniach Uber+ zalecamy nie schodzić poniżej wydajności, jaką oferuje GTX 1070. Co ciekawe, warto odnotować, że całkiem dobrze wypadła także karta graficzna Intela – ARC A750, kosztujący 1600 zł nie tylko pokonał droższego Radeona RX 6700 XT, ale również depcze po piętach RTXowi 3070 Ti! Choć, jak widać poniżej, w FHD w lokalizacji miejskiej nawet karta klasy Intel Arc A750 jest w nowej wersji ograniczana przez procesor (ale w drugiej lokalizacji uczciwie pokonuje wspomnianych konkurentów).

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1080p, Novigrad
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
237
148
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
121
85
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
120
83
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
 120
 85
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
 119
 85
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
114
84
Intel ARC A750
Intel ref.
113
90
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
112
75
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
87
72
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
60
45
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
37
20
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1080p, Las
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
354
277
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
179
121
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
 161
 121
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
 156
 118
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
155
108
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
109
69
Intel ARC A750
Intel ref.
100
76
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
89
69
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
67
53
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
48
36
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
28
23
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Niezależnie od lokalizacji najnowsze karty napotykają na taką właśnie ścianę wydajności. A przypominamy, że korzystamy z bardzo mocnego procesora Intel Core i9-12900 KS… Tu z pomocą przychodzi dostępna od teraz w Wiedźminie implementacja DLSS 3.0, która w praktyce podwaja płynność animacji na kartach RTX 4000, oferując absurdalne wręcz 350 FPS, których i tak żaden posiadacz tej karty nie zobaczy, bo skąd miałby wziąć monitor FHD?

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1440p, Novigrad
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
224
140
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
118
84
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
118
83
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
114
83
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
114
84
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
94
66
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
88
69
Intel ARC A750
Intel ref.
81
66
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
64
55
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
45
35
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1440p, Las
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
282
231
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
174
117
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
141
110
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
 130
 101
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
129
92
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
86
64
Intel ARC A750
Intel ref.
73
59
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
69
55
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
51
40
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
35
27
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Podbicie rozdzielczości całkowicie wyrzuciło z kompetycji GTX 970 (ach te 3,5 GB + 0,5 GB vRAM…), ale też nieco „naprawiło” relację kart Intela z resztą towarzystwa, co nie oznacza, że wypada teraz źle, bo nadal jest nieco szybsza od swoich odpowiedników cenowych. Na szczycie mamy ponownie limit wydajności, choć tym razem obejmuje tylko dwie topowe karty w lokalizacji miejskiej. Do grania w QHD bez RT zalecamy nie schodzić poniżej Radeona RX 5700/6600 lub jego odpowiednika w postaci RTX 2070/3060. Poczciwy GTX 1080 Ti również powinien sobie tu bez problemu poradzić.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 2160p, Novigrad
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
177
108
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
112
77
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
99
76
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
91
65
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
62
42
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
 60
 50
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
47
39
Intel ARC A750
Intel ref.
42
24
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
38
33
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
27
21
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 2160p, Las
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
172
143
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
123
90
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
85
69
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
83
62
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
 69
 55
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
54
42
Intel ARC A750
Intel ref.
41
35
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
39
32
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
31
26
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
16
14
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Decydując się na ogrywanie nowego Wiedźmina w 4K bez największej jego atrakcji (śledzenia promieni), nadal nie trzeba mieć nie wiadomo jak potężnej karty – realnie RTX 3070 Ti w każdych warunkach oferuje wystarczającą płynność, ale jeżeli będziemy wspierać się upscalingiem (a dodano do gry DLSS oraz FSR 2.1), to w praktyce pogramy też na kartach, takich jak RX 6700, ARC A750 oraz RTX 3060. Co ciekawe, RTX 4090 w 4K nadal był limitowany przez procesor, ale już tylko w minimalnym stopniu, stąd wzrost płynności animacji z aktywnym DLSS 3.0 to „tylko” 60%.

Prawdziwa zabawa zaczyna się po aktywowaniu Ray Tracingu – a dla kart prawdziwa męczarnia

Pora jednak przejść do tego, co faktycznie tę aktualizację odróżnia od wersji 1.32 – bo nie oszukujmy się, reszta zmian była mniej lub bardziej osiągalna przez ręczne wgrywanie modów – mowa oczywiście o śledzeniu promieni. Tutaj REDzi stanęli na wysokości zadania i do gry zaimplementowano niemalże rekordową ilość technik śledzenia promieni. To oczywiście musiało odbić się na wydajności, ale w praktyce grę udało się na tyle zoptymalizować, że nie trzeba wyboru karty ograniczać do tych z „RTX 4” w nazwie.

Jednocześnie zaznaczamy, że grę testowaliśmy w najnowszej odsłonie na dzień 14 grudnia i (przypominamy) z najnowszymi sterownikami do wszystkich kart. Okazało się jednak, że do odpalenia RT gotowe były w zasadzie tylko karty zielonych. Na kartach AMD (z drobnym wyjątkiem) oraz Intel, co prawda, też mogliśmy grać i testy przeprowadziliśmy, ale (jak sami się za moment przekonacie) w praktyce nie było to przyjemne doznanie – okropny stuttering niezależnie od aktywnej opcji śledzenia promieni oraz testowanej lokalizacji całkowicie odbierał frajdę z zabawy. Pozostaje mieć nadzieję, że obie firmy szybko wydadzą aktualizację sterownika do swoich kart, uwzględniającą te problemy (względnie, jeżeli problem jest po stronie gry, to CDPR pospieszy się z aktualizacją).

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1080p, Novigrad
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
127
91
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
127
90
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
62
47
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
62
47
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
60
45
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
55
38
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
44
32
AMD Radeon RX 6900 XT [FSR Q]
AMD
44
15
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
34
27
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
34
13
AMD Radeon RX 6700 XT [FSR Q]
AMD
32
11
Intel ARC A750 [FSR]
Intel ref.
31
12
Intel ARC A750
Intel ref.
28
10
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
24
9
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Ray Tracing okazuje się przede wszystkim bardzo mocno obciążać procesor – nasz Core i9 nie był w stanie z siebie wykrzesać więcej niż 60 FPS w mieście. W praktyce jednak jest to „problem” tylko dla 2 kart z serii RTX 4000, gdyż nawet RTX 3090 Ti do tej wartości nie dobił. Widać również, że upscaling (DLSS/FSR) też tego limitu musi się trzymać i tylko DLSS 3.0 (Frame Generation) jest w stanie ten limit obejść (przynajmniej w kwestii płynności animacji). Aby faktycznie grać w FHD z aktywnym śledzeniem promieni wypadałoby się zaopatrzyć w kartę klasy RTX 3060 Ti oraz aktywować DLSS – to powinno zapewnić dosyć stabilne 30 FPS. Jeżeli zależy Wam na dobiciu do 60 FPS, to już trzeba patrzeć w stronę RTX 3080 Ti…

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1080p, Las
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
189
152
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
157
123
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
101
81
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
91
65
AMD Radeon RX 7900 XTX [FSR Q]
AMD
65
24
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
64
48
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
52
20
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
51
41
AMD Radeon RX 6900 XT [FSR Q]
AMD
43
16
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
39
33
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
36
14
Intel ARC A750 [FSR]
Intel ref.
31
11
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
30
25
AMD Radeon RX 6700 XT [FSR Q]
AMD
27
10
Intel ARC A750
Intel ref.
25
9
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
20
7
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Karty AMD oraz Intela po naprawieniu stutteringu powinny zyskać około 20% wydajności, co zaskakująco oznacza, że będą na poziomie swoich odpowiedników kart NVIDII – zdecydowanie nie jest to typowy widok, ale stanowczo bardzo miły dla naszych oczu. W takim przypadku zarówno ARC A750, jak i RX 6700 XT zapewnią bardzo przyzwoitą płynność (z aktywnym FSR 2.1).

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1440p, Novigrad
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
127
91
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
127
91
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
62
47
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
62
47
AMD Radeon RX 7900 XTX [FSR Q]
AMD
59
25
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
55
41
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
45
22
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
42
32
AMD Radeon RX 6900 XT [FSR Q]
AMD
40
16
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
31
24
AMD Radeon RX 6700 XT [FSR Q]
AMD
25
9
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
22
17
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
17
7
Intel ARC A750 [FSR]
Intel ref.
15
6
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Podbicie rozdzielczości nadal nie sprawia, że RTX 4090 może rozwinąć skrzydła. Z kolei poprzedni flagowiec NVIDII ma już stanowczo co robić i nawet z DLSS (Quality) nie dobija do średniej 60 FPS. Przy okazji, jeżeli nie zwróciliście uwagi, na wcześniejszych wykresach nie zawsze pojawiał się nowy, dopiero co przez nas testowany Radeon RX 7900 XTX – niestety ta karta jako jedyna działa w nowym Wiedźminie niestabilnie, co realnie uniemożliwiło nam przeprowadzenie części testów z RT (które i tak z obecnym stutteringiem niewiele są warte). Niemniej widać, że w niej również drzemie ogromny potencjał – pokonanie RTX 3090 Ti, a docelowo pewnie zbliżenie się do również niedawno testowanego RTX 4080 (po naprawieniu spadków) to wyczyn godny podziwu w grze, która tak mocno korzysta ze śledzenia promieni!

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 1440p, Las
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
156
127
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
121
102
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
82
62
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
70
54
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
53
40
AMD Radeon RX 7900 XTX [FSR Q]
AMD
53
21
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
40
33
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
37
15
AMD Radeon RX 6900 XT [FSR Q]
AMD
34
13
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
31
25
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
23
19
AMD Radeon RX 6700 XT [FSR Q]
AMD
20
8
Intel ARC A750 [FSR]
Intel ref.
19
7
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Wracając jednak do pytania przewodniego – aby cieszyć się grą ze śledzeniem promieni w 1440p konieczne będzie zaopatrzenie się w już bardzo drogą kartę – RTX 3070 Ti to absolutne minimum do stabilnych 30 FPS i to z aktywnym DLSS. Do 60 klatek obecnie możemy polecić RTX 4080, a gdy AMD/CDPR rozwiążą problem z działaniem Radeonów, również nowego Radka RX 7900 XTX.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 2160p, Novigrad
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
108
77
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
76
58
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
60
45
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
43
32
AMD Radeon RX 7900 XTX [FSR]
AMD
40
21
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
39
30
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
26
10
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
25
21
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Ostateczny test, czyli pełne 4K z wszystkim „na maksa”, okazał się wyczerpać pozornie nieskończoną wydajność RTX 4090, sprawiając że DLSS 2 w trybie Quality daje na nim bardzo realny przyrost wydajności. Łącząc oba tryby DLSS (Super Resolution i Frame Generation) nadal możemy w znacznej mierze wykorzystać potencjał najbardziej wypasione monitory, jakie obecnie istnieją (4K 120-144Hz).

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - 2160p, Las
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
101
81
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
70
58
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
63
51
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
40
34
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
37
29
AMD Radeon RX 7900 XTX [FSR Q]
AMD
33
14
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
23
14
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
20
9
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

A jak wypadają pozostałe karty? Radeon RX 7900 XTX klasycznie dla siebie w tej rozdzielczości już mocniej ustępuje pola RTX 3090 Ti, ale jeżeli zniknie problem ze stutteringiem, to realnie powinien z nim się zrównać i pozwolić na płynną zabawę w 30 FPS… I w praktyce nie ma sensu rozważać nic poniżej tych dwóch kart w takich ustawieniach.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - Novigrad

Jaki wpływ na wydajność w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) ma procesor

W kontekście procesora do grania bez RT wystarczy posiadać działające CPU wyprodukowane w ciągu ostatnich 10 lat. Dobrze jakby miało 4 rdzenie, ale nie jest to warunek niezbędny… Natomiast po aktywowaniu śledzenia promieni sprawy nieco się komplikują…

Test procesorów w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej

Intel Core i9-12900KS 62
47
Intel Core i7-12700K 60
47
Intel Core i5-12600K 57
45
Intel Core i5-12400F 56
42
Intel Core i3-12100F 51
35
Intel Core i5-8400F 47
35
Intel Core i5-4690 36
28
Legenda: średni FPS
1% low FPS

Zasadniczo każdy nowy procesor będzie wystarczająco dobry - 12. i 13. generacja procesorów Intel Core oraz Ryzeny z serii 5000 i 7000 od AMD zaoferują zbliżoną wydajność, niezależnie od ilości posiadanych rdzeni (dopiero najtańsze jednostki z czteroma rdzeniami zaczynają wyraźnie tracić na wydajności. Gorzej, jeżeli chcemy połączyć bardzo wydajną kartę z wyjątkowo starym procesorem - leciwy Core i5-8400F zdecydowanie ma problem z utrzymaniem 60 FPS w obszarach miejskich, a jeszcze starszy Haswell zmaga się, aby nie spaść poniżej 30 FPS...

Pamięci RAM nie potrzeba dużo więcej niż dawniej

Premierowa wersja Wiedźmina potrzebowała przynajmniej 6 GB RAM i obecnie tyle RAM to nieco zbyt mało – zwłaszcza jeżeli nie odpalimy gry na zupełnie czystym systemie, jak nasz testowy. W praktyce komputer z 8 GB RAM powinien sobie dobrze poradzić, ale zalecamy jednak zaopatrzyć się w 12-16 GB pamięci systemowej, aby uniknąć chrupnięć animacji w czasie gry.

Czy Śledzący Promienie Rzeźnik z Blaviken zaszlachtuje nasze PC?

Najnowsza i, przypominamy, zupełnie darmowa aktualizacja do Wiedźmina 3 kolosalnie poprawiła jakość oprawy graficznej, w wielu aspektach stawiając Wiedźmina ponownie na piedestał najładniejszych dostępnych gier. Pewnie – obecnie jest ona nieco nierówna, bo chociażby animacje postaci pozostały z grubsza te same, co blisko dekadę temu, ale ogólnie jest na czym oko zawiesić. Zmiany te są na tyle duże i dotyczą nie tylko grafiki, że nawet, jeżeli grę już dawno mamy za sobą, to z pewnością warto ponownie się z nią zmierzyć.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - łąka

Pod względem wydajności, aby cieszyć się wszystkimi dodanymi nowościami (w tym też dotyczącymi rozgrywki) z wyjątkiem śledzenia promieni, wystarczy nam nawet bardzo stary sprzęt – praktycznie z epoki premiery gry. Mowa tu o kartach klasy GTX 970, GTX 1060, a także RX 470 i RX 580. Wybierając wyższe rozdzielczości, nadal bez RT, potrzeba będzie zaopatrzyć się w nieco mocniejszy sprzęt, ale nadal karty sprzed dwóch generacji, nawet ze średniej półki, poradzą sobie z 4K.

CD Projekt RED? Bardziej CD Projekt Green ;)

Problem zaczyna się z chwilą aktywowania tego, co realnie czyni z tej gry tytuł next-genowy – Ray Tracingu. Raz, że potrzebujemy świeżej karty, która w ogóle te efekty obsługuje, a dwa, że nie może to być karta z niskiego segmentu. Najtańszy godny polecenia model to RTX 3060 12 GB oraz Intel ARC A750, pod warunkiem, że w tym drugim naprawione zostaną problemy ze stutteringiem. Tak się bowiem składa, że w chwili, gdy te słowa piszemy, z RT płynnie grać się da tylko na kartach NVIDII – zarówno Intel, jak i AMD cierpią na drastyczne i ciągłe spadki FPS w dużych lokalizacjach. Biorąc pod uwagę, że premiera gry (łatki) ma miejsce dzisiaj, jest to poniekąd zrozumiałe, ale i tak stanowczo niepożądane zachowanie.

Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna (4.0) - w zamku

Do grania w najwyższych ustawieniach w 4K absolutne minimum to RTX 3090 Ti oraz potencjalnie szybszy od niego (dobrze czytacie!) Radeon RX 7900 XTX, oczywiście, gdy ten drugi pozbędzie się problemów z przycięciami. Jedyna karta, która pozwala utrzymać 60 FPS (z aktywnym wygładzaniem krawędzi w formie DLSS) przez cały proces testów to RTX 4090 – dodatkowo ona oraz RTX 4080 pozwalają skorzystać z DLSS 3, które również zostało teraz w grze zaimplementowane, aby całkowicie zdominować wykresy.

Dostęp do aktulizacji 4.0 dla Wiedźmin 3: Dziki Gon - Edycja Kompletna jest darmowy, ale my na potrzeby testu otrzymaliśmy wcześniej klucz od wydawcy - CD PROJEKT S.A.

Komentarze

57
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    DelianoCarl
    16
    NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
    KFA2 EX Gamer
    48-64 FPS...
    to wcale nie jest śmieszne, to jest żałosne...
    • avatar
      xbk123
      14
      Ja się zgadzam z Nvidią, że RTX to game changer... bez RTX możesz spokojnie grać, a z RTX już nie.
      • avatar
        mgkiler
        6
        Strasznie duży kontrast w wersji z RTX na tych filmach widać. Ciemne miejsce są tak ciemne, że nic nie widać tam. Przez chwilę nawet samego Geralta nie widać jak biegnie w ciemnym miejscu. Nie macie jakoś podbitego kontrastu? Bo jeśli tak to wygląda w RTX to się nie da grać w ciemnych miejscach.
        • avatar
          piterk2006
          5
          Idealny przykład że ray tracing to dno. Gra wygląda dokładnie tak samo, a chodzi 4 razy gorzej. Jedyne co się poprawia to refleksy wody, które można naprawić modami.
          Co gorsza, nie da się z tego zrezygnować, patch jest przymusowy i nawet bez RTX pogarsza wydajność na ustawieniach uber.
          • avatar
            Szymon331
            3
            Czyli tak:
            Lekka poprawa grafiki (zdecydowanie robiąca mniejsze "WOW" niż paczka konkretnych modów) kosztem jakiś 80% mniej FPS...
            Taki słaby deal że tak powiem ;D

            Cieszę się że REDzi pracują nad grami i poprawiają niektóre elementy, ale chyba nie powinno być tak że na karcie za 10K mamy 40FPS bez jakiś upscalingów... Gdyby to jeszcze była jakaś epicka grafika...
            • avatar
              PerfectDAY
              3
              Z tego co widzę RayTracing zarzyna większość konfiguracji. Masakra.
              • avatar
                zack24
                1
                No to pogralim. W d..ę niech sobie wsadzą taką optymalizację. Oj się CDPR poprzewracało w głowie. Jak nie można zrobić dobrej gry to nie należy przypalać odgrzewanych kotletów!
                • avatar
                  yareku
                  1
                  To jest świetny patent na podtrzymywanie zainteresowania grą. W każdym teście widzę Cyberpunka, który stał się nowym Crysisem. Teraz może jeszcze uda się przywrócić wiedźmina jako grę do wszystkich testów. Po wprowadzeniu RT karty za grube tysiące nie dają rady ciągnąć starych gier. Ja bym wymagał płynność przy takim wydatku w najnowszych tytułach a nawet starocie nie chodzą dobrze.
                  • avatar
                    kitamo
                    1
                    Bugów strasznie duzo. Tekstury bardzo nierowne - niektore wygladaja jak z przed 20lat.
                    Gralem na XSX i na PS5 - na obu konsolach tyle samo bledów z animacjami.
                    Dalej trafiaja sie drzwi przez ktore nie mozna przejsc itp.
                    TO gra z 2015 a dalej pobugowana.
                    Co do RT na PC to nawet szkoda mi gadac - minimalna a czasem dyskusyjna poprawa grafiki kosztem plynnej rozgrywki
                    • avatar
                      Klops
                      1
                      12900K @5Ghz, RTX3080TI 2250Mhz Boost przy Uber+ i 2560x1440 mam >60fps średnia ~70fps Dlss na jakość.
                      • avatar
                        ryba84
                        1
                        FPS nie ma tu znaczenia w tej chwili, bo gra jest niegrywalna przez frametime, który skcze jak głupi i objawia się to zacinającym się obrazem. Znowu Redzi dali d...... w dzien premiery, znowu wypuszczają nieprzetestowany gniot i już ogłosili pracę nad poprawką. Żałosne po prostu. Fajnie, że sobie gre przetestowali na RTX 4090 i jakimś i9, ale powinni chociaż na kilku innych sprawić i by wiedzieli, że spiep.. robotę. Ale po co? Ludzie przetestują za nich.
                        • avatar
                          Sander Cohen
                          0
                          Fajnie ze traktujecie ale poproszę o test z procesorem dla ludzi normalnych. Karty przełknę, ale powinny być raczej karty serii 1060, 2060, 3060 bo te karty pokażą ludziom jak będzie działać na ich sprzęcie. To są łącznie z niższa seria xx50 najpopularniejsze karty. Na tej podstawie każdy posiadacz xx70, 80 I 90 bedzie wiedziec ze bedzie mu smigac. Najlepszy bylby test 60tek I 90tek. Dobrze ze chociaz ten 970 jest.
                          • avatar
                            boxer
                            0
                            Wolę DLSS niż to kiełbasianą samonnelę RT.
                            • avatar
                              Michał Starzyk
                              0
                              Mam problem z wersją na PS5. Ściągnąłem wieśka w wersji na PS5 i dodatki DLC. Teraz mam obie wersje zainstalowane tą z PS5 i PS4. W systemie i sklepie playstation store pisze że dodatki są zainstalowane a w grze w menu tylko że są dostępne. Nie da się zacząć gry od któregokolwiek dodatku. Opcja Raytracingu na PS5 to jakiś żart. Widać że gra klatkuje.
                              • avatar
                                xxx.514
                                -2
                                Dopiero co przeszedłem 2 i czekałem na ten patch, żeby wypróbować co potrafi niedawno zakupiony 3090; teraz jest idealna okazja :)
                                • avatar
                                  Konto usunięte
                                  -3
                                  Purepc zrobiło już test z 40 kartami i 4 ustawieniami na każdą rozdzielczość. Warto zajrzeć jak ktos szuka swojej krarty.
                                  • avatar
                                    Mario2k
                                    0
                                    RTX a dokładniej RayTracing w grach na całego to będzie dopiero za 2-3 generacje , dziś w takim Wiedźminie po dodaniu cieniowania i światła za pomocą RT wydajność spada masakrycznie .
                                    • avatar
                                      viper88
                                      0
                                      RT to kolejna beznadziejna technologia od Nvidii która za kilka lat umrze bo wprowadzą nowszą beznadziejną technologię. Pamiętacie Hairworks? Już chyba nikt z tego nie korzysta w nowych grach.
                                      • avatar
                                        Blejd
                                        0
                                        Bardzo szkoda że nie dodali jeszcze obsługi HDR , bo to też robi niezłą robotę równie dobrą jak RT.
                                        • avatar
                                          entman87
                                          0

                                          Ten co to pisał to chyba spożywał jakieś substancje , nie do końca legalne . KOLOSALNIE poprawia jakość ? Proponuje udać się do okulisty . Pomijając fakt TRAGICZNEJ optymalizacji , różnicy szukać z lupą RT lub bez RT ( poza wodą i przebłyskami światła ) fajnie , że darmowy update, inaczej prosił bym o zwrot kasy za to coś NEXT _ GEN . RTX 3080 + Ryzen 5900 : nie da się grać w 2 k w gre z przed 7 lat xD . MISZCZE . Cyberpunk już pokazał , że RED nie potrafi optymalizować gier, teraz tylko to potwierdzili .. W grze mam ponad 200 godz. ale sorry 30-40 fps to jest jakiś żart .
                                          • avatar
                                            sajmonek
                                            0
                                            "Powiem wprost - znowu to zrobili" ;)
                                            • avatar
                                              pawluto
                                              0
                                              Fajny ten rtx - Fota nr 2 - bez rtx Wiedzmin stoi sam - Włącz rtx - obok Wiedzmina ktoś stoi...rewelacja :)
                                              • avatar
                                                andreasaa
                                                0
                                                Zastanawia mnie dlaczego nie wzięto do testów RTX4080 ???.
                                                • avatar
                                                  Szamajama_Okutasi
                                                  0
                                                  Ta nowa wersja tego Wiedźmina to optymalizacyjny niewypał pełen błędów. Wszystkie portale i fora growe o tym trąbią. Taka powtórka z premiery Cyberpunka, która jak widać niczego Redów nie nauczyła.
                                                  • avatar
                                                    Mario2k
                                                    0
                                                    RT to ciągle pieśń przyszłości , w tym tempie dopiero za dwie generacje kart będzie gwarantowane RT na odpowiednim poziomie .
                                                    • avatar
                                                      TEST0VIRON
                                                      0
                                                      Ta wesja Wiedźmina to czyste plucie w twarz graczom. 7-letnie truchło wyglądające w najlepszym wypadku jak poprzednie wersja na modach.

                                                      Na 3090Ti po OC nie mam płynnych 60fps w 1440p z uzyciem DLSS(poniżej Quality wygląda gorzej niż natywnie). To jest spory zawód bo duzo ładniejsze gry jak Spiderman/Miles Morales wyglądają w porównaniu z tym szrotem fotorealistycznie a chodzą w 4k nie w gulaszowym 1440p i nie w skaczących 40-60 tylko 100+ fps z RT.

                                                      Ta firma od dawna nie istnieje - Cyberpunka nie skomentuję bo to w najlepszym wypadu nieudany RPG/klon GTA.