Prawdziwy horror – również dla sprzętu, czyli test kart graficznych i procesorów w grze The Callisto Protocol
Gry komputerowe

Prawdziwy horror – również dla sprzętu, czyli test kart graficznych i procesorów w grze The Callisto Protocol

przeczytasz w 18 min.

The Callisto Protocol to jedna z najgłośniejszych premier tego kwartału, a może i całego 2022 roku. Duchowy spadkobierca Dead Space potrafi budować klimat grozy, jak się okazuje również wymaganiami sprzętowymi – sprawdzamy, czy faktycznie jest tak źle oraz jak wygląda sama gra.

Po tym, jak zachwyciliśmy się The Callisto Protocol w ramach jego recenzji na PS5, przyszła pora na sprawdzenie wersji przeznaczonej na PC. Fabularnie oczywiście się nie różnią, ale od strony technicznej to dwa zupełnie różne światy… Wbrew pozorom problemem nie okazała się być implementacja Ray Tracingu, jak np. miało to miejsce w niedawno testowanej aktualizacji 4.0 do Wiedźmina 3, ale raczej sposób, w jaki gra na PC w swojej premierowej formie realizuje proces „kaszowania” shaderów. O tym jednak nieco więcej za moment – teraz przyjrzymy się samym wymaganiom podanym przez producenta oraz dostępnym ustawieniom graficznym.

The Callisto Protocol - cutscenka
Obecnie jest już lepiej, ale taki przekaz zdawała się przekazywać gra na premierę...

Wymagania sprzętowe The Callisto Protocol, czyli cisza przed burzą

Studio Striking Distance do tematu wymagań sprzętowych The Callisto Protocol podeszło w przypadku PC bardzo pragmatycznie, podając tylko te dotyczące grania w rozdzielczości FHD. Biorąc pod uwagę, że w wymaganiach dedykowanych ustawieniom ultra pojawia się topowa karta poprzedniej generacji, można mieć pewne obawy dotyczące grania w wyższych rozdzielczościach – jak się niebawem okaże, całkiem słusznie.

Minimalna konfiguracja sprzętowa (30 FPS, 1920x1080 px, ustawienia B. Niskie):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i5-8400 lub AMD Ryzen 5 2600
  • 8 GB RAM
  • karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1060 lub AMD Radeon RX 580
  • DirectX: 11
  • 75 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Zalecana konfiguracja sprzętowa bez RT (60 FPS, 1920x1080 px, ustawienia B. Wysokie):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i7-8700 lub AMD Ryzen 5 3600
  • 16 GB RAM
  • karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1070 lub AMD Radeon RX 5700
  • DirectX: 12
  • 75 GB wolnego miejsca na dysku twardym

Zalecana konfiguracja sprzętowa z RT (60 FPS, 3840x2160 px, ustawienia B. Wysokie + śledzenie promieni):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i9-9900K / AMD Ryzen 9 3900X
  • 16 GB RAM
  • karta graficzna: GeForce RTX 3080 10 GB / Radeon RX 6900 XT 16 GB
  • DirectX: 12
  • 75 GB wolnego miejsca na dysku SSD

W oczy rzuca się również polecanie w minimalnych ustawieniach procesora 6-rdzeniowego, co ponownie ma związek z tym, jak gra przez kilkanaście pierwszych dni od premiery realizowała kompilowanie shaderów. W grze dostępne są łącznie 4 predefiniowane zestawy ustawień (niskie, średnie, wysokie oraz ultra), przy czym żaden z tych profili nie aktywuje śledzenia promieni – te trzeba samemu uruchomić z podmenu „oświetlenie”.

The Callisto Protocol - ustawienia 1The Callisto Protocol - ustawienia 2The Callisto Protocol - ustawienia 3

Śledzenie promieni w The Callisto Protocol może realizować dwie składowe generowanego obrazu – cienie oraz odbicia. W obu przypadkach jest to dosyć delikatna implementacja albo raczej sama gra nie posiada wiele „odbijających” powierzchni, a cienie dotyczą tylko obiektów ruchomych (większość nadal jest na stałe „wypiekana” w teksturach). To akurat dobra wiadomość dla kart, które gorzej sobie radzą z tą techniką.

The Callisto Protocol - ustawienia 1The Callisto Protocol - ustawienia 1

Ostatecznie warto zauważyć, że dla każdego innego niż „niski” profilu ustawień obrazu domyślnie aktywowany zostaje upscaling FSR 2 w trybie zbalansowany (niezależnie od wybranej rozdzielczości). Co jeszcze ciekawe, po załadowaniu samej gry jedyne ustawienia graficzne, jakie mamy do wyboru, dotyczą rozdzielczości i gamma (jasności) – oznacza to, że zmiana ustawień będzie wymagała wczytania ostatniego punktu kontrolnego (gra nie posiada zapisów w dowolnym momencie). To może być upierdliwe...

The Callisto Protocol - cutscenka
Protagonista nawet mruży oczy podczas uników - tutaj tryb fotograficzny.

Grafika robi wrażenie, choć bywa nierówna

Od strony technicznej mamy tutaj do czynienia z ostatnią wydaną wersją silnika Unreal Engine 4 (a dokładnie to 4.27). Korzysta on po części z funkcji, które domyślnie wprowadza dopiero UE5, a także garściami czerpie z techniki mapowania ruchu oraz mimiki twarzy z pomocą Motion Capture. Postaci w The Callisto Protocol nie są (w większości) wytworem ułańskiej fantazji grafików, tylko wierną kopią znanych Hollywoodzkich aktorów (m.in. Josh Duhamel jako protagonista oraz Karen Fukuhara jako jedna z postaci niezależnych).

The Callisto Protocol - detale postaci
Ponownie tryb fotograficzny z fragmentu rozgrywki - to nie jest cut-scenka! 

Precyzja, z jaką odwzorowano twarze oraz stroje tych postaci, zaciera granice między filmem a grą i oglądanie licznych cut-scenek, renderowanych w czasie rzeczywistym przez silnik gry, jest prawdziwą ucztą dla oczu. Niestety tej dbałości o detale nieco zabrakło w przypadku niektórych innych aspektów grafiki. Często zdarza się natrafić na obiekty składające się z bardzo małej ilości wierzchołków i dodatkowo pokryte bardzo niskiej jakości teksturą, co w kontraście do modelu postaci razi szczególnie mocno.

The Callisto Protocol - nierówna jakość
Jakość niektórych tekstur przywołuje wspomnienia z Half-Life 2 :)

Gra rozpieszcza nas bardzo intensywnym stosowaniem efektów wolumetrycznych (jak mgła/dym) oraz takimi detalami, jak ugniatający się śnieg. Sama sceneria jest również bardzo zróżnicowana, choć jednocześnie utrzymana w spójnym ciężkim klimacie. Ustawienia graficzne, o których pisaliśmy wyżej, nie wpływają w sposób drastyczny na jakość rozgrywki (w przeciwieństwie do poziomu jej trudności – ustawienia niskie i średnie są baaaardzo mroczne, co nie ułatwia walki i eksploracji), ale już istotnie zmieniają poziom płynności.

Porównanie ustawień Niskich do Ultra + maksymalny Ray Tracing

Porównanie ustawień Średnich do Ultra + maksymalny Ray Tracing

Porównanie ustawień Wysokich do Ultra + maksymalny Ray Tracing

Porównanie ustawień Ultra do Ultra + maksymalny Ray Tracing

Jak widać (albo raczej ledwo widać), aktywowanie Ray Tracingu nie zmienia w tym przypadku diametralnie oprawy graficznej, choć w tej kwestii statyczne zrzuty ekranów są dla tej techniki (jak zwykle) nieco krzywdzące – ostatecznie to właśnie dynamika cieni i odbić realizowanych przez śledzenie promieni jest ich największą zaletą. Ustawienia ultra bez RT są miejscami nieco zbyt statyczne, a także w niektórych lokalizacjach (z błyszczącą podłogą) tracą sporo na realizmie, ale ogólnie nie jest to gra, w której faktycznie aktywowanie Ray Tracingu zupełnie odmienia wrażenia z gry.

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (2560x1440 px)

The Callisto Protocol - ustawienia  niskieThe Callisto Protocol - ustawienia średnieThe Callisto Protocol - ustawienia wysokieThe Callisto Protocol - ustawienia ultraThe Callisto Protocol - ustawienia ultra + RT max
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie, Ultra oraz Ultra z RT

Na czym testowaliśmy The Callisto Protocol

Testy w grach wykonaliśmy na kartach obecnie dostępnych w sklepach oraz kilku dodatkowych starszych generacji (z naszego magazynu). Platforma testowa to dobrze znany zestaw z premierowych testów kart graficznych.

Nasza platforma testowa:

W czasie testów używaliśmy systemu Windows 11 21H2 oraz najnowszych sterowników dostępnych na dzień 17.11.2022, tj. Adrenaline 22.11.1 dla kart AMD oraz Game Ready 526.98 dla kart NVIDII. Oficjalnie obie wersje sterownika posiadały już optymalizację do testowanej gry, ale sama gra naturalnie była testowana bez "day-one" patch.

Samą grę testowaliśmy już w dniu premiery (nie udało się wcześniej otrzymać klucza), zatem już z pierwszymi łatkami. Niestety wtedy wrażenia z gry były bardzo przeciętne, ze względu na trapiący ten tytuł problem z kompilowaniem się na bieżąco (podczas gry!) shaderów. Objawiało się to w ten sposób, że gra potrafiła nawet na 0,5 s zatrzymać animację, jak tylko na scenie miało pojawić się coś nowego. Całkowicie psuło to klimat, zwłaszcza filmików renderowanych w czasie rzeczywistym.

The Callisto Protocol - walka
Gra potrafi przestraszyć, ale efekt ten całkowicie psuje (albo raczej psuło przed najnowszymi łatkami) przycinanie animacji w chwilach takich "niespodzianek"...  

Problem ten pogłębiał się wraz ze spadkiem wydajności naszego procesora – przykładowo Intel Core i5-4690K potrafił nawet na dwie sekundy zatrzymać animację! Podczas samej gry też całkowicie psuło to zabawę – wszystkie tzw. „Jump Scares”, czyli niespodziewanie straszące momenty były momentalnie przerywane takim przycinaniem animacji (niezależnie od ustawień i sprzętu). Jak na ironię, efekt ten był mniej odczuwalny, gdy graliśmy z aktywnym śledzeniem promieni – wtedy część cieni realizowana przez RT nie wymagała kompilacji…

Obecnie po trzech lub czterech dużych aktualizacjach gra w końcu wykonuje prekompilację shaderów zaraz po uruchomieniu menu głównego (albo nawet wcześniej), dzięki czemu w samej grze udało się niemal całkowicie wyeliminować te najgorsze przycięcia. Niestety sam FrameTime (czas generowania klatki) nadal nie jest idealnie równy, gdy gramy w klasycznej rasteryzacji, co objawia się dosyć niskim odczytem Low 1% FPS na wykresach poniżej. Wszystkie wyniki pochodzą z aktualizacji wypuszczonej 15 grudnia.

Testy kart w The Callisto Protocol bez śledzenia promieni

Jako że część kart nie obsługuje Ray Tracingu albo zwyczajnie jest zbyt słaba, aby z niego korzystać, to zaczniemy od sprawdzenia, jak wypada płynność bez tej funkcji. Tu również zbadamy niższe z profili ustawień, bardziej adekwatne dla tych starszych kart.

The Callisto Protocol - 1080p, ustawienia Niskie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
147
92
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
128
70
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
122
77
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
94
54
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
88
52
Intel ARC A750
Intel ref.
85
46
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
68
27
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
41
16
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
MSI Ventus
28
10
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

The Callisto Protocol - 1080p, ustawienia Średnie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
111
71
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
96
62
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
84
57
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
68
44
Intel ARC A750
Intel ref.
66
43
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
62
39
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
49
21
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
30
11
NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
MSI Ventus
20
8
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

The Callisto Protocol - 1080p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
162
108
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
132
85
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
126
62
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
113
58
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
109
72
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
97
62
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
89
50
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
73
44
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
61
39
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
53
33
Intel ARC A750
Intel ref.
47
28
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
44
28
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
40
23
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
32
17
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
17
3
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Niestety, ale granie na archaicznym lub bardzo budżetowym sprzęcie okazuje się raczej nierealne w przypadku The Callisto Protocol. Absolutne minimum do ustawień najniższych to w zasadzie GTX 1060 i RX 580 (patrząc po wynikach GTX 1070), lub (z obecnie dostępnych kart) RX 6600 i RTX 3050 – ogólnie karty z 4 GB vRAM raczej odpadają, jeżeli zależy nam na płynnej rozgrywce. Do grania na wysokich ustawieniach (ultra, ale bez RT) dopiero karty klasy GeForce RTX 3060, Radeon RX 6700 oraz ARC A750 można uznać za godne polecenia.

The Callisto Protocol - 1440p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
142
94
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
108
71
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
100
53
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
89
47
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
89
58
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
76
50
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
72
34
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
58
36
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
48
28
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
42
23
Intel ARC A750
Intel ref.
38
21
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
34
21
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
31
17
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
26
11
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

The Callisto Protocol - 2160p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
97
60
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
67
44
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
62
36
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
58
36
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
53
26
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
50
31
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
45
18
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
36
16
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
26
13
Intel ARC A750
Intel ref.
24
12
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
21
13
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
19
8
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Podnoszenie rozdzielczości jeszcze bardziej podbija poprzeczkę i do grania w QHD minimalnym rozsądnym wyborem będzie RTX 3070 Ti oraz (prawdopodobnie) RX 6800. Jeżeli chcemy utrzymać stabilnie ponad 60 FPS, to już tutaj trzeba się skierować po nowego RTX 4080. Natomiast w 4K tylko RTX 4090 był w stanie zapewnić idealną płynność animacji. Jako minimum do grania w takich ustawieniach trzeba traktować RTX 3080 Ti lub RX 7900 XT. A przypominamy, że to nadal pomiary BEZ śledzenia promieni…

Aktywowanie Ray Tracingu zmienia The Callisto Protocol w prawdziwy horror – to istna rzeź na kartach graficznych!

Chcąc podziwiać grę w pełnej krasie, zatem po aktywowaniu śledzenia promieni, należy nastawić się mentalnie na pewne kompromisy w kwestii płynności animacji. W FHD dwa nowe GeForce RTX 4000 oraz (ku naszemu wielkiemu zaskoczeniu!) najnowsze Radeony RX 7900 radzą sobie dosyć dobrze, czego nie można powiedzieć o kartach z poprzednich generacji – RTX 3090 Ti zmaga się, aby dobić do średnich 60 FPS, a te absolutne minimum, czyli stabilne 30 1% Low FPS osiągają dopiero RTX 3080 oraz RX 6900. Teoretycznie grać można nawet na RTX 3060 Ti oraz RX 6700 XT, ale tu trzeba liczyć się ze spadkami poniżej „kinowych” 24 FPS w krytycznych momentach.

The Callisto Protocol - 1080p, ustawienia Ultra
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
87
65
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
72
55
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
72
44
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
66
40
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
57
38
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
53
40
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
51
31
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
43
26
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
37
21
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
32
23
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
27
21
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
19
9
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

The Callisto Protocol - 1440p, ustawienia Ultra
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
71
53
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
55
36
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
55
36
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
50
33
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
45
25
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
40
32
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
40
22
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
32
17
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
29
15
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
24
17
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
19
16
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

The Callisto Protocol - 2160p, ustawienia Ultra
[FPS], RT ON, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
46
28
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
33
23
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
33
21
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
29
22
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
27
19
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
24
18
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
23
12
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Podbicie rozdzielczości, jak widać, nie wyszło kartom na dobre – w QHD tylko RTX 4090 przebija średnio 60 FPS, a relatywnie dobrze gra się dopiero na RTX 3090 Ti i nowych Radeonach RX 7900. Po wybraniu rozdzielczości UHD nawet majestatyczny RTX 4090 musiał się pochylić, oferując średnio znacznie poniżej 60 FPS i ze spadkami do 28 FPS. Nowe Radeony oraz RTX 4080 są na granicy akceptowalnej płynności, ale warto odnotować, że RX 7900 XTX pokonał tu RTXa 4080!

FSR 2 przybywa na ratunek! Tylko pamiętajcie, aby zrestartować grę…

Zwykle granie z aktywnym śledzeniem promieni kojarzymy ze wspomaganiem się upscalingiem w formie DLSS lub jego darmowych odpowiedników FSR i XeSS, które obecnie w praktyce dają lepszą jakość obrazu od klasycznego wygładzania TAA. The Callisto Protocol, co prawda, nie implementuje wiodącej obecnie w tej kwestii technologii NVIDII, ale pozwala ratować wydajność z pomocą FSR 2.0. Ku naszemu zaskoczeniu, pierwsze testy wykazały absolutne zero zysku wydajności, ale również brak różnic w jakości obrazu, nawet w trybie performance – wniosek prosty – funkcja nie działa :) Okazuje się jednak, że konieczne jest zrestartowanie gry po zmianie tych ustawień, aby te weszły w życie, o czym samo menu gry nijak nie informuje…

The Callisto Protocol - 1440p z upscalingiem, ustawienia Ultra bez RT
[FPS], AMD RX 7900 XT, wbudowany benchmark, więcej=lepiej

FSR 2 Wydajność 150,0
41,0
FSR 2 Balans 141,0
38,0
FSR 2 Jakość 133,0
37,0
TAA 113,0
45,0
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

The Callisto Protocol - 1440p z upscalingiem, ustawienia Ultra z aktywnym RT
[FPS], AMD RX 7900 XT, wbudowany benchmark, więcej=lepiej

FSR 2 Wydajność 100,0
64,0
FSR 2 Balans 97,0
62,0
FSR 2 Jakość 93,0
54,0
TAA 77,0
35,0
Legenda/ średni FPS
/ 1% Low FPS

Zysk z wydajności potrafi być całkiem duży, a przy tym jakość obrazu jest nadal trudna do rozróżnienia względem zwykłego TAA nawet w trybie „Zbalansowany”, gdy gramy w 4K oraz w trybie Quality dla rozdzielczości 1440p. Polecamy zatem korzystać z tej funkcji (zwłaszcza gdy gramy w 4K z aktywnym śledzeniem promieni). Jedyna wada to nieco większe spadki 1% Low FPS, gdy nie używamy RT, ale nie na tyle, aby się tym przejmować.

Porównanie FSR 2 Jakość do zwykłego TAA

Porównanie FSR 2 Balans do zwykłego TAA

Porównanie FSR 2 Wydajność do zwykłego TAA

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (2560x1440 px)

The Callisto Protocol - ustawienia  niskieThe Callisto Protocol - ustawienia średnieThe Callisto Protocol - ustawienia wysokieThe Callisto Protocol - ustawienia ultra
Od lewej Natywne 1440p z TAA, a następnie FSR 2 w trybach: Jakość, Balans oraz Wydajność.

Jaki procesor do The Callisto Protocol? Nowoczesny…

Wymagania minimalne stanowczo odradzały używanie 4-rdzeniowych jednostek, choć w praktyce, po łatce rozprawiającej się z kompilacją shaderów w samej grze, nie jest to już aż tak oczywiste. Z całą pewnością gra dużo lepiej działa na świeżych jednostkach, co wynika z tego, jak bardzo obciąża głównie 1-2 wątki. Realnie grając w 4K, z aktywnym śledzeniem promieni i bez FSR nasz RTX 4090 nie był w pełni obciążony… (pomimo iż klatkarz spadał już poniżej 60 FPS). Nie jest to niestety wzór do naśladowania w kwestii optymalizacji użycia CPU.

Test procesorów w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej

Intel Core i9-12900KS 87
69
Intel Core i7-12700K 86
67
Intel Core i5-12600K 86
65
Intel Core i5-12400F 81
61
Intel Core i3-12100F 79
57
Intel Core i5-8400 66
45
Intel Core i5-4690 41
29
Legenda: średni FPS
1% low FPS

W The Callisto Protocol pograsz z 8 GB, ale stanowczo lepiej mieć 16 GB RAM…

Testowanie omawianej gry na czystym systemie Windows 11 objawiało się zajmowaniem 12-13 GB pamięci systemowej. Testy na 16 GB obniżyły to zużycie do 11-12 GB, bez wpływu na płynność rozgrywki. Z kolei test z 8 GB RAM już nieco obniżył minimalny FPS, ale nie na tyle, aby z tego powodu panikować. Innymi słowy da się grać z 8 GB RAM, ale tylko jeżeli przed uruchomieniem gry zamkniecie wszystkie inne aplikacje, normalnie uruchomione w tle.

Jaka karta graficzna i procesor będą potrzebne do grania w The Callisto Protocol?

Nasze testy można podsumować stwierdzeniem, że oto mamy godnego przeciwnika gry Cyberpunk 2077 w kontekście gnębienia kart graficznych. W 4K Callisto Protocol oferuje tylko o 5% wyższą wydajność od tego (nie)sławnego dzieła CDProjekt RED. Jest przy tym znacznie mniej okazały pod względem użycia śledzenia promieni, a także nie jest grą z otwartym światem, co zwykle podnosi wymagania. Co więcej, The Callisto Protocol nawet bez aktywacji śledzenia promieni nadal nie pozostawia suchej nitki na kartach z niskiego segmentu, wyposażonych w 4 GB vRAM.

The Callisto Protocol - gameplay
The Callisto Protocol jest grą korytarzową, ale często trafiają się większe areny, po których chwilkę krążymy.

Stan, w jakim gra jest obecnie (po łatce z 15 grudnia – wydanej blisko 2 tygodnie po premierze!), jest już realnie grywalna na sprzęcie ze średniego segmentu i z czystym sumieniem możemy polecić jej zakup oraz ogranie – abstrahując już od kwestii technicznych, jest to nadal bardzo dobry tytuł z ciekawą fabułą i dającą masę frajdy mechaniką. Szkoda jedynie, że gracze PC-towi nie mogli się grą należycie cieszyć od samej premiery.

The Callisto Protocol - finisher
Tak zapewne wygląda typowy RTX 2060 widząc, że aktywujesz Ray Tracing ;)

Obecnie, aby dobrze bawić się z grą w FHD na wysokich ustawieniach wystarczy GeForce RTX 3060, Radeon RX 6600XT lub nawet Intel ARC A750 – mowa zatem o kartach kosztujących poniżej 2000 zł. Zabawa z aktywnym śledzeniem promieni lub w wyższych rozdzielczościach to już domena kart z wysokiej półki, a łącząc te dwie cechy na placu boju zostają już tylko karty najnowszej generacji (nowe Radeony wypadają w tym tytule wyjątkowo dobrze, co może mieć związek z logo AMD widocznym przed wczytaniem się gry ;)). Procesor klasy Core i5-8400F jest już wystarczający, aby dobrze się z grą bawić, ale do mocniejszych kart lepiej doposażyć się w jednostkę produkowaną po 2020 roku.

Grę The Callisto Protocol na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od firmy PLAION POLSKA.

Komentarze

25
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Furman
    17
    Może jestem ślepy ale tak tu jak i w wielu innych grach na pierwszy rzut oka nie widzę znaczących różnic na screenach między minimum a ultra. Nawet już nie wspominając o różnych wygładzaniach bo tam to muszę się zastanowić gdzie ta różnica. Mimo wszystko wydaje mi się że jak samemu się grę odpali to odbiór już jest trochę inny i dużo lepiej widać te różnice.
    • avatar
      Maryja
      16
      Ten cały raytracing prawie go nie widać, ale go bardzo czuć w rozgrywce, tzn dużym spadku kl/s. Ten ficzer powinien być wprowadzony za kilka generacji kart graficznych, powiedzmy RTX 8090 tak by moc kart, architektura mogła ogarnąć te śledzenie promieni
      • avatar
        Szymon331
        5
        Pff.
        Kolejna gra gdzie dodanie Ray Tracingu głównie ucina 50% ilości klatek na sekundę nie dodając w to miejsce nic specjalnego czego by nie dało się ogarnąć innym efektem.

        Od kilku miesiecy gram w gry z RT i w niektórych tytułach to wyłączam bo zdarzają się bugi a i lepiej mieć 75FPS niż 45.
        Jedyną grą gdzie zostawiłem włączony RT to Cyberpunk 2077, tam to oświetlenie faktycznie zmienia odbiór sceny (głównie jak się przygląda, a ja sie duzo przyglądam ;)
        • avatar
          Ruffriders1988
          4
          Optymalizacja nie istnieje. żadnego rej srajsingu i do Full HD w ustawieniach maks potrzeba karty za 5 tys aby było 60FPS? Gdzie ta grafika która ma urwać jaja za tą cenę? Nie zauważyłem. Przez to gry nie kupiłem bo cudów nie ma na ekranie a nawet w 2K sobie normalnie nie pogram :E
          • avatar
            szymcio30
            4
            Horror bo ktoś zje...ł optymalizacje i tyle w temacie
            • avatar
              piterk2006
              2
              "minimum do ustawień najniższych to w zasadzie GTX 1060 i RX 580 (patrząc po wynikach GTX 1070)" - albo jestem ślepy albo wyników tej karty nie ma w teście.
              Producent podaje, że 1070 ma wystarczyć do 60fps w bardzo wysokich. Tymczasem już na medium 3050 (ciut mocniejsza od 1070) ledwie zipie w 49fps...Powinien ich ktoś za to pozwać...
              • avatar
                MaxDamageDA
                1
                Gra jest przepiękna, ale strasznie powolna i ma mnóstwo irytujących rozwiązań. Grałem na 3090 w 1440p i rt. Wydajnościowo tak sobie... Nie rozumiem jednak ludzi, którzy mówią, że RT nie widać. Przecież to jest przepaść w jakości oświetlenia. W ruchu niektóre sceny wyglądają lepiej niż cut-scenki ze starszych gier ;)
                • avatar
                  Daj chipsa
                  1
                  Wymagania z tyłka podane. GTX 1070 niby do 1080p 60 fps i bardzo wysokich detali a taki RTX 3050 nie jest w stanie zapewnić tylu klatek na średnich. Żenada.
                  • avatar
                    Puffy
                    1
                    Dziwne to RT. Mam monitory HDR od Msi i klasyk do gier. Oba ta sama natywna rozdzielczość. Po włączeniu RT i na jednym i na drugim, wydajność 3x niższa a wygląd jakby podbite kolory. Przy wyłączonym RT i na 1 monitorze przy HDR wygląda to w 95% tak samo jak przy RT na monitorze MSI. Wydajność 3x wyższa a wygląda tak samo prawie. RT to jak obsługa DX9 przez Geforce FX, to jak DX10 w kartach typu Radeon 7790. ZBYTECZNY BAJER. Przy monitorze HDR można grać z na maxa wykręconymi AA, Wszystko na ultra. Ilość FPS może -20% ale przy monitorze HDR całość wygląda mięsiście, ciepło, przy RT trzeba zejść z wieloma rzeczami i całe RT wygląda poprostu Źle!
                    • avatar
                      Koyotek
                      1
                      Gra jest słaba, szkoda wydanych pieniędzy. RT jak juz dawno mówiłem to wodotrysk (promowany na siłę tak jak t&l swojego czasu, które zresztą umarło jak physx a służyło tylko do przejęcia rynku i wyniszczenia przeciwników, często poprzez opłacone zagrywki) Nvidii do usprawiedliwienia podbijania cen kart graficznych. Bez tego ucinacza klatek w normalnym rastrze gralibyśmy dziś na kartach o połowę mniejszym poborze energii, większej wydajności za normalna cenę. To właśnie wdrożenie tego nic nie dającego bo nie grywalnego dodatku powoduje kosmiczne koszty produkcji chipów zwiększając ich rozmiar koszt produkcji i jednocześnie zmniejszając uzysk produkcyjny. Oczywiście mają na to rozwiązanie w postaci dlss (1 iteracja dno, 2 w miarę działała, 3 ma generator dodatkowych klatek aby wytłumaczyć obecność niepotrzebnych zwykłemu użytkownikowi jednostek tensor i znów zwiększyć koszty) ograniczone tylko dla nv i działające porównywalnie do fsr amd i xess intela chociaż w moim odczuciu rozwiązanie niebieskich jest lepsze jakościowo.
                      • avatar
                        Mario2k
                        0
                        Jak na grę za 170zł to trochę średnio ale na szczęście można grę kupić we trzech i delektować się opcją offline ;) w niektórych lokacjach z RT Ultra wygląda bardzo ładnie powiedziałbym że wzorowo jak na tego typu grę ,niestety przy 35-40 fps brak komfortu z rozgrywki . Pamiętajcie wyłączyć Motion Blur bo nawet w scenach statycznych rozmywa obraz !!