TAA? DLAA? DLSS? Natywna rozdzielczość? A może jeszcze inny skaler? Co sprawdzi się najlepiej?
Gry komputerowe

TAA? DLAA? DLSS? Natywna rozdzielczość? A może jeszcze inny skaler? Co sprawdzi się najlepiej?

przeczytasz w 7 min.

Nowe gry, jak Spider-Man Remastered, oferują mnóstwo detali, które łatwo utracić wybierając nieoptymalną formę anty-aliasingu lub upscalingu. Która zatem jest tą najlepszą? Ile możemy zyskać lub stracić na wydajności? Dziś to wszystko dla Was sprawdzimy!

Musicie nam wybaczyć, że aż tak maltretujemy jedyną (jeszcze przez chwilę) wersję Spider-Mana dostępną na PC. A przypominamy, że poza oficjalnym artykułem: test kart i procesorów w Spider-Man Remastered na PC dopiero, co podzieliliśmy się z Wami naszym ślepym testem w grze Spider-Man Remastered – konsola vs PC. Dodatkowo sama gra na stałe zagościła do naszej procedury testowej, zatem mogliście na nią trafić również w ramach wielkiego testu tanich kart graficznych oraz ogólnie każdej recenzji GPU publikowanej od premiery owej gry, jak np. recenzji karty ASUS GeForce RTX 3090 Ti TUF Gaming.

Spider-Man Remastered na PC - menu obrazu
Nieczęsto spotyka się grę, która pozwala bezpośrednio porównać tak wiele różnych technik wyświetlania obrazu.

Dokładnie tą kartą (ASUS RTX 3090 Ti TUF Gaming OC - obecnie dostępną w kuszących cenach) posłużyliśmy się tym razem, aby sprawdzić różnice w jakości obrazu pomiędzy wszystkim możliwymi formami wygładzania krawędzi oraz upscalingu (który mimochodem taki anty-aliasing oferuje) właśnie w owym już wymęczonym Spider-Man Remastered na PC, jako że jest to jedyny tytuł, który obsługuje wszystkie te tryby wyświetlania obrazu. W szczególności przyjrzymy się tutaj funkcji wygładzania NVIDIA DLAA, która mimo swoich restrykcji odnoście kompatybilnych z nią kart, zdaje się najciekawiej wyglądać na papierze.

Wojciech  Spychała - Redaktor benchmark.pl
Wojciech Spychała

Co to tak naprawdę jest DLAA?

Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji się zapoznać z definicją tej technologii, to już spieszymy wyjaśnić. DLAA to skrót od Deep Learning Anti-Aliasing, co od razu zdradza, że mamy tu do czynienia z technologią zbliżoną do tego, co z obrazem robi NVIDIA DLSS. Proces polega na wykorzystaniu modeli procesowania obrazu, utworzonych przez potężne serwery głębokiego nauczania, kontrolowane przez samą NVIDIĘ do faktycznego wygładzania i jednocześnie poprawienia połączeń między pikselami natywnego obrazu. W przeciwieństwie jednak do DLSS punktem wyjściowym dla takiego polepszonego obrazu jest natywna rozdzielczość naszego monitora, zatem obraz w żadnym momencie nie będzie nigdy gorszy i nie utracimy nawet najmniejszego detalu.

Aby korzystać z techniki NVIDIA DLAA konieczne jest posiadanie karty graficznej wyposażonej w dedykowane do tych obliczeń rdzenie Tensor - innymi słowy potrzebujemy karty z rodziny NVIDIA RTX. Sama technika również nie jest dostępna w każdej grze - jej implementacja musi zostać przeprowadzona przez dewelopera, ale w praktyce obecnie większość nowych gier zaczyna oferować do niej dostęp. 

ASUS GeForce RTX 3090 Ti TUF Gaming

Która forma anty-aliasingu jest najlepsza?

Zacznijmy od przeanalizowania, co oferują różne tryby wygładzania krawędzi. Marvel's Spider-Man Remastered ma tutaj do zaoferowania łącznie 3 techniki i poniżej znajdziecie porównanie każdej z nich w dwóch rozdzielczościach i różnych sceneriach względem natywnej rozdzielczości FHD. UWAGA - nasz slider ma tendencję do nakładania swojego własnego skalowania - zalecamy skorzystać z galerii pod porównaniami, aby ujrzeć zrzuty w (prawie) pełnej jakości - około 1 MB na zdjęcie.

Natywne 1080p vs SMAA

Natywne 1080p vs TAA

Natywne 1080p vs DLAA

Natywne 1440p vs SMAA

Natywne 1440p vs TAA

Natywne 1440p vs DLAA

O ile prehistoryczne SMAA w tak pełnych detali grach, jak Marvel's Spider-Man, nie daje praktycznie nic, tak wybór między TAA a DLSS nie jest aż tak oczywisty. Technicznie rzecz biorąc DLAA oferuje znacznie doskonalszy obraz – widzimy dużo więcej detali, a tekstury i cienie są poprawniej wyświetlane. Z drugiej strony jest coś w tym rozmydleniu obrazu, jakie oferuje TAA, co może przypaść do gustu. To, czego jednak nie widać na samych zdjęciach, to skuteczność radzenia sobie z przetwarzaniem obrazu w ruchu i tutaj DLAA nie ma sobie równych – żadne okna, gzymsy czy też balustrady nie migotają, podczas gdy biegniemy po ulicy.

DLAA vs TAA w 1080p

DLAA vs TAA w 1440p

Galeria porównań anty-aliasingu w pełnej jakości FHD

Spider-Man Remastered na PC - Natywne FHDSpider-Man Remastered na PC - SMAASpider-Man Remastered na PC - TAASpider-Man Remastered na PC - DLAA

Galeria porównań anty-aliasingu w pełnej jakości QHD

Spider-Man Remastered na PC - Natywne QHDSpider-Man Remastered na PC - SMAASpider-Man Remastered na PC - TAASpider-Man Remastered na PC - DLAA

Czy upscaling DLSS (lub dowolny inny) może dorównać temu, co oferuje DLAA?

Pytanie zasadniczo naiwne, bo już teoria daje tutaj prostą odpowiedź, ale i tak postanowiliśmy sprawę zbadać, przy okazji ponownie porównując różne tryby skalowania obrazu.

1080p z DLAA vs 1080p z DLSS Jakość

1080p z DLAA vs 1080p z FSR 2.1 Jakość

1080p z DLAA vs 1080p z IGTI Jakość

1080p z DLAA vs 1080p z XeSS Jakość

1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość

1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość

1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość

1440p z DLAA vs 1440p z DLSS Jakość

Szczerze powiedziawszy to jesteśmy w szoku, bo realnie DLSS w trybie Jakość tylko minimalnie ustępuje temu, co oferuje DLAA (przy okazji pod większością względów i tak przewyższając jakość natywnego obrazu z TAA). Reszta skalerów wypada w tej kwestii stanowczo gorzej, choć FSR 2.1 jeszcze jako tako się broni, oferując obraz najbliższy do tego, co oferuje DLSS w kwestii ostrości w ruchu (przynajmniej jeżeli udamy, że nie widzimy tego, co się dzieje z odbiciami – np. na aucie w drugim planie porównania FHD albo z jakością elementów półprzeźroczystych, jak gałęzie drzew). Najgorzej wypada najmłodszy z zawodników – rozwijane przez Intela XeSS uznało, że gałęzie w drzewach są przereklamowane i nie musimy ich w grach oglądać…

Galeria porównań upscalingu w pełnej jakości FHD

Spider-Man Remastered na PC - DLAA FHDSpider-Man Remastered na PC - DLSS QualitySpider-Man Remastered na PC - FSR QualitySpider-Man Remastered na PC - IGTI QualitySpider-Man Remastered na PC - XeSS Quality

Galeria porównań upscalingu w pełnej jakości QHD

Spider-Man Remastered na PC - DLAA QHDSpider-Man Remastered na PC - DLSS Quality QHDSpider-Man Remastered na PC - FSR Quality QHDSpider-Man Remastered na PC - IGTI Quality QHDSpider-Man Remastered na PC - XeSS Quality QHD

Ile „kosztuje” każdy z tych trybów, czyli jak różne techniki wpływają na wydajność

Na koniec oczywiście sprawdziliśmy, jak poszczególne z opisywanych ustawień obrazu zmieniają płynność animacji. Tym razem testy wykonaliśmy w 4K, aby zminimalizować limit wydajności, jaki w tej grze nakłada procesor. Wydajność testowaliśmy na wspomnianej wcześniej karcie graficznej ASUS GeForce RTX 3090 Ti TUF Gaming OC w naszej standardowej platformie testowej (z Core i9-12900KS).

Pomiar wpływu różnych technik wyświetlania obrazu na wydajność
2160p, [FPS], więcej=lepiej

Natywne 4K 73
57
SMAA 70
54
TAA 71
52
NVIDIA DLAA 65
51
NVIDIA DLSS 2.0 Jakość 94
66
AMD FSR 2.1 Jakość 95
67
IGTI Jakość 100
67
Intel XeSS Jakość 87
63
Legenda:/// Średni FPS
/// 1% Low FPS

ASUS GeForce RTX 3090 Ti TUF Gaming

Samo użycie DLAA okazuje się mieć odczuwalny wpływ na wydajność – 10% niższy FPS nie jest wartością pomijalną, jaką można określić koszt aktywowania TAA lub nawet SMAA. Z kolei DLSS okazuje się być właśnie tak pomijalnie wolniejszy od FSR 2.1, co czyni z niego nie tylko najlepszy skaler, ale również najbardziej optymalny tryb grania w Spider-Mana (oraz inne gry dające tak duży wybór) – pod warunkiem oczywiście, że posiadamy kartę graficzną z serii NVIDIA RTX. Dajcie znać (w ankiecie poniżej) czy zgadzacie się z naszymi wnioskami i oczywiście oczekujemy na Wasze komentarze :)

Artykuł powstał we współpracy z firmą ASUS, która ponownie dostarczyła kartę graficzną na czas trwania testów.

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Lo8uZ
    5
    5600X + 3070TI(1080p)dlss jakość daje plus 4 fps przy wydajność 12 fps. Na wydajności wszystko wygląda beznadziejnie nie da się grać. Na 1080p jak dla mnie rezultaty mizerne. Tylko native.
    • avatar
      janex2
      5
      Gdzie odpowiedź "wszystkie są do d..."?
      Ich celem jest poprawa wydajności, ale wszystkie psują jakość i to widać. Już lepiej odpalić np 1600x900 zamiar fhd, do tego fxaa i wychodzi na to samo bez żadnych bajerów.
      • avatar
        Dragonik
        3
        Toż to paćka się robi aż boli w oczy.
        • avatar
          kalkulatorek
          2
          Wielkie uznanie dla autora tekstu za ogrom pracy.
          A co do moich odczuć żadne udoskonalenie nie wywołało u mnie - wow. Chyba natywna rozdzielczość bez wodotrysków najbardziej mi odpowiada. Tylko jak to się ma do cen i możliwości współczesnych kart graficznych ? Lepiej nie pytać :P
          • avatar
            pawluto
            1
            Czyli kupuje kartę za 6-7 tys zł i nie uzyskuje tych efektów bez jakiś dodatków typu DLLS ???
            To kpina z kupujących i obciach dla sprzedających...
            • avatar
              Batyra
              0
              Super materiał! Zastanawiałem
              Się czego używać a nie chciało mi się robić testów :) dzięki!
              • avatar
                szymcio30
                0
                NVIDIA DLAA obsługuje też teraz UNCHARTED Legacy of Thieves Collection. Co do DLSS nie zawsze daje spektakularnych efektów wizualnych i wydajności. Spidermanie jest problem ze smugami pojawiającymi sie podczas ruchu ptaków lub lecącego samolotu. W Uncharted aktywacja DLSS jakość to prawie 30fps więcej na RTX3080