Jaka karta graficzna i procesor do gry A Plague Tale: Requiem? Sprawdzamy wydajność w drugiej części hitu!
Gry komputerowe

Jaka karta graficzna i procesor do gry A Plague Tale: Requiem? Sprawdzamy wydajność w drugiej części hitu!

przeczytasz w 19 min.

Kontynuacja A Plague Tale – jednej z najlepszych gier 2019 roku – właśnie trafia do sklepów. Korzysta z autorskiego silnika Zonua i już od jakiegoś czasu straszy wysokimi wymaganiami. Sprawdzimy dla Was, czy faktycznie jest się czego bać!

Trzy lata temu pierwsza część serii A Plague Tale stanowczo nas zaskoczyła, co dobrze opisał Maciej w recenzji A Plague Tale: Innocence. Gra 2 lata po premierze trafiła w ramach „darmowej gry tygodnia” na Epic, czym zaskarbiła sobie jeszcze większe grono fanów i zapowiedziany w podobnym czasie sequel szybko trafił na listę najbardziej wyczekiwanych gier 2022 roku. Nas ten tytuł dodatkowo zainteresował ze względu na wykonanie go w oparciu o autorski silnik graficzny Zonua, który już przy okazji pierwszej części zachwycał oprawą. Oliwy do ognia ekscytacji dolała wieść, że tytuł ten jako jeden z pierwszych będzie wspierać DLSS 3.0 (nową funkcję dostępną obecnie tylko dla GeForce RTX 4090) oraz że ogólnie wymagania sprzętowe będą bardzo wysokie. Zatem gdy tylko gra A Plague Tale: Requiem wpadła w nasze ręce, niezwłocznie przystąpiliśmy do testów sprzętu i porównań różnych ustawień.

Jakie wymagania ma A Plague Tale: Requiem?

Minimalna konfiguracja sprzętowa (30 FPS, 1920x1080 px, ustawienia Niskie):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i5-4690k (3.5 GHz) / AMD FX-8300 (3.3 GHz)
  • 16 GB RAM
  • karta graficzna: GeForce GTX 970 4 GB / Radeon RX 590
  • DirectX: 12
  • 55 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Zalecana konfiguracja sprzętowa (60 FPS, 1920x1080 px, ustawienia B. Wysokie):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i7-8700k (3.7 GHz) / AMD Ryzen 5 3600 (3.6 GHz)
  • 16 GB RAM
  • karta graficzna: GeForce RTX 3070 8 GB / Radeon RX 6800 XT
  • DirectX: 12
  • 55 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Jak widać, twórcy faktycznie wysoko ustawili poprzeczkę, zwłaszcza że zalecana konfiguracja dla FHD uwzględnia karty, które zwykło się utożsamiać z graniem w wyższej rozdzielczości… Od razu również rzuca się w oczy znaczne faworyzowanie kart NVIDII, jako że Radeon RX 6800 XT zwykle konkuruje raczej z RTX 3080. Dodatkowo faworyzację tę widać w kwestii implementacji funkcji upscalowania – gra oferuje wsparcie dla DLSS, włącznie z innowacyjnym DLSS 3.0, ale to marna pociecha dla posiadaczy GeForce GTX oraz Radeonów. Ci będą musieli zadowolić się liniowym skalowaniem rozdzielczości (zatem znacznie gorszym w kwestii jakości), gdyż twórcy nie zadali sobie trudu implementacji dostępnego dla wszystkich FSR 2.0.

A Plague Tale Requiem - ustawienia graficzne A Plague Tale Requiem - ustawienia graficzne zaawansowne
Prawdopodobnie finalna wersja będzie miała nieco ładniej nazwane funkcje DLSS 3.0 :)

4 progi ustawień – czy widać różnice?

W menu do dyspozycji mamy całkiem sporo suwaków od różnych ustawień obrazu, ale dla ułatwienia twórcy przygotowali również cztery gotowe presety graficzne – niski, średni, wysoki i bardzo wysoki. To właśnie z nich skorzystamy na potrzeby testów oraz porównań grafiki.

Porównanie ustawień – Niskie -> Bardzo Wysokie

Porównanie ustawień – Średnie -> Bardzo Wysokie

Porównanie ustawień – Wysokie -> Bardzo Wysokie

Jak widać, różnice między ustawieniami wysokimi i bardzo wysokimi są już dosyć subtelne. Ustawienia średnie znacząco przerzedzają roślinność oraz spada jakość tekstur i zasięg renderowania detali. W ustawieniach niskich dodatkowo cienie tracą na wyrazistości i jeszcze bardziej spada jakość tekstur. Co ciekawe, nasza bohaterka praktycznie w każdych ustawieniach wygląda równie dobrze, choć w średnich i niskich już tak pięknie nie majta się jej warkocz na plecach podczas biegania. Ogólnie gra wygląda bardzo ładnie i jest pełna detali (którym lepiej nie przyglądać się z bliska, bo czar pryska – mówię o Was, kwadratowe kury!).

A Plague Tale: Requiem to z pewnością jedna z najładniejszych gier tego roku, choć jest to okupione sporymi wymaganiami sprzętowymi

NVIDIA zapowiadała, że gra ma wspierać śledzenie promieni, ale przyznamy, że akurat tych efektów tutaj nie widzimy (nie ma również po nich śladu w ustawieniach gry). Odbicia w kałużach są z poprzedniej epoki, cienie nie mają żadnego związku ze słońcem (tzn. udają, że mają, ale nieudolnie), a globalne oświetlenie również nie zachowuje się „realistycznie”. Możliwe, że te funkcje pojawią się na premierę (gdy te słowa piszemy, pozostało jeszcze kilka dni) albo w kolejnych aktualizacjach. Choć, jak zaraz się przekonacie, nie bardzo widzimy miejsce w kwestii wydajności na dorzucanie do gry faktycznego śledzenia promieni…

A Plague Tale Requiem - widoczki 1

Jaka karta graficzna poradzi sobie z grą A Plague Tale: Requiem?

Testy w grach wykonaliśmy na kartach obecnie dostępnych w sklepach oraz kilku dodatkowych starszych generacji (z naszego magazynu). Platforma testowa to dobrze znany zestaw z premierowych testów kart graficznych.

Nasza platforma testowa:

W czasie testów używaliśmy systemu Windows 11 21H2 oraz najnowszych sterowników dostępnych na dzień 17.10.2022, tj. Adrenaline 22.10.1 dla kart AMD, Game Ready 522.25 dla kart NVIDII oraz Sterownika DCH 31.0.101.3490 dla karty Intela (jej pełen test już niebawem). Tu warto zauważyć, że karty AMD w tej najnowszej wersji sterowników nadal nie posiadały aktualizacji dla omawianej gry, a na dniach powinien ukazać się sterownik 22.10.2, który może to zmienić – jeżeli w tym tygodniu tak się stanie, to sprawdzimy jedną z kart pod kątem różnic w wydajności i stosownie zaktualizujemy ten artykuł.

A Plague Tale: Requiem - 1080p, ustawienia Niskie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
106
88
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
101
78
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
97
80
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
95
76
AMD Radeon RX 6800
AMD
81
56
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
70
56
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
61
50
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
61
50
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
45
38
Intel ARC A380 [render 50%]
AsRock Chalenger
 43
 27
NVIDIA GeForce GTX 970 [render 50%]
ASUS STRIX
41
33
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti [render 50%]
MSI Ventus
34
27
Intel ARC A380
AsRock Chalenger
25
19
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
23
19
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
MSI Ventus
18
15
Legenda//  średni FPS
//  1% Low FPS

Najniższe ustawienia w najniższej rozdzielczości okazały się nie być szczególnie łaskawe dla posiadaczy kart tańszych od kosztujących 2000 zł RTX 3060 oraz RX 6650 XT. Jeżeli pogodzimy się z „kinowymi doznaniami”, jakie gwarantuje granie z ~30 FPS, to sprawdzić powinny się karty klasy GeForce GTX 1650 lub Radeon RX 6500XT. Jeszcze poniżej tego progu wylądował układ Intel ARC A380 oraz wskazany przez wymagania minimalne GeForce GTX 970, a razem z nimi zapewne uplasowałby się Radeon RX 6400. W przypadku tych kart nie ma opcji poratowania się DLSS, zatem zostaje sięgnąć po klasyczne obniżenie rozdzielczości renderowania – to jedyna opcja, aby z ich pomocą cieszyć się nową grą.

A Plague Tale: Requiem - 1080p, ustawienia Średnie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
94
80
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
89
69
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
86
72
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
85
65
AMD Radeon RX 6800
AMD
73
51
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
64
51
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
55
45
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
53
45
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
41
34
Intel ARC A380 [render 50%]
AsRock Chalenger
 37
 25
NVIDIA GeForce GTX 970 [render 50%]
ASUS STRIX
36
29
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti [render 50%]
MSI Ventus
28
23
Intel ARC A380
AsRock Chalenger
22
18
Legenda//  średni FPS
//  1% Low FPS

Ustawienia średnie podbijają poprzeczkę w przypadku AMD do Radeona RX 6700 XT, a w przypadku NVIDII do odpowiadającemu mu GeForce RTX 3060 Ti (nieobecnego na wykresach). Słabsze karty tracą około 10-15% wydajności względem ustawień niskich, co oznacza, że GTX 1050 Ti nawet mimo skalowania rozdzielczości do 50% nie jest w stanie utrzymać średnio 30 FPS… Na szczycie wykresu mamy natomiast bardzo nietypowe starcie GeForce RTX 3070 z Radeonem RX 6800 XT – dokładnie tak, jak to sugerowały wymagania podane przez producenta.

A Plague Tale: Requiem - 1080p, ustawienia Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
82
69
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
78
61
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
75
63
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
75
59
AMD Radeon RX 6800
AMD
64
44
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
55
44
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
49
39
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
47
39
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
35
29
NVIDIA GeForce GTX 970 [render 50%]
ASUS STRIX
31
25
Intel ARC A380 [render 50%]
AsRock Chalenger
30
24
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti [render 50%]
MSI Ventus
23
19
Intel ARC A380
AsRock Chalenger
19
15
Legenda//  średni FPS
//  1% Low FPS

Ustawienia wysokie, czyli pierwsze, które przynoszą znaczący skok jakości obrazu, działają dobrze dopiero na Radeonie RX 6800 i być może na RTX 3060 Ti też dałoby się tu znośnie pograć. Absolutne minimum do takich ustawień to GeForce RTX 3050 i Radeon RX 6600. Przy czym należy pamiętać, że karty NVIDII mogą jeszcze ratować się DLSS (o tym za moment). Karta Intela nawet po przeskalowaniu rozdzielczości do 50% nie daje rady zapewnić płynnego obrazu, podobnie zmaga się z tym GeForce GTX 970.

A Plague Tale: Requiem - 1080p, ustawienia Bardzo Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
145
117
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
103
84
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
88
74
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
84
70
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
69
58
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
67
54
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
65
52
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
64
54
AMD Radeon RX 6800
AMD
55
39
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
48
39
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
43
35
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
40
33
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
29
25
NVIDIA GeForce GTX 970 [render 50%]
ASUS STRIX
27
22
Intel ARC A380 [render 50%]
AsRock Chalenger
25
20
Intel ARC A380
AsRock Chalenger
17
13
Legenda//  średni FPS
//  1% Low FPS

W najwyższych ustawieniach do zabawy dołączają pozostałe RTXy (które wcześniej tylko by zaciemniały obraz sytuacji). Do absolutnej dominacji RTX 4090 myślę, że już wszyscy zdążyli przywyknąć, natomiast do granicy dobrej zabawy zbliża się w tych ustawieniach GeForce RTX 3070 (oraz wiernie cały czas towarzyszący mu Radeon RX 6800 XT). W tych ustawieniach nie radzi sobie już RTX 3050, a RTX 3060 wypada tylko trochę lepiej. Karta Intela występuje w tym przypadku kurtuazyjnie.

A Plague Tale: Requiem - 1440p, ustawienia Bardzo Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
117
100
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
80
67
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
66
57
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
62
53
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
54
44
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
52
45
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
50
42
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
47
41
AMD Radeon RX 6800
AMD
43
30
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
36
30
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
31
26
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
29
24
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
21
18
Legenda/  średni FPS
/  1% Low FPS

Jako że detali nie da się już bardziej podkręcać, to przeszliśmy do zwiększania rozdzielczości. Ta w tym tytule nie jest aż tak mocno obciążająca, zatem większość kart dobrze zniosła ten zabieg. RTX 4090 pozwala nawet wykorzystać potencjał monitorów o wysokim odświeżaniu, bez uciekania się po DLSS. Na granicy płynności znalazły się RTX 3060 oraz RX 6650 XT. RTX 3050 jest już całkiem niegrywalny przy natywnej rozdzielczości 1440p.

A Plague Tale: Requiem - 2160p, ustawienia Bardzo Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
71
63
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
47
41
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
40
35
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
37
33
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
33
30
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
31
27
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
30
26
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
27
24
AMD Radeon RX 6800
AMD
26
18
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
21
18
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
17
15
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
17
15
Legenda/  średni FPS
/  1% Low FPS

Przeskok na 4K jest już poważnym wyzwaniem (poza oczywiście RTX 4090 – ten nadal radośnie utrzymuje nawet minimalny klatkarz ponad 60 FPS…). GeForce RTX 3070 w końcu musiał znacznie ustąpić miejsca Radeonowi RX 6800 XT, który przeskoczył nawet RTX 3070 Ti - obie te karty są teraz na granicy używalności. Ogólnie jedyną kartą (poza RTX 4090…), którą możemy polecić do grania w takich ustawieniach jest RTX 3090 Ti, najlepiej po znacznym podkręceniu.

DLSS, czyli panaceum dla graczy spragnionych wydajności?

Jak już wielokrotnie wspominaliśmy, gra pozwala aktywować funkcję NVIDIA DLSS Super Resolution – specjalny upscaler, korzystający z rdzeni Tensor na kartach graficznych NVIDIA RTX. Za jego sprawą, dzięki wcześniej przygotowanym przez NVIDIĘ bibliotekom DLSS, możliwa jest rekonstrukcja obrazu do wyższej rozdzielczości niż użyta przy renderowaniu. Jest to znacznie doskonalsza metoda pozwalająca (dla ustawienia „Jakość”) w niektórych przypadkach uzyskać nawet częściowo lepszy obraz od natywnego (w szczególności, gdy renderowane są bardzo cienkie obiekty).

NVIDIA DLSS wydaje się być jedynym rozsądnym wyborem do grania w A Plague Tale: Requiem, zwłaszcza na tańszych kartach RTX

Dodatkowo jeszcze posiadacze kart z serii NVIDIA RTX 4000 (a zatem na ten moment RTX 4090, a niebawem również RTX 4080 i zapewne RTX 4070) mogą skorzystać z funkcji DLSS Frame Generation. Z jej pomocą karta kosztem minimalnego zwiększenia input lag będzie generować dodatkowe klatki pomiędzy tymi tworzonymi przez silnik gry, efektywnie nawet podwajając ostateczny FPS. Zobaczmy zatem, jak w praktyce wygląda wydajność RTXów po aktywowaniu DLSS.

A Plague Tale: Requiem - 1080p, ustawienia Bardzo Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
234
185
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
206
167
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
148
104
NVIDIA GeForce RTX 4090 
NVIDIA Founders Edition
145
117
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
88
72
NVIDIA GeForce RTX 3070 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
81
67
NVIDIA GeForce RTX 3060 [DLSS Q]
ASUS Dual OC
50
42
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q]
Gigabyte Eagle
37
31
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

W rozdzielczości FHD DLSS w ustawieniach Quality pozwala na w miarę komfortową grę na RTX 3050 i już bardzo przyjemne ogrywanie tego tytułu na RTX 3060 (oraz nieobecnym na wykresach RTX 3060 Ti). Kolejne karty przekraczały już próg 100 FPS w takim teście, zatem nie było sensu ich tutaj uwzględniać. Na wykresie w ramach analizy DLSS 3.0 dorzucamy wyniki RTX 4090 - bardzo dobrze widać, jak aktywowanie DLSS Q wręcz negatywnie wpłyneło na wydajność, gdyż karta i tak już była limitowana przez procesor. DLSS 3.0 FG pozwolił jednak uzyskać kolejne 50% wydajności ignorując to ograniczenie!

A Plague Tale: Requiem - 1440p, ustawienia Bardzo Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
211
168
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
185
151
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
125
100
NVIDIA GeForce RTX 4090 
NVIDIA Founders Edition
117
100
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
101
82
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
86
73
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q]
MSI Suprim X
82
69
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
68
57
NVIDIA GeForce RTX 3070 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
63
53
NVIDIA GeForce RTX 3060 [DLSS Q]
ASUS Dual OC
40
33
NVIDIA GeForce RTX 3050 [DLSS Q]
Gigabyte Eagle
29
24
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

Przechodząc na 1440p właściciele RTX 3050 będą musieli skorzystać z bardziej agresywnego skalowania (Balanced lub nawet Performance), aby utrzymać dobrą wydajność. Nadal da się grać na RTX 3060 (w ustawieniach Quality), a powyżej RTX 3070 jest już bardzo przyjemnie. RTX 4090 nie jest już całkowicie litmitowany przez procesor zatem minimalny wzrost wydajności udało się odnotować tytułem aktywowania DLSS 2.0 SR. To jednak nic, przy tym ile FPS przybyło nawet od samego aktywowania DLSS 3.0 FG (a dołożenie DLSS 2.0 SR przełożyło sie na prawie 2x wyższy wynik, od tego w natywnej rozdzielczości). To najwyższy poziom skalowania DLSS 3.0, jaki udało nam się uzyskać w naszych testach.

A Plague Tale: Requiem - 2160p, ustawienia Bardzo Wysokie
Intel Core i9-12900KS, więcej=lepiej [FPS]

NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q + FG]
NVIDIA Founders Edition
146
126
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS FG]
NVIDIA Founders Edition
110
97
NVIDIA GeForce RTX 4090 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
100
85
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
71
63
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti [DLSS Q]
KFA2 EX Gamer
68
58
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
58
50
NVIDIA GeForce RTX 3080 [DLSS Q]
MSI Suprim X
55
47
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
44
38
NVIDIA GeForce RTX 3070 [DLSS Q]
NVIDIA Founders Edition
40
35
NVIDIA GeForce RTX 3060 [DLSS Q]
ASUS Dual OC
25
21
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

Aktywując wymarzone 4K, nawet z DLSS mamy pogrom. Jedyna karta z poprzedniej generacji, która raczej nie schodzi poniżej 60 FPS to RTX 3090 Ti. Dosyć przyjemnie pograć da się jeszcze na 3080 i 3080 Ti, ale słabsze karty raczej proszą się o mocniejsze przeskalowanie rozdzielczości. RTX 3060 wręcz tego wymaga, aby zachować płynność. Tymczasem RTX 4090, którego w końcu realnie był sens w ogóle kłopotać użyciem DLSS, trzyma 3-cyfrowe wyniki. Samo aktywowanie funkcji DLSS 3.0 Frame Generation (zatem bez skalowania rozdzielczości!) daje lepszy rezultat niż użycie DLSS Quality, natomiast połączenie obu funkcji oznacza wynik ponad 2x lepszy od najszybszej karty poprzedniej generacji, co jest istnym szaleństwem w tak wymagającej grze!

Jak DLSS wpływa na jakość obrazu w grze A Plague Tale: Requiem

Przyrosty wydajności to fajna rzecz, wiadomo, ale nie w przypadku, gdyby były okupione znacznym pogorszeniem jakości obrazu. Dlatego też sprawdziliśmy działanie DLSS w tym tytule i poniżej możecie zapoznać się z porównaniami.

Porównanie natywnego 1080p z różnymi trybami DLSS

Porównanie natywnego 1440p z różnymi trybami DLSS

Porównanie natywnego 2160p z różnymi trybami DLSS

Galeria trybów DLSS – rozdzielczość 1080p (w pełnym rozmiarze)

A Plague Tale Requiem - Natywne 1920x1080 pxA Plague Tale Requiem - FHD + DLSS QA Plague Tale Requiem - FHD + DLSS BA Plague Tale Requiem - FHD + DLSS PA Plague Tale Requiem - FHD + DLSS UP
Zrzuty ekranów w pełnej rozdzielczości i z mniejszą kompresją - kliknij, aby je otworzyć w nowym oknie.

Galeria trybów DLSS – rozdzielczość 1440p (w pełnym rozmiarze)

A Plague Tale Requiem - Natywne 2560x1440 pxA Plague Tale Requiem - QHD + DLSS QA Plague Tale Requiem - QHD + DLSS BA Plague Tale Requiem - QHD + DLSS PA Plague Tale Requiem - QHD + DLSS UP
Zrzuty ekranów w pełnej rozdzielczości i z mniejszą kompresją - kliknij, aby je otworzyć w nowym oknie.

Galeria trybów DLSS – rozdzielczość 2160p (w pełnym rozmiarze)

A Plague Tale Requiem - Natywne 3840x2160 pxA Plague Tale Requiem - UHD + DLSS QA Plague Tale Requiem - UHD + DLSS BA Plague Tale Requiem - UHD + DLSS PA Plague Tale Requiem - UHD + DLSS UP
Zrzuty ekranów w pełnej rozdzielczości i z mniejszą kompresją - kliknij, aby je otworzyć w nowym oknie.

Okazuje się, że działanie DLSS 2.0 (Super Resolution) w tym tytule wypada wyśmienicie. Obraz w ruchu jest wolny od irytującego migotania przy krawędziach, a algorytm bardzo dobrze radzi sobie z roślinnością. W praktyce granie (takie prawdziwe, bez analizowania z lupą każdej klatki) nawet w ustawieniach „Zbalansowanych” byłoby nie do rozróżnienia od natywnego obrazu w przypadku rozdzielczości 4K. Dla rozdzielczości FHD DLSS „Jakość” wygląda bardzo dobrze, a w QHD jest subiektywnie nawet lepszy od obrazu natywnego (ale może to nam bardziej odpowiada taka forma antyaliasingu), podobnie zresztą można powiedzieć o tym trybie w UHD.

Porównanie działania DLSS 3.0 Frame Generation z natywnym obrazem

Na koniec jeszcze staraliśmy się przeanalizować działanie DLSS 3.0. Pierwsze, co zmierzyliśmy, to opóźnienia. Między natywnym obrazem bez aktywowania żadnych technik NVIDII a tym „na pełnym wypasie”, czyli z DLSS Super Resolution, Frame Generation oraz Reflex, wyszło 8 ms różnicy na korzyść natywnego obrazu, co zasadniczo jest pomijalną wartością w przypadku takiej gry. Jeżeli jednak porównamy obraz z DLSS 2.0 i DLSS 3.0, to różnica już wzrasta do 25 ms. Taka różnica, jak łatwo się domyślić, jest w przypadku gry trzecioosobowej dokładnie tak samo pomijalna :) A z pewnością nie na tyle duża, aby rezygnować z „darmowych FPS”. Kolejne, co sprawdziliśmy, to jakość animacji.

Na filmie po lewej widać obraz natywny, a po prawej z aktywnym DLSS 3.0 Frame Generation (bez DLSS SR). Konia z rzędem temu, kto zauważy różnicę w jakości :) Ta oczywiście występuje – klatki pośrednie czasami są nieidealne i zawierają różne mniejsze lub większe artefakty, ale przez brak konsekwencji w ich wyświetlaniu nasze oko zwyczajnie ich nie postrzega. Dodatkowo testowana gra nie jest w stanie na tyle „zmęczyć” RTX 4090, aby przesunięcia między klatkami (których rozmiar wynika z szybkości animacji) były na tyle duże, aby AI miało problem z „wymyślaniem” klatek pośrednich. Jak na start tej technologii jesteśmy całkiem pozytywnie nastawieni, szkoda jednak, że jest dostępna tylko dla wybranych, skłonnych już dziś wymienić kartę na RTX 4000.

Jakiego procesora oraz ile RAM potrzebujesz, aby grać w grę A Plague Tale: Requiem

Porzucając już temat kart graficznych pora szybko przyjrzeć się wydajności różnych procesorów. Nie możemy Wam jeszcze pokazać wyników nowej generacji Intel Core, a także nie mieliśmy na czym przeprowadzić testów procesorów AMD (równolegle starą i nową platformę AMD testował Paweł, w ramach recenzji procesora AMD Ryzen 9 7950X). Ale i tak udało nam się co nieco dowiedzieć.

A Plague Tale: Requiem - wydajność procesorów [FPS]
RTX 4090, FHD, Bardzo Wysokie, więcej=lepiej [FPS]

Intel Core i9-12900KS 145
117
Intel Core i7-12700K 142
111
Intel Core i5-12600K 140
105
Intel Core i5-12400F 135
101
Intel Core i3-12100F 129
92
Intel Core i5-8400 89
67
Intel Core i5-4690K 72
53
Legenda  średni FPS
 1% Low FPS

Gra tylko w minimalnym stopniu skaluje się z ilością rdzeni, za to bardzo mocno obciąża kilka bazowych wątków i korzysta z przewagi, jaką dają nowsze architektury procesorów. Dobra wiadomość jest taka, że nawet starusieńki Intel Core i5-4690K jest w stanie zaoferować wystarczającą wydajność, aby cieszyć się płynną rozgrywką. W praktyce jednak dowolny ze współczesnych procesorów zaoferuje tu wystarczającą wydajność dla większości kart (poza oczywiście RTX 4090…).

Ile RAMu potrzebuje A Plague Tale: Requiem?

Grę sprawdziliśmy w 3 konfiguracjach pamięci – 8 GB, 16 GB i 32 GB. Jedynie pierwsza z nich stanowczo sprawiała problemy i odczuwalny był spadek minimalnych FPS, ale nie na tyle, aby nie dało się grać. Zalecamy jednak zaopatrzyć się przynajmniej w 16 GB RAM.

Czy gra A Plague Tale: Requiem jest dobrze zoptymalizowana?

O tym, jak ładnie wygląda sama gra, pewnie usłyszycie jeszcze z licznych publikacji (w tym z naszej recenzji A Plague Tale: Requiem, choć ta powstawała w oparciu o wersję konsolową, więc cóż… może być różnie :P), my jednak musimy twórców potępić za tak słabą optymalizację ich dzieła. Grafika nie jest tu żadną miarą przełomowa, nie mamy nawet realnego wykorzystania śledzenia promieni, a gra brutalnie rozprawia się z kartami słabszymi niż RTX 3060 i RX 6650 XT już w rozdzielczości FHD. Do grania w bardziej dzisiejszych warunkach, tj. 1440p, potrzeba już uzbroić się w kartę klasy RTX 3080 lub RX 6950XT, natomiast dla entuzjastów chcących grać w 4K pozostaje tylko wycieczka do sklepu po nowego RTX 4090… Lub skorzystanie z DLSS 2.0 na RTX 3090 Ti.

A Plague Tale Requiem - widoczki 2
Fotorealizm to to jeszcze nie jest, ale jesteśmy coraz bliżej.

Sytuację pogarsza dodatkowo brak obsługi FSR, które pozwoliłoby posiadaczom starszych kart NVIDIA GeForce GTX oraz wszystkich Radeonów cieszyć się płynną rozgrywką z tylko minimalną utratą jakości obrazu. Sama gra jest ogólnie poprawna technicznie – przechodząc dwa pierwsze rozdziały nie natrafiliśmy na żadne błędy i nawet karta Intela nie robiła w tym tytule problemów. Szkoda tylko, że ogólna wydajność jest tak niska i twórcy odcinają się od bardzo licznego grona odbiorców, którzy siedzą nadal na kartach klasy GTX 1060 albo RX 580…

Kopię gry otrzymaliśmy od wydawcy - Focus Home Interactive.

 

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Dudi4Fr
    16
    Przecież to jest jakiś żart z tą optymalizacją?! Grafika jest może i ładna ale nie ma jakiś bardzo skomplikowanych lokacji ani całych tłumów to symulacji. Ja rozumiem że 4090 jest w sprzedaży od prawie tygodnia ale to nie znaczy powinna być od razu domyślnym targetem dla programistów.
    • avatar
      Stenctrum
      8
      Fatalna optymalizacja. I to nie jest żaden UE5 tylko ich stary silnik Zouna...
      • avatar
        bullseye
        8
        A czego sie dziwicie ? Dawali wam pre-ordery, kupowaliscie… dawali platne DLC, braliscie, wypuscili konsole z nie optymalizowanymi grami w zawyzonych cenach, braliscie…. Na koniec podniesli wam ceny kart o 150% po czym obnizyli o 25 i co ? I tez braliscie. Wiec czego sie spodziewaliscie?
        To tak jakbyscie sikali do gory nogami i sie dziwili ze leci na twarz :D
        • avatar
          chemicalwizzard
          1
          czy to tylko ja czy przy dlss to gorzej wyglada? optymalizacja godna ubisoft montreal...
          • avatar
            Konto usunięte
            1
            Ryzen 5600X + GF3060, rozdziałka 3440x1440 21:9, ustawienia wysokie z DLSS na quality i wyłączonym rozmyciem bo wkurza strasznie, gra chodzi płynnie.
            • avatar
              chotnik2
              1
              3070 ma 80fps na niskich FHD? Albo ten engine jest tak zwalony, albo tam prawie oprocz oswietlenia nie ma duzych roznic miedzy ustawieniami i tak wylgada dobrze na niskich. Inaczej tego nie idzie wytlumaczyc
              • avatar
                piterk2006
                0
                Gra wygląda jak wiedźmin 3 który miałby 100fps. A tutaj mamy 40.
                • avatar
                  szymcio30
                  0
                  Ewidentnie gra robiona pod RTX4000 z DLSS 3.0 aby pokazać jak słabe sa RTX3000. A to, ze grafika nie uzasadnia takich kosmicznych wymagań. To nie pierwszy i ostatni przykład. Wszyscy zapomnieli o AC Valhalla, Cyberbugu 2077, dying light 2? Tam w natywnym 4K poprzedni TOP RTX 3090Ti ma kłopoty aby w ogóle dobić do 50-60fps.
                  A teraz tez obrywa sie konsolowca którzy wierzyli w magiczne 4k/60fps. Cyk mamy teraz 30fps z obciętymi detalami w 1440p. Spokojnie za 3 Dni kolejny rodzynek Gotham Knights...i tak tak 30 fps. Wszystkich pogodzi Uncharted: Legacy of Thieves bo tu raczej o optymalizacje nie musimy się martwić
                  • avatar
                    szymcio30
                    -1
                    Odpalam 4K ustawienia ULTRA i widzę 30 pare klatek na RTX3080...ze co? Ustawiam na LOW 40 fps. A graficznie jest przyjemnie, ale to d...y nie urywa. Optymalizacja jest po prostu koszmarna. Gorsza niz w Cyberpunku 2077. Jak dodadzą do tego objecany Ray-Tracing to będzie całkowity zgon wszystkich kart oprócz 4090-tki.
                    • avatar
                      brettsinclairdannywilde
                      0
                      Szkoda że jak mierzyliście już opóźnienie przy DLSS, to nie sprawdziliście jak wpływa przy natywnym obrazie ustawienie Ultra Niskiego Opóźnienia na czas generacji obrazu - z czystej ciekawości oczywiście, bo podejrzewam że wyniki byłyby na poziomie i tak nie wpływającym na rozgrywkę :-)
                      • avatar
                        Ruffriders1988
                        0
                        A kiedyś na AC Unity mówiono że jest optymalizacyjnym kitem, a tu proszę podium :D
                        • avatar
                          piterk2006
                          0
                          Fatalna optymalizacja. Cienie lepsze na low niż high. Niewielka różnica w wydajności i jakości obrazu low vs high.
                          • avatar
                            ZbieramNaLaptopa
                            0
                            Witam. Zbieram na nowego laptopa za 3500 zł. Niestety ale szalejąca inflacja, drożyzna sprawia ze muszę cała wypłatę na życie wydawac i mnie nie stać.
                            Dlatego ma wielka prośbę. Moglibyście mi pomoc i przelać na mój portfel trochę Ethereum. Fajnie by było jakby tak każdy równowartość stówki przelał to wystarczyło by tylko 35 osób aby mi pomóc.
                            A ja bym sobie kupił nowego lapka już w poniedziałek. Tu jest adres mojego portfela. Wybralem sieć Polygon abyście mniej za gaz zapłacili.

                            0x0Fb6aa81C108e9BfA95c1f2C91d3B1f3adA081F5

                            Pamiętajcie żeby wybrać sieć Polygon bo inaczej nie dojdzie!
                            • avatar
                              Ruffriders1988
                              0
                              Dziwnie Wam to wyszło, właśnie gram i mam ustawienia Ultra + DLSS na jakość, w 3K mam fps od 58 do nawet 100, zazwyczaj 65-70. 5900X + RTX3070 + 32GB 3200 Cl15. Odpalanie jakiegokolwiek DLSS 2.0 na gorzej niz jakość nie ma sensu bo rozmywa obraz i co komu z klatek. W 3K może i grafika dupy nie urywa ale niczego jej nie brakuje. Wymagania jak dla mnie przyzwoite.