Sprawdzamy Hogwarts Legacy na PC - test 24 kart i 7 procesorów
Gry komputerowe

Sprawdzamy Hogwarts Legacy na PC - test 24 kart i 7 procesorów

przeczytasz w 32 min.

Jaki sprzęt będzie potrzebny, aby zagrać w Hogwarts Legacy? Sprawdziliśmy 24 karty graficzne, 7 procesorów i kilka konfiguracji RAM, aby móc na to pytanie dobrze odpowiedzieć. Porównaliśmy również ustawienia graficzne i dostępne metody upscalingu – zapraszamy!

ocena redakcji:
  • 4,8/5

Grę Hogwarts Legacy na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od firmy Cenega.

Hogwarts Legacy to gra, na którą czekało wielu, a ci, którzy nie czekali, obecnie z pewnością już też mają ją na swojej liście „do zagrania koniecznie”. Gra odniosła błyskawiczny sukces, gdyż idealnie, wprost magicznie łączy nowoczesną rozgrywkę z ogromną dawką nostalgii (zwłaszcza wobec pierwszych gier o Harrym Potterze). O tym jednak mogliście już przeczytać w naszej recenzji Hogwarts Legacy na konsolę PlayStation 5, która to wersja ma jedną ogromną zaletę – zawsze zadziała tak samo dobrze. Tego samego oczywiście nie można powiedzieć o wersji na PC. Jeżeli ciekawi Was, co ma do zaoferowania to wydanie Hogwarts Legacy oraz jakiego sprzętu realnie wymaga, to dobrze trafiliście.

Hogwarts Legacy - widoczek
Chociażby dla samych widoków warto zakupić Hogwarts Legacy.

Wysokie wymagania straszyły jeszcze przed premierą

Hogwarts Legacy to gra bazująca na silniku Unreal Engine 4 (tak jest – tym z 2014 roku!), z którego studio Avalanche Software wycisnęło dosłownie ostatnie soki, serwując nam nie lada ucztę dla oczu. Zawdzięczamy to implementacji najważniejszych technik odpowiedzialnych za śledzenie promieni (obejmują one cienie, odbicia oraz globalne oświetlenie), które, jak wiadomo, znacznie podnoszą poprzeczkę w kwestii wymagań.

Na szczęście w parze z Ray Tracingiem dodano również zaawansowane techniki upscalingu obrazu – mamy tu między innymi najnowsze wersje NVIDIA DLSS Super Resolution, AMD FSR 2 oraz Intel XeSS, a dla posiadaczy kart NVIDIA RTX czeka miła niespodzianka w postaci wsparcia dla DLSS 3 (Frame Generation). Finalne wymagania sprzętowe Hogwarts Legacy opublikowano na kilka tygodni przed samą premierą i te do teraz pozostają aktualne.

Minimalna konfiguracja sprzętowa 720p/30 FPS (ustawienia Niskie z upscalingiem "Wydajność"):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i5-6600 lub AMD Ryzen 5 1400
  • 8 GB RAM
  • karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 960 4GB lub AMD Radeon RX 470 4GB
  • DirectX: 12
  • 85 GB wolnego miejsca na dysku (preferowane SSD)

Zalecana konfiguracja sprzętowa 1080p/60 FPS (ustawienia Wysokie z upscalingiem "Jakość"):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i7-8700 lub AMD Ryzen 5 3600
  • 16 GB RAM
  • karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti lub AMD Radeon RX 5700 XT
  • DirectX: 12
  • 85 GB wolnego miejsca na dysku SSD

Zalecana konfiguracja sprzętowa  1440p/60 FPS z RT (ustawienia Ultra + śledzenie promieni z upscalingiem "Jakość"):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i7-10700K / AMD Ryzen 7 5800X
  • 32 GB RAM
  • karta graficzna: GeForce RTX 2080 Ti 11GB / Radeon RX 6800 XT 16 GB
  • DirectX: 12
  • 85 GB wolnego miejsca na dysku SSD

Zalecana konfiguracja sprzętowa 2160p/60 FPS z RT (ustawienia Ultra + śledzenie promieni z upscalingiem "Jakość"):

  • OS: Windows 10 (64-bit)
  • procesor: Intel Core i7-10700K / AMD Ryzen 7 5800X
  • 32 GB RAM
  • karta graficzna: GeForce RTX 3090 Ti 24GB / Radeon RX 7900 XT 20 GB
  • DirectX: 12
  • 85 GB wolnego miejsca na dysku SSD

Zaskakiwać może podawanie wymagań tylko w odniesieniu do grania z aktywnym nowoczesnym upscalingiem. Czyżby już nadszedł czas, aby uznać takie granie za „domyślne”? Warto też zwrócić uwagę na wskazanie 32 GB jako minimalnego wymogu dla grania ze śledzeniem promieni – odniesiemy się do tego w dalszych testach. Ostatecznie jednak do odpalenia samej gry i cieszenia się magicznym światem z książek J.K. Rowling wystarczy nawet 7-8 letnia maszyna – oczywiście, jeżeli nie przeszkadza nam granie w FHD z FSR 2 w trybie Performance…

Hogwarts Legacy - grafika w grze
Na konsolach musimy wybierać - albo grafika albo płynność. Na PC możemy mieć oba jednocześnie (albo żadnego). 

Dużo ustawień pozwala dobrze dopasować wydajność do naszego sprzętu

W menu gry dostępne mamy cztery gotowe zestawy ustawień ogólnych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu pobawić się suwakami, co w szczególności polecamy posiadaczom kart z 8 GB pamięci graficznej – ich karty zwykle poradzą sobie z ustawieniami Ultra z wyłączeniem kilku suwaków, które domagają się znacznie więcej pamięci graficznej.

Hogwarts Legacy - ustawienia 1Hogwarts Legacy - ustawienia 2

Zmiana ustawień ogólnych nie wpływa w żaden sposób na ustawienia śledzenia promieni – to jest domyślnie wyłączone, nawet na najmocniejszych kartach graficznych, zatem jeżeli posiadacie mocnego RTX’a, to stanowczo polecamy zajrzeć na sam dół tych ustawień, aby aktywować Ray Tracing. Ten zresztą podzielono na trzy wspomniane już moduły – cienie, odbicia i globalne oświetlenie. Ponadto można sterować intensywnością korzystania przez silnik z tych funkcji, choć w tym przypadku jest to już zbiorczy suwak (zatem nie możemy ustawić minimalnego śledzenia promieni na potrzeby cieni i maksymalnego dla odbić – albo wszystko, albo nic).

Hogwarts Legacy - ustawienia 3Hogwarts Legacy - ustawienia 4

W menu ustawień wyświetlania możemy dodatkowo aktywować różne metody upscalingu, a także wygładzania krawędzi (w tym NVIDIA DLAA). Po omówieniu testów wydajności skupimy się również na tych funkcjach. Warto też zwrócić uwagę na brak trybu pełnoekranowego - obraz zawsze jest w oknie bez ramek, zatem (niezależnie od wybranej rozdzielczości renderowania) jest wyświetlny w rozdzielczości pulpitu. Nie ma to większego znaczenia dla wydajności, ale testy oczywiście wykonywaliśmy po zmianie rozdzielczości w ustawieniach systemu, a nie gry. A teraz zobaczmy, jak prezentują się różne ustawienia obrazu.

Porównanie ustawień Niskich do Ultra (bez Ray Tracingu)

Porównanie ustawień Średnich do Ultra (bez Ray Tracingu)

Porównanie ustawień Wysokich do Ultra (bez Ray Tracingu)

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)

Hogwarts Legacy - ustawienia  niskieHogwarts Legacy - ustawienia średnieHogwarts Legacy - ustawienia wysokieHogwarts Legacy - ustawienia ultra
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra

Hogwarts Legacy - ustawienia  niskieHogwarts Legacy - ustawienia średnieHogwarts Legacy - ustawienia wysokieHogwarts Legacy - ustawienia ultra
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra

Hogwarts Legacy - ustawienia  niskieHogwarts Legacy - ustawienia średnieHogwarts Legacy - ustawienia wysokieHogwarts Legacy - ustawienia ultra
Ustawienia (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra

Przeskok między najniższymi a średnimi ustawieniami jest bardzo duży, ale zasadniczo każdy kolejny poziom ustawień wnosi widoczne zmiany. Jeżeli to możliwe, to stanowczo zalecamy nie schodzić aż do ustawień najniższych – gra sporo na tym traci. Zaznaczamy też, że powyższe porównania nie uwzględniają śledzenia promieni – co w takim razie zyskamy, aktywując te techniki?

Porównanie ustawień Ultra do Ultra z Ray Tracingiem

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)

Hogwarts Legacy - ustawienia  niskieHogwarts Legacy - ustawienia średnie
Po lewej ustawienia Ultra bez śledzenia promieni, a po prawej po aktywowaniu śledzenia promieni.

Hogwarts Legacy - ustawienia  niskieHogwarts Legacy - ustawienia średnie
Po lewej ustawienia Ultra bez śledzenia promieni, a po prawej po aktywowaniu śledzenia promieni.

Hogwarts Legacy - ustawienia  niskieHogwarts Legacy - ustawienia średnie
Po lewej ustawienia Ultra bez śledzenia promieni, a po prawej po aktywowaniu śledzenia promieni.

Okazuje się, że odbicia naprawę robią w tej grze robotę. Nieco mniej rzucająca się w oczy, ale odpowiedzialna znacznie bardziej za jakże istotny klimat, jest technika globalnego oświetlenia. Śledzenie promieni na potrzeby obliczania cieni oferuje bardziej realistycznie przechodzenie cieni z twardych (blisko źródła) w miękkie (dalej od źródła) – świetnie koresponduje z zaklęciem Lumos, które w grze pełni funkcję latarki. Pozostaje jeszcze sprawdzić, na co wpływa globalny suwak odpowiedzialny za jakość śledzenia promieni.

Porównanie ustawień Ray Tracingu - Odbicia

Porównanie ustawień Ray Tracingu - Ambinent Occlusion

Porównanie ustawień Ray Tracingu - Cienie

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3840x2160 px)

Hogwarts Legacy - RT odbicia - ustawienia  ultraHogwarts Legacy - RT odbicia - ustawienia wysokieHogwarts Legacy - RT odbicia - ustawienia średnieHogwarts Legacy - RT odbicia - ustawienia niskie
Ustawienia śledzenia promieni (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra

Hogwarts Legacy - RT AO - ustawienia  ultraHogwarts Legacy - RT AO - ustawienia wysokieHogwarts Legacy - RT AO - ustawienia średnieHogwarts Legacy - RT AO - ustawienia niskie
Ustawienia śledzenia promieni (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra

Hogwarts Legacy - RT cienie - ustawienia  ultraHogwarts Legacy - RT cienie - ustawienia wysokieHogwarts Legacy - RT cienie - ustawienia średnieHogwarts Legacy - RT cienie - ustawienia niskie
Ustawienia śledzenia promieni (od lewej) Niskie, Średnie, Wysokie oraz Ultra

W tym przypadku okazuje się, że ustawienie Ultra nie zawsze (w naszym odczuciu) daje najlepszy rezultat – zwłaszcza w przypadku cieni. Owszem, są precyzyjniejsze, ale nie zawsze daje to „artystycznie” lepszy obraz. Co więcej, jak zaraz się przekonacie, różnica w wydajności na większości przetestowanych kartach, pojawia się dopiero po zmianie Ray Tracingu z „Wysokie” na „Ultra” (oczywiście najwięcej wpływa samo aktywowanie śledzenia promieni, ale następnie między ustawieniem „Niskie” a „Wysokie” często wydajność się praktycznie nie zmienia).

Jak testowaliśmy Hogwarts Legacy?

Gra posiada wbudowany test sprzętu, który (odnosimy wrażenie) działa na zasadzie weryfikacji podzespołów i wskazania przypisanych im z góry ustawień. Zwykle zresztą niezbyt celnie. Nasze testy przeprowadziliśmy w dwóch lokalizacjach. Pierwsza, wybrana na potrzeby testu kart i upscalingu, to wioska Hogsmeade, przemierzana nocą z aktywnym zaklęciem Lumos – to z jednej strony ekstremalnie duże obciążenie dla karty, a z drugiej bardzo małe dla procesora (w nocy na ulicach jest pusto). Jednocześnie to całkiem realny scenariusz z gry – jedna z pierwszych walk w grze rozgrywa się w takich warunkach.

Hogwarts Legacy - lokalizacja testowa GPU
Miejsce testowe karty graficznych.

Druga lokalizacja to pokój wspólny jednego z „domów” Hogwartu. Zawsze można tam liczyć na wielu kręcących się NPC, a jednocześnie nie jest to duża i obciążająca dla karty lokalizacja – idealne miejsce do testowania procesorów.

Hogwarts Legacy - lokalizacja testowa CPU
Miejsce testowe procesorów.

Nasza platforma testowa:

W czasie testów używaliśmy systemu Windows 11 21H2 oraz najnowszych sterowników dostępnych na dzień 07.02.2022, tj. Adrenaline 22.11.1 dla kart AMD RDNA2, Adrenaline 23.1.1 dla kart AMD RDNA3, Game Ready 528.24 dla kart NVIDII oraz sterownika nr 31.0.101.4091 dla kart Intel Arc. Oficjalnie żadne sterownik nie posiadał jeszcze optymalizacji do testowanej gry. Samą grę testowaliśmy dopiero w dniu przedpremiery (nie udało się wcześniej otrzymać klucza), zatem już z pierwszymi łatkami, ale przed tymi, które zapewne pojawią się po oficjalniej premierze 10 lutego.

Hogwarts Legacy - karty z testu
Młode karty Intela oswajają się w nowym towarzystwie...

Jaka karta graficzna do gry Hogwarts Legacy?

Testy rozpoczynamy od sprawdzenia wydajności w zwykłej rasteryzacji. Zweryfikowaliśmy wszystkie przygotowane przez twórców zestawy ustawień, korzystając z rozdzielczości FHD. Następnie pozostając na najwyższych ustawieniach sprawdziliśmy jeszcze wyższe rozdzielczości.

Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Niskie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
160
80
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
144
66
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
140
78
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
140
78
AMD Radeon RX 6800
AMD
139
79
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
135
78
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
134
78
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
133
76
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
120
70
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
120
69
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
120
71
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
115
65
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
114
62
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
105
65
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
104
56
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
81
42
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
81
54
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
80
49
Intel Arc A770
Intel ref.
75
37
Intel Arc A750
Intel ref.
72
34
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
67
43
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
59
41
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
49
35
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
37
27
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Średnie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
148
72
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
135
76
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
133
63
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
133
72
AMD Radeon RX 6800
AMD
125
72
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
124
76
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
124
75
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
123
74
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
114
62
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
114
64
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
114
66
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
104
58
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
101
53
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
92
59
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
92
53
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
72
47
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
71
35
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
67
47
Intel Arc A770
Intel ref.
65
29
Intel Arc A750
Intel ref.
63
26
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
59
38
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
53
36
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
44
31
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
35
26
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Ustawienia niskie są stanowczo łaskawe dla starszych kart, choć leciwy już GTX 970 z 4 GB (lub w zasadzie 3,5 GB) pamięci miał problem z doczytywaniem tekstur w pełnej rozdzielczości i na tej karcie gra wyglądała na zepsutą. Zasadniczo użytkownicy kart z mniej niż 6 GB pamięci mogą mieć problem z tą grą, nawet na tych najniższych ustawieniach, a o graniu na „kartach” klasy GeForce GTX 1630 można raczej zapomnieć. Ustawienia średnie nie niosą ze sobą ogromnego wzrostu wymagań, ale jak było widać powyżej, wyglądają już znacznie lepiej.

Tutaj dobrze spisują się już karty takie, jak GeForce RTX 3050, Radeon RX 6600 oraz obie najmocniejsze karty Intela (Arc A750Arc A770), choć te ostatnie oferują zdecydowanie najmniej równy FPS. Warto tu jeszcze zauważyć, jak bardzo sterownik ogranicza mocniejsze karty. Normalnie byśmy wykres ucięli na poziomie RTX 3070, ale w Hogwarts Legacy karty AMD okazują się mieć znacznie wyżej postawiony „sufit” – czyżby lepiej zoptymalizowany sterownik?

Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Wysokie
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
140
59
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
120
52
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
119
63
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
117
65
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
114
65
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
113
64
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
111
62
AMD Radeon RX 6800
AMD
106
59
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
106
51
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
103
51
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
102
52
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
85
48
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
84
44
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
79
48
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
76
42
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
59
29
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
57
34
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
55
35
Intel Arc A770
Intel ref.
54
23
Intel Arc A750
Intel ref.
52
22
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
48
29
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
43
25
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
37
26
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
28
21
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

W ustawieniach wysokich kartom Intela zaczyna już brakować tchu, co widać po minimalnym FPS. W niewiele lepszej sytuacji są karty ze średniego segmentu pozostałych producentów – dopiero GeForce RTX 3060 Ti (z GDDR6X) oraz Radeon RX 6700 XT pozwalają utrzymać względnie stabilne 60 FPS. Na szczycie powtarza się wcześniejsza sytuacja – karty AMD odczuwalnie wyżej są limitowane przez resztę platformy, choć umówmy się, że posiadacze tych kart i tak nie będą grali w FHD na takich ustawieniach ;)

Hogwarts Legacy - 1080p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
130
55
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
106
58
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
106
59
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
104
55
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
103
57
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
99
54
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
98
45
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
98
53
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
94
53
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
90
52
AMD Radeon RX 6800
AMD
87
51
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
73
37
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
68
37
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
66
43
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
60
33
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
50
33
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
48
24
Intel Arc A770
Intel ref.
46
24
Intel Arc A750
Intel ref.
45
21
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
44
28
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
38
24
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
34
24
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
31
22
NVIDIA GeForce GTX 970
ASUS STRIX
16
11
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Najwyższe ustawienia w rozdzielczości FHD nadal można używać przy średnio 60 FPS na wymienionych wyżej kartach, ale tutaj już zaczynamy zauważać, że 8 GB pamięci graficznej zaczyna ograniczać wydajność (karty z 10 i 12 GB znacznie oddalają się na wykresie). Na szczycie zaczyna się już nieco wyrównywać, jako że karty AMD, za wyjątkiem tych najszybszych nie są w stanie już dobić do limitu platformy. GeForce RTX 4090 w końcu dobił do 50% wykorzystania GPU :) Pora zwiększyć rozdzielczość.

Hogwarts Legacy - 1440p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
119
61
NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
107
60
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
91
49
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
87
50
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
84
46
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
84
48
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
82
43
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
80
41
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
77
40
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
75
40
AMD Radeon RX 6800
AMD
68
44
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
56
34
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
53
31
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
51
39
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
49
31
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
39
26
Intel Arc A770
Intel ref.
35
17
Intel Arc A750
Intel ref.
33
15
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
28
3
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
27
19
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
26
20
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
8
1
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
5
1
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Więcej pikseli to jeszcze większe obciążenie podsystemu pamięci w kartach graficznych. Zaskakują wyniki dwóch słabszych Radeonów, ale testy powtarzaliśmy i nie chcą wyjść inaczej. Karty Intela, ze względu na ciągłe spadki, są również niespecjalnie użyteczne w tej rozdzielczości. Dopiero wysokie modele z minionej generacji pozwalają na zabawę w 1440p, a przypominamy, że nadal jeszcze nie używamy śledzenia promieni! RTX 4090 nadal nie rozwinął w pełni skrzydeł (a naprawdę długo szukaliśmy miejsca, w którym to karta będzie największym limitem!), za to Radeon RX 7900 XT powoli już swoje zwija – trudno powiedzieć, dlaczego, ale zrównał się w tym scenariuszu ze swoim odpowiednikiem poprzedniej generacji.

Hogwarts Legacy - 2160p, ustawienia Ultra
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
79
44
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
71
44
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
60
30
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
58
32
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
50
33
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
50
31
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
49
36
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
49
28
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
44
25
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
44
25
AMD Radeon RX 6800
AMD
38
27
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
30
21
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
29
21
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
28
20
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
24
19
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
22
17
Intel Arc A770
Intel ref.
21
12
Intel Arc A750
Intel ref.
20
10
AMD Radeon RX 5700
ASUS TUF OC
14
7
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
12
3
NVIDIA GeForce GTX 1070
MSI Ventus
11
4
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Najwyższa testowana przez nas rozdzielczość w końcu zmusiła wszystkie karty do pracy pełną parą i dopiero teraz wykres wygląda tak, jak powinien (poza ponownie słabym występem RX 7900 XT). Tutaj do płynnej zabawy konieczne jest zaopatrzenie się w kartę graficzną najnowszej generacji, wyposażoną przynajmniej w 16 GB pamięci graficznej (zatem GeForce RTX 4070 Ti odpada). Oczywiście cały czas piszemy o „najgorszym możliwym scenariuszu” – w sporej części gry, zwłaszcza tej rozgrywanej we wnętrzach, wydajność na wszystkich kartach odczuwalnie wzrasta.

Jaka karta do grania w Hogwarts Legacy z Ray Tracingiem?

Gra traktuje śledzenie promieni jako dodatkową opcję „ponad” ustawienia Ultra, zatem tak samo do niej podeszliśmy. Powracamy zatem do rozdzielczości FHD z ustawieniami obrazu Ultra i dopiero wtedy aktywujemy Ray Tracing. Do wyboru, jak już wspomnieliśmy, mamy 3 techniki śledzenia promieni i nadrzędny suwak odpowiedzialny za intensywność ich działania. Na potrzeby testów używaliśmy wszystkich technik jednocześnie.

Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Niski
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
75
44
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
68
39
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
61
33
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
60
30
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
57
30
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
57
27
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
55
34
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
47
26
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
47
24
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
41
21
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
38
21
AMD Radeon RX 6800
AMD
36
23
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
32
20
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
31
20
Intel Arc A770
Intel ref.
30
17
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
30
19
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
26
6
Intel Arc A750
Intel ref.
22
14
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
18
13
AMD Radeon RX 6650 XT
AMD
9
2
AMD Radeon RX 6600
MSI MECH 2X
5
1
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Średni
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
74
41
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
67
36
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
61
30
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
60
36
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
57
25
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
56
29
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
55
31
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
46
28
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
46
23
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
41
21
AMD Radeon RX 6800
AMD
36
21
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
33
19
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
30
19
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
29
19
Intel Arc A770
Intel ref.
29
15
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
29
19
Intel Arc A750
Intel ref.
22
11
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
17
12
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
12
1
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Wysoki
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
73
40
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
65
35
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
61
27
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
60
35
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
55
24
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
55
28
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
54
29
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
46
27
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
45
23
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
40
17
AMD Radeon RX 6800
AMD
36
17
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
32
18
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
29
19
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
29
15
Intel Arc A770
Intel ref.
29
14
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
29
19
Intel Arc A750
Intel ref.
21
10
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
17
12
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
12
1
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Pierwsze trzy poziomy intensywności śledzenia promieni w rozdzielczości FHD nie wpływają znacząco na wydajność samej gry (ani też na jakość oprawy). Najbardziej podnosi się odczyt minimalnego FPS, zatem jeżeli jesteście wrażliwi na ten parametr, to zalecamy granie z ustawieniem śledzenia promieni na „Niskie”. Karty AMD klasy Radeona RX 6650 XT i niżej całkowicie nie nadają się do korzystania z Ray Tracingu w Hogwarts Legacy, a RX 6700 XT okazuje się działać „jako tako” tylko na najniższym presecie – tzn. zwykle działa dobrze, ale jeżeli wbiegniemy w krzaki nocą, to czeka nas przejście na pokaz slajdów.

Karty Intela znacznie lepiej sobie w tym trybie radzą – zwłaszcza Arc A770 za sprawą pojemniejszej pamięci graficznej znacznie wyprzedza swojego tańszego brata. Nadal nie jest to jednak satysfakcjonujący poziom wydajności. Ten oferują dopiero najnowsze Radeony RX 7900 oraz najmocniejsze karty NVIDII RTX 3000. Co ciekawe, RTX 4070 Ti ze względu na szynę pamięci cienką jak dupa węża, też średnio wypada w tym teście…

Hogwarts Legacy - 1080p, Ray Tracing Ultra
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
70
39
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
63
39
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
55
26
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
55
34
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
51
19
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
49
22
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
48
26
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
41
23
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
39
22
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
34
16
AMD Radeon RX 6800
AMD
30
16
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
29
17
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
28
12
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
28
15
Intel Arc A770
Intel ref.
26
14
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
26
18
Intel Arc A750
Intel ref.
19
9
NVIDIA GeForce RTX 3050
Gigabyte Eagle
15
11
AMD Radeon RX 6700 XT
AMD
12
1
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Ostatnia pozycja suwaka intensywności śledzenia promieni już mocno wpływa na wydajność. W tym przypadku do grania nadają się tylko karty NVIDII z przynajmniej 16 GB pamięci graficznej (łącznie 3 sztuki) – a to nadal rozdzielczość FHD… Na obu nowszych Radeonach też da się przyjemnie pograć, choć zdarzają im się mało przyjemne chrupnięcia wydajności – podobnie jak w przypadku GeForce RTX 3080 Ti oraz RTX 4070 Ti.

Hogwarts Legacy - 1440p, Ray Tracing Ultra
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
61
34
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
50
29
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
43
26
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
38
20
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
37
15
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
35
16
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
33
17
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
28
11
AMD Radeon RX 6900 XT
AMD
28
16
AMD Radeon RX 6800 XT
AMD
23
11
AMD Radeon RX 6800
AMD
20
11
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
NVIDIA Founders Edition
20
11
NVIDIA GeForce RTX 3070
NVIDIA Founders Edition
20
14
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X
KFA2 1-Click OC
19
12
Intel Arc A770
Intel ref.
18
11
NVIDIA GeForce RTX 3060
ASUS Dual OC
17
9
Intel Arc A750
Intel ref.
14
6
Legenda// średni FPS
// 1% Low FPS

Jeżeli spodziewaliście się, że zwiększenie rozdzielczości poprawi wyniki, to raczej często do naszych testów nie zaglądacie… Nie aż tak wysoka rozdzielczość 1440p położyła na łopatki praktycznie wszystkie karty poza GeForce RTX 4090 i może GeForce RTX 4080. Po minimalnym FPS widać, że 12 GB pamięci graficznej to stanowczo za mało, aby ogrywać Hogwarts Legacy ze śledzeniem promieni w QHD.

Hogwarts Legacy - 2160p, Ray Tracing Ultra
[FPS], ustawienia Ultra, więcej=lepiej

NVIDIA GeForce RTX 4090
NVIDIA Founders Edition
41
22
NVIDIA GeForce RTX 4080
NVIDIA Founders Edition
29
6
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti
KFA2 EX Gamer
25
15
AMD Radeon RX 7900 XTX
AMD
20
10
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti
Gigabyte Gaming OC
20
4
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti
NVIDIA Founders Edition
20
5
AMD Radeon RX 7900 XT
AMD
17
9
NVIDIA GeForce RTX 3080
MSI Suprim X
14
6
Legenda/ średni FPS
/1% Low FPS

Ostatni test odsiał ziarna od plew i na polu bitwy pozostało już tylko kilka kart, a w zasadzie powinny pozostać dwie – GeForce RTX 3090 Ti oraz RTX 4090. Okazuje się, że w przypadku RTX 4080 16 GB vRAM też okazało się niewystarczające i mimo wyższego od RTX 3090 Ti średniego FPS, gra się na niej znacznie gorzej w takich ustawieniach. Oba nowe Radeony nie radzą sobie już z tak wymagającym trybem, podobnie jak ich odpowiedniki cenowe od Zielonych. Czy to oznacza, że można zapomnieć o graniu w Hogwarts Legacy w 4K? Nic bardziej mylnego! Wystarczy posiłkować się upscalingiem :)

Upscaling jak zwykle przybywa na ratunek – Hogwarts Legacy oferuje zarówno DLSS, FSR, jak i XeSS

Nieustający rozwój technik rekonstrukcji obrazu do wyższej rozdzielczości zdaje się dał twórcom gier zielone światło do znacznego podnoszenia wymagań – ostatecznie przecież „wystarczy, że aktywujesz sobie DLSS/FSR!”… Czy to prawda? I tak, i nie. Na wstępie jednak studiu Avalanche należą się duże brawa za implementację aż 5 technik upscalowania obrazu. Dostępne są DLSS 3, FSR, FSR 2, XeSS oraz bliżej nam wcześniej nieznane NVIDIA NIS, które okazuje się być odpowiednikiem pierwszego FSR od AMD. Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej trzem najpopularniejszym metodom.

Zacznijmy od tego, jak wpływają na wydajność, bo w obliczu powyższych wyników testów w natywnych rozdzielczościach stanowczo poprawa płynności jest potrzebna. Tutaj oczywiście najbardziej wybija się DLSS 3 za sprawą funkcji Frame Generation, ale (jak zwykle) zaznaczamy, że jest to technika, która podnosi jedynie płynność animacji, a nie samą wydajność w grze. Tak się jednak składa, że w tytule, takim jak Hogwarts Legacy, sprawdza się to wyśmienicie (ostatecznie to gra, którą można spokojnie ogrywać na padzie, zatem nikogo nie interesuje input lag).

Hogwarts Legacy - 2160p z upscalingiem, ustawienia Ultra z RT Ultra
[FPS], RTX 4090, więcej=lepiej

DLSS 3 FG Balans 108,0
60,0
DLSS 3 FG Jakość 97,0
56,0
DLSS 3 FG + DLAA 70,0
42,0
DLSS 3 FG + TAA 69,0
42,0
DLSS 2 Balans 68,0
39,0
FSR 2 Balans 66,0
37,0
XeSS Balans 64,0
35,0
DLSS 2 Jakość 62,0
35,0
FSR 2 Jakość 61,0
35,0
XeSS Jakość 59,0
31,0
XeSS Ultra Jakość 53,0
32,0
Natywne 4K + DLAA 42,0
25,0
Natywne 4K + TAA 41,0
22,0
Legenda/// średni FPS
/// 1% Low FPS

Zgodnie z oczekiwaniem na wykresie dominuje DLSS 3. Połączenie techniki Super Resolution Balans (z DLSS 2) i Frame Generation daje praktycznie 3x więcej FPS i oferuje idealnie płynną rozgrywkę w absolutnie najwyższych ustawieniach nawet w 4K (w naszym bardzo wymagającym miejscu testowym). Niestety, ale obraz rekonstruowany przez DLSS Super Resolution (a także DLAA) nie jest idealny i podobnie, jak we wcześniejszych tytułach, potrafi nas zaatakować bardzo intensywnym "ghostingiem" (smuga za ruchomymi obiektami). Biorąc pod uwagę, że w tej konkretnej grze co chwilę coś lata nam nad głowami (kartki, książki, „znicze” i ogólnie różne inne obiekty, które dosłownie trzeba łapać z powietrza używając magii), to nie jest to problem do zbagatelizowania, nawet jeżeli pojawia się bardzo sporadycznie.

Porównanie DLAA do zwykłego TAA (ghosting)

Porównanie DLSS Jakość do FSR 2 Jakość (ghosting)

Pod względem jakości stanowczo zatem wygrywa FSR 2 – nawet jeżeli nieco gorzej wygładza krawędzie, to gubi nieco mniej detali w najbardziej odległych obiektach niż DLSS 2. Intel XeSS działa w tej grze na wszystkich kartach tak samo (nie zauważyliśmy różnic na kartach Arc) i ogólnie najbardziej „rozmydla” obraz – może się to podobać, bo nie traci przy tym wielu detali, ale w naszym odczuciu z FSR 2 i DLSS 2 przegrywa.

Porównanie DLAA do zwykłego TAA

Porównanie DLSS Jakość do zwykłego TAA

Porównanie DLSS Balans do zwykłego TAA

Porównanie FSR 2 Jakość do zwykłego TAA

Porównanie FSR 2 Balans do zwykłego TAA

Porównanie XeSS Jakość do zwykłego TAA

Porównanie XeSS Balans do zwykłego TAA

Sama funkcja generowania klatek działa dosyć dobrze – jeżeli karta jest w stanie wygenerować przynajmniej 40-50 FPS przed aktywowaniem generatora, to obraz jest zasadniczo wolny od artefaktów podczas typowej rozgrywki. Jedynie posiadacze długich włosów na łepetynie grywalnej postaci mogą zaobserwować przekłamania podczas biegu właśnie w okolicy tych włosów. Poczucie płynności, jakie oferuje samo Frame Generation jest bardzo przyjemne i realnie nie wpływa na natywny obraz, jednocześnie oferując przyrost wydajności wyższy nawet od upscalingu w trybie zbalansowanym.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie DLSS 3 Frame Generation z FSR 2 – niestety z nieznanych nam powodów opcja ta jest niedostępna w grze (mimo że technologicznie powinna być możliwa – Frame Generation działa na już gotowym do wyświetlenia obrazie). Pozostaje zatem wybierać pomiędzy samym Frame Generation a FSR 2. Nie jest to jednak dylemat, który dotyka wielu graczy (jako że wymaga posiadania RTX 4000) – dla całej reszty polecamy granie z FSR 2 w trybie Quality dla FHD i w trybie Balans w wyższych rozdzielczościach.

Galeria zdjęć w pełnej rozdzielczości do ręcznej analizy (3860x2160 px)

Hogwarts Legacy - TAAHogwarts Legacy - DLAAHogwarts Legacy - DLSS QHogwarts Legacy - FSR 2 QHogwarts Legacy - XeSS QHogwarts Legacy - DLSS BHogwarts Legacy - FSR 2 BHogwarts Legacy - XeSS B
Od lewej Natywne 2160p z TAA, a następnie: DLAA, DLSS Jakość, FSR 2 Jakość, XeSS Jakość, DLSS Balans, FSR 2 Balans oraz XeSS Balans - kliknij, aby powiększyć.

Jaki procesor do Hogwarts Legacy?

Kolejnym aspektem, który przetestowaliśmy jest wpływ procesora na wydajność omawianej gry. Producent w wymaganiach podał nawet dosyć stare procesory 4-rdzeniowe, a dla ustawień wysokich zatrzymał się na już nieco starszych Core i7 10. generacji. Okazuje się, że gra faktycznie nie wymaga bardzo wiele od samego procesora i nasz redakcyjny Core i9-12900KS bardzo rzadko przekraczał 30% wykorzystania wszystkich 16 rdzeni.

Test procesorów w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej

Intel Core i9-12900KS 215
165
Intel Core i7-12700K 209
161
Intel Core i5-12600K 204
158
Intel Core i5-12400F 194
151
Intel Core i3-12100F 183
148
Intel Core i5-8400 147
112
Intel Core i5-4690 105
55
Legenda: średni FPS
1% low FPS

Zmiana lokalizacji testowej na bardziej procesorową, jak widać, znacznie podniosła FPS, ale nawet mimo tego limitem dalej w dużej mierze było coś innego (też nie karta, bo ta nadal nie była w pełni obciążona). Ogólnie każdy nowoczesny procesor pozwoli na komfortowe granie – nawet Core i3-12100F. Z ciekawości sprawdziliśmy też wpływ na wydajność w miejscu testu graficznego i tam wydajność na Core i3 spadła o średnio 3 FPS (5%) względem Core i9. Dopiero posiadacze bardzo starych procesorów 4-wątkowych muszą się liczyć ze znacznymi spadkami płynności.

Hogwarts Legacy - wielkie schody
W Hogwarts Legacy każdy obraz to swoisty NPC :)

Ile RAM do grania w Hogwarts Legacy?

Do tego testu jak zwykle podchodziliśmy z pewną nonszalancją, a tymczasem okazuje się, że Hogwarts Legacy wcina RAM zupełnie, jakby korzystał nie z Unreal Engine 4, a raczej był odpalony w Google Chrome! Gra bez najmniejszego zawahania zaalokuje sobie 25-30 GB w pamięci RAM, jeżeli system wyposażymy w 64 GB tejże pamięci systemowej. Nie oznacza to, że tyle wymaga do sprawnego działania, ale i tak stanowczo nie jest różowo.

Test RAM (DDR5) w najwyższych ustawieniach bez Ray Tracingu
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej

64 GB (4x16 GB)  106
58
32 GB (2x 16 GB) 106
58
16 GB (2x 8 GB) 104
56
8 GB (1x 8 GB) 99
26
Legenda: średni FPS
1% low FPS

Test RAM (DDR5) w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 3840x2160 px + DLSS Quality, więcej = lepiej

64 GB (4x16 GB)   63
38
32 GB (2x 16 GB) 62
35
16 GB (2x 8 GB) 57
19
8 GB (1x 8 GB) 39
1
Legenda: średni FPS
1% low FPS

Do grania w FHD bez śledzenia promieni faktycznie „od biedy” wystarczy 8 GB RAM, ale i tak stanowczo zalecamy doposażyć się w kolejne 8 GB (zwłaszcza teraz, korzystając z rekordowo niskich cen pamięci). Ustawienia Ultra z RT w 4K to już prawdziwy pochłaniacz RAM – tutaj nawet 16 GB na nic się nie zda i te 32 GB to faktycznie minimum do komfortowej gry, ale i tak zyskamy posiadając 64 GB! Niesamowite i dobrze, gdyby nie stało się to zbyt szybko standardowym podejściem deweloperów…

Jaki komputer do Hogwarts Legacy? To oczywiście zależy…

Nasze testy jasno pokazały, że Hogwarts Legacy to obecnie najbardziej wymagająca gra na rynku (przynajmniej do czasu wypuszczenia łatki do Cyberpunk 2077 z RT Overdrive – REDzi pewnie właśnie notują, jak bardzo trzeba dowalić do pieca, aby odzyskać koronę wysokich wymagań). Jednak w przeciwieństwie do niedawno testowanego Forspoken, tym razem w parze z wymaganiami idzie niesamowicie piękna i nowoczesna oprawa graficzna, która dosłownie ocieka magią. Innymi słowy Hogwarts Legacy wymaga bardzo mocnego komputera, ale odwdzięcza się za dostęp do takiego sprzętu z nawiązką.

Hogwarts Legacy - głowna sala
Hogwarts Legacy potrafi budować klimat, za którym fani tęsknili - wybitna oprawa graficzna stanowczo w tym pomaga.

Do grania bez RT w FHD realnie wystarczy nam karta z samego dołu średniego segmentu (Arc A750, GeForce RTX 3050, Radeon RX 6600) w połączeniu z tanim Core i3-12100F i 16 GB RAM – to mniej więcej specyfikacja naszego polecanego zestawu za 3500 zł :) Nie ma zatem tragedii, choć znajdą się tacy, co powiedzą, że to cena PS5, który oferuje granie w rozdzielczości „do 4K” w tej cenie (lub w 30 FPS z namiastką śledzenia promieni).

Hogwarts Legacy - tryb portretowy w dialogach
Tryb filmowy podczas rozmów sprawia, że nawet zwykłe zadania poboczne potrafią nacieszyć oko.

Jeżeli jednak chcemy ujrzeć Hogwart w pełnej okazałości i posiadamy monitor z wyższą od FHD rozdzielczością, to już nie ma zmiłuj – na samą kartę graficzną wydamy więcej niż kosztuje konsola razem z grą… GeForce RTX 4070 Ti lub Radeon RX 7900 XT to optymalny wybór, aby faktycznie zobaczyć, co ta gra ma do zaoferowania. Do grania w 4K w zasadzie tylko RTX 4090 i może jeszcze RTX 3090 Ti sprawdzą się dobrze, ale też będą musiały podpierać się FSR/DLSS 3 (co w zasadzie nie jest wcale złym wyborem). Słowem podsumowania – jeżeli czekaliście na grę, która będzie dobrym pretekstem do ulepszenia Waszego blaszaka, to właśnie się doczekaliście :)

Grę Hogwarts Legacy na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od firmy Cenega.

Komentarze

51
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    23
    Taka mała uwaga - sprawdziłem grę po pierwszej (większej?) łatce (stan na 11.02) i niestety wydajność jest taka sama, a miejscami nawet ciut gorsza (w przypadku RT, choć te mniej teraz szaleje z zasięgiem rysowania cieni). Ogólnie wszystkie wyniki powyżej pozostają aktualne w kwestii kolejności na wykresach, ale od testów z RT możecie jeszcze po 1-2 FPS odjąć :P Ponownie jednak przypominam, że testy robiłem w miejscu możliwie mocno obciążającym kartę, co ogólnie jest trudne, jako że gra mocno jest limitowana przez "coś pomiędzy" GPU a CPU. W normalnej rozgrywce i tak wartości z wykresów możecie uznać za zaniżone o 20-30% dla każdej karty, zwłaszcza na wykresach z RT.
    • avatar
      szymcio30
      22
      Jak mozna chwalic gre za tak koszmarne wymagania? Ba po ostaniach produkcjach 2023 to wręcz norma, ze RTX4090 stal się słaba karta!! Piekna grafika to przyjrzyjcie się na jakosc tektur i innych elementow otoczenia. Serio nawet 24GB Vram to za mało i sa spadki poniżej 30fps? To żenada a nie kolejny powód do ulepszenia GPU. O RT nie wspomnę bo jak w przypadku wiedźmina 3 występują błędy, które pogarszają, a nie ulepszają jakość grafiki
      • avatar
        Dawid0ss
        10
        Nie no, optymalizacja do poprawy imo, jaja sobie robią
        • avatar
          cjs48
          7
          "Co ciekawe, RTX 4070 Ti ze względu na szynę pamięci cienką jak dupa węża, też średnio wypada w tym teście…"
          "Jedynie posiadacze długich włosów na łepetynie grywalnej postaci mogą..."
          W. Spychała w najlepszej formie:)
          A wracając do wymagań to (szczególnie względem zapotrzebowania na RAM) jakiś optymalizacyjny koszmarek i realny konkurent dla Forspoken:)
          • avatar
            Yetii
            6
            No to sobie nie pogram ;P
            Ale to RT szału nie robi. Zdjęcia nie gra. Ale na zdjęciach włączone RT w kilku miejscach razi wręcz sztucznością. Tak jakby ktoś suwak popchnął o 50% za dużo. Wygląda to może ok. Ale nie jest realistyczne. Coś jak lśniąca jak glazura ziemia po deszczu w Kingdom Come - Deliverance
            • avatar
              MokryN
              6
              DLSS zawsze włączony jak jest. Zero różnicy w jakości, no chyba że najgorszy tryb się wybierze.
              • avatar
                asnex
                6
                Podoba mi się ten test. Spisaliście się na medal.
                W sumie każdy tytuł mógłby być tak testowany.
                • avatar
                  Szymon331
                  4
                  No to 3070 się spoci i to srogo. Teraz trochę żałuję że zmieniłem monitor 1080p na 1440p. Dobrze że mnie wystarczy 48 klatek... szkoda że tyle bedę miał z upscalngiem. masakra.
                  • avatar
                    brudney
                    1
                    Gra nie wygląda źle... ale szału zdecydowanie też nie robi. Tym bardziej rażą te wymagania z kosmosu.
                    • avatar
                      Warmonger
                      1
                      Czasem mam wrażenie, że twórcy celowo zawyżają wymagania, aby wywołać kontrowersje i umieścić grę w testach porównawczych...
                      • avatar
                        Ruffriders1988
                        0
                        Kolejna gra która graficznie jest średniakiem i bez rt w 4K nie pogram płynnie na RTX3070. Pomijając nieciekawy dla mnie świat w którym się akcja toczy = płakać nie będę :D Jak widać w 4K i znacznie mocniejszym sprzęcie = optymalizacja marna
                        • avatar
                          stud3nt
                          0
                          Po pierwsze: droga Redakcjo, zmieńcie w końcu style CSS i skrypty wykresów, bo wyglądają po prostu paskudnie i brzydko. Do tego są mało czytelne, słupki są bardzo mocno ściśnięte - nie wykorzystujecie dostępnej przestrzeni na desktopie - i różnice między kartami są słabo widoczne.

                          Po drugie: gra jest słabo zoptymalizowana na współczesny sprzęt - i to jest WADA, której w żadnym stopniu nie rekompensuje jakość oprawy graficznej. Na pewno pojawią się łatki które będą miały za zadanie zwiększyć płynność oraz ograniczyć ilość pochłanianej pamięci - tej graficznej i tej systemowej. To jeszcze nie pora na to, żeby karty 10 i 12GB krztusiły się z braku VRAMu. W żadnym wypadku nie skreśla to gry - RDR2 też miał potężne problemy z wydajnością portu PC, a przecież jest to jedna z najlepszych gier w historii.
                          • avatar
                            Avalanc2
                            -2
                            Do gry nie wystarczy 3060... jesus. Do 1080p@60 Hz z FSR i detali średnio-wysokich pewnie swobodnie wystarczy używany nawet 970 lub odpowiednik. 1060 mogę osobiście potwierdzić wysokie detale. 970 mogę sprawdzić jakby ktoś się zastanawiał. Autor się pomylił tylko 4-5x w cenie używki. Tzw. rzetelność i profesjonalizm.
                            • avatar
                              piccardo
                              0
                              Przydatne byłoby polecany złoty środek ustawień, gdzie mamy najlepsza płynność w połączeniu z najmniejszymi stratami doznań wizualnych.
                              • avatar
                                Oldboys
                                0
                                Witam jaki sens testowac gry z RT jak 90٪ gpu nie wyrabia w tej cudnej technologi bez rozmydlacza obrazu?
                                • avatar
                                  digitmaster
                                  0
                                  Pomysł na test jest spoko. Szkoda tylko że wybór padł na takie karty graficzne. Oczywiście, fajnie jest zobaczyć jak zmienia się wydajność na przestrzeni najnowszych generacji kart, ale pominięte są karty z serii Turing które jak by nie było cały czas goszczą w naprawdę wielu konfiguracjach komputerów stacjonarnych i patrząc przez pryzmat cen to może być jedna z dłużej utrzymujących się przy życiu kart w komputerach typowych graczy.
                                  Oczywiście, można sobie porównywać że np. 2070 to wydajnościowo mniej więcej 3060/3050Ti, ale jednak w zestawieniu powinny się takie pojawiać. A tak mamy przeskok - Ampere a niżej Pascal. Po środku pustynia.
                                  • avatar
                                    RenegadeJedi
                                    0
                                    Ta gra lubi wysokie zegary na Radeonach. Lekki OC/UV dużo daje.
                                    • avatar
                                      energysnakePL
                                      0
                                      Na PS5 śmiga :) Strach pomyśleć gdyby PS5 miała taka wydajność jak PC-ty :]
                                      Za cenę karty graficznej masz OLEDa, PS5 i kino domowe :D
                                      • avatar
                                        Oldboys
                                        0
                                        WITAM Matko Bosko 22/44 fps native 4k RTX 4090 ZA 10KOŁA Nie wiem czy sie smiac czy zaczac płakac hehehe Pozdrawiam :)
                                        • avatar
                                          pOtrek
                                          0
                                          Niedawno kupiłem 4090 mając nadzieję że przez jakiś czas będę mógł sobie pograć w gry z wszystkim na "maxie" i bez zabawy z ustawieniami. Trzecia gra którą włączyłem na nowym sprzęcie to HL ... no i cały misterny plan w pizdu. Potwierdzam że optymalizacja w tej grze jest żenująca. Gram w 3440 x 1440 (więc nie pełne 4K). Chyba 2 godziny spędziłem na dostosowaniu ustawień graficznych. Ostatecznie zostałem na ULTRA + RT OFF + DLSS 3. Framerate trzyma się w okolicach 100-120 klatek (czyli pewnie było by 50-60 bez DLSS). Oprawa graficzna jest średnia, tekstury słabe, artefaktów sporo (przy włącznym RT dużo więcej). Wcześniej ogrywałem zaległe Shadow of Tomb Rider i moim zdaniem obie gry mają podobną jakość grafiki z tym że SOTR śmiga w okolicach 200 klatek bez DLSS 3.