Jaka karta i procesor do Dying Light 2? Porównanie DLSS i FSR
Gry komputerowe

Jaka karta i procesor do Dying Light 2? Porównanie DLSS i FSR

przeczytasz w 93 min.

Dying Light 2 nie tylko ma potencjał zostać najlepszą grą tego roku, ale również jednym z najbardziej wymagających tytułów. Sprawdzimy różne karty oraz procesory, a ponadto porównamy wszystkie ustawienia oraz jakość skalowania NVIDIA DLSS z AMD FSR – zapraszamy!

Jaki komputer do Dying Light 2?

Zakładamy, że o najnowszym dziele naszych rodaków ze studia Techland wszyscy już słyszeli (a jeżeli nie, to odsyłamy do recenzji Dying Light 2 – sprawdziliśmy zarówno na PC, jak i na konsoli), więc nad nią samą rozwodzić się nie będziemy, poza oczywiście aspektem wydajności i jakości obrazu. Nim odpowiemy na pytanie jaki trzeba mieć sprzęt by pograć komfortowo w Ding Light 2, zacznijmy może od opcji jakości obrazu.

Ustawienia jakości obrazu Dying Light 2

Gra posiada łącznie pięć presetów ustawień – Niskie, Średnie, Wysokie, Ray Tracing oraz Wysoki Ray Tracing. Aktywowanie tych z Ray Tracingiem w nazwie automatycznie przełącza grę w tryb DirectX 12, podczas gdy pierwsze trzy profile można ogrywać z użyciem bibliotek DirectX 11. Gra wspiera również asynchroniczne obliczenia, zatem starsze karty AMD powinny tu mieć przewagę nad równie starszymi kartami NVIDII, gdyby nie to, że tryb ten używa się głównie do obsługi śledzenia promieni, w którym każdy wie, jak AMD obecnie wypada (i którego starsze karty wprost nie obsługują). Ale nie uprzedzajmy faktów.

Porównanie jakości obrazu w różnych ustawieniach (noc):

Dying Light 2 - ustawienia niskie w nocyDying Light 2 - ustawienia średnie w nocyDying Light 2 - ustawienia wysokie w nocyDying Light 2 - ustawienia RT w nocyDying Light 2 - ustawienia RT Ultra w nocy
Ustawienia obrazu - kolejno Niskie, Średnie, Wysokie, RT oraz Wysokie RT - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.


Po lewej ustawienia niskie, a po prawej wysokie.


Po lewej ustawienia wysokie, a po prawej z podstawowym śledzeniem promieni.


Po lewej ustawienia niskie, a po prawej ustawienia najwyższe z RT.

Momentalnie rzuca się w oczy, że jedyny słuszny sposób na doświadczanie nowego dzieła Techlandu to ten z aktywnym śledzeniem promieni, przynajmniej w tym minimalnym stopniu. Gra jest pełna półmrocznych scen, a miasto pozbawione prądu nocą wygląda bardzo nienaturalnie z wykorzystaniem klasycznej metody obliczania oświetlenia. Zresztą w dzień wcale nie jest lepiej w przypadku grania bez RT – w tym trybie roślinność nie rzuca cieni i porównanie wygląda jakbyśmy oglądali gry z różnej epoki.

Porównanie jakości obrazu w różnych ustawieniach (dzień):

Dying Light 2 - ustawienia niskie w nocyDying Light 2 - ustawienia średnie w dzieńDying Light 2 - ustawienia wysokie w dzieńDying Light 2 - ustawienia RT w dzieńDying Light 2 - ustawienia RT Ultra w dzień
Ustawienia obrazu - kolejno Niskie, Średnie, Wysokie, RT oraz Wysokie RT - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.


Po lewej ustawienia niskie, a po prawej wysokie.


Po lewej ustawienia wysokie, a po prawej z podstawowym śledzeniem promieni.


Po lewej ustawienia niskie, a po prawej najwyższe z RT.

Jest jednak jeszcze jedna rzecz, która natychmiast rzuca się w oczy. Poza kwestią oświetlenia, poziom detali praktycznie w ogóle nie ulega zmianie! Nawet jakość tekstur jest z grubsza taka sama na wszystkich poziomach szczegółowości (gra nie pozwala tego regulować, więc możliwe, że faktycznie jest tylko jeden zestaw tekstur). Tak przynajmniej prezentuje się sytuacja na zrzutach. Podczas faktycznej gry nieco więcej zyskuje profil Wysoki, oferując więcej efektów cząsteczkowych oraz pogodowych.

Dying Light 2 to bodajże pierwsza gra, która uzmysłowiła nam, że rozdzielczość FHD powinna już odejść do lamusa...

To jednak, co od razu podczas testowania wychwyciliśmy, to kwestia rozdzielczości – świat DL2 jest pełen detali i wszystko w nim żyje i rusza się. Sprawia to, że granie w rozdzielczości FHD (przynajmniej na naszym 27” ekranie) było bardzo krzywdzące względem tego, ile gra zyskuje już w 1440p! Testy przeprowadziliśmy też z aktywnymi technikami skalowania i uprzedzamy, że granie w 1080p z DLSS Performance lub dowolnym poziomem FSR to proszenie się o mdłości (obraz dosłownie pływa).

Porównanie jakości skalowania NVIDIA DLSS i AMD FSR

Skoro już skalowanie wywołaliśmy z lasu, to pora i jemu się dokładnie przyjrzeć. Dying Light to wyjątkowy pod tym względem tytuł, gdyż jako jeden z pierwszych (o ile nie pierwszy tak wymagający) oferuje zastosowanie obu popularnych algorytmów skalowania (a w praktyce trzech, gdyż można jeszcze skalować obraz liniowo, czego nie polecamy). Poniżej możecie zobaczyć, jak prezentują się obie technologie - porównania dokonaliśmy na najnowszych sterownikach obu producentów (na dzień 02.02.2022). I jeszcze jedna bardzo ważna uwaga - nasz suwaczek do porównywania dodaje swoje własne skalowanie... Dlatego, dla pełnego obrazu sytuacji wstawiamy też zdjęcia w pełnej rozdzielczości i to z ich pomocą polecamy porównywać wszystkie tryby skalowania (w trybie pełnoekranowym) - każdy zrzut waży około 0,5 MB dla FHD i 1,5 MB dla QHD. 

Porównanie obrazu natywnego 1920x1080 px z DLSS i FSR

Dying Light 2 - natywna rozdzielczosć FHD
Natywny obraz 1080p - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.

Dying Light 2 - Skalowanie FSR Jakość w FHDDying Light 2 - Skalowanie FSR Balans w FHDDying Light 2 - Skalowanie FSR Wydajność w FHD
Kolejne ustawienie FSR - od lewej: Jakość, Balans, Wydajność - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.

Dying Light 2 - Skalowanie DLSS Jakość w FHDDying Light 2 -Skalowanie DLSS Balans w FHDDying Light 2 - Skalowanie DLSS Wydajaność w FHD
Kolejne ustawienie DLSS - od lewej: Jakość, Balans, Wydajność - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.


Porównanie rozdzielczości natywnej (po lewej), z DLSS "Jakość" (po prawej).


Porównanie FSR "Jakość" (po lewej), z rozdzielczością natywną (po prawej).


Porównanie FSR "Jakość" (po lewej), z DLSS "Jakość" (po prawej).


Porównanie FSR "Jakość" (po lewej), z DLSS "Wydajność" (po prawej).

Obraz natywnie wygląda bezsprzecznie najlepiej ale implementacja DLSS w tym tytule nie jest daleko z nim. Funkcja FSR wygląda tak, jak oczekiwalibyśmy tego po klasycznym skalowaniu, choć faktycznie bardziej podnosi wydajność niż DLSS. Subiektywnie w przypadku FHD wybralibyśmy grę w natywnej rozdzielczości bez skalowania, nawet kosztem wydajności lub ustawień graficznych (ale nie RT).

Porównanie obrazu natywnego 2560x1440 px z DLSS i FSR

Dying Light 2 - natywna rozdzielczosć 2,5K
Natywny obraz 4K - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.

Dying Light 2 - 2,5K FSR JakośćDying Light 2 - 2,5K FSR BalansDying Light 2 - 2,5K FSR Wydajność
Kolejne ustawienie FSR - od lewej: Jakość, Balans, Wydajność - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.

Dying Light 2 - 2,5K DLSS JakośćDying Light 2 - 2,5K DLSS BalansDying Light 2 -  2,5K DLSS Wydajność
Kolejne ustawienie DLSS - od lewej: Jakość, Balans, Wydajność - kliknij, aby zobaczyć w pełnej jakości.


Porównanie rozdzielczości natywnej (po lewej), z DLSS "Jakość" (po prawej).


Porównanie FSR "Jakość" (po lewej), z rozdzielczością natywną (po prawej).



Porównanie FSR "Jakość" (po lewej), z DLSS "Jakość" (po prawej).


Porównanie FSR "Jakość" (po lewej), z DLSS "Wydajność" (po prawej).

Podczas grania w 1440p oraz tym bardziej 4K skalowanie nie tylko zaczyna wyglądać lepiej, ale też staje się w zasadzie niezbędne (jak się za moment przekonacie). Tu dopiero DLSS pokazuje klasę, oferując obraz subiektywnie nierozróżnialny od natywnego (również w ruchu), a miejscami nawet przyjemniejszy dla oka. Niestety nie można tego samego powiedzieć o FSR, który zupełnie nie radzi sobie z półprzeźroczystymi materiałami (jak siatka), a do tego gubi bardzo wiele detali (spróbujcie odczytać czerwony napis na budynku w centralnej części zrzutu...). Teoretycznie przy tych samych ustawieniach oferuje wyższą wydajność, tylko że jakościowo DLSS Performance wypada lepiej niż FSR Quality, jednocześnie oferując więcej FPS. Wniosek może i oczywisty (ostatecznie NVIDIA oferuje dedykowane jednostki sprzętowe odpowiedzialne za to skalowanie), acz konieczny do podkreślenia. FSR należy traktować, jako ostatnią deskę ratunku, gdy brakuje płynności.

Jakiej płynności wymaga Dying Light 2 do przyjemnej zabawy?

Zanim przejdziemy już do faktycznych testów sprzętu, to jeszcze podzielimy się naszymi spostrzeżeniami, co do wydajności i tego, jak wpływa na grę. W grze praktycznie cały czas trzeba biegać, skakać i walczyć w sposób wymagający mimo wszystko precyzji i zgrania ruchów w czasie. Aby gra nie irytowała (subiektywnie, bo oczywiście dla każdego będzie to inny próg) uważamy, że komputer powinien średnio oferować w naszym teście 45 FPS – oznacza to około 35-40 FPS w miejscach, gdzie raczej zwiedzamy (wioski z NPC i sklepami) i około 55-60 FPS podczas eksploracji miasta i walki.

Jakie są najlepsze ustawienia graficzne Dying Light 2?

Podsumowując kwestię jakości obrazu, nasza rekomendacja dla najlepszego kompromisu wydajności i właśnie jakości rozgrywki to granie w 1440p w ustawieniach „Ray Tracing” z ewentualnym obniżeniem niektórych z detali, tak aby utrzymać ponad 50 FPS podczas eksploracji. Można tu wspierać się DLSS Quality, ale raczej unikalibyśmy FSR, który w tej konkretnej grze wyjątkowo sobie nie radzi (a w FHD zmienia się w symulator wady wzroku). Pozostaje tylko odpowiedzieć na pytanie, jaka karta i procesor sprostają takim ustawieniom :)

Testy wydajności w Dying Light 2 – procedura testowa

Testy wydajności kart przeprowadziliśmy na naszej starej platformie testowej (to prawdopodobnie ostatni artykuł z jej udziałem):

  • Procesor: AMD Ryzen 9 5900X (ustawienia: automatyczny PBO)
  • AiO: Corsair 240 mm
  • Pamieć RAM: 2 x 16 GB 3800 MHz (ustawienia: synchronicznie)
  • Płyta główna: MSI X570 Godlike
  • SSD PCIe 4.0: Corsair MP600
  • Zasilacz: Chieftec PowerUp 750 W
  • Obudowa: BeQuiet Silent Base 802
  • System operacyjny Windows 10 (21H2)

Niestety nie udało się zdobyć do testów żadnej topowej karty od AMD, więc wykresy będą nieco bardziej zielone niż zwykle. Testy przeprowadziliśmy na etapie gry, w którym całe miasto jest już odblokowane (oraz mamy dostęp do paralotni). Pomiary dotyczą miejsca, które mocno obciąża kartę graficzną, zatem należy na nie patrzeć jako na „najgorszą możliwą sytuację” – podczas typowej rozgrywki, zwłaszcza w zamkniętych pomieszczeniach, FPS będzie znacznie wyższy. Nie prowadziliśmy testów w takim miejscu, gdyż zacierały nam się różnice między kartami (limitem były inne podzespoły).

Na wykresach umieściliśmy też osobne wyniki dla pomiaru z aktywnym skalowaniem rozdzielczości (najlepszym dostępnym). Jeżeli na jakimś wykresie nie ma danej karty, to albo jej wydajność była zbyt wysoka, albo zbyt niska (<20 FPS), aby uzasadnić granie w danych ustawieniach. Testy wykonaliśmy na sterownikach w wersji 511.32 dla kart NVIDII oraz 21.30 dla kart AMD.

Wojciech  Spychała - Redaktor benchmark.pl
Wojciech Spychała

UWAGA – dnia 01.02.22 NVIDIA wypuściła nowe sterowniki zoptymalizowane pod Dying Light 2!

Zgadza się, niespełna 24 godziny po zakończeniu przez nas testowania kart graficznych, NVIDIA wypuściła nowe sterowniki, w których w szczególności poprawiono wydajność gry Dying Light 2. Nie mieliśmy już czasu powtarzać wszystkich testów, zatem sprawdziliśmy tylko ogólny przyrost wydajności na 2 kartach – RTX 3080 Ti oraz GTX 1070. W pierwszym przypadku wzrost wydajności sięgał 6% z aktywnym DLSS i 3% bez niego, a w drugim różnic nie odnotowaliśmy praktycznie żadnych. Wniosek z tego taki, że wyniki kart NVIDII z serii RTX 3000 na poniższych wykresach można uznać za niższe niż w rzeczywistości o podane powyżej wartości procentowe.

EDYCJA: 03.02.2022
Mamy informacje, jakoby na premierę (po "day-one patch") miało się (wizualnie) poprawić działanie DLSS   . Biorąc pod uwagę charakter działania tej techniki ("głębokie nauczanie") jest to faktycznie realny przebieg wydarzeń zatem, jak tylko ukaże się wspomniana łatka, postaramy się dokonać ponownego porównania jakości skalowania, które opublikujemy w osobnym materiale po weekendzie. Zakładając oczywiście, że różnice odnotujemy :)

Testy kart graficznych w Dying Light 2 w rozdzielczosci 1080p (FHD)

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 1920 x 1080 px - ustawienia "Niskie"
[FPS] więcej = lepiej

AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 148
98
AMD Radeon RX 5700 114
83
NVIDIA GeForce GTX 1070 [FSR Q] 99
75
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 98
76
NVIDIA GeForce RTX 3050 76
58
NVIDIA GeForce GTX 970 [FSR Q] 68
49
AMD Radeon RX 6500 XT [FSR Q] 67
38
NVIDIA GeForce GTX 1070 64
48
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti [FSR Q] 49
37
NVIDIA GeForce GTX 970 45
36
AMD Radeon RX 6500 XT 38
25
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 31
24
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 1920 x 1080 px - ustawienia "Średnie"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 166
113
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 153
111
NVIDIA GeForce RTX 3080 148
104
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 147
87
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 139
107
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 133
103
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 124
84
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 115
92
AMD Radeon RX 6600 XT 103
82
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 84
66
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 82
65
NVIDIA GeForce GTX 1070 [FSR Q] 72
55
NVIDIA GeForce RTX 3050 64
50
AMD Radeon RX 6500 XT [FSR Q] 51
32
NVIDIA GeForce GTX 1070 49
37
NVIDIA GeForce GTX 970 [FSR Q] 46
33
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti [FSR Q] 33
26
NVIDIA GeForce GTX 970 33
25
AMD Radeon RX 6500 XT 32
22
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 22
18
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 1920 x 1080 px - ustawienia "Wysokie"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 167
117
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 156
108
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 153
115
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 138
106
NVIDIA GeForce RTX 3080 136
102
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 122
95
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 120
96
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 118
94
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 101
79
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 99
81
AMD Radeon RX 6600 XT 85
68
AMD Radeon RX 5700 71
56
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 70
56
NVIDIA GeForce GTX 1070 [FSR Q] 57
43
NVIDIA GeForce RTX 3050 55
44
AMD Radeon RX 6500 XT [FSR Q] 42
29
NVIDIA GeForce GTX 1070 41
32
NVIDIA GeForce GTX 970 [FSR Q] 39
29
AMD Radeon RX 6500 XT 32
23
NVIDIA GeForce GTX 970 29
24
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 1920 x 1080 px - ustawienia "Ray Tracing"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 137
96
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 129
92
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 111
83
NVIDIA GeForce RTX 3080 103
79
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 99
48
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 91
43
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 69
34
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 64
29
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 55
42
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 54
32
NVIDIA GeForce RTX 3050 36
26
AMD Radeon RX 6600 XT 32
13
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 1920 x 1080 px - ustawienia "Wysoki Ray Tracing"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 121
91
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 116
91
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 89
70
NVIDIA GeForce RTX 3080 82
63
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 76
33
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 72
31
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 51
26
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 48
25
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 44
34
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 41
24
NVIDIA GeForce RTX 3050 28
22
AMD Radeon RX 6600 XT 23
10
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

W najniższej testowanej przez nas rozdzielczości udało się potwierdzić, że faktycznie od biedy w Dying Light 2 da się zagrać na GTX 1050 Ti, ale raczej z aktywnym FSR, jeżeli zależy nam na komforcie gry. Najnowsze dziecię AMD - RX 6500 XT -  okrywa wstydem swoją rodzinę GPU, plasując się zwykle poniżej blisko 8-letniego GTX 970. Nowy RTX 3050 za to radzi sobie bardzo dobrze, a z DLSS pozwala pograć nawet z aktywnym śledzeniem promieni (pokonując RX 6600 XT!). Starsze, ale kiedyś mocne karty również pozwolą cieszyć się grą na wysokich ustawieniach, choć dla optymalnej płynności GTX 1070 również musiał posiłkować się FSR, zatem tu raczej zalecamy zejście do ustawień średnich.

Masz monitor Full HD i chciałbyś zagrać w Dying Light 2 w najwyższych detalach z Ray Tracingiem przy stabilnych 60 FPS? Upewnij się, czy w Twoim PC siedzi przynajmniej RTX 3080!

Do grania w natywnym Full HD z wszystkimi bajerami graficznymi trzeba się zaopatrzyć w kartę klasy NVIDIA GeForce RTX 3080 z 10 GB vRAM, ponieważ jak widać po minimalnym FPS (nawet z aktywnym DLSS), karty z 8 GB nawet w tej rozdzielczości już dostają zadyszki. Pokazuje to dobitnie jak NVIDIA skrzywdziła serię RTX 3000 właśnie małym rozmiarem pamięci graficznej. Z dwojga złego to nadal lepsza opcja niż w przypadku kart AMD, które (jak możemy wnioskować po wynikach RX 6600 XT) jeszcze mniej się nadają do grania z Ray Tracingiem.

Testy kart graficznych w Dying Light 2 w rozdzielczosci 1440p (QHD)

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 2560 x 1440 px - ustawienia "Średnie"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 143
109
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 121
94
NVIDIA GeForce RTX 3080 118
97
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 117
93
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 101
81
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 97
77
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 94
71
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 77
62
AMD Radeon RX 6600 XT 69
56
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 60
50
AMD Radeon RX 5700 57
43
NVIDIA GeForce GTX 1070 [FSR Q] 53
40
NVIDIA GeForce RTX 3050 43
35
AMD Radeon RX 6500 XT [FSR Q] 42
28
NVIDIA GeForce GTX 970 [FSR Q] 38
30
NVIDIA GeForce GTX 1070 34
27
AMD Radeon RX 6500 XT 27
20
NVIDIA GeForce GTX 970 24
19
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 2560 x 1440 px - ustawienia "Wysokie"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 143
110
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 132
104
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 117
93
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 110
89
NVIDIA GeForce RTX 3080 106
87
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 95
76
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 94
78
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 87
70
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 78
61
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 70
57
AMD Radeon RX 6600 XT 58
46
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 53
44
AMD Radeon RX 5700 49
37
NVIDIA GeForce GTX 1070 [FSR Q] 44
34
NVIDIA GeForce RTX 3050 39
31
AMD Radeon RX 6500 XT [FSR Q] 34
23
NVIDIA GeForce GTX 1070 30
23
NVIDIA GeForce GTX 970 [FSR Q] 29
23
AMD Radeon RX 6500 XT 23
17
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 2560 x 1440 px - ustawienia "Ray Tracing"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 111
89
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 104
84
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 77
59
NVIDIA GeForce RTX 3080 70
55
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 69
37
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 65
34
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 43
21
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 41
28
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 41
18
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 37
29
AMD Radeon RX 6600 XT 22
15
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 2560 x 1440 px - ustawienia "Wysoki Ray Tracing"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 93
74
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 86
69
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 60
47
NVIDIA GeForce RTX 3080 55
44
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 53
24
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 51
23
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 34
14
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 31
13
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q] 29
22
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 29
17
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Podczas testów w rozdzielczości 1440p zrezygnowaliśmy już z testowania najniższych ustawień (choć warto odnotować, że RX 6500 XT dzielnie wywalczył w nich średnio 33 FPS bez FRS!), zwłaszcza że pikseli na ekranie jest na tyle dużo, że można już bez dużej straty na jakości ratować się skalowaniem DLSS (FSR, jak widzieliście wyżej, nawet w 4K nie wygląda zbyt dobrze). Oznacza to, że w ustawieniach średnich pograć będą mogli posiadacze RTX 3050 oraz RX 5700. Do ustawień wysokich dopiero RX 6600 XT w parze z RTX 3050 (DLSS) uznajemy za stosowne.

Aktywowanie Ray Tracingu w wyższych rozdzielczościach ujdzie na sucho bez aktywowania również DLSS tylko posiadaczom RTX 3080 Ti oraz RTX 3090…

Do grania w 1440p z aktywnym śledzeniem promieni w pełnej chwale obawiamy się, że pary nie starczy nawet RX 6900 XT i to nawet z pomocą FSR… Do takiej zabawy trzeba mieć kartę od zielonych i najlepiej, jeżeli będzie to przynajmniej karta RTX 3080, a nawet wtedy zalecamy używać DLSS.

Testy kart graficznych w Dying Light 2 w rozdzielczosci 2160p (UHD/4K)

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 3840 x 2160 px - ustawienia "Średnie"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 102
86
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 94
79
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 75
63
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 74
62
NVIDIA GeForce RTX 3080 67
56
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 64
53
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 59
49
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 55
44
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 54
44
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 43
34
AMD Radeon RX 6600 XT 33
25
NVIDIA GeForce GTX 1070 [FSR Q] 32
26
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 3840 x 2160 px - ustawienia "Wysokie"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 93
76
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 87
72
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 68
57
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 67
53
NVIDIA GeForce RTX 3080 61
49
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti [DLSS Q] 54
44
AMD Radeon RX 6600 XT [FSR Q] 54
44
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 48
38
AMD Radeon RX 5700 [FSR Q] 47
37
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti 36
28
AMD Radeon RX 6600 XT 28
22
AMD Radeon RX 5700 26
19
Legenda:/ średnie klatki na sekundę
/ 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 3840 x 2160 px - ustawienia "Ray Tracing"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 65
53
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 60
48
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 43
20
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 40
31
NVIDIA GeForce RTX 3080 34
25
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Dying Light 2 - wydajność w rozdzielczości 3840 x 2160 px - ustawienia "Wysoki Ray Tracing"
[FPS] więcej = lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q] 53
41
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q] 49
38
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q] 35
17
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti 32
24
NVIDIA GeForce RTX 3080 23
15
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Ostatnia rozdzielczość, po jaką sięgnęliśmy, to słynne 4K – teoretycznie dostępne również dla konsol, ale bez obsługi Ray Tracingu. Na PC do takiej rozdzielczości, nawet w średnich ustawieniach, potrzeba RTX 3060 Ti (choć z DLSS możliwe, że RTX 3060 też sobie poradzi). Radeon RX 6600 XT mocno zaczyna odstawać i konieczne jest w jego przypadku ratowanie się FSR. Na górze stawki topowe karty NVIDII zaczynają mieć problem z utrzymaniem 60 FPS…

4K i Ray Tracing w Dying Light to w zasadzie zadanie dla kolejnej generacji kart graficznych…

Po aktywowaniu śledzenia promieni większość kart wywiało z naszych wykresów. Bez używania DLSS karty z 8 GB vRAM nie były w stanie nawet 10 FPS z siebie wykrzesać, a RX 6500 XT zwyczajnie spłonął. Teoretycznie korzystając z DLSS w trybie „Wydajność” RTX 3080 Ti osiąga średnio blisko 75 FPS i nie schodzi zwykle poniżej 60 FPS, jednak graficznie to już w zasadzie gorszy widok niż natywne 1440p (choć nadal lepszy niż FSR w trybie „Jakość”…). Pozostaje zatem cieszyć się graniem z DLSS na „Jakość” z okazjonalnymi spadkami do 40 FPS – przypominamy, że mówimy tu o karcie graficznej za (obecnie) blisko 10 tysięcy złotych!

Jaki procesor do nowego Dying Light 2?

Po testach kart sprawdziliśmy jeszcze, jak na wydajność gry wpływa ograniczenie ilości rdzeni naszego Ryzena 5900X z 12 do kolejno 8 oraz 6, symulując w ten sposób (oczywiście odpowiednio dobierając taktowania) procesory z niższymi oznaczeniami. Odpaliliśmy też test na nowej platformie z procesorami Intela 12. generacji (z DDR5 5200 MHz CL38), gdzie nawet pokusiliśmy się o eksperyment z ograniczeniem ilości rdzeni do kombinacji 3P+2E (8 wątków), co może do pewnego stopnia zasymulować nowe Intel Core i3-12100F (tu też obniżyliśmy taktowanie). Poniżej wyniki z testów na karcie RTX 3080 Ti - tu naturalnie inna lokalizacja testowa niż w testach graficznych - taka, aby karta ani przez chwilę nie limitowała wydajności.

Pomiar wydajności Dying Light w zależności od procesora
[FPS], rozdzielczość FHD, detale średnie, więcej = lepiej

Intel Core i9-12900K 190
 141
Intel Core i7-12700K 187
 135
AMD Ryzen 9 5900X 175
 124
Intel Core i5-12600K 174
 131
AMD Ryzen 7 5800X
symulowany
 174
 119
Intel Core 12. gen
@3 P-Core + 2 E-Core
 162
 97
AMD Ryzen 5 5600X
symulowany
 161
 110
Legenda: średnie klatki na sekundę
 1% minimalmych klatek na sekundę 

Jak widać powyżej Dying Light 2 nie wymaga zbyt wiele od procesora, przynajmniej w sytuacji, gdy procesor jest dosyć świeży. Niestety nie mieliśmy pod ręką zestawu ze starszym CPU, aby sprawdzić wydajność w takim przypadku. Z drugiej strony uzyskane wyniki nie sugerują, aby miały występować problemy, nawet na 8-wątkowym Core i3-9100 z wymagań minimalnych gry. 

Ile pamięci RAM wymaga Dying Light 2?

Tu już wymagania minimalne nas informują, że 8 GB nie przejdzie i zaiste tak jest – gra na 8 GB nie tylko drastycznie traci na płynności, ale potrafi się losowo wysypać. Z drugiej strony przesiadka na 32 GB nie przyniosła dużej poprawy, ale to oczywiście zależy od tego, co będziecie mieli jeszcze odpalone w tle.

Czy Dying Light działa szybciej na Windows 11?

Ostatnie, co sprawdziliśmy, to czy aktualizacje systemu do Windows 11 poprawią wydajność w Dying Light 2 – okazało się, że nieszczególnie. Przyrost, jaki odnotowaliśmy (4%), co prawda jest ponad margines błędu, ale trudno nazwać go odczuwalnym. Tak że nie musicie z powodu tej gry zmieniać systemu.

Jaki będzie optymalny komputer do grania w Dying Light 2?

To oczywiście zależy nie tylko od rozdzielczości Waszego monitora, ale również oczekiwań gry. W naszym odczuciu bardzo wiele traci się grając w ten tytuł bez aktywnego śledzenia promieni, zatem bardziej skłaniamy się do karty z zielonego obozu. Problem w tym, że dla odczuć wizualnych równie istotna, co Ray Tracing, będzie rozdzielczość 1440p (nawet z DLSS), co oznacza, że trzeba by celować w RTX 3060 Ti. Jeżeli jednak nie będzie Wam przeszkadzać pewna utrata szczegółowości obrazu, to RTX 3050 z DLSS w FHD również będzie świetnym wyborem. Do tego 6-rdzeniowy procesor oraz 16 GB RAM i jesteście urządzeni na kilkadziesiąt, jeżeli nie kilkaset godzin zabawy. A grę z całego serca polecamy!

Komentarze

73
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    piterk2006
    15
    Bawi mnie radzenie grania w 1440p. Jak ktoś ma monitor 1080p to ma sobie wyczarować 1440p? Nic dziwnego, że źle wam się grało w 1080p skoro wtedy obraz jest rozmyty. Monitor 1440p ustawiony na 1080p rozmywa obraz. Tylko monitor natywny 1080p da ostry obraz.
    To tak jakby grać na monitorze 1080p w 720p i narzekać, że obraz jest rozmazany.
    Gdzie są testy trybu ultra quality FSR? Bo w god of war grałem na ultra quality i było rozmazane ale dało się wyciągnąć 65 fps bo bez tego były spadki do 53 fps.
    Tak czy siak na low da się grać w 60fps w 1080p na 1070 więc optymalizacja nie jest tragiczna.
    • avatar
      -SnR3-
      13
      Ciekawe Ile wam nvidia dala w lape za nie uwzglednienie w testach niczego powyzej 6600xt od amd. Co za parodia
      • avatar
        KubaXP
        7
        Testy zrobione na kartach z serii RTX 3XXX i Radeonach 6XXX których prawie nikt nie ma z uwagi na ceny i dostępność... powinniście przeprowadzić testy na kartach GTX/RTX serie 1XXX i 2XXX i Radeonach RX i 5XXX gdzie ceny i dostępność były jeszcze normalne i większość ludzi siedzi właśnie na tych kartach. Sam mam na jednym kompie RX5600XT a na drugim GTX1650 Super i z całego tego artykułu wiem tylko tyle że w zasadzie nic nie wiem, mogę sobie jedynie w porównywarkach kart sprawdzić mniej więcej na co mogę liczyć...
        • avatar
          cjs48
          7
          Naprawdę nie wiem, w jakim kierunku zmierzają tak twórcy gier jak i producenci sprzętu, ale chyba w odwrotnym, niż powinni. Poczynając od tego, że topowe karty za 10 tys. zł + nie radzą sobie (lub radzą ledwo) z włączonym, natywnym RT w 4K bez wspomagania się udziwnieniami obu firm i czasami mam wrażenie że to całe śledzenie promieni zostało jakby wciśnięte na siłę w rynek, aby móc przystopować wydajność i trzymać się rozdziałki FHD (w 2022 roku!). Inaczej okazałoby się, że GTX 1070Ti albo któryś z odpowiadających mu Radeonów to najzwyczajniej w świecie gamingowe monstra na lata.

          I kończąc na... no właśnie. Jak k****a można nie wycieniować trawy bez użycia RT, gdzie o wiele starsze tytuły pokazały, iż można... dawno temu. Promowanie tego całego ustrojstwa zielonych (nawet, jeśli wprowadza nieco świeżości) wywołuje więcej mdłości. I nie bynajmniej dlatego, iż nie mam jakiegoś high-endowego GPU (aktualnie to Radeon RX 6600 non-XT) i gram w rozdziałce 1080p od lat. Właściwie przy całej tej (pseudo)r-ewolucji śledzenie promieni jest zbyt wymagające w stosunku do tego co mamy na rynku i żadna z firm nie pali się do wprowadzenia na rynek układów radzących sobie z tym wymyślonym przez NVidie zjawiskiem, bo dolary muszą się zgadzać, a przecież podobne efekty można byłoby uzyskać innymi metodami.
          • avatar
            Stashqo
            5
            Pytanie do redakcji, czy wersja, którą testowaliście miała denuvo czy nie? Wersje recenzenckie podobno nie miały, więc jeśli taką testowaliście to z perspektywy gracza caly ten test jest bezwartościowy. Gracze bez przywileju dziennikarskiego otrzymają wersję z denuvo, które jak wiadomo często potrafi znacznie obniżyć ilość klatek w grze.

            Edit: Jeśli faktycznie graliście bez denuvo to w sumie świetna okazja żeby przetestować grę jeszcze raz, juz z zabezpieczeniami i zobaczyć jak faktycznie denuvo wpływa na wydajność.
            • avatar
              szymcio30
              3
              Ogólnie Techland zagrał nieuczciwie bo nie wierze aby gra na wysokich ustawieniach nie mogla wyświetlać cieni trawy bez włączenia RT. Optymalizacja nie najgorsza zważywszy, ze taki RX 5700 w 1440p wyciąga średnio 50 fps wiec po małych poprawkach 60 fps jest osiągalne. Co do 4K z RT to Ameryki nie odkryliście i dopiero karty z 4 razy szybsze będą wstanie zapewnić 60 fps bez DLSS
              • avatar
                danieloslaw1
                3
                Elwganckie porownanie. Na niskich murzyn a na rt białas xd
                • avatar
                  gehaes
                  2
                  ładnie się ten interes krojenia leszcza kręci. najpierw mus kupić display 1440p, potem gpu za worek siana, koniecznie z dlss, a potem sobie skalujemy 1080p na 1440p i cieszymy się z posiadania monitora 1440p. nic to że jakość obrazu mamy gorszą niż na 1080p
                  • avatar
                    piterk2006
                    2
                    Porównajcie to
                    https://cdn.benchmark.pl/uploads/backend_img/c/recenzje/2022_02/11718_Jaka_karta_do_Dying_Light_2/Dying_Light_2_high_day2.jpg
                    z tym
                    https://cdn.benchmark.pl/uploads/backend_img/c/recenzje/2022_02/11718_Jaka_karta_do_Dying_Light_2/Dying_Light_2_rt_ultra_day2.jpg

                    Mi RT się nie podoba. Gra z RT wygląda jak zrobione zdjęcie - krótki czas naświetlania, widoczne tylko to co jasne, reszta czarna. Gra bez RT wygląda jak to co widzi ludzkie oko = naświetlone wszystko na raz, równomiernie. Cienie dalej są ciemne, ale widać w nich szczegóły.

                    W jasny, słoneczny dzień NIE MA TAKIEJ OPCJI, żeby byle daszek na otwartej przestrzeni nagle sprawiał, że pod daszkiem będzie CZARNO. Niniejszym gra BEZ RT JEST BARDZIEJ REALISTYCZNA.
                    • avatar
                      Preston2009
                      1
                      Nie wiem czemu, ale bardziej mi się podobają ustawienia niskie i FSR. No, ale i tak pewnie zagram za dwa lata jak uda mi się kupić coś pokroju RTX 2070 lub 3050.
                      • avatar
                        daszrade
                        1
                        co już cięzko było wstawić karty 10xx i 20xx test do bani.
                        • avatar
                          Gregorec
                          1
                          Wypas włączenie RT zamienia czarnego w białego :D
                          • avatar
                            Ruffriders1988
                            1
                            Gra nie wygląda dobrze....Cieniowanie z RT jest tu gorsze od cieniowania w tak starej juz grze jak Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands gdzie i grafika lepsza i płynność znacznie lepsza a cieniowanie w Ghostach pomimo braku RT nie do porównania lepsze. Skopana optymalizacja jak dla mnie a sząłu graficznie nie ma żadnego.
                            • avatar
                              biuro74
                              1
                              "Dying Light 2 to bodajże pierwsza gra, która uzmysłowiła nam, że rozdzielczość FHD powinna już odejść do lamusa".
                              Szkoda, że nie uzmysłowiła wam tego, że monitory 4K (a z pewnością telewizory) nie są ciągle w stanie poprawnie wyświetlać 100% linii obrazu źródłowego co ramkę. Stąd tyle "polepszaczy jakości", a szybsze matryce, niż 60Hz to jakby proteza na tylko jednej z dwóch odrąbanych nóg.
                              • avatar
                                MokryN
                                1
                                Ustawcie sobie NISKIE i RT na pierwszych zdjęciach. Wyglądają identycznie...
                                • avatar
                                  ThomekZuo
                                  1
                                  Ale żałosne, tylko amd 6600 a gdzie 6800xt albo 6900xt którego sam posiadam. Widać, że opłacone testy
                                  • avatar
                                    pawluto
                                    0
                                    hahahaha Fajny rasizm - zobacz zdjęcia - ultra wysokie - murzyn - RT - białas ... hahahahahaha
                                    • avatar
                                      knypol17
                                      0
                                      Czy tylko ja to zauważyłem?
                                      "Po lewej ustawienia niskie, a po prawej najwyższe z RT."
                                      Z lewej czarnoskóry mężczyzna, z prawej europejska karnacja...
                                      Śmierdzi mi tutaj brakiem poprawności politycznej :D
                                      • avatar
                                        Armageddon
                                        -1
                                        Kolejna gra ze skopanym RT:
                                        - Brak (albo ograniczona) globalne oświetlenie, przez co cała scena jest zbyt 'ciemna'
                                        - Brak wolumetrycznego oświetlenia (porównanie wysokie RT)

                                        Trzeba poczekać z jeszcze jedną generacje konsol na porządne RT - obecnie sprzęt jest zbyt słaby by jakoś to mogło działać, a to co obserwujemy to wciskanie na silę RayTracingu, które często robi więcej złego niż dobrego :(
                                        • avatar
                                          que_pasa
                                          -2
                                          Wyciągnę jednego rtx 3080 z koparki na czas grania ;)
                                          • avatar
                                            kitamo
                                            -3
                                            Patrząc na to jakie tu są wymagania i nie tylko tyczy sie to karty graficznej ale i pameci oraz CPU, to dzisiaj rozsądną alternatywą dla tej gry jest serio któraś konsola.

                                            Ciekawe czy będzie gadanie ze denuvo obniza tak wydajnosc.
                                            • avatar
                                              xbk123
                                              0
                                              Czyli do 1440p i wysokich bez RT trzeba coś koło 3070ti? Ale masakra.
                                              • avatar
                                                Warmonger
                                                0
                                                Bardzo ładnie widać różnicę po włączeniu ray tracingu. Zamiast szarego ambientowego oświetlenia dostajemy wyraźne cienie i jasno oświetlone powierzchnie.
                                                • avatar
                                                  Lord_Krecitsqa
                                                  0
                                                  Tak więc ja podziękuję za tą grę ponieważ mój monitor ma 4k i nie mam zamiaru grać w 15fps.
                                                  • avatar
                                                    szymcio30
                                                    0
                                                    Niestety patrząc na inne testy wychodzi na to iz gra nie jest dobrze zoptymalizowana jak twierdzi Techland. Sa miejsca gdzie zalecany RTX3080 w 4K RT z włączonym DLSS Q daje dramatyczne 33 fps!!. Konia z rzędem jeśli ktoś uwierzy, ze bez tych efektów cieniowanie całej sceny jest do kitu. A tu jest i nie uzasadnia tego nic. I najważniejsze o czym tu nie wspomniano ​​Ray Tracing może czasami psuć zamiast poprawiać. DLSS jest zbugowany i ma problemy z tzw widmem. Także po raz kolejny obiecano nam złote gruszki na wierzbie i choć fabuła nie zawodzi to kwestia techniczna już tak
                                                    • avatar
                                                      plewcio
                                                      0
                                                      https://cdn.benchmark.pl/thumbs/uploads/backend_img/c/recenzje/2022_02/11718_Jaka_karta_do_Dying_Light_2/Dying_Light_2_rt_ultra_day2_suwak.jpg/1050x0x1.jpg kolo w zaleznosci od ustawień jest czarny albo biały ? :D LOL
                                                      • avatar
                                                        Mario2k
                                                        0
                                                        Monitory 1080p to już dziadziowy przeżytek , kurna nie pamiętam ale ostatni 1080p miałem gdzieś okolicach 2012 roku . Co do samej gry to jak na nowość wygląda słabo , fizyki prawie brak obiekty i modele postaci prawie takie same jak 7 lat temu :( nowe mapy i tyle . Silnik do modernizacji albo niech już się zaczną uczyć obsługi Unreal Engine 5.1
                                                        • avatar
                                                          MokryN
                                                          0
                                                          Roznica pomiedzy 3080/3080Ti (3090) praktycznie zadna.