Watch Dogs: Legion - GeForce RTX 3080 kontra ray-tracing
Karty graficzne

Watch Dogs: Legion - GeForce RTX 3080 kontra ray-tracing

z dnia
Marcin Jaskólski | Redaktor serwisu benchmark.pl
20 komentarzy Dyskutuj z nami

Najnowsza część Watch Dogs, czyli Legion przynosi zarówno obsługę ray-tracingu, jak i DLSS. Czy w najwyższych ustawieniach rzuci na kolana kartę NVIDIA GeForce RTX 3080?

marketplace
Ocena benchmark.pl
  • 4,6/5
Plusy

- wiernie odwzorowany Londyn,; - wciągający, dystopijny klimat totalitarnej Anglii,; - arcyciekawy system tworzenia własnej drużyny,; - powtarzalność ograniczona do minimum,; - mnóstwo hakerskich gadżetów i umiejętności,; - sporo ciekawych aktywności pobocznych w hakerskiej piaskownicy,; - fabuła, która skutecznie zachęca do dalszego grania.

Minusy

- niekiedy drętwe dialogi i sztampowe rozwiązania fabularne,; - recykling lokacji trochę daje się we znaki,; - kulejąca sztuczna inteligencja,; - modele postaci nie porywają realizmem,; - znajdzie się trochę błędów, które czasem bardzo poważnie psują zabawę.

Na rynku kart graficznych wre - najpierw NVIDIA zaprezentowała swoje najnowsze karty z rodziny Ampere, a niedługo możemy spodziewać się również nowych Radeonów - również wyposażonych w obsługę ray-tracingu. Dodać należy, że graczy do stanu wrzenia doprowadziła również słaba dostępność najnowszych kart i mamy tu nadzieję, że wejście AMD na rynek będzie znacznie lepiej przygotowane.

Pojawiają się również kolejne gry wyposażone w obsługę zarówno ray-tracingu, jak i DLSS. A dziś mowa oczywiście o Watch Dogs: Legion. Zapraszamy zarówno do zapoznania się z testami kart NVIDIA GeForce RTX 3070, GeForce RTX 3080 oraz GeForce RTX 3090, jak i naszej recenzji Watch Dogs: Legion.

Watch Dogs: Legion - testy z ray-tracingiem i DLSS

Dzięki ray-tracingowi Watch Dogs: Legion może się pochwalić choćby realistycznymi odbiciami. Nie oznacza to, że bez RT ich nie ma - są, ale znacznie gorszej jakości.

Watch Dogs: Legion - realistyczne odbicia

Watch Dogs: Legion - odbicia

Na pewno w niektórych miejscach ray-tracing będzie nam imponował. Nie spodziewajmy się jednak, że technologia ta całkowicie odmieni obraz gry. Poniżej znajdziecie materiał porównawczy z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem (wbudowany w grę benchmark). Różnice są momentami widoczne, ale ciężko też mówić o nowej jakości oprawy graficznej.

Watch Dogs: Legion - testy wydajnościowe

Testy przeprowadziliśmy na karcie NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition. W platformie testowej znalazł się również procesor Intel Core i9 9900K oraz pamieć RAM 3600 MHz. Gra oczywiście była zaktualizowana o najnowsze patche (również o tekstury HD) oraz wykorzystaliśmy najnowsze sterowniki Game Ready zoptymalizowane pod Watch Dogs: Legion.

O czym warto wiedzieć - w rozdzielczości 3840 x 2160, przy ustawieniach Ultra jakości grafiki ORAZ ustawieniach Ultra jakości ray-tracingu, gra potrafi wykorzystać prawie 9 GB pamięci VRAM. Do testów użyliśmy benchmark wbudowany w grę.

Watch Dogs: Legion - ustawienia

Watch Dogs: Legion – porównanie wydajności z ray-tracingiem i bez
[kl./s] GeForce RTX 3080 FE

FHD Ultra 101
67
QHD Ultra 85
51
FHD Ultra + RT Ultra 71
50
4K Ultra 55
32
QHD Ultra + RT Ultra 52
35
4K Ultra + RT Ultra 30
15
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

GeForce RTX 3080 nie ma większego problemu z płynnym działaniem Watch Dogs: Legion bez włączonego ray-tracingu. Po prawdzie od czasu do czasu grze zdarzy się "chrupnąć" co ma swoje odbicie w minimalnych klatkach na sekundę. Po włączeniu ray-tracingu w najwyższej jakości daje również radę - ale tylko w rozdzielczości FHD (1920 x 1080) oraz QHD (2560 x 1440) - przy 4K UHD (3840 x 2160).

Watch Dogs: Legion – ray-tracing w różnych ustawieniach
[kl./s] GeForce RTX 3080 FE

4K Ultra 55
32
4K Ultra + RT Medium 34
22
4K Ultra + RT High 32
17
4K Ultra + RT Ultra 30
15
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Testy różnych ustawień ray-tracingu w 4K UHD wykazały, że nie mają one gigantycznego wpływu na wydajność, ale zawsze można je obniżyć, by uzyskać parę klatek na sekundę więcej.

Watch Dogs: Legion - wynik testu bez RT
4K UHD - ustawienia Ultra bez ray-tracingu

Watch Dogs: Legion - wynik testu z RT
4K UHD - ustawienia Ultra z ray-tracingiem Ultra

Watch Dogs: Legion – ray-tracing z DLSS (4K UHD, Ultra)
[kl./s] GeForce RTX 3080 FE

 RT Ultra + DLSS Ultra Performance 78
57
RT Ultra + DLSS Performance 62
45
RT Ultra + DLSS Balanced 54
38
RT Ultra + DLSS Quality 48
33
RT Ultra bez DLSS 30
15
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Sytuację w rozdzielczości 4K UHD ratuje oczywiście technologia DLSS - nawet tryb Quality pozwala solidnie zwiększyć szybkość działania gry, a w trybie Ultra Performance gra po prostu śmiga.

Kolejne gry z ray-tracingiem i DLSS

Wszyscy oczywiście czekamy na Cyberpunka 2077, ale czas oczekiwania potrwa do 10 grudnia. Oprócz tego już wkrótce otrzymamy Call of Duty: Black Ops - Cold War (RT+DLSS) oraz Edge of Eternity (DLSS), Mortal Shell (RT+DLSS), Mount & Blade II: Bannerlord (DLSS) i World of Warcraft: Shadowlands (RT). Warto wspomnieć również o Enlisted i Ready or Not.

Z mniej znanych tytułów, które wzbogaciły się o obsługę ray-tracingu w październiku wymienić należy Ghostrunner, Pumpkin Jack, czy Xuan-Yuan Sword VII. Jak widać, wbrew prognozom czarnowidzów technologia ray-tracingu ma się coraz lepiej i wcale nie zamierza umierać.

Może cię również zainteresować:

marketplace

Komentarze

20
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    scythe
    Oglądając te filmy RTX vs no RTX jedyne co mi się nasuwa to to, że programiści świetnie nauczyli się omijać problemy raytracingu innymi metodami, bo jak dla mnie materiał bez RTX jest praktycznie tak samo dobry jak ten z...
    14
  • avatar
    Yosar
    I to tyle z bicia piany o ray tracing. Pierwsza rzecz do wyłączenia już nawet nie po to żeby mieć więcej klatek/s, tylko żeby się w ogóle dało grać. 30 kl/s ze spadkami do 15? Toż to istny pokaz slajdów.
    Ale jak wejdziesz na wątek nowych Radeonów to najważniejsze pytanie fanbojów nVidii, czy seria 6000 ma dobry ray tracing? Odpowiedź brzmi, ma tak samo kijowy ray tracing jak seria 3000 nVidii. Niegrywalny. Tak samo będzie w CP2077. Skoro już teraz silnik ma problemy z poprzednią generacją konsol to jak na to nałożyć jeszcze ray-tracing to będzie pewnie niegrywalne nawet na 3080. Ale DLSS.. nie po to człowiek buli 4k PLN, żeby grać w 1440 udając że gra w 4k.
  • avatar
    Reqiem88
    Karta za 4 i nie daje rady w qhd z ray 60 kl uciagnac. Btw w minusach sa plusy. to zamierzone?
  • avatar
    Warmonger
    Najnowsza karta nie daje rady, a efekt graficzny jest mało widoczny w grze.

    Jeśli ktoś koniecznie chce się wpatrywać w odbicia, to różnicę zauważy, ale chyba nie o to chodzi w grach?...
  • avatar
    AdExS
    Karta za 4 tysiące i nie daje rady.
    Lepszym rozwiązaniem jest już XSX.
  • avatar
    chotnik2
    Czyli potwierdza się, że 8GB VRAM w 3080 to jednak zupełnie nie jest przyszłościowa opcja.
  • avatar
    velkoz
    Czyli to jeszcze nie czas, jeszcze nie ta generacja, żeby przesiadać się z 1080p na więcej.
  • avatar
    Ciekawski_
    Czy ja dobrze widzę? 1080p z RT i nie ma nawet stabilnych 60FPS? Czyli ewidentnie jest za wcześnie na RT. Może za 2 generacje? Zatem nawet nie ma co zwracać uwagi na wydajność RT przy zakupie GPU, bo nawet najwydajniejsze karty są za słabe w tym zastosowaniu.
  • avatar
    dariuszd1
    Nic bym nie powiedział jakby na 3080 gra chodziła w FHD na max detalach RTX i DLSS jakość w stabilnych 60 fpsach ale z tego co widzę te karty są zwyczajnie za słabe..
    Do tego ilość pamięci na nich to już jakiś żart. O jeden GB mniej niż w poprzedniej flagówce 2080 TI. To czemu się to nazywa kolejna generacja, może powinna poprzednia??? AMD jakoś nie miało problemu żeby WE WSZYSTKICH nadchodzących modelach 6000 dać pamięci wg. mnie aż za dużo! No ale RTXsy to i tak papierowe karty, których większość nabywców nie ma, więc nie ma się już co dalej rozpisywać.
  • avatar
    szymcio30
    Watch Dogs: Legion to kolejna beznadziejnie zoptymalizowana gra. Nie ma sie co do tego oszukiwać, a grafika jest co najwyżej średnia jedynie RT coś dodaje pozytywnego. Mozna mieć tandem RTX 3090, a one wymiękną zarówno w tej grze jak i Crysis Remastered czy Microsoft Flight Simulator. To nie wina sprzętu tylko leniwości programistów bo jak sie nie podoba to kup sobie konsole z dynamicznym 4K/30fps z efektami RT na poziomie low