Samochody elektryczne

Elon Musk dba o ekologię wycinając 70 hektarów lasów

przeczytasz w 2 min.

Fabryka Tesli w niemieckim Gruenheide pod Berlinem wymaga rozbudowy. W związku z tym, aby produkować ekologiczne samochody - należy wyciąć 70 hektarów lasów.

Niemiecka fabryka Tesli pochłonęła mnóstwo lasów podczas budowy

Powstanie Gigafactory Berlin w miejscowości Gruenheide pochłonęło ogromną powierzchnię lasu. Wykarczowano 150 ha, utrudniono dostęp do wody mieszkańcom zamieszkującym okolicę, a poza tym fabryka uszczupliła o 5 miliardów euro portfel Tesli. Wszystko to w imię dbałości o ekologię, a dokładniej rzecz ujmując - aby produkować ekologiczne samochody.

Jak się jednak okazuje, dotychczas poniesione przez przyrodę koszty nie są jedynymi. Elon Musk zaczął już wycinkę kolejnych lasów.

Kolejne hektary lasów są już wycinane, choć zgody nadal nie ma

Tesla nie poprzestaje na wykarczowaniu 150 ha lasów i zaczęła już wycinkę kolejnych 70 ha na rzecz rozbudowy Gigafactory Berlin. Protesty grup związanych ze środowiskiem na niewiele się zdały, a sam Joerg Steinbach (minister gospodarki Brandenburgii) stwierdził, że rozwój fabryki Tesli jest istotny dla rozwoju regionu.

Zaskakujący wydaje się być fakt, że wycinka lasu rozpoczęła się mimo braku uzyskania oficjalnych zgód od władz Brandenburgii. Tesla mimo tego wprowadziła ciężki sprzęt na tereny w okolicy Gigafactory Berlin i spieszy, aby możliwie szybko wybudować kolejne obiekty.

Tesla Gigafactory Berlin Fabryka Tesli w Berlinie będzie rozbudowana na powierzchni kolejnych 70 hektarów (Źródło: Tesla)

Rozbudowa fabryki jest niezbędna, aby zwiększyć wydajność produkcji

Elon Musk już podczas świętowania osiągnięcia wydajności produkcji Tesli Model Y pod Berlinem na poziomie 2.000 egzemplarzy tygodniowo mówił, że fabryka będzie pracować jeszcze szybciej, aby „w 2023 rok wejść pełnej szybkości”.

I choć do początku kolejnego roku zostało niewiele czasu - i nowy obiekt na wykarczowanych 70 ha nie zdąży w tym czasie powstać, to w przyszłości pozwoli on istotnie przyspieszyć z produkcją. Wszystko to w imię ambitnego planu produkowania 20 milionów samochodów rocznie od 2030 roku.

Tempo rozwoju Tesli jest wyjątkowo dynamiczne - myślicie, że tak dobra passa potrwa jeszcze długie lata, czy rynek może spowolnić ekspansję Muska? Dajcie znać w komentarzach.

Źródło: electrek

Komentarze

27
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    paankracyki
    7
    Najbardziej to mnie dziwi, gdzie pod Berlinem znalazł tyle lasu :) W sumie to "dojrzały" las nie wiąże CO2, więc w kwestii globalnego ocieplenia ma znacznie mniejsze znaczenie niż się wszystkim wydaje. Las i drzewa wiążą CO2 do momentu kiedy rosną. To nie jest tak, że można wziąć węgiel z pobieranego CO2 i zamienić go magicznie na tlen. Inaczej mielibyśmy do czynienia z czymś w rodzaju kamienia filozoficznego (tylko zamieniane pierwiastki inne). Drzewa wiążą ten węgiel w postaci biomasy - jeśli las nie powiększa biomasy (a na pewnym etapie to mniej więcej wartość stała) wtedy możliwość wiązania CO2 jest żadna. W dodatku drzewa w porównaniu z innymi roślinami dość wolno rosną. Paradoksalnie najlepsze w produkcji biomasy są konopie (bo rosną bardzo szybko nawet na jałowej glebie, jak to chwasty), a tę biomasę z dużą zawartością węgla można dobrze wykorzystać - do ocieplania domów, do tworzenia zamienników plastiku, a nawet do jedzenia (raczej nie zastąpi to zbóż, ale biorąc pod uwagę, że jest dobrym źródłem białka może stanowić dobry dodatek do przetworzonego jedzenia, trochę jak np. soja).
    • avatar
      eMDeKaeS
      4
      To wymagałoby rzetelnej oceny, a nie nawoływań w jedną, czy drugą stronę. Np. bardzo istotne wydaje mi się pytanie, czy wycięcie tych 220ha pozwoli w przyszłości na większe oszczędności ekologiczne, niż to, co zostało wycięte? Może inna lokacja, nie zalesiona, byłaby w długim okresie gorsza z powodów ekologicznych, a nie tylko biznesowych? Te pytania są zasadne w każdym przypadku, nie tylko Elona Muska, który twierdzi, że dba o ekologię. I na tej podstawie można by było uczciwie krytykować lub chwalić.
      • avatar
        Batyra
        3
        Chyba najbardziej to sam Musk może spowolnić ekspansję Muska.
        • avatar
          kkastr
          2
          Gdyby fabryka powstała w Polsce to już spec komisja unijna (albo jakaś inna) badałaby straszliwe anty-ekologiczne nadużycia i nakładała milionowe kary. Wybór miejsca powstania fabryki był jak widać bardzo przemyślany.
          • avatar
            piomiq
            2
            Poziom tego forum to jakaś szkoła podstawowa :/. Żal tu cokolwiek pisać.
            Eksperci od siedmiu boleści, którzy nie raczą w żaden sposób argumentować swoich tez.
            • avatar
              Adrianwo
              1
              ZABIĆ ELONA MUSKA!!
              • avatar
                zack24
                0
                Niech za te 70ha posadzi nowy las, też w eurolandzie i bilans się wyrówna - do osiągnięcia tzw, stadium dojrzałego przyczynią się do pochłaniania CO2
                • avatar
                  pawluto
                  -1
                  Teraz już wiecie dlaczego w UE jest taka nagonka na samochody spalinowe...
                  A teraz pomyślcie że oni chcą zabronić sprzedaży takich au tnowych od 2035 roku ale...jakoś nikt nie zabrania latania samolotami pasażerskimi które trują jak 200 aut a dodatkowo zrzucają podczas lądowania paliwo ludziom na głowy...Oczywiście zanieczyszczając środowisko...
                  Ale auto jest beeee a samolot cacy...
                  • avatar
                    Krzysiak_PL_GDA
                    -2
                    Proponuje to obejrzeć :)
                    https://youtu.be/RYHvAzTDoPk
                    • avatar
                      levusek1992
                      -2
                      Wbrew pozorom, wycinanie drzew jest bardziej eko niż trzymanie starego lasu :D
                      • avatar
                        Kasuja Wpisy Automatem
                        0
                        "a dokładniej rzecz ujmując - aby produkować ekologiczne samochody."
                        tak twierdzi Tesla. Problem w tym, że ten rodzaj samochodów elektrycznych jest znacznie bardziej toksyczny dla środowiska niż samochody spalinowe. Już niejedno podsumowanie zostało zrobione na ten temat, i jak by nie liczyć, elektryki są i kosztowne, i trują środowisko.

                        baterie miały tanieć. nie tanieją, bo ok. 80% ceny baterii to są surowce, głównie kobalt i lit. czyli nie mamy co liczyć na to że będzie taniej. nie będzie.

                        na dodatek, Tesla wypuściła zdaje się model S (mogę się mylić) z nowym typem baterii. Podobno mają wystarczyć na cały czas życia samochodu. Fajnie. Problem w tym że samochody czasem biorą udział w wypadkach, a te baterie są praktycznie zespawane z ramą nośną. Taka jednorazówka. nawet byle stłuczka może w efekcie oznaczać tzw. stratę całkowitą. Gdzie tu ekologia?