Gry komputerowe

Minecraft będzie wyglądał jeszcze piękniej - wkrótce startują betatesty Minecraft RTX

Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
9 komentarzy Dyskutuj z nami

Ray tracing cieszy się coraz większym zainteresowaniem i pojawia się w kolejnych tytułach. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowa technologia wkrótce będzie dostępna także w grze Minecraft. Czego możemy się spodziewać?

Minecraft z technologią ray tracing – co się zmieni?

Ray tracing został zaimplementowany do gry przy użyciu standardu DirectX 12 Ultimate. W rzeczywistości mamy tutaj do czynienia z odmianą znaną jako path tracing – technologia symuluje sposób, w jaki światło przenika przez całą scenę. Rozwiązanie zawiera ujednolicony model obliczeń oświetlenia dla wielu różnych efektów, które tradycyjnie były implementowane oddzielnie przy użyciu rendererów rastrowych lub hybrydowych.

W Minecraft RTX pojawią się najróżniejsze efekty, które poprawią efektowność wirtualnego świata – wśród nich m.in.:

  • światło słoneczne oraz oświetlenie z innych źródeł
  • realistyczne twarde i miękkie cienie
  • emisyjne oświetlenie z powierzchni takich jak jasnogłaz czy lawa
  • oświetlenie globalne
  • precyzyjne odbicia w wodzie i na powierzchniach metalowych
  • przezroczyste materiały, takie jak witraże, woda i lód z odbiciami i załamaniem światła
  • wolumetryczna mgła

W nowej wersji gry bloki wykorzystywane do budowania zostały ulepszone o właściwości, które emulują prawdziwe materiały – wykorzystana tutaj została technika znana jako rendering bazujący na fizyce (PBR - Physically Based Rendering).

PBR uwzględnia właściwości materiałów w zakresie emisji światła, chropowatości i metaliczności, co w połączeniu z techniką ray tracingu umożliwia uzyskanie efektów świetlnych takich jak odbicia, załamania światła, przezroczystość i globalne oświetlenie, które otwierają nowe możliwości i sposoby tworzenia światów w Minecrafcie.

Nowy Minecraft wspiera także technologię Nvidia DLSS 2.0, która wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji do skalowania rozdzielczości i wyostrzania obrazu. W rezultacie otrzymamy poprawę płynności wyświetlanej animacji - według informacji Nvidii, możemy tutaj liczyć nawet na 1,7-krotny wzrost kl./s.

Minecraft zyska także nowe światy

To jednak nie koniec rewelacji! Aby uczcić rozpoczęcie otwartych testów gry, Nvidia podjęła współpracę z najbardziej utalentowanymi twórcami map w grze i udostępnia graczom sześć nowych światów Minecraft – rzecz jasna, wybrano takie lokacje, które obrazują możliwości ray tracingu i tekstur PRB:

  • Aquatic Adventure RTX od Dr_Bond
  • Color, Light and Shadow RTX od PearlescentMoon
  • Crystal Palace RTX od GeminiTay
  • Imagination Island RTX od BlockWorks
  • Neon District RTX od Elysium Fire
  • Of Temples and Totems RTX od Razzleberries

Nowe światy będzie można pobrać za darmo z witryny Rynek Minecrafta.

Kiedy będzie można przetestować Minecraft RTX? Niedługo!

Jeżeli jesteście zainteresowani poprawioną wersją Minecrafta, mamy dobre informacje - testowa wersja aktualizacji zostanie udostępniona za darmo już jutro (czwartek) o godzinie 19:00.

Warto jednak zauważyć, że do obsługi nowych technologii konieczny będzie komputer z kartą graficzną Nvidia RTX oraz najnowsza wersja systemu Windows 10. Niestety, posiadacze innych konfiguracji i platform będą musieli obejść się smakiem.

Źródło: Nvidia

Warto zobaczyć również:

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    No to teraz jeszcze tylko RTX w Saperze i Pasjansie.
    6
  • avatar
    kabza114
    Wprowadzają coś co moderzy zrobili już dawno :v Ciekawe...
    3
  • avatar
    pablo11
    Dla mnie oświetlenie w dwóch pierwszych przypadkach bardziej podoba się to bez RTX. RTX ON jest niepotrzebnie prześwietlone. W 3cim przypadku ma trochę uroku to oświetlenie, przy czym mam wrażenie, że gdyby zwiększyć zasięg oświetlenia od lawy bez RTXa, aż tak dużej różnicy by nie było.
    1
  • avatar
    levusek1992
    Jak coś co wygląda okropnie może wyglądać piękniej? xd
    -2
  • avatar
    kitamo
    Ale to ze co, na GTXie da sie przeciez RT odpalic to czemu minecraft mialby nie dzialac?
  • avatar
    szymcio30
    Czyli będzie podobnie jak w Quake 2? FullHD 60 fps bo tyle jest wstanie 2080Ti bez DLSS Mimo pokazu co RT może to jednak śmiech na sali aby w takim starociu najwydajniejsze GPU nadawało sie do zagrania w natywnej rozdzielczości 1080p.