Karty graficzne

AMD przygotowuje odpowiedź na Nvidia DLSS - będzie działać też na kartach... GeForce GTX

przeczytasz w 1 min.

Dwukrotny wzrost wydajności przy zachowaniu porównywalnej jakości animacji? Tak, to możliwe! Z pomocą przychodzi najnowsza technologia AMD, z której będą mogli skorzystać także posiadacze starszych kart graficznych Nvidii.

Mowa o technologii AMD FidelityFX Super Resolution (FSR), która ma być odpowiedzią na konkurencyjną funkcję Nvidia DLSS. Podczas konferencji AMD na targach Computex 2021 poznaliśmy pierwsze szczegóły na temat nowego rozwiązania.

AMD zapowiada FidelityFX Super Resolution

FidelityFX Super Resolution to otwarta technika skalowania obrazu, która pozwala odciążyć kartę graficzną i uzyskać lepszą płynność animacji - technologia skaluje animację do niższej rozdzielczości, a następnie wykorzystuje specjalne algorytmy poprawiające jakość obrazu (szczegóły działania jeszcze nie zostały ujawnione).

AMD FidelityFX Super Resolution

Użytkownik będzie miał do wyboru cztery poziomy skalowania, które różnią się jakością wyjściowego obrazu i płynnością animacji. Przykładowo w grze GodFall na Radeonie RX 6800 XT przy najlepszej jakości można liczyć na 59% wzrostu wydajności, ale przy najbardziej drastycznym skalowaniu wydajność ma wzrosnąć ponad 2-krotnie w porównaniu do natywnej rozdzielczości.

AMD FidelityFX Super Resolution

FidelityFX Super Resolution będzie działać na wszystkich kartach graficznych Radeon RX 500, Radeon RX Vega (w tym zintegrowanych układach graficznych z procesorów Ryzen), Radeon RX 5000 i Radeon RX 6000. Dziwi tutaj brak wsparcia dla kart Radeon RX 400 (czyli bardzo podobnych modeli do RX 500). Ciekawostką jest jednak to, że z technologii będą mogli też korzystać posiadacze konkurencyjnych kart graficznych Nvidii (także modeli GeForce GTX, gdzie nie działa technologia Nvidia DLSS).

AMD FidelityFX Super Resolution

Konkrety na temat obsługi technologii FSR jeszcze nie zostały ujawnione (wiemy tylko tyle, że jej wykorzystanie zadeklarowało już ponad 10 deweloperów gier i silników). Więcej szczegółów mamy poznać 22 czerwca (wtedy też możecie się spodziewać stosownej publikacji na naszych łamach).

Poniżej jeszcze fragment konferencji AMD z omówieniem FidelityFX Super Resolution:

Źródło: AMD

Komentarze

32
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ciekawski_
    12
    Oby te zapowiedzi naprawdę się potwierdziły w realnych testach. Taka technologia działająca na GPU obu producentów, to znacznie ciekawsza opcja niż DLSS tylko dla RTX.
    • avatar
      ECRYGIGS
      10
      Jak to jest, że jak Nvidia coś wymśli (np. G-sync, DLSS), to trzeba dopłacić lub zmienić na nowszy model i skorzystają z tego tylko użytkownicy tej firmy, a jak u AMD to działa wszystkich bez podziału i jest open source.
      • avatar
        zack24
        6
        Ciekawe co wyjdzie z tych zapowiedzi. Sam bardzo kibicuję czerwonym, ale GPU mam zielone. Dostępność i już działające RTX+DLSS spowodowały, że nie chciałem czekać jak sytuacja będzie się rozwijać. Ba, przeczuwam, że AMD znowu coś pomiesza w driverach, i nie wszystko będzie takie różowe jak na obrazku.
        Niemnie jednak cieszę się, że się dzieje. Konkurencja jest potrzebna!
        • avatar
          bomber2
          4
          No i git, tak trzymać
          • avatar
            losiaczek1
            1
            Wydaje mi się, że dużo będzie zależeć od Intela i jego technologii. Czy będzie jej bliżej do AMD czy Nvidii. Intel co prawda dopiero zaczyna ale to firma, która ma więcej pieniędzy niż AMD i Nvidia razem wziete.
            • avatar
              szymcio30
              1
              Ale to, ze FidelityFX Super Resolution będzie działać na Nvidii było wiadomo od bardzo dawna bo przecież to otwarta technologia. Zobaczymy czy było warto na to czekać
              • avatar
                szybki_kp
                0
                Mam kartę RX460 i z mojej perspektywy trochę to słabe podejście, może się coś jeszcze zmieni ale puki co jest niesmak. Tak poza tym, to drugi obraz się nie otwiera w powiększeniu(chyba że otworzy się w nowej karcie i wpisze nr. 2 w odnośniku).
                • avatar
                  kitamo
                  -3
                  Ale tu mamy częsciową rekonstrukcje obrazu na zasadzie 2 form upscalingu a nie uczenia maszynowego.
                  To taki połowiczny DLSS mimo wszystko.
                  W dynamicznych grach da rade bo w oczy nie rzuci sie tak gorsza jakosc obrazu.
                  • avatar
                    ncc1701
                    0
                    Na drugim video tuz przed koncem (3:18-3:20) widac roznice w ostrosci kwiatow wisni (jak rozumiem to tryb Quality, w nizszych jakosciach bedzie jeszcze gorzej). Podobnie 3:10 - paproc po prawej stronie przed filarem jest bardziej rozmyta niz po lewej (widac pogorszenie takze kiedy linia podzialu ekranu przechodzi przez paproc).
                    Wg. mnie obraz nawet w trybie quality jest bardziej rozmyty, ale to tylko dwa krotkie filmiki. Jak ktos juz wspomnial, zapewne w dynamicznych grach nie zwroci sie uwagi na takie szczegoly niemniej, nie bedzie to chyba ta jakosc co przy DLSS... Zreszta - zdziwilbym sie gdyby bylo inaczej skoro ma to dzialac takze na kartach z poprzedniej generacji i kartach nVidia...