Jaki monitor dla fotografa lub grafika? TOP 5
Monitory

Jaki monitor dla fotografa lub grafika? TOP 5

przeczytasz w 7 min.

Wybieramy najlepsze monitory dla osób zajmujących się fotografią i grafiką. Rozwiązania dla osób bezkompromisowych, ale w cenie, która nie zrujnuje budżetu.

W naszych zestawieniach TOP polecamy monitory w różnych przedziałach cenowych - taniebardzo tanie, o różnych rozdzielczościach wyświetlania, dla graczy i ogólnego przeznaczenia. Jest jeszcze jedna grupa wymagających użytkowników, a mianowicie osoby zajmujące się fotografią lub grafiką. Monitory dla tych użytkowników muszą spełniać bardzo restrykcyjne normy precyzji wyświetlania obrazu, jednorodności podświetlenia i komfortu użytkowania.

Jaki dobry monitor dla fotografa/grafika?

Duża liczba wyświetlanych kolorów jeszcze nic nie oznacza

Producenci od zawsze wabili nas liczbą wyświetlanych kolorów zachęcając do zakupu kart graficznych czy monitorów. Dawniej, gdy liczba kolorów liczona była w setkach, tysiącach, miało to znaczenie, ale dziś to bardziej wabik niż realny wskaźnik jakości obrazu. Z perspektywy laika wiąże się to z ograniczoną zdolnością ludzkiego oka do percepcji wielu kolorów jednocześnie. A z perspektywy profesjonalisty, ważna jest nie tyle liczba kolorów, a to by były to kolory prawidłowo pokazane. Nawet jeśli objętość przestrzeni barwnej jest podobna jak objętość pożądanej przestrzeni roboczej, to jeśli nie nakładają się one na siebie, nic z tego. To nie wszystko. Ważne jest też zrozumienie…

Pokrycie kolor
Monitor A (skalibrowany do sRGB) i B mają taką samą objętośc gamutu barw, ale różne zestawy kolorów. W efekcie monitor B nie pokrywa całego sRGB, a tylko jego część (źródło: BenQ)

Dlaczego dokładność oddania barw jest tak ważna podczas edycji

Można z przekonaniem powiedzieć, że ile użytkowników monitorów na świecie tyle różnych warunków w jakich przyjdzie im wyświetlać obraz, różnych konfiguracji sprzętowych, a co za tym idzie sposobów w jaki barwy, a w efekcie obraz zostaną zaprezentowane. Mówiąc monitor mam na myśli przede wszystkim klasyczne znaczenie tego słowa, lecz obecnie nie można zapominać o użytkownikach smartfonów, którzy też oglądają zdjęcia na swoich urządzeniach. Warto zauważyć, że paradoksalnie, prędzej nasz smartfon będzie dość dobrze oddawał barwy niż nasz monitor. No ale to przekątne jedynie rzędu kilku cali, a graficy i fotografowie pracują na ekranach o przekątnych dwudziestu kilku i więcej cali.

Ze względu na powyższe, precyzja oddania barw (określana parametrem delta E) w przypadku osoby, która ogląda zdjęcia nie jest aż tak istotna. Oczywiście dobrze będzie gdy czerwień będzie czerwienią, a nie odcieniem od niej odbiegającym, limonkowa zieleń odcieniem zieleni, a nie niesprecyzowaną żółcią. Jednak nawet dość duże z perspektywy profesjonalisty błędy precyzji wiele nie zmienią. Szczególnie, że lubimy dostosowywać wyświetlanie do swoich subiektywnych oczekiwań, a te raczej nie odpowiadają ustawieniom prawidłowym z perspektywy oddania kolorów.

Fotograf może swoje zdjęcia również obejrzeć na nie najlepiej skalibrowanym monitorze, który z kolorami jest na bakier (delta E > 3). Lecz gdy chce się zająć ich edycją powinien bezwzględnie zasiąść przed urządzeniem najwyższej możliwej klasy (delta E < 2 to minimum, a wskazane są błędy rzędu 0,5 i mniejsze). Edytując zdjęcia, a to w dużym stopniu dotyczy zmiany kolorystyki, na monitorze źle oddającym barwy, nie będzie miał pojęcia w jakim kierunku się porusza. W dobrym monitorze zmiana czerwieni na odcień purpury będzie faktycznie odpowiadać takiemu działaniu. W kiepskim ta sama operacja może oznaczać… No właśnie nie wiadomo co. W efekcie zdjęcie przetworzone na takim monitorze wyświetlane potem na monitorze dobrym będzie prezentować się źle nawet dla oczu laika.

Z kolei gdy wyświetlimy je na monitorze dowolnym, średnio dobrze skalibrowanym, to efekt będzie kompletną loterią. Zdjęcie edytowane na monitorze fotograficznym, tak wyświetlane może odbiegać od oryginału, ale mniej więcej będzie zbliżone do oryginału.

Na jakie cechy należy zwracać uwagę w monitorze dla fotografa/grafika

Można powiedzieć, że kluczowym czynnikiem jest tu cena. Im droższy monitor, tym lepszy - ceny zaczynają się tu od około 3000 zł. Sprawdzi się to jednak w przypadku monitorów jednego producenta, a także tych, które od dawna kojarzymy z edycją obrazu - marki NEC i Eizo tutaj są najczęściej przytaczane. Jednak i fotograf może mieć różne wymogi, a monitory innych marek, nawet tych kiedyś kiepsko postrzeganych jak BenQ (ostatnio mocno podciągnął się w dziedzinie monitorów dla fotografów), mogą sprawdzić się w tej branży przy dużo niższej cenie za egzemplarz.

Najważniejsze cechy istotne przy wyborze monitora to:

  • wierne odwzorowanie kolorów, które nie jest jednoznaczne z pokryciem szerokiego gamutu (to najlepiej wnioskować z lektury testów)
  • wsparcie dla przestrzeni barw aRGB (najlepiej ponad 90%) i co ważniejsze bliskie 100% dla sRGB (informacje podawane przez producenta, nie zawsze odpowiadają realnej precyzji oddania kolorów)
  • funkcje wyrównujące podświetlenie, w różnych częściach panelu
  • kontrola temperatury kolorów na całym ekranie
  • możliwość kalibracji sprzętowej (dane przechowywane są wewnątrz monitora w tak zwanych tablicach LUT, a nie w plikach ładowanych przez kartę graficzną do pamięci przy każdym uruchomieniu komputera)
  • wskazana technologia panelu IPS (PLS u Samsunga) lub jej wariant, dobrze gdy pełne (nie segmentowe) podświetlenie LED
  • ekran powinien być matowy lub satynowy (typ łączący zalety matryc matowej i błyszczącej)
  • wskazana przekątna co najmniej 24-27 cali, dla 4K nawet 31 cali
  • minimalna liczba wad pikseli - ale to już zależy od normy przyjętej przez producenta

Popularne rozdzielczości to 4096x2160 (19:10), 2560 x 1440 (16:9) oraz 1920 x 1200 pikseli (16:10). Im więcej tym większą przekątną może mieć monitor. Należy pamiętać, że duża rozdzielczość przy małej przekątnej oznacza mniejszy rozmiar plików skalowanych do 100%. Edycja zdjęć o rozmiarach typowych dla WWW, które nie przekraczają 2 Mpix, będzie odpowiednio mniej wygodna.

Sprawą drugorzędną, choć nie mniej istotną, jest ergonomia obsługi i wygoda sterowania. Możemy tu postawić na wygodne menu ekranowe i przyciski fizyczne (mogą być dotykowe), ale też na sterowanie z poziomu aplikacji komputerowej. Monitor powinien umożliwiać regulację wysokości i nachylenia. W sprzęcie dla fotografa często spotyka się też opcję instalacji tzw. kaptura, który ogranicza wpływ bocznego światła na wyświetlany obraz. Fabryczny kaptur kosztuje kilkaset złotych i więcej. Najtaniej uzyskamy efekt robiąc kaptur samodzielnie, na przykład z zaczernionego kartonu.

Natomiast ostrożnie należy patrzeć się na funkcje „poprawiające” obraz i kolory. Mogą one sprawić, że zdjęcia będą wyglądać wyjątkowo atrakcyjnie, ale nie zawsze przekłada się to na precyzyjne odwzorowanie barw i odcieni szarości.

Ten sam monitor, a różne ceny

Warto też zauważyć, że te same modele monitorów (dotyczy to marek związanych z fotografią od lat) mogą być dostępne w różnych cenach. I to nie tylko dlatego, że sprzedawca chce więcej zarobić. Czasem monitory pochodzą z różnych partii. Są modele, które starannie wyselekcjonowano tak by miały jak najmniej wad. Są też modele, w których nie sprawdzano dokładnie jakości obrazu i istnieje tu ryzyko wystąpienia np. sporej liczby złych pikseli (normy wcale nie zakładają ich zerowej liczby). Te pierwsze będą droższe, ale to koszt minimalizacji ryzyka wyboru słabszego egzemplarza.

Fabryczna kalibracja, programowa kalibracja, profil - o co tu chodzi

Dobre monitory graficzne trafiają do nas jako urządzenia fabrycznie skalibrowane. Oznacza to, że producent zadbał o zapisanie w pamięci monitora danych, które pozwolą dobrze odwzorować kolory w ramach możliwości urządzenia.

Tak skalibrowany monitor fotograficzny poradzi sobie z kolorami bez większych odstępstw, lecz gdy chcemy mieć gwarancję idealnego oddania barw w naszym otoczeniu roboczym, należy taki monitor ponownie skalibrować sprzętowo lub stworzyć dla niego profil (kalibracja programowa). Profil (najczęściej plik z rozszerzeniem ICC) informuje system operacyjny komputera jak różnią się zapisane w monitorze ustawienia od modelowego wzorca.

Są monitory, które mają mechanizm auto-kalibracji (dysponują one sprzętowym modułem pomiarowym). Kalibrację programową należy co pewien czas powtarzać. W przypadku sprzętowej zależy to od modelu monitora. Kalibracja sprzętowa zapewnia większą precyzję, a także eliminuje zależność od urządzenia, z którym monitor współpracuje.

Fotografowie i graficy to grupa, nad którą wymaganiami stoją już tylko osoby zajmujące się profesjonalnym składem/publikacją lub wykorzystujące monitory w nauce czy medycynie jako urządzenia do analizy danych badawczych.

EIZO CG2420 i CS2420 monitory kaptur
Charakterystyczny element monitora dla fotografa/grafika - kaptur chroniący przed bocznym światłem i odblaskami

Poniżej znajdziecie nasze rekomendacje.

Nasze propozycje monitorów dla fotografa grafika

Spełnienie wszystkich opisanych powyżej wymogów w rozsądnej cenie może być trudne, a nawet niemożliwe. Proponowane monitory starają się jak najbardziej odpowiadać ideałowi, ale mogą mieć też wady. Nie wszystkie są modelami najnowszymi, ale z monitorami jest tak jak z obiektywami do aparatów - starzeją się dużo wolniej niż inne komponenty.

BenQ SW270C

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Monitor BenQ z wyższej półki jakościowej. Charakteryzuje się bardzo dobrym standardem wykonania, co nie zawsze spotkamy nawet w droższych monitorach, a w komplecie otrzymujemy praktyczny kaptur ochronny. Urządzenie zapewnia wygodną regulację położenia, dołączone pokrętło kontrolne szybką zmianę najważniejszych parametrów roboczych (można je zaprogramować). To 27 calowy wyświetlacz z panelem IPS o rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli z podświetleniem LED. Zapewnia pokrycie 100% przestrzeni sRGB, a także 99% aRGB i 97% DCI-P3 (dysponuje 16-bitową tablicą kolorów 3D LUT). Jest to także monitor, który producent deklaruje jako gotowy do pracy z sygnałem HDR10 (wymaga to oczywiście odpowiedniej karty graficznej). Podstawę monitora wyposażono w prowadnicę kabli i rączkę dla wygodnego przenoszenia. Bogaty zestaw złącz uzupełnia czytnik SD (choć niefortunnie umieszczony).

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)27 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)2560x1440 px
  • Proporcje ekranu16:9
  • Czas reakcji5 ms
  • Typ ekranumatowy (non-glare)
  • Jasność300 lumenów
  • Kontrast1000:1
  • Złączamini USB, czytnik kart pamięci, 1x DisplayPort, 2x HDMI 2.0, 3x USB 3.1
  • Częstotliwość odświeżania matrycy60 Hz

NEC PA271Q

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Monitor 27 cali klasyfikowany jako profesjonalny sprzęt biurowy, ale de facto przeznaczony do pracy dla fotografa, grafika. Wyposażony w matrycę AH-IPS o rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli z podświetleniem W-LED. Monitor oferuje pokrycie 100% gamutu sRGB oraz 99% aRGB z wykorzystaniem silnika kolorów NEC SpectraView. Dane kalibracyjne zapisywane są w 14-bitowej tablicy 3D LUT. Możemy go obrócić o 90 stopni do pracy w pionie. Dostępne złącza zapewniają komunikacje ze wszystkimi popularnymi typami urządzeń (nie ma tu jednak już portu D-Sub, jest za to port Ethernet). Jedna z najlepszych propozycji w swojej cenie pod względem precyzji odwzorowania kolorów, no i przede wszystkim to NEC. Monitor dostępny jest także w wyselekcjonowanej wersji Color Proof dla bezkompromisowych użytkowników.

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)27 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)2560x1440 px
  • Proporcje ekranu16:9
  • Czas reakcji8 ms
  • Jasność350 cd-m2
  • Kontrast1500:1
  • Złącza1x DisplayPort, mini DisplayPort, DVI-D, 2x HDMI, 1x USB 2.0 typ C, 1x USB 3.1

EIZO CG2420

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Monitor o przekątnej 24 cali i rozdzielczości 1920 x 1200 pikseli z panelem IPS marki Panasonic, zapewniający pokrycie gamutu aRGB w 99%, a DCI-P3 w 98%. Mniejszą rozdzielczość rekompensuje wbudowany kalibrator, z którego możemy korzystać zarówno podczas pracy z monitorem w poziomie jak i w pionie. Dane dotyczące koloru zapisywane są w 16-bitowej tablicy LUT. Monitor wyposażono także w mechanizm DUE zapewniający jednolitą jasność i temperaturę koloru na całym panelu. W tym monitorze zamiast mechanicznych przycisków zastosowano dotykowe elektrostatyczne przełączniki, które dobrze komponują się z atrakcyjna obudową i wąskimi ramkami obudowy. Z tyłu panelu znajdziemy uchwyt ułatwiający transport. Kaptur dołączony w zestawie.

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)24,1 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)1920x1200 px
  • Proporcje ekranu16:10
  • Czas reakcji10 ms
  • Typ ekranumatowy (non-glare)
  • Jasność400 cd-m2
  • Kontrast1500:1
  • Złącza1x DisplayPort, DVI-D, 3x USB, 1x HDMI

Dell UltraSharp U2717D

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Nie każdego amatora fotografii stać na drogie i jeszcze droższe monitory EIZO czy NEC, a nawet atrakcyjny cenowo BenQ to zbyt kosztowna propozycja. Na szczęście istnieje coś takiego jak 27-calowy monitor Dell z panelem IPS o rozdzielczości 2560 x 1440 pikseli, podświetleniem LED i odwzorowaniem kolorów sRGB zgodnym z 99% pokrycia sRGB (82% dla aRGB). Mimo stosunkowo niskiej ceny dostajemy przyzwoitą precyzję oddania barw (nie jest to poziom profesjonalny, ale wciąż bardzo dobry). Ekran możemy obrócić do pozycji pionowej. Dolna część podstawy ma otwór ułatwiający organizację przewodów połączeniowych (tak jak BenQ). Stosunkowo wysokie opóźnienie sygnału (nieistotne w obróbce grafiki) ogranicza zastosowanie wyświetlacza w innych celach (szczególnie rozrywkowych).

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)27 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)2560x1440 px
  • Proporcje ekranu16:9
  • Czas reakcji6 ms
  • Typ ekranumatowy (non-glare)
  • Jasność350 cd-m2
  • Kontrast1000:1
  • Złączasłuchawkowe, 1x DisplayPort, mini DisplayPort, 1x HDMI, 4x USB 3.1, 1x USB 3.1

Asus ProArt PA329Q

Ocena benchmark.pl
  • 4,5/5

Monitory marek związanych z fotografią, które oferują rozdzielczość UHD lub 4K, to już drogie produkty, dlatego jeśli nie chcemy mocno przesadzić z budżetem, trzeba zajrzeć do portfolio takich producentów jak BenQ, ale też ASUS. Ten ostatni ma w swojej ofercie monitor z 32-calowym panelem 3840x 2160 pikseli, który może pochwalić się naprawdę bardzo dobrym odwzorowaniem kolorów (bliskie 100% dla przestrzeni sRGB, aRGB i DCI-P3). Zastosowano w nim panel IPS z kropkami kwantowymi (Quantum Dot). Podobnie jak inne dedykowane fotografom monitory, także i tu mamy tablicę kolorów LUT (14-bit). Jeśli PA329Q to za dużo pod każdym względem, jest też mniejszy i tańszy PA279Q.

Najważniejsze cechy:
  • Wyświetlacz (przekątna)32 cale/cali
  • Wyświetlacz (rozdzielczość)3840x2160 px
  • Proporcje ekranu16:9
  • Czas reakcji5 ms
  • Typ ekranumatowy (non-glare)
  • Jasność350 cd-m2
  • Kontrast10000000:1 (dynamiczny)
  • Złączaczytnik kart pamięci, 1x DisplayPort, mini DisplayPort, 4x HDMI, 5x USB 3.0

Inne monitory warte uwagi:

  • BenQ SW271 - gdy zależy wam na 4K marki BenQ
  • EIZO CG277 - gdy cena nie gra roli
  • EIZO CS2420 - gdy cena gra rolę, a ma to być EIZO
  • LG 32UD99-W - gdy chcecie też grać w UHD i HDR
  • Samsung S32D850T - jeśli szukacie jak największej przekątnej w niskiej cenie

Najlepszy naszym zdaniem monitor to:

NEC PA271Q - proponowany przez nas produkt nie jest tanim zakupem (jeśli budżet gra rolę, spróbujcie sięgnąć po mniejszych rozmiarów i rozdzielczości NEC PA243W albo jeszcze tańszy, ale o tej samej rozdzielczości i przekątnej NEC EA271Q), ale zapewnia bardzo dobry stosunek jakości obrazu do oferowanych parametrów. I to mimo sporych uproszczeń w porównaniu do dużo droższych monitorów, obejmujących również gorszej jakości niż spodziewany w tej klasie cenowej materiał obudowy.

NEC PA271Q

Może cię też zainteresować:

Komentarze

1
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    tomi911
    0
    W tym roku Dell U2717D zastąpił model U2719D. Zlikwidowali największa wadę - input lag. Cena pozostała na podobnym poziomie, a nowy model jest odrobinę lepszy w każdym aspekcie.